Laadukas ruoka ja veden sameus

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Laureena
Starting Member
Starting Member

Laadukas ruoka ja veden sameus

Viesti Kirjoittaja Laureena »

Kaipaisin apua kalojen ruokintaan. Etsin "laadukasta" ruokaa, joka aiheuttaisi mahdollisimman vähän ravinnekuormitusta veteen. Pohjaruokaa, joka ei pölisisi mahdottomasti imeytyisi tehokkaasti.

Valmisruuista on mainostekstien perusteella vähän vaikea tehdä päätelmiä. Kasviksia (kurkku, kesäkurpitsa, keitetty parsakaali) oon joskus vähän tarjonnut, jotakin hyönteisiä voisi myös kokeilla. Merkeistä on viime aikoina ollut kokeilussa Tetra, Sera ja JBL. Tetra vaikuttaisi mutu-tuntumalla aika hyvältä ja Sera puolestaan ehkä ei.

Kalastossa on sekä kasvis- että liharavintoa suosivia: leväbarbeja, imumonni, tulisuu, keisaritetroja, kuparimonnisia, piikkisilmiä, omenakotiloita.

Ps. Aiheesta on varmaan keskusteltu aiemminkin, mutten onnistunut haulla löytämään.
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

JBL:n ruuat ovat mielestäni hyviä; Tabis, NovoTab ja NovoFect. Pohjakalat syövät pohjalta ja isommat ahvenet mouskuttavat kokonaisina enkä kyllä ole huomannut samentavan vettä. Lasiinkin olen joskus tabletteja kiinnitellyt iltapuuhaksi lehtikaloille, leväbarbeille ja ripsimonneille.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
KatjaS
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Hikarilla on hyviä ruokia pohjakaloille ja miksei muillekkin. Meillä ei ole samentanut vettä, vaikka pohjakalat mussuttaisivat kiekkoja vähän kauemminkin. Paras tapa välttää samentuminen on ehkä ruokkia vähän maltillisemmin.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Pohjalta ruokaa syöville paras hajoamaton ruoka on NLS H2O stable wafer. Sopii loistavasti ruokaa "raastaville" kaloille kuten leväbarbit ja imusuut. Itse olen pohjakalolle tarjoillut mm. kiekkokaloille tarkoitettuja rakeita (NLS, Tetra), annostelee sen verran että niitä ehti pohjallekin ;). Pienempisuiset pinta- ja välivedenkalat saavat pienikokoista raetta.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Kiitos aiheen aloittajalle, mietin muutama päivä sitten samaa, mutta en viitsinyt kirjoittaa. [;)]

Edellinen purkki Tetran Tabiminia sotki mielestäni nykyistä vähemmän, tiedä sitten, mikä niissä on olevinaan erona. Jotain edellämainituista voisin kokeilla seuraavaksi.

Taannoin kun en päässyt eläinkauppaan, jouduin ostamaan hätävaraksi marketin hiutaletta ja se tekee rasvakalvon altaan pintaan. :frown: NLS small fish formula olisi ollut siistiä syöttää, mutta kalani eivät pidä siitä, eli senkin tilalle saan etsiä jotakin muuta..

Kerran tipautin altaaseen siivun kiehautettua kurkkua. Vesi meni hetkessä ihan maidoksi. Miten sitä voi antaa niin, että allas pysyy siistinä?
Mihin tv:tä tarvitaan, kun akvaario on keksitty?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Miksi kasvikset pitäisi keittää? Ne "pilaantuvat" paljon nopeammin niin altaassa. Jos ainoa syy keittämiselle on se, että painuvat pohjaan, voit tyrkätä tuoreen kurkun/kesäkurpitsan palan lusikkaan tms, kestää päivän/yön ylitse hyvin altaassa hajoamatta. ;)
Fransesca
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Jees, en tiennyt tuota silloin kun ensi kerran kokeilin. [;)]
Mihin tv:tä tarvitaan, kun akvaario on keksitty?
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kasviksien upottaminen käy huomattavasti helpommin pienien kivien kanssa.
Noin 1cm kurkkusiivun upottaa peri pientä kiveä.

Ja jos vihannekset "mätänee" niin silloin niitä on akvaariossa liikaa.

Itse käytän noita pienten "merkittömien" valmistajien ruokia ja ne ovat ovat osoittautuneet loistaviksi ja Tropicalin SuperVit "premium"-perushiutale on loistavaa.
Olen sitä mieltä että laatu on usein parempaa kuin noilla suurilla merkeillä johtuen niiden tuoreudesta ehkä.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Laureena
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Laureena »

Itse oon antanut muutamasti keitettyä parsakaalia omenakotiloille. Oon joko kiinnittänyt sitä magneetilla tai antanut suoraan kotilolle. Äitini omppu oli erittäin tehokas haistamaan ruuan ja tuli pintaan pitelemään ruokaa itse. :)

----------------------

Micke, mitä ruokia suosittelisit meidän kalastolle? Mikä noista kokemuksesi mukaan pölisee vähiten veteen? Leväbarbeille olisi tarpeen kasvisruokaa. Tulisuulle ja piikkisilmille jotakin eläinperäisempää, ehkä kuivattuja hyönteisiäkin. Paljonko tulee postituskuluja? Tai liikutko Helsingissä päin?
_Ansku_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

O.S.I:n katkarapupelletit näyttäs olevan haarniskamonneilla siistiä ruokaa (menee melkein kokonaisena suuhun).
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ääni New Life Spectrumin ruoille. Jos annostelet liikaa, pysyvät kasassa ja ovat muodossaan imuroitavissa altaasta vielä seuraavana päivänäkin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”