Harmistusta ja mutinaa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

weemano
Advanced Member
Advanced Member

Harmistusta ja mutinaa

Viesti Kirjoittaja weemano »

Kuten monet jo tietävät, haeskelen isompaa n.300-400l allasta (toki isommatkin huomioisin), mieluiten pakettina.
Lyhyen ajan sisällä kohdalle on osunut jo kaksi erittäin hyvää mahdollisuutta, kumminkin molemmat ovat menneet aivan nenän alta.
Harmittavan pieni budjettini, jolla opiskelijana olen liikkeellä, on näemmä aste harrastuksen kunnolla käyntiin saannille.
200€ on korkein summa jonka pystyn altaaseen tarvikkeineen sijoittamaan.
Myöskin seutu jolla asun rajoittaa, kuopionseudulta 150km suuntaansa on pisimmillään mahdollista hakumatkaa.
2kk etsinnöitten jälkeen alkaa into hiipua ja harmitus vain kasaantua.

Noh, pakko oli purkaantua.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Hmm.. 200 euroa 300 - 400 litran paketista on melkoisen vähän kyllä.
Tuon kokoisissa altaissa pitäisi olla kuitenkin tuplaputkivalaisin, ulko- ja sisäsuodatin, sekä jalusta jotta se olisi toimiva kokonaisuus.
Vaikka varmasti harmittaakin odotella, niin kannattaa asettaa itsensä myyjän asemaan ja myös miettiä millaisen paketin voi 200 eurolla odottaa saavansa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Itseasiassa valolla ei minulle ole merkitystä, paperilla on jo luonnos riippuvasta spottivalaistuksesta joka altaalle rakennettaisiin..
Eli periaatteessa kaipaan jalustallista allasta ja ulkosuodatinta, ehkä lämmitintä.. :P
Jos tekniikan saisin kohtuuhintaisesti hankittua käytettynä...taivitsisin vain ehjälasisen altaan jalustoineen.
*huokaus*
Taidan siirtyä kasvattelemaan kierteisiä 20l faunaboksissa, surku vain kaunista sosiaalista ripsimonniani...
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Jalattoman, pelkän altaan (345 l muistaakseni), ostin 195 eurolla ihan uutena.
Akvaariovalaisimen valmistama.

Kysele ihmeessä akvaariokauppiailta mihin hintaan pystyisivät toimittamaan toiveittesi mukaisen altaan ja sitten päätä haluavasi se lecaharkkojalustalle [;)] ja tuumaa tahtoa itse valita suodattimet ja muut härpäkkeet. Osta vaikka yksi juttu kerrallaan niin ei tunnu niin kalliilta.

Mielestäni käytettyjen altaiden hintapyynnit ovat melkein järjestään aivan pöyristyttäviä, vaikka kuinka olisi tekniikkaa mukana.Tekniikka kuitenkin vanhetessaan...öööh, vanhenee eikä hyväkään suodatin pelitä ikuisuutta, ei ainakaan jos se on jätetty oman onnensa nojaan kuten joskus voi noissa käytetyissä paketeissa olla tilanne.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

täällä jo 200l allaspaketti maksaa ilman jalkoja päälle 300 ja vieläpä ilman rahteja. mukaan siinä tuli valo, ulkosuodatin ja lämmitin.. Siksi hakusessa on käytetty kokonaisuus, tai edes itse purkki. :/

Miten tuosta harkkojalustasta saisi olohuonekelpoisen, melkoisen rumia ovat.
Marissa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marissa »

Ostettiin kirpparilta 25€ 420l akva.Vaihdettiin silikonit ja tekniikka löyty ennestään.Aika halvaks kävi ja oli hyvä tuuri.Se oli just simppeli paludaarioks. Yleensä kirpparien "akvaariot" on vähän...tiette kyl...
koira, 2 kissaa, 2 akvaariota ja 420L paludaario.
SeijaKK
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

weemano kirjoitti:täällä jo 200l allaspaketti maksaa ilman jalkoja päälle 300 ja vieläpä ilman rahteja. mukaan siinä tuli valo, ulkosuodatin ja lämmitin.. Siksi hakusessa on käytetty kokonaisuus, tai edes itse purkki. :/

Miten tuosta harkkojalustasta saisi olohuonekelpoisen, melkoisen rumia ovat.
Hui mikä hinta !
Olethan huomannut kysyä kaikki mahdolliset kaupat läpi, on Jyväskylässäkin tuolla ostamallani altaalla hintaeroja eri liikkeiden välillä.

Minä en valitettavasti tiedä kuinka harkkojalustasta saa jokaisen silmää miellyttävän, meillä altaat ovat yhden harkkokerroksen päällä ja ihan on harkot näkyvillä. Ei haittaa silmää, ehkä se on tottumuskysymys [;)]
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Kuopion akvaarioliike: 240€ 120l paketti jalustoineen, valoineen, lämmittimineen ja suodattimineen.
Antaa jo jonkunverran sieltä vinkkiä.
Muutenkin myyvät enemmälti vain kaloja
Lemmikkiasema: myyjän arvio:"kyllä se sinne 500€ vähintään kipuaa, veikkaisin lähemmäs 800-1000€ juslustoineen."
Ja sitten tuo Siilinjärven eläinkaupan ihan yhtä suolainen hinta..

Ja kun on opiskelija, arvostaisi suuresti osamaksua..jäisi rahaa ketsuppiin makaroonilinjan kunniaksi. :/

Eikä täällä akvaarioita ole kirpputoreilla, hyvä että käytettynä. o.o
annuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annuli »

Ajattelisi että Kuopion suunnalta löytyisi, itse etsin viime keväänä pitkään ja meillä päinhän on harrastajia paljon harvemmassa. Luin myynti-ilmoituksia pitkälle taaksepäin ja satuin löytämään jotain 3-4 kk sitten jätetyn ilmoituksen juuri mieluisasta paketista, eikä hakumatkaa tullut kuin reilu sata km suuntaansa. Ja kun kiire alkoi olla eikä liikkeistäkään löytynyt juuri sillä hetkellä, ymmärrän kyllä mikä on ahdistuksen määrä.

Tuohon hintaan en kommentoi mitenkään. Itse sain paketin jalustalla kaloineen ja kasveineen, mukana myös uudehko ulkosuodatin, joten ainakin täällä onni potkaisi kovan etsinnän jälkeen. Hintakin miellytti minua.

Joten, onnea mieluisan altaan metsästykseen!
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Opiskelijana kannattaa sitä rahaa kerätä säästöön jo ennakkoon. Sen 2 kuukauden aikana, mitä ilmeisesti olet etrsinyt, olisit varmasti saanut hieman säästettyä sen 200 euron päälle lisää.

Senverran voin itse sanoa että jos lähtisin myymään ulkosuodatinta, allasta ja jalustaa (317-litraa) niin alle 300 euron ne ei lähtisi, sillä ulkosuodattimella on takuuaikaa jäljellä vielä.

Opiskelijallakin on mahdollisuus ostaa kalliimpikin kokonaisuus, kunha ensin säästää ;) Itse opiskeluaikana tulin hankkineeksi 550-litraisen, 360-litraisen, 2 kpl 240-litraisia jne.
Vilpertti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Vilpertti »

Marissa kirjoitti:Ostettiin kirpparilta 25€ 420l akva.Vaihdettiin silikonit ja tekniikka löyty ennestään.Aika halvaks kävi ja oli hyvä tuuri.Se oli just simppeli paludaarioks. Yleensä kirpparien "akvaariot" on vähän...tiette kyl...
Täällä taasen löydettiin 325L jalustalla. Olikohan se 50€ vai 30€? Silikonit tosin vaihdoin jne.
---325---325---144---100---85---58---40---
deMastro
Member
Member

Viesti Kirjoittaja deMastro »

Mitäs jos ostaisit vähän pienempilitraisen akvaarion joka on pohja pint-alaltaan tosi suuri mutta ei järin korkea. Ehkä se maksais sitten vhemmän ja ripsarikin viihtyisi. :mrgreen:
tepy
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tepy »

Mielestäni tämä oli melko onnistunut harkkojalustan verhoilu. Valitset sellaisen kankaan mikä sopii sisustukseen. Kun vähän näkee vaivaa, niin kyllä nämäkin viritykset saa näyttämään ihan siisteiltä. Ja kaikki tekniikatkin saa alle piiloon. Etuosassa on siis verhotangon pätkä, jolloin verhon saa helposti sivuun siivouksen ajaksi.

Tässä kuva kokonaisuudesta. Joo, siivooja on unohtanut käydä :mrgreen:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

weemano kirjoitti:Ja kun on opiskelija, arvostaisi suuresti osamaksua..jäisi rahaa ketsuppiin makaroonilinjan kunniaksi. :/
Ongelma osamaksu-kaupoissa on, että kauppias joutuu ottamaan siinä melkoisen riskin. Akvaariopaketeissa ei ole katetta nimeksikään, ne ovat puhtaasti palvelutuotteita ja käytetyn paketin hinta romahtaa yllättävän nopeasti. Jos asiakas ei maksakaan pakettia, jää kauppiaalle käsiin käytetty paketti josta ei saa sitten myydessä edes omiaan pois. :?
Rahoitusyhtiöitäkin on, mutta koska riski osamaksutilanteissa on niillä, nappaavat ne varsin mukavat prosentit kulloisestakin kaupasta itselleen ja tämä jälleenkin on kauppiaalle huonompi juttu sellaisen tuotteen kohdalla, josta muutenkaan ei jää oikein mitään.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

itse olen kyllä ollut varsin tunnollinen noissa osamaksu asioissa..kaksi frettiä olen kihlatun kanssa osamaksullisesti hankkinut, eikä ole ollut valittamista.
Myöskin toinen vanhempien koirista on maksettu parissa osassa..

Ja mistäpä 17-vuotias pikkupaikkakunnalla asuva lukiolainen säästää?
Ei löydy töitä kun ei ole täysi-ikäinen, tuet riittää juuri ja juuri vuokraan ja muuhun elämiseen saan rahaa vanhemmilta.
Altaankin kulut joudun maksamaan varmasti korkoineen takaisin nurmikonleikkuulla ja marjapuskassa kykkimällä.
Vanha omakotitalokaan kun ei ole ilmainen pidettävä porukoille.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Päivittelen nyt tänne samaan syssyyn:
huuto.net:ssä on myynnissä 317l allas, jossa asustaa panssaripäämonni ja riikinkukkokirjoahven. :o
Melkoista meininkiä, panssarihan kasvaa reilun metrin mittaiseksi ja oskarit tarvitsisi 500l-> tilaa?
jjantti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jjantti »

Tuolla huuto.netissä juuri on ollut mielestäni välillä todella halvalla altaita myynnissä ja ainakin mm. Suonenjoella on ollut kerran tai kaksi allasta myynnissä. Löytyisiköhän sieltä allasta sinulle? Seurailehan tilannetta siellä.
4 kissaa, koira ja 3 akvaa
weemano
Advanced Member
Advanced Member

siellä tällähetkellä seurailenkin..
Mietin että JOS osamaksu olisi mahdollinen ja saisi pienemmät altaat kaupan, voisi tuota budjettia vähän korottaa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

weemano kirjoitti:itse olen kyllä ollut varsin tunnollinen noissa osamaksu asioissa..kaksi frettiä olen kihlatun kanssa osamaksullisesti hankkinut, eikä ole ollut valittamista.
Myöskin toinen vanhempien koirista on maksettu parissa osassa..
No en siis tarkoittanut sinua henkilökohtaisesti tuolla mitä aikaisemmin totesin osamaksun hankaluudesta myyjän kannalta.
Valtaosa ihmisistähän hoitaakin asiansa niinkuin pitää, mutta mistäs myyjä sitten tunnistaa sen huijarin ja kelvottoman kaikkien ihmisten joukosta?
Yksityisten ihmisten välillä pitäisin osamaksua vielä ehkäpä suurempana riskinä kuin liikeen ja asiakkaan välillä.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Onhan se toki niinkin, mutta harvoin kukaan ajattelee pahaa kurjasta kuvislukiolaisesta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

weemano kirjoitti:Onhan se toki niinkin, mutta harvoin kukaan ajattelee pahaa kurjasta kuvislukiolaisesta.
Ööh... lukiolaisella ei yleensä ole minkäänlaisia tuloja, joten riski myydä osamaksulla kasvaa entisestään. Lisäksi valitettavasti kovin nuori ikä on myös riski myyjän kannalta.
Ei tässä ole tarkoitus kuulostaa siltä että ajatellaan pahaa, kunhan yritän tuoda näitä realiteetteja julki tässä keskustelussa, myös sen myyjän puolelta.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

minä hoidan periaatteessa vain akvaarion etsinnän, äiti "maksaa" sen ja pistää minut sitten kykkimään kaikissa epämiellyttävissä hommissa ainakin 2 vuotta takaisinmaksuna, eli periaatteessa voisi sanoa että maksu sujuu omalla työllä...
Hintatasoa on kumminkin säännösteltävä elinkulujeni ja muiden syiden vuoksi, pitää jäädä rahaa muutenkin, enkä haluaisi olla orjana seuraavaa 25 vuotta. :D
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Jos osamaksu kerta onnistuisi, onnistuisi varmaan lainan maksukin? Eikö esimerkiksi äiti suostuisi lainaamaan rahaa ja maksaisit sitten hänelle takaisin myös rahalla (jos se kotitöiden tekeminen on niin hirveän kamalaa) -ihan niinkuin osamaksussakin maksaisit rahalla pikkuhiljaa :>

Itse henkilökohtaisesti ottaisin mielelläni valmiiksi maksetun akvaarion ja kävisin sitten auttamassa äitiä kodinhoidossa :mrgreen:

Ja eiköhän sitä alaikäisellekin töitä löydy, ei saa olla liian nirso.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Hmm, jahka nyt onnistaisi.
550l irtoaisi 400€ tekniikoineen ja kaloineen, myyjän mukaan kannattaa aina neuvotella. :D
muikkunen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Unohda se jalusta. Tai siis tee se harkoista niinkuin täällä jo onkin ehdotettu. Sen voi verhoilla vaikka laminaatilla, jota on usein tarjouksessa. Alumiinijalustat maksaa melkein saman kuin itse allas. Käytettyjen kanssa tarkkana, ettei mene allasrahat kankkulan kaivoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”