Apua pandamonnispoikasten hoitoon

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Apua pandamonnispoikasten hoitoon

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Luulisin, että pikkuruiset pandamonniseni kutivat ihka ensimmäistä kertaa viime perjantaina :mrgreen: . Poikaset kuoriutuivat tiistai-iltana akvaarioon sijoitetussa verkkopoikasboksissa ja jo seuraavana iltana oli uusi kutu lasissa. Kutu oli ripoteltu pitkin allasta matalien kasvien lehtien alapinnoille. Pandoilla oli jo edellisenä iltana ihme pyörimistä menossa, joten siitä päättelen kudun olleen pandojen. Muita asukkeja altaassa on 1 partamonni, 6 kuusiraitabarbia ja 8 kulmatetraa. Näiden möllöttävässä käytöksessä ei ole ollut muutosta.

Poikasaltaaksi hommasin pienen geoboksin (n. 15 litraa), johon laitoin pohjaksi vanhasta altaasta hienoa hiekkaa, muutaman pienen kasvin sekä hommasin 2208 aquaball-suodattimen. Suodattimeen sain vanhan kypsän suodatinosan, kun vaihdoin lokerot päikseen vanhan altaan aquaballin (2210) kanssa. Vesiarvoja (no2=0, no3=15, GH=3, KH=3, pH=7,2 eli samat kuin vanhassa akvassa) olen mitannut geoboksista kerran päivässä. Lämmitin tuli eilen ja nyt lämpötila (n. 24 astetta eli myöskin sama kuin vanhassa) on pysynyt vakaana.

Siirsin kuoriutuneet poikaset eilen illalla geoboksiin ja edelleen ovat hengissä. Suodattimen päälle vedin vielä sukkahousujen pätkän, jotta pikkupoikaset eivät joutuisi aquaballin vangiksi. Ruoaksi ostin Nobil Fluid artemia-nestemäistä sekä Novo Baby ruokaa. Kuinka hoidan noita pikkuisia poikasia, jotta niistä kasvaa isoja ja pulskia pandamonnisia?

Siirsin sitten uuden kudun sinne vanhassa altaassa olevaan verkkopoikasboksiin. Voinko siirtää siitä kuoriutuvat poikaset näiden aiemmin syntyneiden joukkoon tonne geoboksiin vai hoidanko noita siinä verkkopoikasboksissa?

Mulla ei ole mitään aiempaa kokemusta poikasten hoidosta, joten kaikki vinkit ja neuvot ovat tarpeen. Tahtoisin, että noista poikasista säilyisi edes jokunen hengissä. [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Poikasia voi hoitaa ihan samoilla ohjeilla kuin esim kuparimonnisen (ja muidenkin monnisten) poikasia, siitä on ohjeita täällä vaikka kuinka.

Artemiaa kannattaa laittaa tulemaan, artemialla poikaset kasvavat oman kokemukseni mukaan nopeammin. Sitten vain pidät huolen, että vesi on puhdasta ja ruokaa riittää. Ja tietenkin jonkun ajan päästä myös tilaa on lisättävä.

Kyllä ne siitä kasvavat hienoiksi monnisiksi. :)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä nuo saavat lisää tilaa. Mulla on kypsymässä 200 litrainen allas, johon nuo poikaset pääsevät muuttamaan n. 1-2 cm kokoisina. Muuksi kalastoksi olen sinne ajatellut neontetroja ja juovakardinaalikaloja sekä tuo yksi partis, joten uskoisin jo tuon kokoiset poikaset olevan suht turvassa tossa seurassa. Ja jollei toi 200 litrainen kypsy ihan siihen mennessä (jota en kyllä usko), niin saavat sitten muuttaa väliaikaisesti tuohon 100 litraiseen purkkiin. [;)]

Ok, mä etsin haulla, josko löytyy jotain, kiitos. Yritin toki hakua käyttääkin ennen aiheen aloitusta, mutta laitoin hakusanaksi pandamonninen, jne. Tuolla haulla ei tullut paljoakaan sellaisia viestejä, joista olis ollut mulle apua.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No niin, taas olis kysyttävää noista pikkuruisista poikasista. Käytin hakua, muttei ainakaan silmään osunut jo valmiiksi vastausta.

Laitoin lauantaina kuoriutuneet poikaset samaan boksiin noiden tiistaina kuoriutuneiden kanssa. Olen ruokkinut niitä 4-5 krt päivässä nestemäisellä poikasruualla (Nobil fluid artemia). Edelleenkin nuo ensiksi syntyneet näyttävät nuijapäiltä, mutta ovat saaneet jo mustat silmänympärykset! :mrgreen: Arvioisin kooksi n. 3 mm, mutta ovat kyllä niin vikkeliä menijöitä, että mittaaminen on täysin mahdotonta. Ja vielä kun oma arviointikykykin on mitä on, joten voivat olla melkein mitä vaan 1 mm-1 cm väliltä. :mrgreen:

Minkä kokoisena/ikäisenä kannattaa siirtyä vauvahiutaleruokaan? Kuinka annan tätä hiutaleruokaa? Sekoitanko johonkin veteen ja spruuttaan ruiskulla vai ripsautanko pienen määrän suoraan altaaseen? Mulla on sitä Novo Baby-ruokaa, missä on ne 3 eri purkkia.
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Kasvattelen erilaisia monnisia niin en juurikaan tee mitään poikasten suhteen. Kasvavat omia aikojaan kutualtaissa. En ruoki siis artemialla niin kuin jotkut nähtävästi tekevät. Altaissa on sen verran pientä ruokaa mm. likoeläimiä ja varsinkin ruuantähteitä isompien monnisten jäljiltä. Otan viikottain isoimmat poikaset toiseen kasvatusaltaaseen kasvamaan. Näin tuleville pienokaisille jää enemmän tilaa kasvaa isommaksi.

Totuus on kuitenkin se että oli se sitten laji mikä tahansa niin aina poikasista kuolee väistämättä ne heikoimmat yksilöt alkutaipaleella. Se on luonnonlaki. Ne jotka selviävät isoiksi ovat sitkeitä ja elävät pitkään. Poikasten kasvatuksessa erityistä huomiota kannattaa pitää veden puhtauteen eli viikottaisiin useisiin veden vaihtoihin sekä ruokintaan. Jokaisella lajilla on ne omat kasvatus juttunsa, mutta perus jutut on kuitenkin kaikilla lajeilla samat.

Olen kasvattanut lehtikaloja, sinirapuja, sukarapuja, plekoja, monnisia, tetroja jne. Kietkotkin ovat tehneet seura-akvaariossa poikasia, jotka tulivat toisten kalojen toimesta syötyä. 8-) Itse olen yleensä antanut emojen hoitaa lapsoset enkä ole lähtenyt kutuja keräilemään tai sorkkimaan poikasten hoidossa. Toki jos haluaa mahdollisimman monta poikasta selviytyvän niin voi itse ryhtyä keinoemoksi, mutta siltikin poikasista kuolee väistämättä ne heikoimmat yksilöt jossain vaiheessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”