Kohta vain vettä

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fasu ja Vilma
Starting Member
Starting Member

Kohta vain vettä

Viesti Kirjoittaja Fasu ja Vilma »

Mitä voin tehdä, kun kasvit eivät enää kasva eivätkä tee uusia lehtiä. Ja jos joku uusi hento lehti yrittää tullakin, niin kultakalat luultavasti ne syövät. Lisäksi vesiarvoista KH ja PH ovat aina liian alhaiset.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Tarkennapas hieman. Altaan koko, mitä asukkaita, vesiarvot, hoitorutiinit, käyttäsi lannoitteet ym. aineet? Mitä kasveja altaassa on?
Fasu ja Vilma
Starting Member
Starting Member

468l. Asujina 4 kultakalaa, 5 leväbarbia, 4 pikkumonnia, 6 kiilakylkeä, 2 labyrinttikalaa, partiksia 5 isompaa ja 3 lasta sekä ikivanhat 2 kuparitetraa ja 1 intiaanisulka.
Suodattimena iso Ehaim professional, jonka olen putsannut puolen vuoden välein. Pohja olen imuroinut 2kk välein n100.
Vesiarvoista nitriitti ja nitraatti hyvät. GH 5. KH vain 2 ja ph 6. Laitoin koko pullon viikko sitten( vähän kerrallaan) kh ja ph plussaa, mutta ei nouse arvot. Kasveina on anubis isoa ja pientä sekä joku saniaisen näköinen.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Anubiaathan kasvavat tosi hitaasti. Miten lannoitat niitä? Ne tarvitsevat ehdottomasti lannoitetta juurille. Ja kyllähän tuo lauma partiksia ja kultakalat pitävät akvaarion tehokkaasti kasvittomana, teki mitä hyvänsä..
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Fasu ja Vilma
Starting Member
Starting Member

Olen laittanut intialstikkejä silloin, kun istutin kasvit. Kuinka usein pitää lannoittaa?
Mitkä kasvit kestävät kultakalojen ja partisten riepotteluita. Vai onko sellaisia edes?
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

No nuo anubiaat sitä kestävät, jos jotkut ylipäänsä.. Eli milloin ravinteet on laitettu, ts milloin allas perustettu?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Fasu ja Vilma kirjoitti:468l. Asujina 4 kultakalaa, 5 leväbarbia, 4 pikkumonnia, 6 kiilakylkeä, 2 labyrinttikalaa, partiksia 5 isompaa ja 3 lasta sekä ikivanhat 2 kuparitetraa ja 1 intiaanisulka.
Kultakalat ovat innokkaita kasvissyöjiä eli veikkaisin kasviesi katoavan niiden suihin. Kannattaisko kokeilla jotain isompia ja nahkealehtisiä kasveja, vaikka miekkakasveja? Kasvialtaaseen eivät kultikset mielestäni oikein sovi ja hennommat kasvit häviävät todennäköisesti ekana.

Mulla omppukotilot (liekö olleet puhtaita omppuja vai risteämiä) söivät kasveja ja sain ongelmaan helpotusta lisäämällä kasvien määrää ja hommaamalla nopeasti lisääntyviä pintakasveja. Tuon ison keihäslehden voisi luulla kestävän paremmin, mutta mikäli kasveja on vähän, mennee sekin.
Fasu ja Vilma
Starting Member
Starting Member

Allas on siirretty meilla syyskuussa 2006 ja sen jälkeen olen laittanut yhden kerran lannoitusta. Alussa kasvit kasvoivat todella hyvin ja jopa tekivät kukkia.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Fasu ja Vilma kirjoitti:Allas on siirretty meilla syyskuussa 2006 ja sen jälkeen olen laittanut yhden kerran lannoitusta. Alussa kasvit kasvoivat todella hyvin ja jopa tekivät kukkia.
Yksi lannoitus kuulostaa vähältä. Täällä käytössä nestemäinen lannoitus, jota lisäilen parin viikon välein. Lisäksi pohjakuulat ja kiljupullo tuottamassa hiilaria. Nostelevatko kalasi kasveja irti pohjasta? Se häiritsee myös niiden kasvua. Tosin anubiaitahan ei kannata istuttaa pohjaan, vaan sitoa esim. karahkaan.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Fasu ja Vilma
Starting Member
Starting Member

Kiitos!
Täytyykin käydä ostamassa nestemmäistä lannoitusta.
Ei kysyvä tieltä eksy...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Öh, vähän aiheen sivuun mutta eikait anubiaile tarvitse laittaa pohjalannotteita jos niitä voi laittaa kasvamaan kantojen päälle ja muihin vastaaviin paikkoihin. :?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

miljoonakala84 kirjoitti:Öh, vähän aiheen sivuun mutta eikait anubiaile tarvitse laittaa pohjalannotteita jos niitä voi laittaa kasvamaan kantojen päälle ja muihin vastaaviin paikkoihin. :?

Ei tarvitse pohjalannoitteita, nestemäistä tietysti. Mulla ei keihäslehdet edes pysy pohjassa, sillä niitä ei voi istuttaa kovin syvälle, jotta viihtyisivät. Ainoastaan juuret hiekan alle siis, jos pohjaan laittaisi.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Muuten koskeeko tuo kaikkia anubias lajeja, eli tarkotan että tarvitseeko millekkään anubiaslajille antaa/laittaa pohjalannotteita, vai onko ne kaikki semmosia etä ne voi sitoa kantoon tai muuhun vastaavan paikkaan?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

miljoonakala84 kirjoitti:Muuten koskeeko tuo kaikkia anubias lajeja, eli tarkotan että tarvitseeko millekkään anubiaslajille antaa/laittaa pohjalannotteita, vai onko ne kaikki semmosia etä ne voi sitoa kantoon tai muuhun vastaavan paikkaan?
Mulla on sellainen kokemus, että helpompaa on kasvattaa kiinnitettynä kantoihin. Tietysti, joillain voi olla parempaa kokemusta pohjakasvatuksesta.
Valitsin vain itselleni helpomman tavan.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

Minulla ainakin kaikki anubiaat ovat pohjassa, lukuunottamatta barteri nanaa. Esim hastifolia kasvattaa suuret lehdet japiitkät varret, eikä mielestäni sovi mitenkään kiinnitettäväksi kantoon. Tuo kantoon tms kiinnitys sopii ehkä matalille kääpiölajeille, mutta jo vaikka heterophylla on niin korkea ja puskamainen, ettei se mielestäni sovi kuin pohjaan.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

allablaze kirjoitti:Minulla ainakin kaikki anubiaat ovat pohjassa, lukuunottamatta barteri nanaa. Esim hastifolia kasvattaa suuret lehdet japiitkät varret, eikä mielestäni sovi mitenkään kiinnitettäväksi kantoon. Tuo kantoon tms kiinnitys sopii ehkä matalille kääpiölajeille, mutta jo vaikka heterophylla on niin korkea ja puskamainen, ettei se mielestäni sovi kuin pohjaan.
Mulla on jopa Anubias barteri var barteri kiinnitettynä kantoon. Isot juuret on, mutta eivät mielestäni rumat. Tilaa löytyy.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

Taavetti kirjoitti:
allablaze kirjoitti:Minulla ainakin kaikki anubiaat ovat pohjassa, lukuunottamatta barteri nanaa. Esim hastifolia kasvattaa suuret lehdet japiitkät varret, eikä mielestäni sovi mitenkään kiinnitettäväksi kantoon. Tuo kantoon tms kiinnitys sopii ehkä matalille kääpiölajeille, mutta jo vaikka heterophylla on niin korkea ja puskamainen, ettei se mielestäni sovi kuin pohjaan.
Mulla on jopa Anubias barteri var barteri kiinnitettynä kantoon. Isot juuret on, mutta eivät mielestäni rumat. Tilaa löytyy.
Nuo barterit ovatkin malliltaan sopivia kantoihin yms, minulla on niitä matossa ja biologisessa suodattimessa peitteenä, mutta muut lajit ovat mielestäni sopimattomampia alustaan kiinnitettäväksi.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Fasu ja Vilma kirjoitti:Pohja olen imuroinut 2kk välein n100.
Vesiarvoista nitriitti ja nitraatti hyvät.
Tarkoitatko että vaihdat vettä 2 kk välein n. 100 litraa samalla kun imuroit pohjaa, vai ymmärsinkö nyt jotenkin väärin? Oikea määrä pikemminkin olisi kerran viikossa parisensataa litraa tuon kokoisessa altaassa.
Paljonko se nitraatti on ihan numeroina? Nitriitti lienee nolla?

Kasveista voisit kokeilla myös kriinumeita, esim. kapealehtinen kurttukriinumi Crinum calamistratum.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

allablaze kirjoitti:Nuo barterit ovatkin malliltaan sopivia kantoihin yms, minulla on niitä matossa ja biologisessa suodattimessa peitteenä, mutta muut lajit ovat mielestäni sopimattomampia alustaan kiinnitettäväksi.

Mulla ei ihan kaikista olekaan kokemusta. Kiitos tiedosta.
Zuwih
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Kongonkeihäslehti ainakin viihtyy hyvin pohjassa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”