Samea vesi akvaariossa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Samea vesi akvaariossa
Onko mitään keinoja saada vesi kirkastumaan??
Yritetty on pimennystä,uv-suodatinta,levämyrkkyä,lääkettä,kirkastusainetta,koko akvaarion siivousta ja hiekan vaihtoa.
Yritetty on pimennystä,uv-suodatinta,levämyrkkyä,lääkettä,kirkastusainetta,koko akvaarion siivousta ja hiekan vaihtoa.
Juu. Älä yritä mitään vaan anna ajan kulua. Toimesi ovat saattaneet vain estää kirkastumisen. Apua voisi olla myös mattosuodattimesta, kunhan se ehtii vanheta pari kuukautta. 
Mutta kerro toki kaikki akvaariostasi alkaen sen perustamisesta ja hoidosta.
Mikä se semmoinen lääke on sameaan veteen? Samea vesi ei ole tauti eikä edes vaarallista siten kuin monet lääkkeet ja siivoukset ovat.

Mutta kerro toki kaikki akvaariostasi alkaen sen perustamisesta ja hoidosta.
Mikä se semmoinen lääke on sameaan veteen? Samea vesi ei ole tauti eikä edes vaarallista siten kuin monet lääkkeet ja siivoukset ovat.
Tämä taitaa taas olla näitä turhia murheita mutta kuuluuko akvaarion veden mennä ihan sameaksi ja harmaaksi kun sen täyttää ensimmäisen kerran vedellä?
Hiekan pesin ohjeiden mukaan ja laitoin sen alle kerroksen complete substratea.
Uskallanko laittaa suodattimen ja vedenparannusaineet altaaseen kun on tuon näköinen?
Hiekan pesin ohjeiden mukaan ja laitoin sen alle kerroksen complete substratea.
Uskallanko laittaa suodattimen ja vedenparannusaineet altaaseen kun on tuon näköinen?
-
- Junior Member
Samea vesi akvaariossa.
Sorry ,vastaus vähän kesti, kävin välillä afrikassa, nyt tullessani takaisin ,vesi on taas muuttunut vihreäksi eli on niin kuin "hartsporttia".
Useamman kuukauden olen tässä taistellut, monta keinoa käytellyt, mut aina se muuttuu ensin sameaksi ja sitten vihreäksi. sen vihreyden oon saanu pois aina vähäksi aikaa levänpoistoaine algovecillä, UV-suodatin on sisäsuodattimessa ja sit on viä toinen sisäsuodatin, ph ihan hyvä ,kovuus hyvä. olisko vielä jotain neuvoja ,nyt aattelin taas hakee algoveciä??? Lääkkeitä on kokeiltu .pimennystä kokeiltu.......
Useamman kuukauden olen tässä taistellut, monta keinoa käytellyt, mut aina se muuttuu ensin sameaksi ja sitten vihreäksi. sen vihreyden oon saanu pois aina vähäksi aikaa levänpoistoaine algovecillä, UV-suodatin on sisäsuodattimessa ja sit on viä toinen sisäsuodatin, ph ihan hyvä ,kovuus hyvä. olisko vielä jotain neuvoja ,nyt aattelin taas hakee algoveciä??? Lääkkeitä on kokeiltu .pimennystä kokeiltu.......
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ihan lukuina jos saisi vesiarvot? "Hyvä" ei kerro meille muille mitään.
Milloin allas on perustettu ja miten? Kalasto, kasvit, pohjamateriaali? Mitä aineita altaaseen on laitettu? Millainen se sameus on - siis ihan pölyävän samea (harmaa-ruskea väriltään) vai vihreä? Altaan koko, suodattimen merkki ja malli? Millainen valaistus?
Milloin allas on perustettu ja miten? Kalasto, kasvit, pohjamateriaali? Mitä aineita altaaseen on laitettu? Millainen se sameus on - siis ihan pölyävän samea (harmaa-ruskea väriltään) vai vihreä? Altaan koko, suodattimen merkki ja malli? Millainen valaistus?
sameaa vettä
juu, elikkä mulla on kyl ollu akvaario n,10vuotta ja kaikkki menny aina hyvin ,vesi ollu aina kirkasta. Mut nyt tossa joskus marraskuussaa osti isomman käytetyn juwel 180 litraisen. ja vaihdoin sinne kaikki vanhat roinat ,ihan kun aina ennenkin tehnyt, kun oon vuosi huollon tehnyt. Uus akva oli alussa suht kirkas,niin kun yleensä isomman rempan jälkeen, mut sit se muuttui harmaaksi,läpinäkymättömäksi, ja muutaman päivän jälkeen vihreäksi "hartsportiksi". Pimennettynä ollut ,mustat muovipussit päällä, viikon ja sit jossain vaihees viä toisenkin, sit vaihtelin vettä, laitoin UV-suodattimen (UNIfilter 500uv) 100-200l tarkoitettu, sit mul on siel toinen sisä suodatin Fluval 3 plus 90-130l tarkoitettu. Porin akvaariokaupas käskettiin laittaa lääkettä (General tonic) . Mikään ei auttanu ,niin sit tyhjensin koko akvan (joskus vuoden alussa),pesin kaikki, vaihdoin uudet hiekat, hienoa akvaariohiekkaa, käynnistämistä nopeutin sera nitrivecillä, mut aina vaan uusiutuu samennus ja sit muuttuu vihreeks, vihreyden saa pois ,sera algovecillä, se pysyy vähän aikaa pois kunnes taas koko homma uusiutuu. Porin akvaariokeskukseenkin vettä kuskasin , sillon oli ph hyvä ja kovuus 0,lääkettä käskivät laittaa,general toniccia ,tupla annoksen ja pitää vaan lyhyitä aikoja voloa, niin tein ,ei auttanu. Arvot mittasin just; Ph on 7,5, . karponaattikovuus 2( se on vähä alhainen, sitä oon nostellu sera mineral saltilla). Kasvit tietysti kärsi välillä ,ku oli pimeenä ,ja lääkkeestä, 2 viikkoo sit laitoin uusia kasveja, sekä nopeasti kasvavia ,et hitaita ,siel on varmaa 7-8 eri kasvilajia. Lamppuina sera daylight 30W ja sera plant color 30W. Kalat ja kasvit voi hyvin ,mut se vesi on taas ihan vihreetä ,ei läpi näe. Olis melko mukavaa ,jos sais jostain sellaista neuvoo ,et vesi tosiaan tulis normaaliks??? Ja niit kaloi on kultakaloi ,monneja, leväbarbeja, kiilakykiä., rihmakaloja ,yks kynsisammakko, .Ruokana oon käyttänt ihan ruokakaupast Best Friendin Flakes ruokaa ja ruokkanu vähän......sit oon harvoin laittanu...pakastettuja verimatoja ,puoli palasta ,ensi huuhdellu ne vedellä. Et semmost ..............
Kuinka usein ja paljonko kerrallaan vaihdat vettä? Tiedätkö nitraattiarvoja? Eikai ikkunasta tule auringonvaloa altaaseen?
Luulenpa ettet saa systeemiä toimimaan jos siellä on kultakaloja
ne kuormittavat tuon kokoista allasta ihan liikaa. Ja best friend ruualla voit heitellä vesilintuja... 
General tonic auttaa kyllä sinilevään (muistaakseni sisältämänsä akriflaviinin vuoksi) mutta ei todellakaan keijuleviin eli niihin vihersamennusta aiheuttaviin. Onpa ollut todella erikoista jos sen on kuviteltu auttavan.
Luulenpa ettet saa systeemiä toimimaan jos siellä on kultakaloja

General tonic auttaa kyllä sinilevään (muistaakseni sisältämänsä akriflaviinin vuoksi) mutta ei todellakaan keijuleviin eli niihin vihersamennusta aiheuttaviin. Onpa ollut todella erikoista jos sen on kuviteltu auttavan.
samea vesi
Vaihtelen 2 viikon välein 40-50l, aurinkoo ei tuu altaaseen,kyl sen ruuan vaihdan,ostin tänään akvaariokaupan sapuskaa, kumma kyl silti et oon ruokkinu tol ruokakaupan sapuskalla 10 vuotta ja homma on toiminu. Nitraattiarvoja en oo mitannu.........
samea vesi
Se on tosi et edellisessä akvassa oli paljon vähemmän valoa, ok, käyn huomenna hankkimassa nitriittimittausvälineet, katotaan mitä löytyy.....kiitti
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Re: samea vesi
Tarkoitat varmasti nitraattia, NO3.luxor kirjoitti:Se on tosi et edellisessä akvassa oli paljon vähemmän valoa, ok, käyn huomenna hankkimassa nitriittimittausvälineet, katotaan mitä löytyy.....kiitti
Nitriittiä NO2 altaassasi tuskin on, ja hyvä niin.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Jas
- Sukupuoli: Mies
Minulla oli viime kesänä paha vihersamennusongelma. Pimensin akvan ensin viikoksi ja sitten toiseksikin. Samennus väheni, mutta ei poistunut. Lehtikalat sen sijaan sairastuivat (vastustuskyky ilmeisesti heikkeni). Sain vinkin akvaarioliikkeestä ja asensin kellolla valaistuksen pois päivällä pariksi tuntia. Akvaarioon tulee suoraan auringonvaloa, mutta valaistus aamupäivällä sekä iltapäivällä riitti kasveille ja levät hävisivät pikkuhiljaa kokonaan. Sama on edessä varmaan ensi kesänä. Akvaariokauppias kertoi näiden levien tarvitsevan vähintään 8 tuntia jatkuvaa valoa (en tiedä pitäneekö paikkansa?) Auttoi kuitenkin minulla.
Noviisi Jyväskylästä
samea vesi
Nitraattiarvot mittasin ,oli 5mg/l. Ei täs ny varmaan auta ,ku vaihdella vettä aktiivisesti
.....................

samea vesi
5mg/l nitraattia, voisin ne heijastimet viel ottaa pois.............
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Tarkoitatko Sani että jos nitraatit ei ole korkealla ei kannata vaihtaa vettä jos on veden samennus? Perusteluja.
Ei mun mielestä veden vaihdon ainoa syy ole korkeat nitraattiarvot.
Mun mielestä altaasta on saatava tuo samennuksen aiheuttaja pois vedenvaihdoilla ja vaihdettava vettä niin paljon että samennus ei enää pääse uusiutumaan. Samaan aikaan on pohdittava samennuksen aiheuttajaa.
Jos uusi vesi on riittävän hyvää niin vedenvaihtoja voi tehda vaikka jokapäivä.
Luxor jos sulla on käytössä kuninkaanlähteen vesi niin selvitä sen laatuvaihteluita ja mitä lisäaineita siihen laitetaan.
Valosta => 5-8h vois olla hyvä
Ota ennen toinen putki pois käytöstä sillä ne heijastimet ei välttämättä tee niin suurta merkitystä.
Ei mun mielestä veden vaihdon ainoa syy ole korkeat nitraattiarvot.
Mun mielestä altaasta on saatava tuo samennuksen aiheuttaja pois vedenvaihdoilla ja vaihdettava vettä niin paljon että samennus ei enää pääse uusiutumaan. Samaan aikaan on pohdittava samennuksen aiheuttajaa.
Jos uusi vesi on riittävän hyvää niin vedenvaihtoja voi tehda vaikka jokapäivä.
Luxor jos sulla on käytössä kuninkaanlähteen vesi niin selvitä sen laatuvaihteluita ja mitä lisäaineita siihen laitetaan.
Valosta => 5-8h vois olla hyvä
Ota ennen toinen putki pois käytöstä sillä ne heijastimet ei välttämättä tee niin suurta merkitystä.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Nuo best friend ruoat kannattaa heti heittää menemään, ne suttaa vettä, niin siitä saattaa myös samennus johtua. Kannattaa laittaa sinne levänpoistoaine ja vähentää huomattavasti valoa. General Tonic auttaa vain bakteerisamennukseen ei keijulevään. Jos vesi on sameaa ja vihreää, niin silloin se on keijulevää, ainoa joka pitäisi auttaa on nestemäinen levänpoistoaine ja valojen vähennys ja niukka ruokinta.
Ps. Itse saman ongelman kokenut..
Ps. Itse saman ongelman kokenut..
Jospa täältä apu minullekin:
Ongelmana on 190l akvaarioni.
Allas on kypsä, suodatintehoa on turhankin kanssa, lämmintä 22 astetta, pohjalla hieno hiekka, kasvillisuus runsasta, kalastoa:
-ripsimonni
-kultakala
-2xpartamonni*
-2x piikkisilmä
-3x kirsikkatetra*
-punanoitamonni
-omenakotilo*
(*Altaassa on tilapäisesti äidinkin kalasto, timanttikirjohventen kudun vuoksi, kultakala+ripsimonni odottavat isompaa allasta)
Silti altaan vesi on kuin maitotipalla maustettua!
Mikä avuksi?Pimennys, vedenvaihto?
Suodattimen perusteellinen pesu on juuri suoritettu, arvot mitattu-> ei mitään poikkeavaa.
Ongelmana on 190l akvaarioni.
Allas on kypsä, suodatintehoa on turhankin kanssa, lämmintä 22 astetta, pohjalla hieno hiekka, kasvillisuus runsasta, kalastoa:
-ripsimonni
-kultakala
-2xpartamonni*
-2x piikkisilmä
-3x kirsikkatetra*
-punanoitamonni
-omenakotilo*
(*Altaassa on tilapäisesti äidinkin kalasto, timanttikirjohventen kudun vuoksi, kultakala+ripsimonni odottavat isompaa allasta)
Silti altaan vesi on kuin maitotipalla maustettua!
Mikä avuksi?Pimennys, vedenvaihto?
Suodattimen perusteellinen pesu on juuri suoritettu, arvot mitattu-> ei mitään poikkeavaa.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Minkä takia isompaan (200l) altaaseen iskee bakteerisamennus aina vedenvaihdon yhteydessä? Vaikka en pese silloin suodatintakaan? Pikkualtaan (n.50l) vettä saa vaihtaa miten paljon ja usein vaan, eikä se samene.
Ärsyttävää.
Samoin suodattimen voi omalla vuorollaan pestä ja palauttaa altaaseen ilman vaikutusta, mutta annapa vaan olla kun vaihdat vettä. Päivän, parin pimennys kyllä tehoaa vaivaan joka kerta, mutta mistä hemmetistä se tulee? Tämä ongelma on nyt ollut ajankohtainen noin kuukauden. Allas on toiminut nyt 5kk.
Vaihdan vettä viikottain vajaat 50% kerrallaan. Mielelläni vaihtaisin kahdesti viikossa, mutta kaksi bakteerisamennusta samalla viikolla samassa altaassa on vähän turhan paljon.
Ruokaa menee altaaseen niin minimaalisesti, että kalat muuttavat varmaan joku päivä muualle parempien patojen ääreen.
Kerpele. Apua!!
Ärsyttävää.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Samoin suodattimen voi omalla vuorollaan pestä ja palauttaa altaaseen ilman vaikutusta, mutta annapa vaan olla kun vaihdat vettä. Päivän, parin pimennys kyllä tehoaa vaivaan joka kerta, mutta mistä hemmetistä se tulee? Tämä ongelma on nyt ollut ajankohtainen noin kuukauden. Allas on toiminut nyt 5kk.
Vaihdan vettä viikottain vajaat 50% kerrallaan. Mielelläni vaihtaisin kahdesti viikossa, mutta kaksi bakteerisamennusta samalla viikolla samassa altaassa on vähän turhan paljon.

Kerpele. Apua!!

Mihin tv:tä tarvitaan, kun akvaario on keksitty?