Vuodatusta (pitkä)

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
clara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 20:07, 02.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Vuodatusta (pitkä)

Viesti Kirjoittaja clara »

Harrastuksen pitäisi vähentää stressiä ja olla mukavaa, mutta tällä hetkellä tämä akvaariotouhu stressaa ihmeen paljon.
Voi tietysti olla muiden ongelmien projisointia, mutta niin tai näin, kukaan ystävistäni ei jaksa murehtia minun "mitättömiä" kala-ongelmiani, joten puran itseäni tänne teidän kanssaharrastajien ikäväksi :twisted: .

Isoin murhe on tuo 180-litrainen Akvastabil, jossa uivat huulirihmakalapariskunta ja 8 kirsikkabarbia. Rihmakalat hinkkailivat itseään ja määrittelin taudin ihosamennukseksi, johon toisesa topikissa kyselin neuvoja (joita en saanut). Laitoin Junglen Parasite Clearia ja kalat menivät ihan shokkiin. No, ovat onneksi toipumaan päin, olin varma että ovat mennyttä kaveria. Ensimmäinen annos on siis annettu ja ukko-kalan iho on selvästi parempi, mutta silti ahdistaa ajatus taudista omassa altaassa. Ei tee mieli laittaa käsiä enää tuonne, edes hanskat kädessä. Laitoin myös kuplakoneen käyntiin ja nyt, muutaman päivän alkujärkytyksen mentyä ohitse, ukko vahtii hapettimen tekemiä kuplia ja pahoinpitelee naarasta. Se kyyhöttää juurakon ja lämppärin välissä pistian juurten välissä paikoillaan, eikä liiku kuin antamaan turpaan tyttöystävälleen. Ei kai se nyt niin pöllö voi olla, että luulee niitä kuplia omaksi tekeleekseen? Naaras asuu nyt sitten pohjalla kannon alla. Mahtaa olla kivaa pintakalan mielestä. Minun tuurillani naaras kuolee tuohon höykytykseen.
Kirsikkabarbit kutee non-stop ja jaavansammaleet on täynnä kalanpoikasia. Poikasia on ainakin 4 eri kokoa ja lisää pukkaa ihan koko ajan. Mitäs minä nyt noille teen? Mitähän Parasite Clear tekee niille? Aika parasiittien kokoisiahan nuo ovat, apua. Annan tietysti olla ja seurailen tilannetta, mutta jotenkin ahdistaa. Sitäpaitsi, olin juuri miettinyt kokonaan barbeista luopumista, syövät kaikki sukaravut, mutta enhän minä nyt voi tautisesta altaasta mitään kenellekkään antaa ja nuo puskat on ihan täynnä jälkikasvua. Sieltä niitä sitten pulpahtelisi kuin liukuhihnalta. Poikiahan on liikaa, mutta minnekäs minä ne tungen? Nekin retuuttaa naisväkeä, eli kaikki jahtaavat toisiaan tuolla, tosi kivan näköistä, oikein hermo lepää kun tuota seurailee.
Esteettistä elämystäkään ei saa kun yksi kanto värjää vettä rankasti ja siksi kai nuo tuolla lisääntyykin, mutta kun katselen tuota rusehtavaa vettä, niin blääh. Voiko tuolta altaasta edes siirtää enää mitään kantojakaan minnekkään vai pitääkö pistää lähimetsään mätänemään? Desinfioiko tuo lääke myös kasvit ja puut? *raapii päätään*

Tuliliskot kutee myös iiiihan koko ajan ja allas on jo täynnä nutipäitä. Juu, niin eivät olleet kaikki tyttöjä. Ja kuka se oli joka sanoi, että ne nutipäät menee parempiin suihin? Olen niitä jo listinytkin ja se ällöttää järjettömän paljon! :(
Mitäs minä noille teen? Pitääkö nyt sitten vastuunsa kantaa ja kyhätä joku terraario noille isommille jo kohta maalle nouseville vai katsonko miten käy? Voimat ei yksikertaisesti riitä aloittamaan mitään tuliliskokasvatusta, varsinkaan kun ei ole varsinaista kiinnostusta asiaan. Liskot ovat muuten ihan kauniita ja symppiksiä, mutta banaanikärpäsviljelmää ei tähän huusholliin nyt mahdu. Arggghhh! Lisäksi altaassa oli järjetön piilevä-invaasio, joka toisin on ehkä rauhoittumassa. Kaikenlaista kikkaa ja menetelmää on tehty, joten olisi jo aikakin. Rumuudessa tulee kyllä heti sinilevän jälkeen, yöks!

Tetra-allas on ok, paitsi että yhdellä vanhalla kynäkalalla selkä vaalenee. Eikä!? Varmaan se on sitten se kalatuberkuloosi, siitähän täällä a-w:ssä koko ajan varoitellaan. Ja tyttö juuri laittoi sormensa tuonne eilen. Kohta varmaan irtoo kynsi tai jotain. Tai sitten nuo iki-ihanat loiset ovat kulkeutuneet tuolta nahistelevien eväkkäiden lasisesta vankilasta. Eipä tässä mitään ole osannut varoa, samoja vehkeitä tunkenut altaasta toiseen. Voi itku.

Keittiössä on vielä yksi allas, antiikkia, oudon mallinen, pitkä ja kapea, seisoo puolillaan vettä. Ei elämää. Seuraan kuinka nopeasti tunnistamaton kasvinjämä mätänee. Hitaasti, huomaan. Mitähän akvaariolle tekisi. Oli myynnissä, mutta ei mennyt kaupaksi. Ensimmäinen akvaarioni vuodelta 1982. Tulisko-vauvalaa siitä ei tule. Ei tule. Eihän? Jos löytyisi taidokas akvaristisulho, antaisin herran silikoonata tuohon keskelle väliseinän ja ottaisin sinne kaksi taistoukkoa seinänaapureiksi. Tai sitten opettelen itse (eli ei tule tapahtumaan).

Miten tästä nyt näin vaikeaa tuli? 8O
-C-
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Otahan nyt vähän rauhallisemmin. [;)] Tuskin syytä ihan noin hurjaan stressiin sentään on.

Se, että elukat lisääntyvät, on vain merkki siitä että ne viihtyvät. Jos tuliliskokoiraat erottaa naaraista, voisit harkita jommasta kummasta sukupuolesta luopumista. Muutenhan poikasia joutuu kyllä joko kasvattamaan tai lopettamaan, kun niiden tahallinen syöttäminenkin muille eläville on laitonta.

Ja akvaarioissa on aina taudinaiheuttajia. Aina. Käden pistäminen altaaseen silloin, kun joku kala on sairas, ei ole sen vaarallisempaa kuin muulloinkaan, lukuunottamatta ehkä jotain hirveää tuberkuloosikatastrofia. Käytännössä et siitä altaasta mitään tautia saa, vaikka joisit vettä litrakaupalla. No, korkeintaan mahan vähän sekaisin. Ja vanhan kynäkalan selkä saattaa olla vaalea miljoonasta eri syystä. Toki tubi on yksi niistä, mutta sitä altaissasi on arviolta 90 % todennäköisyydellä joka tapauksessa. Silti sen tarttuminen ihmisiin on äärimmäisen harvinaista. Jos käsissä on avohaavoja, kannattaa vähän miettiä niiden uittamista altaissa, mutta itse en ole sitäkään ikinä yrittänytkään välttää. Vielä ei ole 7 vuodessa mitään ongelmia ollut.

Olisiko mahdollista siirtää se huulirihmanaaras tetra-altaaseen kun tautivaara on hoidettu? Silloin se pääsisi rauhaan koiraan hätyyttelyltä ainakin vähäksi aikaa. Ja pitemmän päälle toimiva ratkaisu voisi hankkia useampi naaras jakamaan koiraan aggressiot.

Ja kyllä lääkkeen pitäisi listiä taudinaiheuttajat ihan kaikkialta altaasta, paitsi mahdollisesti kalojen sisältä. Se ei kuitenkaan valitse uhrejaan koon perusteella, joten kalanpoikaset ovat turvassa. :) Eiköhän tuo vaikutusmekanismi perustu erilaisten eliöiden erilaiseen metaboliaan. Myöhemmin kirsikkabarbeista voisi päästä eroon erä kerrallaan, aina sitä mukaa kun uusi lasti kasvaa myynti-ikään. Vanhemmat vain ensin pois niin, että uusia poikasia ei ilmaannu.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Joo ei kannata tressaantua. Vielä hyvässä muistissa 7 Kiekkoni massa kuolema :(
clara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 20:07, 02.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja clara »

No tämä ei todellakaan ole niin kamalaa kuin se sinun kiekko-tragediasi riksu70! Ei mitenkään edes verrattavissa!
Enkä minä nyt niin kauhuissani olekaan, tuntuu vaan, että tällä hetkellä tämä harrastaminen ottaa enemmän kuin antaa! Ja tuntui, että pitää vähän vikistä...
Ja kiitos 7330 tsemppauksesta, olet aina niin diplomaattinen ja ystävällinen! Aina löytyy ratkaisu kaikkeen, se on selvä.
Annetaan nyt kuurin purra ja katsotaan sitten mitä keksitään. Kyllä tämäkin tästä vielä iloksi muuttuu!


:mrgreen:
-C-
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 15:42, 11.01.2007
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

Voithan aina yrittää tunkea kaiken maailman otuksiasi eläinkaupaan.
(Varaa mun on kommentoida sun "eläintarhaa" kun omaan kuuluu jo:
kissa (pentuja tulossa) koira, kani ja aksolotli)
--------------------
Jee 200 viestiä =))))
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Vuodatusta (pitkä)

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Itseltäni on tuhoutunut kahdesta akvaariosta kalasto tubin vuoksi miltei täysin, ja kolmannessakin on oireita aika ajoin. Kuolleita lajeja ovat verkkonuoliainen, tulisuu, ristibarbi, punapääbarbi, keltabarbi (vaikka sinnittelivätkin pitkään), miekkapyrstö, platy, seepralimia, taistelukala... Muitakin menehtyeitä varmasti on, mutta en nyt niitä enää muistele. Nyt toivon, että tubi olisi mennyttä. Sen vuoksi ostan kalani pääsääntöisesti luotettavilta myyjiltä.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Niapam
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 15:49, 14.10.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Vuodatusta (pitkä)

Viesti Kirjoittaja Niapam »

HAAHHAA! :mrgreen:
Aivan mahtava vuodatus! Vähän helpotti omaa ahdistusta ja sai ainakin nauraa! :D
itseänikin alkoi friikkaamaan, kun diagnosoin Oskarin reikätautiseksi ja lääkitys värjäsi koko veden keltaiseksi. Näky oli muutaman päivän kuin erämaasta ja kaiken kukkuraksi tuo oireileva Olga- niminen Oskari oli aamusta vaaleanpunainen ja sitten samana päivänä kuoli altaan pohjalle kannon taakse piiloon. Sitten muut elukat kävivät tönimässä sitä reitiltään akvaarion edustalle (tyhjä kuollut tuijotus silmissään) ja minä juoksin siinä vaiheessa makuuhuoneen nurkkaan vauva sylissä ja kiljuin ukkoa onkimaan sen kalan pois ja pitämään sen sen minusta kaukana!
Sen jälkeen olenkin pelkistänyt koko akvan sisustuksen, heittänyt sen kannon eläintarvikeliikkeeseen, pitänyt paikat TODELLA puhtaina, mutta vieläkin jotenkin etoo työntää kätensä sinne 8O

(Pian tämän jälkeen ukko tiputti ulkosuodattimen lattialle, saaden koko sen sisällön päällensä. Ei käy kateeksi...)
- Niapam -
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”