Fisu 2008

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Mari kirjoitti: Näppituntumalta sanoisin muuten, että akvaarioharrastus on tällä hetkellä taaantumaan päin muutenkin ja tuo porukan vähyys tuolla Fisussa tukee tätä olettamaani. Sääli.

No ei sitä tiedä, parisen vuotta sitten kun Ciklidistit (hmm ja olikohan siinä Akvaarioliittokin järjestäjänä, en muista enää) järjestivät esitelmätilaisuus-viikonlopun Helsingissä niin ei sielläkään ollut sali edes puolillaan vaikka esitelmöitsijöitä oli silloinkin myös ulkomailta.

Eli siis ihmiset eivät vaan ilmeisesti innostu esitelmistä, vaikka akvaarioharrastajia onkin paljon.

Tänä viikonloppuna väkimäärää varmaankin rajoitti myös loistava keli ulkona sekä se, että lauantaina Bleherin esitelmä oli laitettu alkamaan klo 10 mikä tarkoittaa muille kuin helsinkiläisille todella aikaista heräämistä mikäli aikoo ehtiä paikalle ajoissa. Mutta onneksi esitelmistä suurin osa videoitiin niin paikalle pääsemättömienkin on mahdollisuus päästä niistä osallisiksi..
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Juu oikein antoisa kokemus oli tuo lauantai johon minäkin pääsin mukaan, harmitti todella kun sunnuntaiksi en lapsenvahtia onnistunut saamaan. Olisi nuo monnit kiinnostaneet todella paljon. Heiko Bleher oli päivän kohokohta, toki muutkin esitelmöitsijät olivat loistavia. :) Suuri kiitos siis järjestäjille ja innolla osallistun mikäli jatkossakin tulee tilaisuuksia.

Akvaario-osasto lemmikkimessuilla oli upea, varsinkin sisustuskilpailun taso mielestäni todella kova. :) Ja taistelukalanäyttelyssä kertakaikkiaan mahtavan värisiä kaloja! Onkohan sen upean pronssinvärisen taiston omistaja kuulolla? Se oli kyllä hieno!
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

skare kirjoitti:Mutta onneksi esitelmistä suurin osa videoitiin niin paikalle pääsemättömienkin on mahdollisuus päästä niistä osallisiksi..
Tästä kuuluu erityiskiitos skarelle ja TAS:lle, jotka ottivat viime hetkellä toteuttaakseen järjestelyorganisaation taka-alalle jättämän ajatuksen. Tallenne tulee kuulumaan liiton seuroille lainattaviin materiaaleihin kunhan se ehtii leikkauspöydältä.
nukki2
Junior Member
Junior Member

yleistä keskustelua (akvaario)

Viesti Kirjoittaja nukki2 »

prboy kirjoitti:...Kattia kanssa, ulkomaisia luennoitsijoita ajatellen kuulijoita oli hävettävän vähän, vain kourallinen. Mikä teitä itseänne akvaristeina pitäviä vaivaa? On hyvin todennäköistä, että tilaisuus ei toistu. Niin paljon järjestäjät saivat uhrauksestaan persnettoa. Sioille tarjottavien helmien määrälläkin on rajansa.

Tähän perään minua ei huvita pätkääkään lukea koottuja selityksiä, mutta kun..
Tyly sävy. Mikähän on akvaristin määritelmä? Pitäisikö nyt mennä nurkkaan häpeämään kun tuli keppiä "ylemmältä taholta"! Siaksi en itseäni kuitenkaan tunnusta, enkä selittele!
tytsi
jippo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jippo »

Itse pääsin vain sunnuntain kahdelle ensimmäiselle luennolle mutta ne olivatkin ne luennot jotka itseäni kiinnostivat ja joiden takia sinne yleensäkin saavuin. Enkä pettynyt, Bleherin luento Intian matkasta oli erittäin mielenkiintoista kuunneltavaa ja katseltavaa, tuli suunnattoman paljon tietoa sikäläisistä kaloista, biotoopeista ja kalakantojen eroavaisuuksista. Rassin luento oli myös erinomainen upeine valokuvineen ja pienine tietoiskuineen, joita olin odottanutkin. Itse voisin kuunnella juurikin noista ripsimonneista monta tuntia lisää kun tiedän että Pertilläkin niistä puhuttavaa enemmänkin riittäisi. Ehkä sitten joskus...

Suurkiitokset järjestäjille tapahtumasta, paljon oli vaivaa nähty tapahtumien eteen ja varmastikin useampi altaallinen hikeä valutettu.
Cory
Advanced Member
Advanced Member

Re: yleistä keskustelua (akvaario)

Viesti Kirjoittaja Cory »

prboy kirjoitti:...Kattia kanssa, ulkomaisia luennoitsijoita ajatellen kuulijoita oli hävettävän vähän, vain kourallinen. Mikä teitä itseänne akvaristeina pitäviä vaivaa? On hyvin todennäköistä, että tilaisuus ei toistu. Niin paljon järjestäjät saivat uhrauksestaan persnettoa. Sioille tarjottavien helmien määrälläkin on rajansa.
nukki2 kirjoitti:Tyly sävy. Mikähän on akvaristin määritelmä? Pitäisikö nyt mennä nurkkaan häpeämään kun tuli keppiä "ylemmältä taholta"!
Niinpä niin, eli kun tuote ei mene kaupaksi odotetulla tavalla, niin haukutaan ostajat? Niiden vika koko juttu. Silleenhän se homma sitten jatkossa sujuukin paremmin ja saadaan ihmiset paikalle, kulut katettua, jne. :roll:

Ai se oma selitykseni? Omalla kohdallani järjestäjän viestintä ei tavoittanut minua. Järjestäjän vika siis. :twisted:
Mari kirjoitti:Näppituntumalta sanoisin muuten, että akvaarioharrastus on tällä hetkellä taaantumaan päin muutenkin ja tuo porukan vähyys tuolla Fisussa tukee tätä olettamaani. Sääli.
Voi hyvinkin olla, mutulla sanoisin samaa. Toisaalta, oma akvaarioharrastukseni on muutenkin viettänyt pari vuotta vähän hiljaiseloa, joten se voi selittää omalta osaltani tuon mutun. Kunnon faktatietoa asiasta saisi tekemällä aiheesta kunnon gallupin - tai pikemminkin tilaamalla sellaisen Gallupilta tms.
Viimeksi muokannut Cory, 15:12, 28.04.2008. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Viikko ja viikonloppu oli sen verrana rankka, että nyt ollaan vaaka-asennossa. MUTTA se oli sen arvoista! Akvaarion sisustaminen (vaikka päättyi pienimuotoiseen disasteriin...) ja osastolla auttaminen (selkäkipujen puitteessa) oli mieluisaa puuhaa. Lauantain luentosarja oli mainio, leipominen ja lapsikutsut olivat sunnuntaina listan ykkösenä.... Olen vasta liittynyt toimintaan ja voin lämpimästi suositella sitä kaikille akvaristeille!
prboy kirjoitti: Maailman tällä hetkellä kuuluisin akvaariotutkimusmatkailija vaivuutuu Suomeen... Olihan samalla vaikkapa iltatilaisuudessa keskustella kyseisen henkilön kanssa ja kysyä jotakin harrastuksessa eteen tulleista asioista.
Juuri näin. Juttelin Bleherin kanssa 5 minuuttia ja sain enemmän tietoa neitotonkijoista ja niiden biotoopista mitä netti, lehdet ja kirjat ovat antaneet todella pitkän tutkimisen jälkeen. Lisäksi tapasin tietenkin monta kotimaista harrastajaa, mukavaa porukkaa. Ainutlaatuinen tilaisuus, onneksi en hukannut sitä!
Mari kirjoitti: Näppituntumalta sanoisin muuten, että akvaarioharrastus on tällä hetkellä taaantumaan päin muutenkin ja tuo porukan vähyys tuolla Fisussa tukee tätä olettamaani. Sääli.
Messuilla huomasin myös paljon mielenkiintoa harrastusta kohtaan ja saattaa olla että lapsiperheitä ilmestyy liikkeisiin lähiaikoina. Myös moni "entinen" harrastaja mietti purkin ottamista kuivatelakalta käyttöön.

Kiitos kaikille mukana olleille!

Ps. Siiderivalikoima aiheutti päänvaivaa, onneksi perustuoppi löytyi listalta. [;)]
Biotooppiharrastaja
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Holzig kirjoitti: Perkules joo. Liput oli ostettu ja innolla odotettiin varsinkin juuri tuota Bleheriä, mutta kävi sitten kuten tunnolliselle työläiselle kuuluu, että viikonlopuksi nousi kunnon kuume ja koin parhaammaksi jäädä kotiin makoilemaan sitä pois ja nyt sitten kun on taas arki niin olo on pirteä kuin...öh...monnisella veden vaihdon aikaan.
Jep, sitä on liikkeellä. Minä olen ollut kolme viikkoa räkätaudissa ja sen kourissa pienessä kuumeessa pidin huonoimman esitykseni aikoihin. Kun vielä dataprojektori sanoi yhteistyön irti, niin fiilis ei ollut kaksinen. Miten sattuukin aina niin, että silloin kun laitteiden ehdottomasti pitäisi toimia, ne varmasti hajoavat (kuten nyt Bleherin esityksen aikana).
Cory kirjoitti: Niinpä niin, eli kun tuote ei mene kaupaksi odotetulla tavalla, niin haukutaan ostajat? Niiden vika koko juttu. Silleenhän se homma sitten jatkossa sujuukin paremmin ja saadaan ihmiset paikalle, kulut katettua, jne..
Olet joka suhteessa väärässä. En minä ole kyseisen tapahtuman järjestäjä. Esitin sivullisen kommentteja. Jos korkealuokkaiset esitelmätilaisuudet päätyvät Suomessa tähän, se on yksinomaan ostajien vika. Porsas tekee kiusaa vain itselleen, kun kaataa kaukalonsa. Loppuminen ei minua sinänsä harmita, minä pääsen ulkomaille aina kun tarvitsen tietoa tai kontakteja. Sen sijaan olen surullinen niiden mahdollisten nuorten harrastajien puolesta, joilla vastaavaa mahdollisuutta ei ole ja jotka kuitenkin haluaisivat oppia ja tietää enemmän.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

millia kirjoitti:Olin sunnuntaina katselemassa Bleherin kuvia ja kuuntelemassa selvitystä Intian matkailusta ja kaloista tietysti.
Oli meinaan hyvä! Siis HY-VÄ! Ainut huono puoli oli se että se loppui. Olisin ihan tyytyväisenä katsellut hienoja kuvia ja kuunnellut tasokasta selitystä vaikka koko päivän.

Harmittaa kaikkien tuon tilaisuuden missanneiden puolesta myös.
Väännä vaan veistä haavassa. :?

Harmittaa ihan mielettömästi, etten päässyt kuuntelemaan tuota Bleherin Intia-esitelmää.
-Sami-
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

maisu kirjoitti:
skare kirjoitti:Mutta onneksi esitelmistä suurin osa videoitiin niin paikalle pääsemättömienkin on mahdollisuus päästä niistä osallisiksi..
Tästä kuuluu erityiskiitos skarelle ja TAS:lle, jotka ottivat viime hetkellä toteuttaakseen järjestelyorganisaation taka-alalle jättämän ajatuksen. Tallenne tulee kuulumaan liiton seuroille lainattaviin materiaaleihin kunhan se ehtii leikkauspöydältä.
Kiitellääs vasta sitten kun nähdään mitä käteen jää, kun oli kyse viimehetken toteutuksesta.. :D
Suuriosa saatiin tallennettua kameralla, mutta ainakin kaksi luentoa venyi niin pitkäksi, että nauha loppui kesken. Yksi luento piti taas jättää kuvaamatta kun nauhat loppuivat. Materiaalin laatua ei vielä tiedetä, kun ei ole keretty tarkastaa jälkeä, mutta toivottavasti nauhoista jotain näkyy tai/ja kuuluu. Ainakin mikkiin puhuneet luennoitsijat luulisi kuuluvan nauhalta. Olisi pitänyt sommitella valaistus paremmin, sillä luokassa oli niin pimeää että luennoitsijat taisivat jäädä hiukkasen varjoon, samoin äänitys jotenkin toisellalailla, mutta saas nähdä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kova työ ja teeminen tuon järjestämisessä oli, kiitos kaikille yöunensa menettäneille. Itse pääsin katsomaan Bleherin ja Heinzin luenot lauantaina, sen jälkeen PetExpon osasto vaati kuomiota. Sunnuntaina olin myös kaavaillut istuvani luennoilla, mutta luonto korjaa omansa vai miten sen sanoisi, jäin sitten päivystämään messuosastolle koko päiväksi kun porukkaa alkoi kovan työrupeaman veroittamina tippumaan ympäriltä kuin kärpäset...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
arasila
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arasila »

Ennenkuin akvaarioharrastuksen taantumisen valittaminen pääsee riistäytymään käsistä.. :? ..vaikutelmakseni jäi, että paikalla olijoiden mielestä tapahtuma oli pienistä teknisistä ongelmista huolimatta hyvin onnistunut ja vieraatkin olivat tyytyväisiä.

Osallistujien määrä Fisussa oli minusta hyvinkin odotettua luokkaa. Jo ohjelmaa suunniteltaessa tiesimme, että malawit, jne. ovat aika pienen ja erikoistuneen joukon harrastus. Lisäksi englanninkieliset esitykset karsivat vielä jonkin verran osallistujia. Toisaalta -- jos tällaisia tapahtumia ei Suomessa järjestetä, ei tieto myöskään leviä eikä harrastajien määrä lähde nousuun. Laitoimme siis Ciklidistien 10-vuotisjuhlan kunniaksi tietoisesti säästöpossun pään pölkylle vaikka tapahtuman tappiollisuus oli jo etukäteen selvää.

Minun puolestani kiitoset esiintyjille, järjestelyihin osallistuneille ja kaikille paikalle tulleille, sekä tietenkin HAS:ille ja Suomen Akvaarioliitolle. Niille, jotka syystä tai toisesta eivät päässeet paikalle lohdutukseksi olemme seuran budjetin puitteissa varmastikin taas mukana järjestämässä vastaavaa tapahtumaa viimeistään silloin, kun yhdistys täyttää 20 vuotta ja toivottavasti kuitenkin huomattavasti aikaisemmin [;)]

Mikäli haluat nähdä tällaisia tapahtumia Suomessa useammin, paras tapa vaikuttaa asiaan on liittyä jäseneksi. Heiko Bleheriä tai muita maailmannimiä Suomeen odotellessa on tarjolla mahdollisuus vierailla mm. kesällä Tvärminnessä, syksyllä todennäköisesti akvaariomessuilla Saksassa, keväällä Tukholman akvaarioliikkeissä, lukea jäsenlehteä, jne.

Terveisin,
Antti R.
Ciklidistit ry:n PJ
Archie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Archie »

Olin molempina päivinä paikalla kuuntelemassa luentoja ja nautin esityksistä ihan kybällä.
Oli erinomainen tilaisuus ostaa Bleherin kirja itse kirjoittajan signeerauksella. :D
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

No, tulipahan kuunneltua Bleherin kiekkoluento ja varsin yllättäviä tietoja herra jakeli. Aina sitä jotain uutta tietoa näköjään.
Tosiaan oli sääli että oli yllättävän vähän tiedonjanoisia kiekkoihmisiä paikalla kun oli korkean tason kiekkotietäjä paikalla jakamassa tietoa.
Olisikohan niin että tämä tämä tiedon valtaväylä(intärnäntti) on hiljalleen kuihduttamassa tämäntyyppiset tapahtumat samoin kuin kerhotoiminnan vain pienen ydinjoukon tapahtumiksi.

Muistan tossa 90 luvulla kun Rassi piti esitelmiään monneista tampereen särkänniemessä niin kyllä paikalle raahautui monniuskovaisia sali täyteen.

Näin jälkeenpäin itseäni harmittaa kun ei ole tuo englis längvitsi ei oikein puheen asteelle kunnolla (kuuntelu ja lukeminen sentään onnistuu suht kohtalaisesti)taivu ja keskustelu Mr. Bleherin kanssa jäi vain muutamaan sanaan, mutta nythän sitä on jo juteltu muutama sana Mr. Bleherin kanssa, edistystä sekin.
In numbers of ten the power is in one.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Kiitokset tilaisuuden järjestäjille, oli kyllä aivan mahtava tapahtuma. Lisää tällaisia. Erityisesti Bleherin ja Heijnsin luennot olivat erinomaisia. McKaye olisi saanut kyllä kertoa enemmän kalojen käyttäytymisestä, aihe kun oli erittäin mielenkiintoinen ja jättää suojeluasiat, ym. vähemmälle. Mutta hyvä näinkin.

TAS:n kirjastoonkin saatiin lisäystä, kun hankittiin tuo Willem Heijnsin tekemä DVD. Se tullaan varmasti esittämään jonkin seuran tapahtuman yhteydessä.
mayawi
Member
Member
Akvaarioseurat: http://porinakvaariokerho.aqua-web.org/ ... nkohtaista

Viesti Kirjoittaja mayawi »

Vaillinaisesta kielitaidosta huolimatta, täällä on myös tyytyväistä kuulija kuntaa.. :mrgreen:
Malawi aiheisessa luennossa olisin toivonut enemmän "henkilö" esittelyä kaloista ja vähemmän videota.. Tosin kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.. ;)
Oikein iiiso kiitos järjestäjille, kaikki pidetyt luennot olivat mielenkiintoisia..
Mielelläni osallistun toistekin jos vain saadaan puhujia liittyen aiheeseen akvaario..

Väkeä tosin minunkin mielestäni olisi saanut olla enemmän.. Harvoin näin "suuria nimiä" suomessa käy luennoimassa..

Petexpo messuilla oli todella hienosti sisustettuja akvaarioita.. Kovan työn olitte nähneet tuodessanne niin useita altaita nähtäväksi.. :)
Plankton
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Plankton »

mayawi kirjoitti: Petexpo messuilla oli todella hienosti sisustettuja akvaarioita.. Kovan työn olitte nähneet tuodessanne niin useita altaita nähtäväksi.. :)
Akvaariokuvia löytyy täältä: http://kuvablogi.com/nayta/1060734/

----------------------
-Alix- kirjoitti:Kova työ ja teeminen tuon järjestämisessä oli, kiitos kaikille yöunensa menettäneille. Itse pääsin katsomaan Bleherin ja Heinzin luenot lauantaina, sen jälkeen PetExpon osasto vaati kuomiota. Sunnuntaina olin myös kaavaillut istuvani luennoilla, mutta luonto korjaa omansa vai miten sen sanoisi, jäin sitten päivystämään messuosastolle koko päiväksi kun porukkaa alkoi kovan työrupeaman veroittamina tippumaan ympäriltä kuin kärpäset...
Jep, messuosastolla ois voinu olla HASin porukkaa enemmänkin, mut ihan hyvinhän me pärjättiin sunnuntaina. Lauantaina luennoilla ja sunnuntaina messuosastolla, kiva viikonloppu, kiitoksia! :D
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Re:

Viesti Kirjoittaja prboy »

prboy kirjoitti: Jep, sitä on liikkeellä. Minä olen ollut kolme viikkoa räkätaudissa ja sen kourissa pienessä kuumeessa pidin huonoimman esitykseni aikoihin. Kun vielä dataprojektori sanoi yhteistyön irti, niin fiilis ei ollut kaksinen. Miten sattuukin aina niin, että silloin kun laitteiden ehdottomasti pitäisi toimia, ne varmasti hajoavat (kuten nyt Bleherin esityksen aikana).
Täytyypä palata tähän, kun oheiseen tekstiini viitattiin Aponogetonin Fisu-2008 jutussakin.

Kolme viikkoa myöhemmin selvisi, että olin Fisua edeltävänä perjantain ja lauantain välisenä yönä saanut infarktin, joka kyllä tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Eipä ollut ihme, että minulla oli etenkin lauantaina veto täysin poissa. Hetkeäkään en kyllä aikonut peruuttaa sunnuntaista esitystäni.

Vaikka minulla oli sepelvaltimon yksi kolmesta päähaarasta täysin tukossa, niin sen vaikutus kuitenkin oli suhteellisen pieni. Sydämen jatkuva rasitus (kiitos golfin) oli kehittänyt tukkeutuvalle haaralle korvaavan yhteyden. Niinpä vappupäivänä olin jo taas golfkentällä. Ehdin pelata infarktin jälkeen seitsemän golfkierrosta, kun lopulta menin lääkäriin ihmettelemään vedon puuttumista. No niin, homma on hoidettu, golfikin sujuu taas kuin tanssi ja toista infarktia minulle ei tule.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Re: Fisu 2008

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

No, eipäs olis uskonu että siinä pöydässä istuttiin infarktin 8O jälkeisissä tunnelmissa, vaikka flunssa vähän menoa kuulemma haittasi niin suht :mrgreen: terveeltä prboy vaikutti. Näköjänsä aina kannattaa harrastaa liikuntaa.
In numbers of ten the power is in one.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Aikamoinen "flunssa" 8O
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Noista korvaavista yhteyksistä sen verran, että samoja yhteyksiä löydettiin äidiltäni joka ei ole ikänään (selkärankaa rappeuttavan sairauden vuoksi) edes kävellyt portaita ylös eikä harrastanut mitään muutakaan sydäntä rasittavaa, saati että olisi pelannut golfia. Mutta todella hienoa silti että Pertti selvisi säikähdyksellä. Liikunta on tärkeää, kuten urheiluorganisaatioille töitä tekevän kai kuuluu julistaa. Vaikkei itsekään enää mihinkään pystykään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”