Minkä nimistä lääkettä minun pitäisi ostaa ja mistä? Ihan akvaariokaupasta? Kalat eivät ole olleet minulla kuin vasta pari viikkoa, enkä ole tajunnut valmistautua tällaiseen tilanteeseen mitenkään. Mahtavatko edes selvitä huomiseen?
Mikä lääke pilkkutautiin?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
Sudenlapsi
- Starting Member

- Viestit: 25
- Liittynyt: 21:00, 10.03.2008
Mikä lääke pilkkutautiin?
Huomasin tänäaamuna, että kardinaalitetrani ovat ilmeisesti pilkkutaudin kourissa. Jokaisella on monta pilkkua ympäri kehoa. Myös partamonni on ilmeisesti sairastunut, sillä se kyyhöttää samassa paikassa, eikä uiskentele ympäriinsä niin kuin vielä eilen. Kardinaalit kyllä uivat niin kuin tähänkin asti. Ainoa oireeton on taistelukala, toistaiseksi.
Minkä nimistä lääkettä minun pitäisi ostaa ja mistä? Ihan akvaariokaupasta? Kalat eivät ole olleet minulla kuin vasta pari viikkoa, enkä ole tajunnut valmistautua tällaiseen tilanteeseen mitenkään. Mahtavatko edes selvitä huomiseen?
Entä onko mitään, mitä voisin tehdä ennen kuin sen lääkkeen saan? Ja vielä, kuinka kallista lääke on? Opiskelijabudjetilla monen kymmenen euron lääkkeet ovat pirun iso lovi. Mutta pakkohan se tietysti on.
Minkä nimistä lääkettä minun pitäisi ostaa ja mistä? Ihan akvaariokaupasta? Kalat eivät ole olleet minulla kuin vasta pari viikkoa, enkä ole tajunnut valmistautua tällaiseen tilanteeseen mitenkään. Mahtavatko edes selvitä huomiseen?
-
Micke
- Advanced Member

- Viestit: 1899
- Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Pori
Jos sinulla on lämmitin niin nosta lämpötilaa parilla asteella ja vaihda vettä sen verran kuin normaalisti olet vaihtanut. Tänään vedenvaihto ja sama homma huomenna jos et saa lääkettä jo tänään.
Laita viestiisi paikkakunta jossa olet ja kysy jos jollakulla olisi antaa apua lääkkeen muodossa heti. Pilkkutauti lääkettä saattaa löytyä joltakulta harrastajalta kotoa.
Vinkki:
Lääkkeen annosteluun vaikuttaa akvaarion vesimäärä. Jos vähennät vesimäärää akvaariossasi vaikka puoleen lääkinnänajaksi riittää pienempi lääkemäärä koko hoitokuurin loppuun. Tietysti riippuu kalamäärästä kuinka paljon voit vähentää vettä.
Lue nämä:
http://kapsi.fi/~skare/akvaario/pilkkutauti.html
ja
http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/pilktau.php
Laita viestiisi paikkakunta jossa olet ja kysy jos jollakulla olisi antaa apua lääkkeen muodossa heti. Pilkkutauti lääkettä saattaa löytyä joltakulta harrastajalta kotoa.
Vinkki:
Lääkkeen annosteluun vaikuttaa akvaarion vesimäärä. Jos vähennät vesimäärää akvaariossasi vaikka puoleen lääkinnänajaksi riittää pienempi lääkemäärä koko hoitokuurin loppuun. Tietysti riippuu kalamäärästä kuinka paljon voit vähentää vettä.
Lue nämä:
http://kapsi.fi/~skare/akvaario/pilkkutauti.html
ja
http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/pilktau.php
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
Sudenlapsi
- Starting Member

- Viestit: 25
- Liittynyt: 21:00, 10.03.2008
-
Teemu Salonen
Varmistappa ennen diagnoosi ennen kuin alat lääkitsemään pilkkutautia!
Itse olen nähnyt perinteistä pilkkutautia joskus ehkä viisi-kuusi vuotta sitten. Ja olen sentään ollut akvaarioliikkeessä töissä... Suunnilleen vuosi sitten tappelin nk. tsernobyl-pilkun kanssa, mutta sekin on käsittääkseni saatu hoidettua hyvin pois, kiitos Suomen akvaariotukun Jukka Aaltosen ja sit sen yhden saksalaisen lehden, joka alunperin julkaisi tuon jbl lääkecocktailin.
Veikkaan, että kaloillasi on joko ihosamentaja tai jokin epämääräinen bakteeri-infektio. Pintaloistartunnasta kielisi kalojen hinkkaaminen pohjaa, kiviä tms pintoja vasten. Kun kerran "kylkeä syyhyttää":)
Eli lyhyesti: varmista diagnoosi, varmista se vielä toisen kerran ja lääkitse vasta sitten. Niin ja mieluiten jbl: tuotteilla...
Itse olen nähnyt perinteistä pilkkutautia joskus ehkä viisi-kuusi vuotta sitten. Ja olen sentään ollut akvaarioliikkeessä töissä... Suunnilleen vuosi sitten tappelin nk. tsernobyl-pilkun kanssa, mutta sekin on käsittääkseni saatu hoidettua hyvin pois, kiitos Suomen akvaariotukun Jukka Aaltosen ja sit sen yhden saksalaisen lehden, joka alunperin julkaisi tuon jbl lääkecocktailin.
Veikkaan, että kaloillasi on joko ihosamentaja tai jokin epämääräinen bakteeri-infektio. Pintaloistartunnasta kielisi kalojen hinkkaaminen pohjaa, kiviä tms pintoja vasten. Kun kerran "kylkeä syyhyttää":)
Eli lyhyesti: varmista diagnoosi, varmista se vielä toisen kerran ja lääkitse vasta sitten. Niin ja mieluiten jbl: tuotteilla...
-
Micke
- Advanced Member

- Viestit: 1899
- Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Pori
Joo voit vaihtaa sen verran.
Kyllä sen vesimäärän voit vähentää puoleen lääkityksen ajaksi noilla kaloilla.
Laita nyt vielä viesti että APUVA, tarvitaan heti pilkkutauti lääkettä tampereellla.
Täällä on satoja tamperelaisia niin luulisi jollakin oleva lääkettä kotonaan.
Kyllä sen vesimäärän voit vähentää puoleen lääkityksen ajaksi noilla kaloilla.
Laita nyt vielä viesti että APUVA, tarvitaan heti pilkkutauti lääkettä tampereellla.
Täällä on satoja tamperelaisia niin luulisi jollakin oleva lääkettä kotonaan.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
Sudenlapsi
- Starting Member

- Viestit: 25
- Liittynyt: 21:00, 10.03.2008
No miten sen voi varmistaa? Evissä ja kehossa on pieniä valkoisia täpliä.Teemu Salonen kirjoitti: Eli lyhyesti: varmista diagnoosi, varmista se vielä toisen kerran ja lääkitse vasta sitten. Niin ja mieluiten jbl: tuotteilla...
Olen ihan noviisi koko kalojen kanssa ja voihan toki olla, että ylireagoin ja hätäilen, mutta kun ei noita täpliä vielä eilen ollut. Tai jos olikin, ei noin paljoa.
Partamonni lähti äsken liikkeelle ja on taas ihan pirteä. Ehkä vain lepäsi aiemmin...
-
Teemu Salonen
Kyllä tuo ihan varmalta pilkkutaudilta kuulostaisi! Voit verrata nettikuviin http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/pilkkuta.jpg
-
Teemu Salonen
-
Sudenlapsi
- Starting Member

- Viestit: 25
- Liittynyt: 21:00, 10.03.2008
Tässä nyt pari hyvin epäselvää kuvaa. Tyhmät fisut kun ei tajua poseerata.
http://irc-galleria.net/view.php?nick=S ... d=78913580
http://irc-galleria.net/view.php?nick=S ... d=78913498
http://irc-galleria.net/view.php?nick=S ... d=78913580
http://irc-galleria.net/view.php?nick=S ... d=78913498
-
Teemu Salonen
Jeps. Kuvat tosiaankin epäselviä. Mutta noiden perusteella en yhtyisi pilkkutautidiagnoosiin. VAikuttaa enemmänkin joltain bakteeritulehdukselta. Tai kyseessä voi olla myös oodinium. Seuraile nyt tilannetta äläkä suin päin lähde lääkitsemään.Tässä nyt pari hyvin epäselvää kuvaa. Tyhmät fisut kun ei tajua poseerata.
-
Sudenlapsi
- Starting Member

- Viestit: 25
- Liittynyt: 21:00, 10.03.2008
-
Sudenlapsi
- Starting Member

- Viestit: 25
- Liittynyt: 21:00, 10.03.2008
-
Micke
- Advanced Member

- Viestit: 1899
- Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Pori
Yleensä kardinaalit ovat heikkoja kestämään pilkkutautia...
Koita ottaa hieman parempia valokuvia.
Oletko tehnyt jotain sille akvaariollesi?
Lämpötila ?
Vedenvaihdot ?
Jos liikkeestä saat sellaisen neuvon että ei kannata lääkitä niin vedä tervaristi seinään. Niiden tehtävä on myydä tavaroita ei pelkästään neuvoa.
Koita ottaa hieman parempia valokuvia.
Oletko tehnyt jotain sille akvaariollesi?
Lämpötila ?
Vedenvaihdot ?
Jos liikkeestä saat sellaisen neuvon että ei kannata lääkitä niin vedä tervaristi seinään. Niiden tehtävä on myydä tavaroita ei pelkästään neuvoa.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
Sudenlapsi
- Starting Member

- Viestit: 25
- Liittynyt: 21:00, 10.03.2008
Eipä tartte vetää ristiä seinään.Micke kirjoitti: Jos liikkeestä saat sellaisen neuvon että ei kannata lääkitä niin vedä tervaristi seinään. Niiden tehtävä on myydä tavaroita ei pelkästään neuvoa.
Ja siis vettä on nyt vaihdettu ja lämpötilaa nostettu hieman. Parempia kuvia en onnistu noista saamaan. Ei ole paras mahdollinen kamera käytössä.
-
Räähkä
- Junior Member

- Viestit: 163
- Liittynyt: 02:34, 11.06.2006
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Båtsfjord, Norja
Jos se on pilkkutauti, niin saat varautua kaikkien kalojen kuolemaan. Tiesitkö, että pilkkutautia voi hoitaa myös siirtämällä kalat joka päivä uuteen puhtaaseen tai desinfioituun akvaarioon? Tai vaikkapa saaviin tms. Siellä pitää tietysti huolehtia hapen saannista. Tämä hoitotapa perustuu siihen, että "pilkuista" kuoriutuu loisia, jotka lähtevät etsimään uusia kalauhreja. Ennen pitkää tällaisen vaihtelun takia loiset kuolevat, koska eivät löydä uusia kaloja 24 tunnin kuluessa.
Taas akvaharrastuksen parissa.
-
Sudenlapsi
- Starting Member

- Viestit: 25
- Liittynyt: 21:00, 10.03.2008
Niin siis toisen vaihtoehdon, piti sanomani.
Ensimmäinen lääkesatsi on nyt laitettu akvaarioon. Toivottavasti auttaa.
Samalla kun hain lääkkeen, vein ilmapumpun korjaukseen. Sekin nimittäin päätti hajota tähän samaan hässäkkään. Tietenkin. Lauantaina kosahti dvd-soitin. Olen onnellisten tähtien alla syntynyt. 
Ensimmäinen lääkesatsi on nyt laitettu akvaarioon. Toivottavasti auttaa.
-
Teemu Salonen
Ihan vaan sellanen pikku juttu, että minkä merkkistä lääkettä ostit ja mitä vedenparannusainetta käytät?
Esim waterlifen lääkkeillä on tapana menettää tehonsa muun merkkisten vedenparannusaineiden kanssa. Enpä tiedä mistä tämä johtuu, koska kuten aikasemmin tuli todettua tehoaineet on samat melkein kaikissa lääkkeissä.
Esim waterlifen lääkkeillä on tapana menettää tehonsa muun merkkisten vedenparannusaineiden kanssa. Enpä tiedä mistä tämä johtuu, koska kuten aikasemmin tuli todettua tehoaineet on samat melkein kaikissa lääkkeissä.
-
Sudenlapsi
- Starting Member

- Viestit: 25
- Liittynyt: 21:00, 10.03.2008
