Ulkosuodattimista
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Ulkosuodattimista
Olen aivan märkäkorva näissä akvaario-asioissa ja tarvitisin nyt kokeneempien neuvoja, että sijoittaisin rahani mahdollisimman järkevästi. Olen hankkimassa ulkosuodatinta, jotka ovat minulle ennestään aivan vieraita. Yritin löytää täältä tietoa aiemmista viesteistä, mutta ei tärpännyt.
Harkitsen siis kahden eri mallin välillä: Eheim Classic 2217 ja Eheim Professionel II 2028. Toinen maksaa reilut 340€, toinen puolet vähemmän. 2217 on ilmeisesti hieman työläämpi puhdistaa, kuin 2028. 2028:ssa massa on jaettu kolmeen eri koriin. Eli olisiko jollain kokemusta/näkemystä, onko 2028:n puhdistaminen niin paljon helpompaa kuin 2217:n, jotta siitä kannattaa maksaa tuplahinta?
Harkitsen siis kahden eri mallin välillä: Eheim Classic 2217 ja Eheim Professionel II 2028. Toinen maksaa reilut 340€, toinen puolet vähemmän. 2217 on ilmeisesti hieman työläämpi puhdistaa, kuin 2028. 2028:ssa massa on jaettu kolmeen eri koriin. Eli olisiko jollain kokemusta/näkemystä, onko 2028:n puhdistaminen niin paljon helpompaa kuin 2217:n, jotta siitä kannattaa maksaa tuplahinta?
Melko isot hintaerot kyllä. Esim tuolla näyttää 2028 olevan ~240e ja 2217 ~147e.
Edit: Niin ja näyttää proffaan tulevan vielä Ehfimechit ja SubstratProt mukaan. Eli tuon 2217:n hintaan saat laskea vielä lisäksi massat, jos sellaiset aiot hommata.
Edit: Niin ja näyttää proffaan tulevan vielä Ehfimechit ja SubstratProt mukaan. Eli tuon 2217:n hintaan saat laskea vielä lisäksi massat, jos sellaiset aiot hommata.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Tuohon kokoluokkaan 1 varteenotettava ehdokas on kyllä omasta mielestäni myös Tetratec EX1200 jota irtoaa esim helsingin akvaariokeskuksesta hintaan 149 massoineen päivineen 3:n vuoden takuulla.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Starting Member
No nyt tuli mielenkiintoista, painavan tuntuista asiaa tälläiselle noviisille- kiitos vinkistä Aqualung! Itsellä on käytössä muutaman vuoden ikäinen 2217.Aqualung kirjoitti:Tuohon kokoluokkaan 1 varteenotettava ehdokas on kyllä omasta mielestäni myös Tetratec EX1200 jota irtoaa esim helsingin akvaariokeskuksesta hintaan 149 massoineen päivineen 3:n vuoden takuulla.
Toi Tetratec lähtisi kyllä välittömästi meikäläselle, jos olisi suodattimen osto edessä.
Itse sijoittaisin rahat ehdottomasti tälläiseen peliin:https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stor ... gory=10516
Uskomattoman näppäräkäyttöinen laite, täysin äänetön, helposti muokattavissa, isot letkut jne. jne. jne.
Eikä todellakaan ole hinnalla pilattu.
Uskomattoman näppäräkäyttöinen laite, täysin äänetön, helposti muokattavissa, isot letkut jne. jne. jne.
Teemu, taas sä mainostat noita sun aquaelejäs. Mikä niistä tekee niin hyviä?Teemu Salonen kirjoitti:Itse sijoittaisin rahat ehdottomasti tälläiseen peliin:https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stor ... gory=10516
Paljos toi 700 - malli maksaa ? Laita vaik yv:nä...Teemu Salonen kirjoitti:Itse sijoittaisin rahat ehdottomasti tälläiseen peliin:https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stor ... gory=10516
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Re: Ulkosuodattimista
Proffa II -sarjan 2028 on todellakin käyttömukavuudeltaan eri luokkaa kuin Classicit. Itse hankin ensiksi tuollaisen Classicin mutta vaihdoin sen pian proffaan mun huomasin, miten paljon helpompaa puhdistus on. Classicissahan ei ainakaan ennen tullut vakiona edes letkuhanoja eikä siinä ole käynnistyspumppua kuten 2028:ssa, joten sen joutui aina ikävästi imaisemaan (tai muuten keplottelemaan) käyntiin. Proffan puhdistus on tosiaan helppoa kun massat ovat omissa koreissaan ja ne voi nostaa korissa kylppärin lattialle ja suihkuttaa massat puhtaiksi.Porkkana73 kirjoitti: Harkitsen siis kahden eri mallin välillä: Eheim Classic 2217 ja Eheim Professionel II 2028. Toinen maksaa reilut 340€, toinen puolet vähemmän. 2217 on ilmeisesti hieman työläämpi puhdistaa, kuin 2028. 2028:ssa massa on jaettu kolmeen eri koriin.
Tuossa Classic 2217:ssa on pienempi suodatusmassatilavuus (6 litraa) eli heikompi suodatusteho kuin Prof II 2028:ssa (7,3 litraa).
Lisäksi vielä sellainen pointti, että 2028:ssa on todella pitkä puhdistusväli, meillä suodattimet (kaikki noita Eheim Prof II 2028:ia) puhdistetaan välillä 1,5 vuodenkin välein ja silloinkaan virtausteho ei ole vielä heikentynyt yhtään. Voisin kuvitella, että Classicia saisi puhdistella huomattavasti useammin.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Täällä kokemusta useammasta classicista ja yhdestä proffa kakkosesta.
Classic on ärsyttävä pestä juurikin siksi kun siellä ei ole sisällä niitä koreja, joutuu ämpäreihin erottelemaan massoja. käynnistys on hankalampaa. Iso plussa kestävyydelle.
Proffa on kiva pestä korien ansiosta. Käynnistys helppoa mutta minä olen nini kädetön että en saa sitä hanahässäkkää siihen kiinni. tämä aiheutti aiemmassa asunnossamme pienoisen tulvan. Suodatinpömpeli myös tipahti lattialle käsistäni, melkein lattianrajassa ja reunalla oleva harmaa muoviosa halkesi.
Kumpi tahansa malli kelpaisi mulle.
Classic on ärsyttävä pestä juurikin siksi kun siellä ei ole sisällä niitä koreja, joutuu ämpäreihin erottelemaan massoja. käynnistys on hankalampaa. Iso plussa kestävyydelle.
Proffa on kiva pestä korien ansiosta. Käynnistys helppoa mutta minä olen nini kädetön että en saa sitä hanahässäkkää siihen kiinni. tämä aiheutti aiemmassa asunnossamme pienoisen tulvan. Suodatinpömpeli myös tipahti lattialle käsistäni, melkein lattianrajassa ja reunalla oleva harmaa muoviosa halkesi.
Kumpi tahansa malli kelpaisi mulle.
-
- Starting Member
Kiitokset kaikille tiedon/kokemusten jakajille! Kyselin täällä nyt ensimmäistä kertaa ja olen todella ilahtunut vastausten määrästä, laadusta ja ripeydestä 
Päädyin Classiciin -löysin täältä netin syövereistä useampiakin kommentteja siitä, kuinka Prof. II:n kansi on vuotanut ja kahvan kanssa on ollut ongelmia. Nähtäväksi jää, koska suivaannun Classicin putsaamiseen...

Päädyin Classiciin -löysin täältä netin syövereistä useampiakin kommentteja siitä, kuinka Prof. II:n kansi on vuotanut ja kahvan kanssa on ollut ongelmia. Nähtäväksi jää, koska suivaannun Classicin putsaamiseen...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Porkkana73 kirjoitti: Päädyin Classiciin -löysin täältä netin syövereistä useampiakin kommentteja siitä, kuinka Prof. II:n kansi on vuotanut ja kahvan kanssa on ollut ongelmia. Nähtäväksi jää, koska suivaannun Classicin putsaamiseen...
Minulla on toisenlainen kokemus Classicista, eli se on se ainoa ulkosuodatin, joka meillä on koskaan vuotanut (sen yhden ainoan Classicin lisäksi on ollut pikkuruinen Fluval 104 ja Eheimin Professionel sekä Professionel II -sarjojen suodattimia). Onneksi kuitenkin vain tiivisterenkaan välistä ja vain lähikaupassa käynnin ajan, joten pahemmalta vesivahingolta vältyttiin (silloin oli käytössä 325 litrainen tankki) ja veden sai kuivattua parketilta ja akvaariokaapin ja lattialistojen väleistä jotenkuten hiustenkuivaajalla... Suosittelen silti tiivisterenkaan huoltoa aina, kun putsaat suodatinta.
Et suivaannu Classicin putsaamiseen läheskään niin paljoa (käynnistämiseen kylläkin

Tähän ei oikein voi muuta sanoa ku kokeile itse niin ymmärrät:)Teemu, taas sä mainostat noita sun aquaelejäs. Mikä niistä tekee niin hyviä?
Itse olen työni puolesta joutunut tekemisiin monen erilaisen aparaatin kanssa.
Eheim prof ihan ok, ei siinä mitään, mut se on sellanen epämääränen kasa osia, jotka menee helposti rikki ja kokonaisuudessaan erittäin hankala paketti. Eheim classic ok perussuodatin. Ecco tosi simppeli ja muuten näppärä. Eli se näistä eheimeistä.
Fluval on parantanut tasoaan älyttömästi takavuosista. Hydor nyt on hydor... Tetratecin möykkäautomaateista tällä palstalla on jo varmaan keskusteltu riittävästi. Puhumattakaan renoista.
Aqua-el:n meininkiin ihastuin totaalisesti. Käytännössä siinä on vaan kolme osaa. Suodatinsäiliö, pumppuyksikkö ja käynnistyskahva. Siinä kaikki mitä pitää tietää.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Olenkohan lukenut jotain väärin, noita kun on kehuttu hiljaisiks ja hommansa hoitavina sekä ovat edullisia...Teemu Salonen kirjoitti:Tetratecin möykkäautomaateista tällä palstalla on jo varmaan keskusteltu riittävästi.
muutenkin ihmetyttää kyseisen nimimerkin palaute eheimin tuotteista mitä on tullut seurattua, tainnu osua kaikki maanantai kappaleet sinne suuntaan...
3 allasta
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
On niitä tännekin riittänyt ihan kiitettävästi. Eheimin ongelmana on minusta se että tuotteet tuodaan markkinoille puoliksi suunniteltuina ja käyttäjät joutuvat koekaniineiksi. Yksikään uusi malli ei ole minulla toiminut moitteettomasti eikä paljon auta jos virheet on korjattu vuoden päästä, kun mallien kokonaisvalmistusikä jää nykyään niin lyhyeksi että sitten vuoden päästä on jo seuraavaa buginen malli ulkona ja samat ongelmat sen kanssa. Tätä merkkiä en kerta kaikkiaan enää ikinä aio hankkia. Teemu ei ole yksin mielipiteineen.Isenhard kirjoitti:muutenkin ihmetyttää kyseisen nimimerkin palaute eheimin tuotteista mitä on tullut seurattua, tainnu osua kaikki maanantai kappaleet sinne suuntaan...
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Onko sulla toiminut mikään moitteettomasti? nimittäin mua kiinnostais kokeilla myös muitakin ku eheimiä... tosin siinä ei oo ollu muuta vikaa kuin letkuliittimen murtuminen(josta laitoin korjaus ohjeetkin tänne) kyseessä 2026, 1,5 vuotta pelkällä roottoripesän/massojen huuhtellulla... kerroppa mikä ois yhtä vaivaton merkki kun tarttis toho ysisataseen hankkia vähä suodatusta mattojen lisäks... sisäsuodatin sais olla 2252:sen tehoo ja ulkosuodatin 2080:n tasoo... sanottakoon että fx5 kiinnostaa mutta eipä oo tullu eteen yhtä edullisesti kuin 2080 saksasta... joten antaa paukkua, teemukin saa heittää vinkkiä.maisu kirjoitti:On niitä tännekin riittänyt ihan kiitettävästi. Eheimin ongelmana on minusta se että tuotteet tuodaan markkinoille puoliksi suunniteltuina ja käyttäjät joutuvat koekaniineiksi. Yksikään uusi malli ei ole minulla toiminut moitteettomasti eikä paljon auta jos virheet on korjattu vuoden päästä, kun mallien kokonaisvalmistusikä jää nykyään niin lyhyeksi että sitten vuoden päästä on jo seuraavaa buginen malli ulkona ja samat ongelmat sen kanssa. Tätä merkkiä en kerta kaikkiaan enää ikinä aio hankkia. Teemu ei ole yksin mielipiteineen.Isenhard kirjoitti:muutenkin ihmetyttää kyseisen nimimerkin palaute eheimin tuotteista mitä on tullut seurattua, tainnu osua kaikki maanantai kappaleet sinne suuntaan...
PS. älkää käsittäkö väärin ja niistäkö vihanneksia sieraimiinne.

3 allasta
Mulla on tuolla altaassa joku aquaelin suurempi sisäsuodatin ja kyllä se on ihan hyvin toiminut. Alkuperäiset massat tosin ovat niin huonot, että ne kannattaa vaihtaa, mutta sehän ei paljon maksa kun itse askartelee uudetdeMastro kirjoitti:Entäs muut aquaelin tuotteet?

Ja jotta ei ihan ot:ksi menisi, niin mainittakoon että olen ollut omaan classiciini erittäin tyytyväinen. Useamman vuoden vanha, käytettynä ostettu peli ja toimii kuin kello. Yksi imaisu käynnistyksen yhteydessä ei ainakaan minua paljon rasita, mutta ne korit kieltämättä helpottaisivat huoltoa. No, pari kertaa vuodessa jaksaa taistella puhdistuksen ilman korejakin

Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-