Vaihtoehtoja lamppujen päällä olo ajalle?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fanitus
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Vaihtoehtoja lamppujen päällä olo ajalle?

Viesti Kirjoittaja Fanitus »

minulla on;onko ne nyt nimeltään sylvania aquastar ja lux lamput..Mitkä niiden päällä olo suositukset on?
Jos niillä ei ole sellaisia niin kauanko päivässä kannattaaa valoja pitää?
Nyt ollut 10h (siis kaloja ollu vasta 3vko)eilen hain 20kpl lisää.
Onko suositeltavaa että olisi aamulla valot-pvällä hetken pimeässä ja iltapäivällä taas valot vai kuinka?
Ruokin kaloja aamulla 9 aikaan ja 16 aikaan-tarvisko valot olla niihin aikaan päällä? Jos laitan jo 9 valot niin illalla akvaario sitten pimeä :(

Kertokaa neuvoja! Ajastin käytössä!
Päivät olen vauvan kanssa kotona,joten ehdimme ihailla akvaarioo

Tähän asti valot 12-22 päällä-monniset kun söi aamuruoan pimeässä yhtä hyvin:)
128 litrasen akvaarion kypsytys 03/16, 2 koiraa ja 2 prinsessaa!
Jr. Jones
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jr. Jones »

Minulla on valot klo 9:00-20:00. Valoa on niukasti, yksi 18 W loisteputki 120 litran altaassa, kasveja keskiverrosti. Yöllä heitän peiton päälle, jos pidän myöhään valoja. Tiedä sitten onko tarpeen.

Tässä yksi esimerkki, ja samalla kysymys viisaammille, että onkohan tuo sopivasti.
128 litraa: juovaperhosnuoliainen, rubiiniseeprakala, pandamonninen, smaragdirasbora
110 litraa: kääpiöpallokala, täplänuolimonni
-- -- -- --
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tämmönen kyssäri, kun tässä on valoista puhe, eli kun nyt siirrytiin kesäaikaan niin kannattaako akvaarion valojen ajastimiakii siirtää tunnilla eteenpäin, vai onko mitään väliä?
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Ei sillä mitään väliä ole [;)]
muikkunen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Minä siirrän ajastimia, koska haluan valojen syttyvän ja sammuvan aina samaan aikaan. Passaa mun aikatauluihin, ja ehdin aamullakin seurata syömiset.
Valot mulla päällä 12h/vrk, paitsi plekolaarissa, jossa ei käytännössä ole valoja lainkaan.
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

Kalat varmaan tottuu vaikka minkälaisiin valaistusrytmeihin, mutta miten on kasvien laita? Onko haitaa jos aamulla (6.00 ->) pitää pari tuntia valoja päällä sitten sammuttaa ja puolenpäivän jälkeen pitää n. kymmenisen tuntia valoja? Joskus kuulin teorian, että kasvien yhteyttämiskuviot menisi sekaisin moisesta räpsyttelystä.
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS

Viesti Kirjoittaja phanny »

sourz kirjoitti:Kalat varmaan tottuu vaikka minkälaisiin valaistusrytmeihin, mutta miten on kasvien laita? Onko haitaa jos aamulla (6.00 ->) pitää pari tuntia valoja päällä sitten sammuttaa ja puolenpäivän jälkeen pitää n. kymmenisen tuntia valoja? Joskus kuulin teorian, että kasvien yhteyttämiskuviot menisi sekaisin moisesta räpsyttelystä.
Minä olen vain ymmärtänyt, että tämä häiritsee levien kasvua eikä siinä ole haittavaikutuksia kasveille? :o
Phanny
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Nin, eikös tuommosta vallaistuksen rytmitystä suositella nimeenomaan levien liijallisen kasvun hillitsemiseksi.
YasuSi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja YasuSi »

Meillä räpsytellään valoja siten, että ne ovat päällä 5:30-9:00 ja 13:30-22.00. Ja päivisin pidän vielä pimennysverhoa kahdella ikkunan puoleisella laidalla estämään auringonsäteiden menoa altaaseen -leväkammoinen vasta-alkaja kun olen-

Kasvit (rusolehti, kurttukriinumi, karttulehti, kääpiökeihäslehti + 2 jotain muuta lajia) tuntuvat voivan hyvin. Vielä kun löytäisi akvaristin, joka olisi halukas myymään muutaman konnanputken oksan.. Vink, Vink. =)
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Itse en pidä enää valotaukoa, koska ruokin kalat koulusta tullessa ja illalla. Aikasemmin olen pitänyt, koska ruokin kalat aamulla ja illalla.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Tällä hetkellä molemmissa akvaarioissa on ajastimen kautta valot päällä 9.00-21.00. Ennen ajastinten hankintaa minua seurannut akvaario saattoi olla valaistuna vaikka 7.30-22 tai jotain... Kasvit rehotti, levät ei, vaikka lampullakin on tuota ikää sen verran, että joku kyllä älähtäisi. Huom. Kukat on vesirutto, punamelalehti ja kääpiökeihäslehti.
Fanitus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fanitus »

osaako kukaan sanoa noista ensimmäisessä kirjoituksessa mainitsemistani lampuista...niissä lukee 8t mutta ei taida olla tunti merkintä?
en muista oliko sylvania aquastar...vai nimet toisin päin:) lux tais se toinen olla-hitto kun lunttilapun pois heitin.Toinen valo juuri kasveille tarkoitettu
128 litrasen akvaarion kypsytys 03/16, 2 koiraa ja 2 prinsessaa!
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member

Mitään en lampuista tiedä, mutta tuskinpa se T-merkintä tuntia tarkoittaa. Toisessa on Sylvania Aquastar, F18W / 174 - T8, 10000 K. Tämä tarkoittaa, että teho on 18 wattia, ja värilämpö 10000 kelviniä (ilmeisesti valkoinen?).

Luksi tarkoittaa valaistusvoimakkuutta, ja se lasketaan lampun valmistajan ilmoittaman kandela- tai luumenmäärän mukaan. Luksi = kandelamäärä : etäisyys neliöön. Kandelat lasketaan luksi x etäisyys neliöön tai jotain. Eli niistä älä välitä. Noita laskiessa etäisyys on yleensä metreinä. Luksin lyhenne on lx, kandelan cd.

Toinen akvaarion lamppu sanoo: Sera plant color, 4900 Kelvin, 15 Watt. Oisko ollu joku aika lämmin, jotain.
Luonnonvalo on noin 5000-5600 kelviniä, hehkulampun lämpötila noin 2500-2800 kelviniä.

Eli sinänsä lampun numerot eivät vaikuta polttoaikaan.
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

T8 on lampun tyyppi, eli normaali loisteputki.
Mitään maksimipolttoaikaahan niille ei ole.
Wiveca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Wiveca »

Mulla on kaksiputkinen valo päällä 11.00-17.00 ja yksiputkinen sitten 17.00-23.00.
Tykkään että illalla on hämärämpi valaistus.
En tiedä onko tuolla mitään merkitystä kasveille.
Levää ei ainakaan ole ilmaantunut vaikka valoa on 12h vuorokaudessa tarjolla.

Kysäsempäs sitten vielä tällaista että paikkakunnallani ei ole akvatarvikeliikettä jotenka onkohan tavallisissa kaupoissa mitään loisteputkia jotka sopivat hyvin akvaariokäyttöön?
Noissa on jotku vanhat putket ja luulen että uusiminen ei tekis huonoa ollenkaan :D
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Wiveca, siinä Kitkantiellä Osuuspankin vieressä olevasta sähköliikkeestä olen minä hommannut akvaarion putket. Olivatkohan Sylvanian tmv. putkia, en nyt muista. Valoltaan enemmän lilaan vivahtava, tykkään tosin itse siitä sävystä. Tietävät kyllä kun kysyy akvaarioputkia, jos sellaisia haluaa. Tosin koko kaupungissa on aika huonot putkivalikoimat, en löytänyt aikaisemmin haluamaani valosävyä (tyyliin skywhite), vaan oli aina liian keltainen, joten pysyn noissa "oikeissa akvaarioputkissa", vaikka ovatkin kalliimpia.

Minulla on akvoissa valot päällä klo 9-20, en ole havainnut tuossa juurikaan ongelmia, voisi tuota oikeastaan vielä tunnilla vaikka lyhentääkin. Kaloilla ei ole säännöllisiä ruoka-aikoja, vaan meingillä "ruokitaan kun muistetaan" mennään, niin ei ole väliä että milloin ne lamput syttyvät, en kuitenkaan ole silloin hereillä johtuen töistä. :roll:
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member

sourz kirjoitti:T8 on lampun tyyppi, eli normaali loisteputki.
Kiitos! Nyt olen vielä vähän viisaampi :) .
Wiveca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Wiveca »

Malys: Kiitos vinkistä :)

Entisiä Kuusamolaisia oot ilmeisesti :D

Pitääpäs käydä tjt sähköstä kyseleen jos löytäisin sieltä putket.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Wiveca, olepa hyvä. :) Pidän itseäni edelleen kuusamolaisena, vaikka en vakituisesti olekaan siellä asunut sitten vuoden 2002. Yksi akvaarioista sijaitsee edelleen paikkakunnalla vanhempien hoivassa. :P
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Miulla on 317l altaassa tuplaputket päällä 10-22 ja sit 8-10 ja 22-24 on kuuvalot päällä.

Leväongelmaa ei ole ollut. Kesällä lyhennän päivänvaloajan 10h mittaiseksi laittamalla päivällä 2h ajaksi valot pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”