Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Juuri nyt lievästi sanottuna ****ttaa ihan sairaasti. Olin erottanut huutiksesta ostamani Apistogramma cruzi-pariskunnan koiraan eri altaaseen kun yhteiselo 60x40-pohjaisessa altaassa ei näyttänyt sujuvan. Ajattelin juuri kokeilla kuinka parilla sujuisi 325-litraisessa altaassa, kun huomasin, ettei naarasta näy 72-litraisessa yhtään missään. Kurkistin kaikkien laavakivien sisään ja pengoin altaan läpikotaisin (tässä vaiheessa oli jo aika selvää, että jotain ikävää Ellalle oli käynyt), kunnes sitten huomasin Ellan pyrstön pilkistävän aquaballin ulostulosta. Sammutin tietenkin heti suodattimen ja autoin Ellan varovasti ulos. Se oli kuitenkin jo liian pahasti runnoutunut (toinen silmä melkein irti, ei pystynyt enää uimaan) ja oli sitten pakko hammasta purren laittaa siltä niskat poikki.

Ei kai tässä itseään pitäisi syyllistää, mutta pakostakin tulee mieleen, että mitä jos sittenkin olisi siirtänyt sen kalan toiseen altaaseen jo aiemmin päivällä? Jos olisi huomannut onnettomuuden aiemmin, tai jos olisi älynnyt suojata tuon ulostulon jotenkin..?
Isänikin oli kuulemma huomannut että ulostulossa syntyy myös pieni imu (ja tähän oli kuulemma pari ruutananpoikasta aikanaan uinut, samalla tuloksella), mutta eipä sitten ollut minulle asiasta maininnut mitään. :? Kaipa tällaiset asiat sitten selviävät vain kantapään kautta, tästä lähtien en kyllä jätä yhtäkään suodatinta ilman kunnollista suojausta.
Canttarelli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Canttarelli »

20l Rapulaan tuli tänään uusi valaisin Arcadian Arcpod, olinpas todella pettynyt (kun sain sen viimein tuskalla väkerrettyä kiinni hieman väärän kokoiseen altaanreunaan) sen huonoon valotehoon! Jotenkin olin ajatellut että eihän näin pieneen altaaseen voi kovin kummoista lamppua tarvita. Mutta hyvin heikolta tuo yksi valo näyttää :/ Mutta eipä kyllä hirveesti huvittaisi siihen toistakaan laittaa. Tulee vähän turhan täyden näköiseksi!
Blaah, oli vielä kallis lamppu, mutta näin se kait sitten on että kokeilemalla oppii. Toivottavasit nyt sit riittää valo sammalille :(
25L uusi rapula
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Canttarelli, johtuisiko siitä putkesta itsestään? Minä olen huomannut, että tuollainen violetin sävyinen valo yksinään saa akvaariosta hämärän vaikutelman, kaksi on jo kirkkaampi, mutta siihen yhteenkin putkeen silmä tottuu äkkiä eikä se näytä niin hämärältä enää. Jos vaihtaa siihen vaikka enemmän kellertävän valon, niin on takuulla kirkkaampi allas. Minulla on 20 litran rapulassa sama valaisin tuolla violetin sävyisellä valolla ja hyvin kasvaa kasvit. Intianvesitähdikki punertaa pinnan tuntumaan päästessään ja hentorotalakin säilyttää värinsä.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Vilpertti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Vilpertti »

On tämä Turkukin tuppukylä. Varmaan kaikki lasiliikkeet soitin läpi. Ei ole 8mm lasia. Yks olis tilannut, mut niillä ei ole leikkauspalvelua. Ihme juttu.

Olis halunnut tehdä itse kokolasiakvaarion. Tuli sit mittatilattua Joki-akvaario. Kehyksillä. :( No ei kallis kylläkään ollut. Ma-ti pitäis olla valmis. Kaikki muut kamat onkin jo hankittu. Ulkosuodatin kypsymässä vanhassa altaassa jne. jne.

Nyt vaan mietityttää mitä kaloja. Jotain kiilakylkiä parvi? Vaiko mahtuisiko peräti joku ahven. 60x60x40 on altaan mitat...

Semmosia ajatuksia.
---325---325---144---100---85---58---40---
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Muljausta, puljausta, säätöä. Istutin 240-litraseen huutiksesta ostetun vesimiekan ja sitten kantoon sidoin kiinni keihäslehdet. Revin rapulasta myös keihäslehdet irti ja siirsin sinne. Allas on nyt sitä vaille "valmis", että monniset tulee. Edelliset ovat kaikki paremmilla uimavesillä ja sovin nyt kauppiaan kanssa, että otankin muita monnisia tilalle kun sen tautiepisodin jälkeen ei oikein enää nokimonniset innosta vaikka eihän se kalojen vika toki ole.

Rapula on kuin pommin jäljiltä. Sammalia kelluu, vauvankyyneltä samoin. Kannossa on iso aukko kun revin keihäslehdet irti. Muutto isompaan alkaa kohta olla ajankohtainen. Allas on jo odottamassa, siellä on sammalia tilapäissijoituksessa, osa hiekasta on pesty. Eilen hain Plantagenista muoviverkkoa niin saan alkaa väkertämään siitä ja peacock-sammaleesta takaseinää. Jee jee.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
Canttarelli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Canttarelli »

Malys täytyypä sitten vain odottaa miltä alkaa ajanmyötä näyttämään :) Tänään oli tosin jo kirkkaamman näköinen kun olin itse saanut toipua alku järkytyksestä. Ja täytyy kyllä sanoa, että punainen sukarapu näytti todella punaiselta tuolla valolla.. joten ehkä se ei olekaan niin kamala ;)
25L uusi rapula
Morpho
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Morpho »

RHODESIAN kirjoitti:Sytytin kynttilän tuon rotikan surmaaman pojan muistoksi :cry:
Voi miksi tällaista pitää tapahtua...
Iso vaarallinen koira ilman koulutusta.
Jos koiralle ei ollut opetettu että kaikki ihmiset ovat laumassa sen yläpuolella se voi kouluttamattomana poikkeuksellisessa ja kiihtyneessä tilassa hyökätä vääriä merkkejä antaneen sen omasta mielestä sitä alempana arvojärjestyksessä olevan ihmisen päälle.

Muutama vuosi sitten bullmastiffi tappoi koiran omistajan tyttöystävän tämän taluttaessa kyseistä koiraa.

Koiralle oli tullut tappelu toisen uroskoiran kanssa ja tyttö oli repinyt bullmastiffia hihnasta poispäin jolloin raivostunut koira oli hyökännyt laumassa itseään alempana olleen tytön päälle.
Koira pitäisi kouluttaa aina koosta riippumatta alistumaan perheen ihmisten alapuolelle sen ymmärtämässä lauma yhteisössä.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

miks ei voi olla jo sunnuntai. Pääsisi hakemaan meille uuden altaan (tai meille uusi, toiselle vanha).
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Altaiden paikat vaihdettu, tänään pitää sisustaa, istuttaa loput kasvit jne. Loppusaldona yksi suklaarihmakala kuoli, oli hypännyt väliaikaisesta astiasta lattiallle kun siirrettiin allasta ja muita tavaroita.

Kiekkolasta olen postanut suuren joukon kasveja pääasiassa köynnöstäviä. Jättiläismiekkakasvi on taas tehnyt taimia/ alkuja niin että melkein puoliallasta on täynnä niitä.

Pikkulehtikalat olivat eilen kuteneet. :mrgreen:
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Ostin taas lisää kasveja. Nyt on pakko laittaa altaat järjestykseen ja istutella taimet paikoilleen pinnalta lillumasta. Täytyy varmaan laittaa pari kasvipakettia myyntiinkin, ei ne kaikki mitenkään mahdu.
Kun nyt saisi uusimmat ripsarit karanteenattua loppuun, kuvio selvenisi hieman. Kun ripsarit siirtyvät 600-litraiseen, pääsevät pallokalat muuttamaan makkarista väliaikaiskaranteenina toimineeseen 112-litraiseen. Sisustelen tulevan palloaltaan pääosin miekkakasveilla, joita olen haalinut jo valmiiksi. Sitten pääsen sisustamaan muutkin altaat uusiksi.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Uusi alla son nyt tullut. Enään kun kalat sais sinne =)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Muratti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Muratti »

Aff, tämän päivän kalalähetys jäi sitten saamatta. Kääpiömonnisia kun ei valitettavasti löytynytkään mistään, ja juuri ne kipeästi kaipaisivat parvenjatkoa. Olisin niin halunnut lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja sisustaa tänään sekä tuon 60 litrasen, että uuden 20 litrasen, johon piti tulla samalla lähetyksellä mustaa hiekkaa pohjalle.
No, eipä auta itku markkinoilla, pitää taas kokeilla kasvattaa kärsivällisyyttä, ja toivoa, että on parempi onni ensi viikolla :|
Seka-akvaario 60l & tulisukarapula 20l

O: Kääpiöruohoa ja petokotilo
Kuumaissi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kuumaissi »

Saatiin avokin kanssa 200litranen käyntiin ja Hunajarihmakalat olivat jotenkin tyytymättömiä tähän muuttoo 100litrasesta isompaan ja kaksi päivää olin huolissani Hunis uroksesta, mutta nytten näyttää jo värikin palaamaan herrasen kylkiin ja liikettäkin alkaa jo hiukan olla. Jotenka levollisin mielin odottelen että saan lisää rahaa ja saan mietittyä mitä lisä asukkeja isompaan altaaseen tulee.
Ja tietenkin rahaa tarvitaan että saadaa se 100litranenkin käyntiin (uusi suodatin lamppu, lämmitin, kasvit ja asukit pitää sinnekkin hommata)
Jotenka malttamattoma ollaan täällä. :)
clara
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja clara »

Uusi 180 litrainen taitaa olla kypsä, mutta mitä helk.... tohon juurakkoon kasvaa? Valkoista limahöttömöhnähyytelöä... Miksi sitä aina toisiin juurakkoihin tulee ja toisiin ei? Mitä se on? Viitsiskös pestä vai katsotonko vaan häviääkö. Just kun olen saanut sen aseteltua niinkuin haluan, höh. Kuivatus voisi kyllä auttaa... Pitäisköhän pistää tuo rapula myyntiin kun ei kerta toi tuliliskoallas mennyt kaupaksi. Kolme allasta rittäisi kyllä oikeastaan, mitä mä tolla rapulalla teen? Saisin sen lasivitriinin siihen kohtaan ja se tulis kyllä tarpeeseen. Ostaiskohan kukaan vanhaa pikku allasta?
-C-
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Taas alkoi miljoonakalojen kasvatus operaatio. Viimeks meni sekin homma ihan puihin, ku oli nii sekameteli soppa koko allas, ettei yhtään poikasta selvinny. Jos nyt paremmalla tuurilla, kun altaassa ei muita ole kun milliksiä. :D
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

clara kirjoitti:Uusi 180 litrainen taitaa olla kypsä, mutta mitä helk.... tohon juurakkoon kasvaa? Valkoista limahöttömöhnähyytelöä... Miksi sitä aina toisiin juurakkoihin tulee ja toisiin ei? Mitä se on? Viitsiskös pestä vai katsotonko vaan häviääkö.
Se on bakteerikasvustoa. Katoaa ajan kanssakin, mutta minä olen ottanut juurakon ylös ja harjannut hötöt pois. Joihinkin sitä tosiaan tulee enemmän (esim. omenapuun oksiin) ja joihinkin ei lainkaan (magroveen minulla ei ole tullut).
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Kylläpäs olenkin tänään kirjoitustuulella...

Sinileuka-ahventen poikasmäärässä on käynyt kato. Osa on tainnut mennä ainakin tetrojen suihin. Vanhemmat vahtii kyllä muuten hyvin, mut ruoka-aikoina se on vähän niin ja näin. Mut ehkees on hyvä näin, et on luonnollista poistumaa, mihin sen suuren määrän kanssa muuten joutuisikaan?

Edelleen haaveilen tuon 364 litraisen vaihtamista kuusisataseen, milloinkohan mun rahat mahtaa riittää siihen.

Aasia-allasta vaivaa rihmalevä, kohta alkaa se varmaan minuu kypsyttää niin, että pimennän altaan. Se taitaa olla sen verran uusi vielä, ettei tasapainoa ole vielä löytynyt. Mun mielestä kasvitkaan ei ole vieläkään oikein kunnolla lähteneet kasvuun, pohjakin kun on varmaan liiankin puhdas. Suodatuksen pitäis toimia ok, olivat vanhasta altaasta. Jonkin verran lannoitusta olen jo laittanut, seiska kuulia pitäis mennä ostaa lisää sekä Easycarbo alkaa olla lopussa, samoin pH testi pitäis ostaa... Että hankittavaa riittää.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Kävin tänään tuossa paikallisessa akvaarioliikkeessä. Kyllä se on hieno nähdä kerta toisensa jälkeen miten hyvin kalat tuossa liikkeessä voivat! Kerrassaan ilo silmälle. Kasvejakin oli varmaan just tullu, kun niitäkin näytti olevan altaat pullollaan.

Ainoa mikä ko. paikassa pistää jo hiukan tympäsemään on se, että ns. tyttö-taistojen altaassa puolet asukeista on itse asiassa lyhyteväisiä tai yksinkertaisesti vain nuoria koiraita, joilla ei ole vielä evät venähtäneet. Olen asiasta maininnut kahteen, kolmeen kertaan, mutta paikan omistaja kiven kovaan väittää kaikkien olevan tyttöjä. Näkee kuulemma kropan muodosta. No, niin näkeekin (muun muassa) mutta jotain ihan muuta kuin tyttömäisiä fisuja :D Nytkin laskin nopeasti about 15-20 kalan parvesta 4 varmaa koirasta ja toisen mokoman hyviä ehdokkaita.

Voisivathan asiat toki hullumminkin olla. En tiedä liikkeen käytäntöä, mutta kaipa nuo ottavat tyttöinä myymänsä pojat innolla takaisin, nostavat pari euroa hintaa ja laittavat takaisin myyntiin. Vaikka enpä ole kyllä lyhyteväisiä koiraita siellä koskaan nähnyt muuten myynnissä kuin siellä likkojen keskellä... sääli, sillä osa näistä "neideistä" on varsin komeita yksilöitä.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Tahtoo! Taas se iskee. Tahtoo vaihtaa 250 litraisen hieman isompaan, ihanne voisi olla (tällä hetkellä) vaikka 130x50x50 cm. Tahtoo uuden valaisimen altaaseen. Tahtoisi erilaisen kannon (niitä hämähäkkikantoja). Tahtoo sisustaa altaan uusiksi. Tahtoo omata kunnon sisustussilmän. Tahtoo, ettei kalat söisi niitä maukkaimpia (ja näteimpiä) kasveja (ongelmaanhan olisi ratkaisu kasvikset, mutta allas on vanhempien hoidossa ja ruokinnassa, joten liikaa vaadittu). Tahtoo sitä sun tätä. Olisin tahtonut tajuta aikaisemmin, että altaassa on ricciaa, ennen kuin kauhoin pinnalla kelluneet isot lautat roskiin (tiesin että se oli jokin sammal, mutta en tiennyt nimeä). :roll: No kaipa se kasvaa takaisin.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
tiinu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Tuntuu ettei taas tahdo muuta pyöriä mielessä kuin tuon pienemmän -ja jossain määrin isommankin- akvaarion sisustus. Sen siitä saa kun ihan vähän kokeilee että "miltäs näyttäis jos...". Että nytpä on siis pienimuotoinen sisustusprojekti menossa molemmissa, ei mitään kovin radikaalia mutta kumminkin.
fish_miss
Member
Member

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Taitaa noiden 60l ja 80l tilalle tulla isompi allas, 300l. Tosin sitä rahaa siihen pitäisi saada jostain repäistyä. Siis pitänee odottaa. Kyllä se isompikin olisi parempi, mutta max 200l-300l saa olla. Tosin ei iskä sanonut mitään maximi mitoista (150x40x50)... :mrgreen:
Persevä Lohi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Persevä Lohi »

Olispa jo aamu.. tekis niin mieli alkaa laittaa altaita uuteen uskoon!
Tällä hetkellä 60l asuu kuusi kirsikkabarbia (2u, 4n) ja yksi nuolimonninen, jonka kaverit kuolivat ostopäivänä. 100l asustelee neoneita, kirsikkasukarapuja, albiinomonnisia, muutama piikkis ja muutama pikkulasimonni. Kasvit kasvaa tosi hyvin ja muutenkin elo sujuu kaikilla.
Neoneilla on himpun liian lämmin (25 astetta). Sain ajatuksen siirtää 12 neonia rapujen kanssa 60-litraiseen ja kirsikkabarbit niiden tilalle. Nuolimonninen saa uudet kaverit. Muutan myös pikkuisen sisustusta ja laitan "kuplakoneen" pienempään takaisin.
Oikeesti mieli tekis hankkia yks kunnon iso allas, ainakin 300l :) Tässä huushollissa ei vaan ole tilaa.. lastenhuoneeseen änkesin yhen 100l, jossa asuu pojan tularit, eteisessä on 60l ja olkkarissa 100l. Ollapa pari metriä tyhjää tilaa seinän vierustalla.. laittaisin ison ja komean altaan!

Tällaisia miettii puolilta öin yks Persevä Lohi :)
mieletön innostus!
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Viime viikolla sain laitettua kypsymään toisen akvaarioni. Ensimmäinen on 152l ja tämä toinen on 200l. huomenna saan vielä 70l akvan.. nyt on sitten kauhea miettiminen mitä kaloja mihinkin akvaan laittaisi.

Muutaman aloittelijan mokan tehtyäni minun täytyy siirtää vanhastakin altaasta kaloja muihin altaisiin. Kova pähkäileminen ja netissä kalasivuilla vaeltaminen on ollu päällä jo monta päivää.

Ensimmäisen akvaarioni vahingoista viisastuneena suunnittelen tämän nyt tarkkaan. No ei ne niin isoja mokia ole, mutta esim. Oranssirihmakaloja on vain kaksi ja nyt naaraita tarvittaisiin lisää, kun uros on innostunut kosiskelemaan. Lisää taas tuohon altaaseen ei viitsi kaloja laittaa, ellei ole ensin sieltä jotain ottanut pois. Tietenkin alkuhuumassa tuli otettua vähän ehkä ylikansoitusta tuonne.

Ai niin ja kissa tippui tänään akvaarioon osittaisen vedenvaihdon yhteydessä ja ny keltabarbilla on kynnenjäljet kyljessä. kala voi toistaiseksi hyvin, mutta huolestuttaa tulehdusvaara.

Että tällaista täällä :D Niin ja Kärpät voitti ja sain olla pääkallopaikalla katsomassa! :D
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Sain vihdoin yhdistettyä kalastoja, ja siivosin pikkualtaan keittiöstä kesäksi pois. Hiilari- ja turvesysteemit on nyt kuukauden odottaneet insiraatioa, mutta ei tunnu kuuluvan... Sain sentään tänään aikaiseksi putsata toiminnassa olevat altaat. Vähän oli pakko kun ison altaan suodatin alkoi jo hörppimään ilmaa. Kun on niin vähän kotona kuin minä nykyään, ei aina ehdi edes lisäämään vettä... Onneksi isosta altaasta haihtuu juuri sopivasti vettä, niin että tämä suodattimen yskähtely muistuttaa viikottaisesta vedenvaihdosta :roll: . Tätä tämä nyt on kesän yli, syksyllä se into sitten taas iskee.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
piupau
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piupau »

Mulle iskee näköjään aina tasaisin väliajoin villitys.. Nyt kiikarissa taas uusi akvaario! Nykyisin Juwel 180l, Giant 128l + rapula 21l. Mieli tekis niin kovin vaihtaa 128l uuteen Wromakin 225l aalto malliin.. Onko kellään kokemusta? Lomarahatkin olis tulossa kohta puoliin,tietenkin niille olis parempaakin käyttöä :mrgreen: Pieni :twisted: taitaa vaan ottaa taas vallan :mrgreen:
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”