Osmolator 3155 toiminta

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Osmolator 3155 toiminta

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Minulla on ollut nyt hiukan yli vuoden käytössä Tunzen osmolator 3155. Ainoana ongelmana ollut aikaisemmin pumppu joka hajosi - muuten olen ollut hyvinkin tyytyväinen kapistuksen toimintaan.

Nyt kuitenkin on ilmennyt ongelmia pinnantason sensorin kanssa. Näyttää siltä, että välillä toimii ja välillä ei. Esim. viime yönä ei pumpannut korvausvettä lainkaan ja ohjausyksikkö näytti, että vedentaso on oikealla korkeudella vaikka sensori oli kuivilla.
Tutkin sensoria ja se alkoi toimia ihan OK (olin huomannut toimimattomuusongelman jo hiukan aikaa sitten ja puhdistanut sensorin hyvin). Mahdollisesti johdossa saattaa olla kosketushäiriö. :?

Millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä laitteesta? Muistelin, että parilla henkilöllä oli mennyt ohjausyksikkö mutta minkälaisia ongelmia silloin esiintyi? Näyttäisi, että vedentunnistussensoria ei saa erikseen (ei löydy varaosanumeroa).

Entä mitä muita konsteja olisi korvausveden syöttämiselle kun vesi olisi pumpattava kalkkivesireaktorin kautta?
arska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arska »

Kun se ohjaus yksikkö hajoaa laite mykistyy täysin, nyt mulla on taas yksi laite käytössä jonka ohjausyksikön sisältä kuuluu hirveä pärinä kun pumpun pitäisi ruveta nostamaan vettä,varmaan joku kontaktori laitteen sisällä alkaa olla zippi?
Ari
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA
Sukupuoli: Mies

Re: Osmolator 3155 toiminta

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mikael kirjoitti: Nyt kuitenkin on ilmennyt ongelmia pinnantason sensorin kanssa. Näyttää siltä, että välillä toimii ja välillä ei. Esim. viime yönä ei pumpannut korvausvettä lainkaan ja ohjausyksikkö näytti, että vedentaso on oikealla korkeudella vaikka sensori oli kuivilla.
Tutkin sensoria ja se alkoi toimia ihan OK (olin huomannut toimimattomuusongelman jo hiukan aikaa sitten ja puhdistanut sensorin hyvin). Mahdollisesti johdossa saattaa olla kosketushäiriö. :?

Millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä laitteesta?
Minulle kävi viime viikolla aivan samoin. Noin kuukauden ikäinen siihen asti luottamusta herättävästi toiminut laite näytti vedenpinnan olevan oikealla korkeudella eikä enää pumpannut korvausvettä! Tarkistin anturin ja se näytti OK:lta, huljuttelin sitä vedessä ja kädessä, mutta ei auttanut. Sitten näytin vielä "tiskiharjaa" ja sen jälkeen tokeni, mutta luottamus on kärsinnyt kovan kolauksen! Nukunko enää rauhallisesti kotoa poissaollessani?

Täytynee kai ottaa tavaksi pyyhkäistä sensori samalla kun putsaa vaahdottimen.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Minulla toiminut vielä ihan hyvin mutta jos lasketaan että kuinka montaa harrastajaa suomessa sitä käyttää ja sitten ne huonot kokemukset siitä niin täytyy sanoa että Tunze tekee sutta siinä missä muutkin valmistajat.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Mikael kirjoitti:Nyt kuitenkin on ilmennyt ongelmia pinnantason sensorin kanssa. Näyttää siltä, että välillä toimii ja välillä ei. Esim. viime yönä ei pumpannut korvausvettä lainkaan ja ohjausyksikkö näytti, että vedentaso on oikealla korkeudella vaikka sensori oli kuivilla.
Tutkin sensoria ja se alkoi toimia ihan OK (olin huomannut toimimattomuusongelman jo hiukan aikaa sitten ja puhdistanut sensorin hyvin). Mahdollisesti johdossa saattaa olla kosketushäiriö.
Moi, ota muuntaja pois seinästä ja laita takaisin tai pistä muuntajan säätimen nollaan ja sitten 12.
Onko sielläpäin ollut sähkökatkoksia?

Kimi
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Täsmälleen samat ongelmat kuin mikaelilla.

Minulla ainakin oli tullut kalkkia hieman anturin pinnalle. Pidin anturin yhden yön etikka kylvyssä, niin on taas toiminut kuukauden ihan hyvin. (Olen kylvettänyt anturia ennenkin ja ei täysin ratkaise pulmaa)

Mikael kirjoitti:Entä mitä muita konsteja olisi korvausveden syöttämiselle kun vesi olisi pumpattava kalkkivesireaktorin kautta?
Minä ainakin arvostan ominaisuutta, joka katkaisee vedensyötön tietyn ajan kuluttua. Ei pääse ph nousemaan ihan mahdottomaksi mahdollisissa virhetilanteissa. (--> Kokolailla pakosti sähköinen)
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

K.S kirjoitti: Moi, ota muuntaja pois seinästä ja laita takaisin tai pistä muuntajan säätimen nollaan ja sitten 12.
Onko sielläpäin ollut sähkökatkoksia?
Kimi
Nyt aamulla sama tilanne kuin eilenkin eli kun illalla tarkistin mikron toiminnan ja kaikki oli OK mutta aamulla sitten vedenpinnan taso oli laskenut ja keskusyksikkö näytti pinnantason olevan OK. Mikroa raplaamalla laite alkoi taasen toimia. Johdossa ei näyttäisi olevan vikaa. Mikron puhdistin puhdistetulla bensalla. Pitää kokeilla tuota etikkaa vielä koska sehän vie sen kalkin pois.

Kimin kysymys on sinällä mielenkiintoinen. Mitähän nuo sähkökatkokset vaikuttavat? Nimittäin teen sitä kyseiselle laitteelle tahallisesti ajastimen avulla. Ongelmana on nimittäin se, että vedenpinnan korkeus soutaa ja huopaa jostain syystä ala-altaassa. Päätankissa näyttää kaikki olevan OK mutta vedenpinnan korkeus vaihtelee ala-altaassa ehkä +/- 1cm ja hitaalla viiveellä. Tämä aiheuttaa sen, että kun pinta laskee alaspäin niin 3155 alkaa pumpata korvausvetta. Jos pinta on alhaalla liian kauan, joutuu 3155 virhetilaan ja se 'elpyy' siitä vasta kun katkaisee virran koko yksiköstä. Näin on siis tapahtunut useita kertoja ja siksipä laitoin kellokytkimen joka pitää 3155:lle virtaa päällä 45 min ja 15 min se on pois päältä ja taas 45 min päällä ja 15 min pois .... Näin saan laitteen 'elpymään' automaattisesti (toimin juuri vastoin Kimmon ajatusmaailmaa).

Homma on pelannut tähän asti hyvin kunnes tämä minun mielestä mikrosta johtuva ongelma on alkanut. Päättelen tämän siitä, että keskusyksikkö toimii ihan loogisesti ja pinnantason mikron päätä räpläämällä laite alkaa toimia (johdon liikuttelulla ei ole vaikutusta).
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mikael kirjoitti: laitoin kellokytkimen joka pitää 3155:lle virtaa päällä 45 min ja 15 min se on pois päältä ja taas 45 min päällä ja 15 min pois .... Näin saan laitteen 'elpymään' automaattisesti (toimin juuri vastoin Kimmon ajatusmaailmaa).
Et toimi! Itse asiassa taidan laittaa samallalailla itsellenikin! :mrgreen:

Tuossahan toteutuu juurikin se, että jos pumppu jää pumppaamaan liikaa kerralla, katkeaa se tunzen ajastimen avulla.

Kellokytkin kuitenkin resetoi tasaajan ja antaa sen yrittää uudestaan pinnan tasaamista. Jos taas laitteessa on toiminta häiriö, sammuttaa tunzen ajastin tasaajan.

Kyseinen kytkentä pelastaa altaan tyhjäksi haihtumiselta pienen virhetilanteen jäljiltä!
Silakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Kimmo S kirjoitti: Et toimi! Itse asiassa taidan laittaa samallalailla itsellenikin! :mrgreen:
Tollainen vois olla ihan jees niille jotka tunzen osmolaattoreja käyttää.. tosin, varmaan tauko voisi olla harvemminkin, kerran päivässä tai jotain.. tapauksesta kiinni.
Kimmo S kirjoitti: Kyseinen kytkentä pelastaa altaan tyhjäksi haihtumiselta pienen virhetilanteen jäljiltä!
Taidetaan kaikki tietää yks tapaus, missä tää olis saattanut pelastaa päivän... 8O
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Silakka kirjoitti: Taidetaan kaikki tietää yks tapaus, missä tää olis saattanut pelastaa päivän... 8O
Jos mietit minua niin ei olis pelastanut kun itse osmolaattorissa ei ollut mitään ongelmaa :twisted: Joka kerta kun pumppu olis pysähtynyt 10min pumppauksen jälkeen, pumpattu vesi olisi silti vuotanut takas korvausvesisäiliöön ja itse osmolaattori ei olisi saanut sitä reaktoria täytettyä koskaan ellei se resetoimistauko olisi ollut jotain hetkellistä. Tässä sit tuleekin se ongelma että suoraan RO:hon kytkettynä hana auki 24/h voi sit tulla ne vedet lattialle, mikäli vaan se tekniikkaa pettää oikeasta paikasta. Tarpeeksi kun on suolavettä lattialla niin altaassakin elukat kuolee ja kotiin tuleminen on vielä astetta järkyttävämpi kokemus. Riittävän harvalla resetoimisella ongelmaa ei tule mutta taas mulla se ei olisi pelastanut.

Jälkikäteen ajateltuna 2 asiaa olisi pelastaneet päivän:

1:Kalkkivesireaktorin otto pois käytöstä (mietin sitä aika antaumuksella ennen poistumista)
2: Korvausvesiastian nosto sille korkeudelle että vedenpinta on yhtä korkealla kuin kalkkivesireaktorissa, tällöin takaiskuventtiilin pettäminen ei olisi laskenut veden pintaa niin paljoa että osmolaattori ei olisi ehtinyt sitä täyttää 10 minuutissa.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Nyt pinnantason vahti on toiminut moitteettomasti edellisen puhdistetulla bensiinillä puhdistuksen jälkeen. :D

Todennäköisesti tunnistimen pintaan oli muodostunut hyvin ohut kalkkikerros joka aiheutti ongelman. Kun mikronpää oli vedessä niin vesi teki kalkkikerroksen läpinäkyväksi ja kun vedenpinta laski ala-altaassa senverran alas ja pitkäksi ajaksi, että mikron pää ehti kuivua - mikro luuli tunnistavansa vedenpinnan tuosta kalkkikerroksesta. Ja kun mikron päätä kasteli, alkoi se taas toimia.

Pitääpä puhdistaa säännöllisesti ja huolellisesti.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kimmo S kirjoitti:
Mikael kirjoitti: laitoin kellokytkimen joka pitää 3155:lle virtaa päällä 45 min ja 15 min se on pois päältä ja taas 45 min päällä ja 15 min pois .... Näin saan laitteen 'elpymään' automaattisesti (toimin juuri vastoin Kimmon ajatusmaailmaa).
Et toimi! Itse asiassa taidan laittaa samallalailla itsellenikin! :mrgreen:

Tuossahan toteutuu juurikin se, että jos pumppu jää pumppaamaan liikaa kerralla, katkeaa se tunzen ajastimen avulla.

Kellokytkin kuitenkin resetoi tasaajan ja antaa sen yrittää uudestaan pinnan tasaamista. Jos taas laitteessa on toiminta häiriö, sammuttaa tunzen ajastin tasaajan.

Kyseinen kytkentä pelastaa altaan tyhjäksi haihtumiselta pienen virhetilanteen jäljiltä!
Käytännön kokemuksena on nyt, että todellakin pelastaa altaan tyhjäksi haihtumiselta mutta jos osmolaattori on kytkettynä kalkkivesireaktoriin niin saattaa aiheuttaa kalsiumhydroksiidin yliannostuksen - kuten minulle kävi.

Tulin kotia reissusta ja allas oli kuin lumimyrskyn jäljiltä. pH oli siinä vaiheessa 9,15 ja en tiedä kuinka korkealla oli käynyt. Korallit olivat valkoisen mönjän peitossa. Isot sarvikorallit kuolivat ja haukkakala on kateissa. Pienemmät Acrot saattavat selvitä joidenkien oksien kuolemalla (toivotaan niin).

Hölmöilystä sakotetaan :cry:

Olen halukas ostamaan frageja. Pari kiloa Acroja olen pannut jo roskiin.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

:cry:

Voi h**vettiläinen! Antaisin jos omistaisin. Ehkä puolen vuoden päästä...
Osmonaattori
Starting Member
Starting Member

Osmolaattori (Tunze)

Viesti Kirjoittaja Osmonaattori »

Ite ostin kanssa tuon 3155 ja olisin kysynyt että kuuluuko sen pumpata siihen kohotunnistimeen saakka sen veden (Itellä pumppasi kunnes vettä oli kohon yläpinnan kohdalla ja koho luonnollisesti nousi tämän johdosta) ? Eli toimiiko laite tyyliin micropää käynnistää pumpun ja koho katkaisee vai mistä on kyse? Ja toinen kysymys eli jos näin on niin kuinka lähelle toisiaan ne voidaan asettaa (Eli vaikka micro 4cm alempana ku koho tai vastaavaa) ?

Nyt on siis tosiaan kohon kohdalle pumpannut ja huutaa että olisi liian korkealla vedenpinta. Tästä johtuen laitoin jumpperin siten ettei anna varoitusääntä ollenkaan.
moo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: Osmolaattori (Tunze)

Viesti Kirjoittaja moo »

Osmonaattori kirjoitti:Ite ostin kanssa tuon 3155 ja olisin kysynyt että kuuluuko sen pumpata siihen kohotunnistimeen saakka sen veden
Osmolaattorissa (3155) on optinen sensori joka tunnistaa vedenpinnan. Kohotunnistin on varamekanismi. Laita kohotunnistin optista tunnististinta korkeammalle.
Osmonaattori
Starting Member
Starting Member

Eli se kohotunnistin ON sitä micropäätä korkeammalla. Kuinka paljon korkeammalla se tulisi olla että homma toimii minimissään. Ja kuuluuko sen pumpata siihen kohoon saakka joka sitten lyö pumpun poikki vai onko mulla viallinen micropää?
Apagador
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Apagador »

Kuuluu pumpata kunnes optisen sensorin pää koskettaa vettä. Ainakin siinä vaiheessa minulla lopettaa pumppu pumppaamisen. Kohoon asti ei vesi nouse normaalissa käytössä ollenkaan.
moo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moo »

Osmonaattori kirjoitti:Eli se kohotunnistin ON sitä micropäätä korkeammalla. Kuinka paljon korkeammalla se tulisi olla että homma toimii minimissään. Ja kuuluuko sen pumpata siihen kohoon saakka joka sitten lyö pumpun poikki vai onko mulla viallinen micropää?
Onkohan sulla sitten viallinen se optinen sensori? Sen pitäisi tosiaan pumpata vain siihen sensoriin asti, koho ei normaalitoiminnassa pitäisi olla millään tavalla mukana. Se on vain varajärjestelmä.
Osmonaattori
Starting Member
Starting Member

Todennäköisesti sitten on viallinen :s Eli vettä oli alunperin alle sen sensorin. Ja nyt se pumppas siit yli suoraan siihen varatsydeemin asti.Toimiihan s noinkin mut olishan se kiva et toimis niinku kuuluu toimia.
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Kannatta varmuuden vuoksi puhdistaa se optinen sensori joskus saattaa olla jäänyt rasvaa tms ainetta tehtaan jäljiltä jolloin se ei välttämättä toimi oikein.
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”