![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Surkeimmat olot kaloilla
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Kuinkahan olisit järkyttynyt 40 litran altaasta jossa majaili lähes puolenmetrin isopurjepleko tai vastaava suuri pleko. Tämä allas löytyi entisestä työpaikastani erään oppilaan huoneen nurkasta. Ystävällisesti annoin seuraavaan päivään aikaa toimittaa kala pois silmistäni, ja näin kävi. Ehdotuksia uudeksi kodiksi oli mm pää pölkylle, ja toivoin tosiaan, että näin myös kävi...J.A kirjoitti:Kauhein akvaario: 200L jossa oli ISOPURJEPLEKO![]()
![]()
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
-
- Senior Member
- Viesti:
Meillä on pari vähän päälle 40-litraista poikamillisten poikamiesboksina sekä millisvaavien kasvatusaltaana, enkä kyllä mitenkään käsitä, että miten tuon kokoiseen purkkiin saisi yllämainittua kalastoa edes mahtumaan!Maaliskyy kirjoitti:Kauhein akvaario mitä itse olen nähnyt oli kaverin perheen 40-litrainen; 1 älyttömän kookas huntupyrstöinen kultakala, kaksi sinirihmaa ja keltarihmakala, 2 partamonnia ja yksinäinen neontetra. Ei hiekkaa pohjalla, pikku sisäsuodatin. Vettä ei vaihdettu varmaan koskaan, sillä se oli aina haihtunut n. puoleenväliin saakka ja melkein ruskeaa. Aivan kauheaa nähtävää, vaihdoin siihen aina itse vettä kun sain tilaisuuden.

1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Tämä akvaario ei ole edes oikea, mutta ajattelin laittaa tänne. Joskus viime viikolla kun katsoin pikkuveljen kanssa pikku kakkosta, siinä oli joku piirretty jossa oli akvaario. Oisko ollu n. 80 litraa ja siellä uiskenteli 3 värikästä kalaa. Akvaarion hoito oli seuraava: Kalat purkkiin, vanha vesi pois, hiekat + 1 kasvi pestään, uusi vesi ja hiekat takaisin, kalat takaisin ja ilmapumppu pulputtamaan. Lopussa yksi hahmo otti yhden kalan omakseen, ja mihinkäs muuhuunkaan kuin perinteiseen kultakalamaljaan... Ja sinnekin ilmapumppu. Tästä ottaa lapset mallia ja kohta on monta monta tällästä oikeaa akvaariota! ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
240l seura +54l karanteeni +32l rapula+apina (aka pikkuveli)
-
- Advanced Member
Niin tuo ^ oli varmaan tämä samainen ohjelma:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ght=yle%2A
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ght=yle%2A
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Hirvein koskaan näkemäni akvaario oli kotibileissä vuonna 2001 kirjahyllyn alimmalta tasolta bongaamani 37,5-litrainen purkki. Suodatin rikki (ties miten pitkään), takalasia ei levämäärältä erottanut, asukkaina albiino monninen, pari piikkisilmää sekä lehtikala.
Pari minuuttia mietittiin kaverini kanssa toimenpiteitä ja käveltiin sitten bileitten emännän luo kysymään, onko isoja vesitiiviitä purkkeja, koska kalat lähtee nyt. Tulevat takaisin, kun allas on asiallisen kokoinen ja toimintakunnossa. Saatiin purkit ja kalat mukaan ilman mitään mukinoita, ja se akvaariokin seurasi sitten muutamaa kuukautta myöhemmin tyhjänä ja tarpeettomana perässä (silloin karu totuus sen koosta vasta paljastuikin, kun pääsi mittailemaan). Nykyään se asuu kellarissa, ei siitä viitsi edes rapulaa tehdä kun on niin helevetin ruma.
Pari minuuttia mietittiin kaverini kanssa toimenpiteitä ja käveltiin sitten bileitten emännän luo kysymään, onko isoja vesitiiviitä purkkeja, koska kalat lähtee nyt. Tulevat takaisin, kun allas on asiallisen kokoinen ja toimintakunnossa. Saatiin purkit ja kalat mukaan ilman mitään mukinoita, ja se akvaariokin seurasi sitten muutamaa kuukautta myöhemmin tyhjänä ja tarpeettomana perässä (silloin karu totuus sen koosta vasta paljastuikin, kun pääsi mittailemaan). Nykyään se asuu kellarissa, ei siitä viitsi edes rapulaa tehdä kun on niin helevetin ruma.

-
- Member
- Akvaarioseurat: -
Eräs kiinalaisen ravintolan purkki, arviolta n. 50litraa. Tankki mustanaan milliksiä, allas puolillaan ja aimo kerros sontaa pohjalla. Kaksi jtn ihmeen kasvia, joista toinen ajelehti jatkuvasti ympäri akvaariota. Suodatin porisi äänekkäästi kuivilla. Aiemmin tässä altaassa oli kaksi jättikokoista kultakalaa, soraa ja yksi kivi. Allas yhä puolillaan vettä. Kalat läähättivät pohjalla.
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?
-
- Starting Member
Eräässä pitseriassa törmäsin pöytään, jonka keskellä oli syvennys, joka toimi akvaariona. Kansilaseja ei ollut, mutta joku minimaalisen näköinen suodatin taisi kuitenkin nurkassa pörrätä. Siis ei mikään varsinainen akvaario, vaan suorakulmaisen särmiön muotoinen syvennys pöydän keskellä. Syvyyttä taisi olla joku 15 senttimetriä. Kaloista en muista myöskään niin tarkkaan, mutta ihan kuin olisin siellä kultakaloja nähnyt uiskentelevan (tapauksesta on aikaa jo melkein neljä vuotta). Mitään tosi isoja kaloja siellä ei kuitenkaan onneksi ollut.
Juu, että semmottis. Olin itsekin tuolloin suhteellisen aloitteleva akvaristi, joten en uskaltanut sanoa mitään. Niin, tiedän, olisi varmasti pitänyt. Syömään en sinne paikkaan avoni kanssa jäänyt, enkä toiste ole samassa paikassa vieraillut. "Akvaario" haisi lisäksi epäilyttävältä.

Juu, että semmottis. Olin itsekin tuolloin suhteellisen aloitteleva akvaristi, joten en uskaltanut sanoa mitään. Niin, tiedän, olisi varmasti pitänyt. Syömään en sinne paikkaan avoni kanssa jäänyt, enkä toiste ole samassa paikassa vieraillut. "Akvaario" haisi lisäksi epäilyttävältä.

-
- Advanced Member
Tuttuni osti 90-luvulla kaupasta plekon, jonka piti kasvaa myyjän mukaan vain noin 10cm pituiseksi. Myöhemmin paljastui, että kyseessä oli tummaleväpleko. Allas oli alle 100-litrainen. Nyt ei tulisi kuuloonkaan hankkia alle 100-litraiseen edes partista.
Itse ostin aikoinaan rasboron, jota myyjä suositteli 100-litraiseen altaaseen. Kalasta tuli yli 30cm pitkä, kunnon särkikala.
Onneksi nykyään on tietoa helpommin saatavilla ja oma tietomääräni on kasvanut huomattavasti AW:n ansiosta.

Itse ostin aikoinaan rasboron, jota myyjä suositteli 100-litraiseen altaaseen. Kalasta tuli yli 30cm pitkä, kunnon särkikala.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Onneksi nykyään on tietoa helpommin saatavilla ja oma tietomääräni on kasvanut huomattavasti AW:n ansiosta.
Vanhemmillani oli joskus aikoinaan akvaario, kokoa en tiedä mutta tokkopa se oli yli 300l. Siellä sitten oli oskari jokusen lehtikalan kera. Jotain pikkusiakin kaloja oli jotka tosin päätyivät oskarin ruokalistalle.
Itse en enään kotona asunut ja enkä mitää akvaarioista tiennyt. No ei ne kalat kauan eläneet ja akvaario päätyi tyhjilleen takapihalle.
En voi sanoa muuta kuin, että järkyttää miten tietämättömille myydään akvaarioita ja kaloja. Miten tietämättömät eivät voi etsiä tietoa ennen akvaarion hankkimista.

En voi sanoa muuta kuin, että järkyttää miten tietämättömille myydään akvaarioita ja kaloja. Miten tietämättömät eivät voi etsiä tietoa ennen akvaarion hankkimista.

100l kalasoppaa, 4 viljakäärmettä
-
- Junior Member
- Viesti:
Jepjep, olen aikoinaan oman tietämättömyyteni takia luottanut kauppojen myyjiin. Eli kauhein näkemäni akvaario on ollut omani joskus 90 -luvun alussa. Kirjoja luin kuitenkin, eli kiinnostusta sentään oli, joskin kirjat oli kirjastosta lainattuja, 80 -luvulla tehtyjä, ja en pikkutyttönä tiennyt paremmasta, saatikka osannut vertailla eri kalalajien vaatimia vesiarvoja toisiinsa 
Kuitenkin olin aina täysin rehellinen kalakaupassa kun uusia kaloja oltiin vanhempieni kanssa ostamassa, ja kerroin altaan koon ja kalaston. Silti aina kalat joita kyselin myytiin minulle altaaseen sopivina... Joten joo'o, on se niin järkyttävää miten tietämättömille myydään kaloja

Kuitenkin olin aina täysin rehellinen kalakaupassa kun uusia kaloja oltiin vanhempieni kanssa ostamassa, ja kerroin altaan koon ja kalaston. Silti aina kalat joita kyselin myytiin minulle altaaseen sopivina... Joten joo'o, on se niin järkyttävää miten tietämättömille myydään kaloja

-
- Advanced Member
Evane kirjoitti:Jepjep, olen aikoinaan oman tietämättömyyteni takia luottanut kauppojen myyjiin. Eli kauhein näkemäni akvaario on ollut omani joskus 90 -luvun alussa. Kirjoja luin kuitenkin, eli kiinnostusta sentään oli, joskin kirjat oli kirjastosta lainattuja, 80 -luvulla tehtyjä, ja en pikkutyttönä tiennyt paremmasta, saatikka osannut vertailla eri kalalajien vaatimia vesiarvoja toisiinsa
Aivan samanlaiset kokemukset kuin minulla aikoinaan.
-
- Member
Paitsi että vielä nykyäänkin myydään mitä sattuu valitettavan useasta paikasta
. Tuttavat ostaneet akvaarioita, missä ISOJA kaloja n.80-120l akvaarioissa, muutenkin altaat olleet niin huonolla hoidolla entisessä paikassa, että melkein itku päässy
. Ei nyt itselläänkään ensimmäiset altaat kalastoltaan kovin hyviä ollet, mutta onneksi nyt paremmalla mallilla.. 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Minusta pitäisi pikkuhiljaa vetää jotain johtopäätöksiä siitä että suurimmat ja komeimmat kalat tuntuvat aina kasvaneen karmeimmissa keltavetisissä pikkualtaissa joiden pohja on muodostunut lietteestä. Joko näissä tarinoissa liioitellaan todella rajusti tai sitten nämä muutamien gurujenkin esittämät nykysuuntauksen vastaiset näkemykset ja omakohtaiset näköhavainnot siitä miten paljon kala tosissaan tilaa tarvitsee ovat pitemmän eettisen pohdinnan ja tieteellisen tutkimuksen arvoisia.
Täälläkin on yksi kurja pikkutyttö jolle on myyty mm. kultakala 100l akvaarioon sopivana..Nyt kalanen odottelee 200l tankissa isompaa allasta, komea ja virkeä kala siitä on kyllä kasvanut, mutta en menisi siitä ylistämään vääriä oloja..
Kaikki muut kalat taitavat tällähetkin olla nippanappa oikeissa oloissa, vaikka kalastot menevätkin uusiksi kunhan iso allas kotiin saadaan.
Kaikki muut kalat taitavat tällähetkin olla nippanappa oikeissa oloissa, vaikka kalastot menevätkin uusiksi kunhan iso allas kotiin saadaan.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
-
- Senior Member
- Viesti:
http://www.petsie.fi/pet.php?petid=32183
Tuossa taitaapi olla kultakalamalja ja viel kahdella kalalla.
Tuossa taitaapi olla kultakalamalja ja viel kahdella kalalla.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Tuo oli jo synkkä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Advanced Member
maisu kirjoitti:Minusta pitäisi pikkuhiljaa vetää jotain johtopäätöksiä siitä että suurimmat ja komeimmat kalat tuntuvat aina kasvaneen karmeimmissa keltavetisissä pikkualtaissa joiden pohja on muodostunut lietteestä. Joko näissä tarinoissa liioitellaan todella rajusti tai sitten nämä muutamien gurujenkin esittämät nykysuuntauksen vastaiset näkemykset ja omakohtaiset näköhavainnot siitä miten paljon kala tosissaan tilaa tarvitsee ovat pitemmän eettisen pohdinnan ja tieteellisen tutkimuksen arvoisia.
Tuo minun särjennäköinen kala kasvoi tosiaan tuon 30 cm. Tiedä sitten, minkälaiseksi olisi tullut isommassa altaassa. Ei se todennäköisesti ainakaan viihtynyt akvaariossa, vaikka kovasti kasvoikin ja nopeasti. Juovabarbina se myytiin minulle. Se oli ihan suomalaisen särjennäköinen, mikä lie kummajainen. Eipä ainakaan minulla ole syytä liioitella asioista; niin paljon on kummasteltavaa muutoinkin.
-
- Advanced Member
Olisiko kyseessä ollut haibarbi? http://www.practicalfishkeeping.co.uk/p ... _shark.jpg Näyttää kovasti särjeltä.Taavetti kirjoitti:
Tuo minun särjennäköinen kala kasvoi tosiaan tuon 30 cm. Tiedä sitten, minkälaiseksi olisi tullut isommassa altaassa. Ei se todennäköisesti ainakaan viihtynyt akvaariossa, vaikka kovasti kasvoikin ja nopeasti. Juovabarbina se myytiin minulle. Se oli ihan suomalaisen särjennäköinen, mikä lie kummajainen. Eipä ainakaan minulla ole syytä liioitella asioista; niin paljon on kummasteltavaa muutoinkin.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Advanced Member
Malys kirjoitti:Olisiko kyseessä ollut haibarbi? http://www.practicalfishkeeping.co.uk/p ... _shark.jpg Näyttää kovasti särjeltä.
Kovasti oli tuon näköinen kala, poikkeuksena oli punaiset evät.