Kalojen määrä
Valvoja: Moderaattorit
-
bj
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Kalojen määrä
Mun täytyy sanoa, että minuu kyllä kummastuttaa välillä, kun täällä annetaan pikkukalojen parven sopivaksi määräksi aika huikeita lukuja. Itelläni on 240 litrainen ja siinä 16 hohtokiilakylkeä. Mun mielestä se on ihan passeli määrä. Ne näkyvät hyvin liikkuessaan parvena ja ollessaan hajanaisemmin, täyttävät altaan keski- ja yläosan uimatilan hyvin. ne viihtyvät vapaassa vedessä ja onhan tuolla reunoilla noita kasveja tietty.
Kääpiönuoliaisiakin on kahdeksan, niitä vois lisätä sen kaksi, jotta kymmenen olis koossa, mutta ei enempää. Mutta noita hohtokiiloja esim. 30 yksilöä tuntuu kovin suurelta määrältä.
Samoin 364 litraisessani puna-aavetetroja 16, sekin on jo hyvin täyttävä määrä siihen, eikä niitä mun mielestä enempää vois laittaa.
Ehdotukset, että vastaavaan reilu kakssataseen menis viitisenkymmentäkin rasboraa jne. tuntuu ihan mahdottomilta, oikeinko tosissaan allas ei sitten olis täynnä niitä?
Makuasiako?
Kääpiönuoliaisiakin on kahdeksan, niitä vois lisätä sen kaksi, jotta kymmenen olis koossa, mutta ei enempää. Mutta noita hohtokiiloja esim. 30 yksilöä tuntuu kovin suurelta määrältä.
Samoin 364 litraisessani puna-aavetetroja 16, sekin on jo hyvin täyttävä määrä siihen, eikä niitä mun mielestä enempää vois laittaa.
Ehdotukset, että vastaavaan reilu kakssataseen menis viitisenkymmentäkin rasboraa jne. tuntuu ihan mahdottomilta, oikeinko tosissaan allas ei sitten olis täynnä niitä?
Makuasiako?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
doriani
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
tiedätkö kuinka pieniä monet rasborat ovat?
Mulla on 317-litran altaassani ruusutetroja kohta 20 (kunhan saan karanteenista pois) ja sinineontetroja noin 15. Ne sinineontetrat on sellasia pieniä kärpäsenpaskoja meressä. silloin kun niitä oli lähemmäs 40, ne näytti joltakin mutta noin pienellä porukalla ei todellakaan näytä miltään.
Itse tykkään enemmän siitä että paljon pieniä parvikaloja kun vähän isoja. On hieman "luonnollisemmat" olot vaikkakaan siihen luonnontilaan ei mitenkään akvaariossa pääse - ei siihen tilaan (yleensä) eikä parvikokoon.
Mulla on 317-litran altaassani ruusutetroja kohta 20 (kunhan saan karanteenista pois) ja sinineontetroja noin 15. Ne sinineontetrat on sellasia pieniä kärpäsenpaskoja meressä. silloin kun niitä oli lähemmäs 40, ne näytti joltakin mutta noin pienellä porukalla ei todellakaan näytä miltään.
Itse tykkään enemmän siitä että paljon pieniä parvikaloja kun vähän isoja. On hieman "luonnollisemmat" olot vaikkakaan siihen luonnontilaan ei mitenkään akvaariossa pääse - ei siihen tilaan (yleensä) eikä parvikokoon.
-
bj
- Advanced Member

No, joo, suurin piirtein tiedän niiden koon, vaikka mulla niitä ei kotona olekaan ollut, mut ei nuo hohtokiilatkaan ole järin isoja.
Makuasia lienee kumminkin.
Makuasia lienee kumminkin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
Isenhard
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Se on makuasia, itsellä parikymmentä neontetraa pääsi 220 litrasesta 900 litraseen ja parvi näyttää siellä paremmalta, oli jännä huomata että alkoivat todella liikkua keskenään ympäri allasta, pienemmässä olivat kun sekarotuset koirat sielläsun täällä...doriani kirjoitti:tiedätkö kuinka pieniä monet rasborat ovat?
3 allasta
-
bj
- Advanced Member

Ni, sitä mäkin tarkoitin ja ajattelin, kun sanoin noista omistani, että ne liikkuvat parvenomaisesti uidessaan allasta päästä päähän. Jos niitä olis tuplasti tai enemmänkin, tuskin pystyisivät samankaltaiseen käyttäytymiseen, kun allas olis täynnä niitä.
Toisessa altaassa noita aavetetroja olis varmaan kymmenenkin riittänyt, oleskelevat pohjan tuntumassa pitäen sen verran väliä toisiinsa.
Toisessa altaassa noita aavetetroja olis varmaan kymmenenkin riittänyt, oleskelevat pohjan tuntumassa pitäen sen verran väliä toisiinsa.
-
srd
- Advanced Member

Itselläni on 240 litraisessa 30+ kuparitetraa ja parvi näyttää upealta. Voisin vielä parikymmentä laittaa, tilaa on kyllä. Ja kuparien käytöskin on rauhallisempaa mitä isompi parvi on, pikkuparvessa ne terrorisoivat sekä toisiaan että altaan muita asukkeja..
Altaassa ei ole muita keskiveden kaloja, pohjalla ui 4 haarniskamonnia ja parikymmentä monnista, sekä 2 partistyttöä. Usein ihmiset kauhistelevat että kun on niin täyden näköistä, mutta ongelmia ei ole vielä tullut.
Eli taitaa tosiaan olla tuo parvikoko makuasia
Altaassa ei ole muita keskiveden kaloja, pohjalla ui 4 haarniskamonnia ja parikymmentä monnista, sekä 2 partistyttöä. Usein ihmiset kauhistelevat että kun on niin täyden näköistä, mutta ongelmia ei ole vielä tullut.
Eli taitaa tosiaan olla tuo parvikoko makuasia
-
Wyrda
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Minua puolestaan ihmetyttää jatkuvasti se, miten pieniä parvia kaikille kaloille täällä ehdotetaan. Makuasioita nämä tosiaan ovat, mutta minusta suuret parvet sekä näyttävät paremmilta että parantavat kalojen viihtyvyyttä, ainakin pienempien parvikalojen ollessa kyseessä.
Esimerkiksi minulla on parimetrisessä altaassa vajaat 70 ruusuaavetetraa, ja jos haluaisin pitää lajia tässä altaassa jatkossakin, nostaisin todennäköisesti parvikoon yli sadan. Vilkasta, muttei vielä ahdasta. Samoin 63-litraisessani olevien sinineontetrojen parvikoon nostin 34 kuuteenkymmeneen yksinkertaisesti siitä syystä, että pienemmässä parvessa olivat todella arkoja. Ovat arkoja vieläkin, mutta käyttäytyminen kuitenkin muuttui aivan ratkaisevasti. Ahdasta? Minusta ei.
Esimerkiksi minulla on parimetrisessä altaassa vajaat 70 ruusuaavetetraa, ja jos haluaisin pitää lajia tässä altaassa jatkossakin, nostaisin todennäköisesti parvikoon yli sadan. Vilkasta, muttei vielä ahdasta. Samoin 63-litraisessani olevien sinineontetrojen parvikoon nostin 34 kuuteenkymmeneen yksinkertaisesti siitä syystä, että pienemmässä parvessa olivat todella arkoja. Ovat arkoja vieläkin, mutta käyttäytyminen kuitenkin muuttui aivan ratkaisevasti. Ahdasta? Minusta ei.
Mulla on 200 litrassa rusokiiloja ja kardinaalitetroja yhteensä parikymmentä + muutama monninen, ja väljää on! Ainoastaan pohjaruokatabletin tipauttamisen jälkeen allas näyttää kansoitetulta, kun monnisten lisäksi kardinaalit tunkevat väkisin samalle pillerille.
Kunnianhimoinen haave on lisätä kaloja kotikonstein![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kunnianhimoinen haave on lisätä kaloja kotikonstein
Mihin tv:tä tarvitaan, kun akvaario on keksitty?
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Makuasiahan se tosiaan on, koska nykyisillä vedenvaihtosuosituksilla kuormitus ei tule ongelmaksi kovinkaan pian. Niin, eiväthän nuo pikkusintit kyllä paljon jätettä tuotakaan. Parvikalalle kuitenkin mikä tahansa akvaristin tarjottavissa oleva parvi on pelkkä kalpea jäljitelmä, kun luonnossa parvet ovat tuhansien yksilöiden kokoisia tai vielä isompia. Toisaalta, onhan siellä joessa tilaakin hieman enemmän kuin muutama kymmenen tai sata litraa.
Itse yritän hakea jonkinlaista kompromissia: niin, että parvi ei olisi liian pieni, mutta toisaalta ei täyttäisi koko allasta. Minusta olisi hyvä, että kalaparvi voisi kokonaisuutena liikkua altaassa, ja hakea sen paikan, jossa ne mieluiten oleskelevat. Esimerkiksi 317-litraisen altaani 12 pikkulasimonnia mahtuvat kaikki yhden jättiläismiekkakasvin lehtiruusukkeen keskelle, ja siellä ne suuren osan päivästään viettävätkin vieri vieressä. Liikettä tulee vasta kun ruokapurkki on näkyvissä. Jos niitä ajattelisi altaan täyteen, yksilöitä voisi olla vaikka viitisenkymmentä, mutta sitten ne eivät enää mahtuisi kaikki lempipaikkoihinsa. Ajattelin nostaa parvikoon pikkuhiljaa noin 25 kappaleeseen.
Kuitenkin täytyy ottaa huomioon kalojen pituuden lisäksi myös niiden tilavuus, joka kasvaa (ja pienenee) paljon nopeammin kuin pituus. Pikkulasimonnit ovat lähes kymmensenttisinä melkoisen isoja kaloja. Kuitenkin kun kuvittelee puolta lyhyemmän kalan, siis esimerkiksi nelisenttisen rubiinitetran, kalan massa putoaa jo moninkertaisesti, arviolta vaikka noin neljäsosaan pikkulasimonnin massasta. Vastaava pudotus taas tapahtuu nelisenttisen rubiinitetran ja parisenttisen hehkutetran välillä. Hyvin sirolla ja hennolla hehkurasboralla taas ei ole massaa puoliakaan siitä, mitä saman pituusluokan hehkutetralla.
Pikaisena laskuna siis, jos pikkulasimonneja mahtuu mukavasti 25 kappaletta, rubiinitetroja mahtuu nelinkertaisesti enemmän eli 100 kappaletta. Hehkutetroja sopisi sitten taas 400 ja hehkurasboroita 800 yksilöä, ja altaan kalamäärä pysyy koko ajan suunnilleen samana. Toki täytyy ottaa huomioon pelkän kalan tilavuuden lisäksi myös kunkin yksilön ympärilleen tarvitsema vesitila, joten ihan tuollaisiin lukuihin ei kannata käytännön kalamäärissä mennä. Jotain osviittaa tuo laskelmani toivottavasti kuitenkin antaa.
Itse yritän hakea jonkinlaista kompromissia: niin, että parvi ei olisi liian pieni, mutta toisaalta ei täyttäisi koko allasta. Minusta olisi hyvä, että kalaparvi voisi kokonaisuutena liikkua altaassa, ja hakea sen paikan, jossa ne mieluiten oleskelevat. Esimerkiksi 317-litraisen altaani 12 pikkulasimonnia mahtuvat kaikki yhden jättiläismiekkakasvin lehtiruusukkeen keskelle, ja siellä ne suuren osan päivästään viettävätkin vieri vieressä. Liikettä tulee vasta kun ruokapurkki on näkyvissä. Jos niitä ajattelisi altaan täyteen, yksilöitä voisi olla vaikka viitisenkymmentä, mutta sitten ne eivät enää mahtuisi kaikki lempipaikkoihinsa. Ajattelin nostaa parvikoon pikkuhiljaa noin 25 kappaleeseen.
Kuitenkin täytyy ottaa huomioon kalojen pituuden lisäksi myös niiden tilavuus, joka kasvaa (ja pienenee) paljon nopeammin kuin pituus. Pikkulasimonnit ovat lähes kymmensenttisinä melkoisen isoja kaloja. Kuitenkin kun kuvittelee puolta lyhyemmän kalan, siis esimerkiksi nelisenttisen rubiinitetran, kalan massa putoaa jo moninkertaisesti, arviolta vaikka noin neljäsosaan pikkulasimonnin massasta. Vastaava pudotus taas tapahtuu nelisenttisen rubiinitetran ja parisenttisen hehkutetran välillä. Hyvin sirolla ja hennolla hehkurasboralla taas ei ole massaa puoliakaan siitä, mitä saman pituusluokan hehkutetralla.
Pikaisena laskuna siis, jos pikkulasimonneja mahtuu mukavasti 25 kappaletta, rubiinitetroja mahtuu nelinkertaisesti enemmän eli 100 kappaletta. Hehkutetroja sopisi sitten taas 400 ja hehkurasboroita 800 yksilöä, ja altaan kalamäärä pysyy koko ajan suunnilleen samana. Toki täytyy ottaa huomioon pelkän kalan tilavuuden lisäksi myös kunkin yksilön ympärilleen tarvitsema vesitila, joten ihan tuollaisiin lukuihin ei kannata käytännön kalamäärissä mennä. Jotain osviittaa tuo laskelmani toivottavasti kuitenkin antaa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
bj
- Advanced Member

Tätä itekin yritän noudattaa, vaikka mä haluan sitä tilaa antaa kaloille aika paljonkin. Mä en olleskaan halua, että akva olis täynnä yhdestä parvesta, vaan että sillä on parvena kokonaisuutena myös tilaa liikkua.7330 kirjoitti:Itse yritän hakea jonkinlaista kompromissia: niin, että parvi ei olisi liian pieni, mutta toisaalta ei täyttäisi koko allasta.
Jos joskus saan hankittua sen kuusisataa litraisen, en aikonut hankkia noita puna-aavetetroja tuota 16 enempää silti. On sitten jännä nähdä, liikkuuko parvi mitenkään. Ne kun pitävät toisiinsa väliä 5 - 10 senttiä jolleivat kisaile, ja levittäytyvät siten aika laajalle nyt tässä altaassa, pohjan läheinen vapaa tila on jo aika täynnä.
Samoin monnisia sanotaan mahtuvan melkoisia määriä mun mielestä. Mulla tuossa 364 litraisessa on 9 rusoa ja 10 helmeä, eikä sinne mun mielestä enää enempää mahdu. Mut makuasia taitaa olla tosiaan.
Mielenkiintoista lukea, kuinka suuria parvikokoja minkäkin kokoisessa akvassa muilla on.
Ps. lainauksesta taisi jäädä jotain puuttumaan.
Korjattu lainaus -ylläpito
meillä on 100-litrasessa 13 intiaanin sulkaa ja tilaa on todella paljon. Inkkarit uivat melkein aina samassa kohtaa akvaariota, melkein saman muotoisessa muodostelmassa. Niillä olisi monin kertaisessti uima tilaa, mutta kuitenkin ne käyttävät vain pienen osan siitä uimatilasta mikä niillä on. Joten mielestäni parvi voisi olla paljon paljon suurempi, ainakin tilan kannalta.
-
Fisuliina
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Parvestahan nuo parvikalat hakevat turvaa. Pienemmässä ehkä kokivat olonsa turvalliseksi ja uskaltavat uida yksinäänkin ympäri allasta, suuremmassa varmaankin pysyvät paremmin porukassa koska eivät koe oloaan jatkuvasti turvalliseksi.Isenhard kirjoitti:Se on makuasia, itsellä parikymmentä neontetraa pääsi 220 litrasesta 900 litraseen ja parvi näyttää siellä paremmalta, oli jännä huomata että alkoivat todella liikkua keskenään ympäri allasta, pienemmässä olivat kun sekarotuset koirat sielläsun täällä...