Akvaariotuotteiden postittamisista ?
Valvoja: Moderaattorit
Akvaariotuotteiden postittamisista ?
Kertookaahan tiedoistanne akvaarioiden , kalojen , kasvien ja muiden hankalampien tuotteiden lähettämisistä. Kuinka pakata ? Mh , posti , VR jne kokemuksista.
1000, 100 ja 10 litraa
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Kasveja olen laittanut postin kautta menemään pakattuina muovipussiin ja kuplamuoviin. Hyvin ovat postituksesta säilyneet lukuunottamatta karvalehteä, josta on pari huonoa postituskokemusta (hajonnut postituksen aikana aivan höttöiseksi). Lisäksi olen postittanut yhden Eheim Aquaball -merkkisen sisäsuodattimen paketissa ja hyvin kulki perille asti.
-
- Advanced Member
250 litrainen allas tuli noin 10 vuotta sitten Turusta Matkahuollon kautta. Styroksilla suojattuna. Kaloja olen saanut myös Matkahuollon kautta, styroksilaatikoon pakattuna ja lämpötyynyllä (en muista oikeaa sanaa) varustettuna.
Kaksi akvaariota on tullut postin kautta, 20 ja 53 litraiset, styroksilla suojattuna myöskin. Kasveja on tullut monestikin ihan normaalina kirjeenä ilman mitään ongelmia.
Itse en ole koskaan kaloja lähettänyt.
Kaksi akvaariota on tullut postin kautta, 20 ja 53 litraiset, styroksilla suojattuna myöskin. Kasveja on tullut monestikin ihan normaalina kirjeenä ilman mitään ongelmia.
Itse en ole koskaan kaloja lähettänyt.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Senior Member
Karvalehden postitukseen saa ola melkein mestari, että onnistaaAnniina kirjoitti: Hyvin ovat postituksesta säilyneet lukuunottamatta karvalehteä, josta on pari huonoa postituskokemusta (hajonnut postituksen aikana aivan höttöiseksi). .

*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
-
- Advanced Member
Styroksiin niin, että sen kappaleita on ollut teipattu lasien ulkopintoihin pehmusteeksi. Kuluista en muista mitään, käy itse kysymässä, niin helpommalla selviää, kun tietää tarkat mitat. 53 litrainen taisi olla särkyvänä kuljetuksena jotain 18 euron luokkaa.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Member
Re: Akvaariotuotteiden postittamisista ?
Amos kirjoitti:Kertookaahan tiedoistanne akvaarioiden , kalojen , kasvien ja muiden hankalampien tuotteiden lähettämisistä. Kuinka pakata ? Mh , posti , VR jne kokemuksista.
Posti Oy ei kuljeta elävää tietoisesti. Jos nyt joku lähettää esim. kirjekuoressa elävä esim. kalan tämä on lähettäjän vastuulla jos jotain sattuu paketille esim. kala kuolee. Korvausvastuu on tällöin lähettäjällä.
Kasveja voi lähettää Postin kautta, mutta kannattaa pakata hyvin.
VR kautta olen joskus pari vuotta sitten laittanut paketin matkaan lähinnä kaloja. Maksu oli silloin Kondarille ja menee painon mukaan. Eli viet paketin junalle ja junalta pitää hakea. Eivät siis välttämättä siirrä pakettia junasta esim. tavara-aseman varastoon. Hyvässä lykyssä kyseisen aseman laiturille.

Kaloja ja kasveja olen lähettänyt Matkahuollon PIKARAHDIN kautta. Tavallisena rahtina näitä EI SAA LÄHETTÄÄ. Kielto lukee sopimustekstissä mm. Matkahuollon sivulta löytyy ohjeet.
Kalat pakataan kalapusseihin jossa on tarpeeksi ilmaa ja vettä. Nämä pussit kääritään joko sanomalehteen ja pakataan kelvolliseen isoon styrokslaatikkoon. Paketin päälle selkeät osoitetiedot sekä tieto mitä paketissa on esim. ELÄVÄÄ! KULJETUS LÄMPIMÄSSÄ! tms. Jos et ole maininnut että matkustamossa tai lämpimässä niin saattaa kulkea matkatavaroiden kanssa eli bussin alaosassa mikä ei ole lämmitetty.
Lähetys mielellään sovitaan niin että pakettia on vastassa joku muuten voi tulla ruumiita. Nimittäin jos määräasemalla ei ole ketään vastassa niin kuljettaja laittaa paketin Matkahuollon tiloihin odottamaan. Hyvässä lykyssä kyseinen Matkahuolto on vieläpä sulkenut ovensa ja avaa seuraavan kerran seuraavana aamuna.
Kalojen lähettäminen maksaa vähintään pikarahdin 2kg mukaan yleensä on mennyt sillä mutta on joskus joutunut myös 5kg mukaan maksamaan. Maksu tapahtuu samalla kun pakettia viet Matkahuoltoon.
Akvaarion lähettämisessä toimitaan niin kuin yleensäkin tavaran lähettämisessä. Allas pakataan kuormalavalle jne.
Hinnasta tms. en osaa sanoa kun en itse koskaan altaita lähettele. Mielestäni on aika tyyristä touhua. Mutta jos jollain on konkreettista omaa kokemusta ja tietoa hinnoista voi ne esittää...