Kuinka monta ja mitä yhteen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Miltsu
Starting Member
Starting Member

Kuinka monta ja mitä yhteen?

Viesti Kirjoittaja Miltsu »

Pakko tulla taas tänne kyselemään. :) Ostin n.240 litraisen akvaarion kaloineen päivineen ja tietenkin sinne muuttivat vanhatkin kalat. Nyt sain myytyä muutaman kalan pois kun oli jo turhan sekalainen joukko ja mietinkin nyt, että voikohan jäljelle jääneitä parvia hiukan suurentaa. Eli tämän hetkinen kalasto on 10 kardinaalitetraa, 6 korutetraa, 3 helmirihmakalaa, 5 kuparimonnista, 5 punapäätetraa, 3 leväbarbia ja 2 kirsikkabarbia, sekä muutama partis. Kirsikkabarbitkin ovat jo edellisen altaan edellisen omistajan jäännöskaloja.. :)

Mieli tekisi ainakin kardinaaleja ja kirsikkabarbeja lisää. Montakohan vielä voisi ottaa? Taistelukalakin hieman kiinnostaisi, mutta kuinka säyseitä nuo levikset oikeasti ovat, kun ainakin mitä olen lukenut, niin ei pitäisi nyppiä, mutta miten on?

Monnisetkin ovat mukavia, mutta jokohan on pohjalla liikaa porukkaa, kun siellä on noita partiksiakin? Hankalaa, kun ei yhtään tiedä, ett paljonko tuonne kalaa mahtuu. :) Aika hyvin nyt taitaa sentään olla tällä kalastolla samat vesivaatimukset.

Laitetaan vielä vesiarvotkin, eli nitraatti alle 0,5mg, nitriitti 0mg, pH 7,0, kH 4. Lämpötila 25,5
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Veden kovuutta et maininnut(GH).

Mä kasvattaisin kardinaalitetraparvea vaikka 10 kalalla. Harkitsisin punapäätetroista sekä toisesta partiksesta luopumista. Leväbarbeille tuo allas on hieman niukka, joten nekin kyllä menisivät poistolistalle. Taistelukalan jättäisin kirsikkabarbien takia hankkimatta. Nuo kirsikkabarbit saattavat myös kiusata kardinaalitetroja (kokemusta on), joten en ainakaan hommaisi niitä enempää.

Tässä hieman alkua kalastosi pohdintaan.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Miltsu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Miltsu »

Mä luulin, et nuo kirsikkabarbit ovat kilttejä eivätkä oo ainakaan mulla vielä ikinä ketään kiusannu. Mutta voihan olla, että taiston pyrstö olisi liian iso houkutus. :) Levikset saa toistaiseksi jäädä, koska ovat tuossa altaassa ikänsä ilmeisesti olleet ja hyvin voineet.

Mites, kun jostain luin, että taisto saattaa käydä värikkäiden kalojen kimppuun, niin olisiko nuo kardinaalit silloin vihollisia?
fish_miss
Member
Member

Viesti Kirjoittaja fish_miss »

Minulla kun kirsikkabarbeja ja taistokoiras olivat samassa akvaariossa, eivät kirsikkabarbit nyppineet taistokoirasta. Mitkä ovat akvaariosi koot? Leväbarbeille suositellaan 150cm pitkää akvaariota. Mites tälläinen kalasto?

3 helmirihmakalaa
20 kardinaalitetraa
10 kuparimonnista
10 kirsikkabarbia
2-3 partamonnia (samaa sukupuolta, poikasista ylitarjontaa)

Lämpötila 26 C.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Miltsu kirjoitti:Mä luulin, et nuo kirsikkabarbit ovat kilttejä eivätkä oo ainakaan mulla vielä ikinä ketään kiusannu. Mutta voihan olla, että taiston pyrstö olisi liian iso houkutus. :) Levikset saa toistaiseksi jäädä, koska ovat tuossa altaassa ikänsä ilmeisesti olleet ja hyvin voineet.

Mites, kun jostain luin, että taisto saattaa käydä värikkäiden kalojen kimppuun, niin olisiko nuo kardinaalit silloin vihollisia?
Jättäisin hankkimatta tuon taistelukalan. En voi ainakaan suositella sitä. (Ainahan tietysti voi kokeilla.)
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”