Apua pikaisesti, kalan lopettaminen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Taaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 21:49, 08.04.2007

Apua pikaisesti, kalan lopettaminen?

Viesti Kirjoittaja Taaja »

Millä lopettaa sairas Taistelukala uros,nopeasti ja mahdollisimman kivuttomasti.En usko pystyväni päätä irti leikkaamaan.
Akvaarioita löytyy kolmisen kappaletta...54l,124l ja 240l=)
marDH
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1004
Liittynyt: 11:26, 15.12.2003
Paikkakunta: No Parka

Viesti Kirjoittaja marDH »

Saksilla niskat poikki tai neilikka öljyyn upottamalla, vaikka rakas lemmikki onkin, paras silti olla olematta liian inhimillinen 8-)
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Taaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 21:49, 08.04.2007

Viesti Kirjoittaja Taaja »

Joskus olen vain kuullut että kalan lopettaminen kiehuvaan veteen laittamalla,olis nopein ja paras?Onko ihan huuhaata.
Akvaarioita löytyy kolmisen kappaletta...54l,124l ja 240l=)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Minä nirhasin yhden kalan siten, että laitoin sen pussiin ja puunuijalla täräytin pään/niskan mäsäksi. Kuoli varmasti ja nopeasti.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Kissanainen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 18:29, 20.04.2008
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kissanainen »

Luulis et toi neilikkaöljy tuntuu kalasta epämukavalta ja tuskalliselta.. 8O
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Taaja kirjoitti:Joskus olen vain kuullut että kalan lopettaminen kiehuvaan veteen laittamalla,olis nopein ja paras?Onko ihan huuhaata.
Ainakin mitä olen muista threadeista lukenut, kalat saattaa uida pitkäänkin kiehuvassa vedessä kärsien. Ja on kiellettyä eläinsuojelulailla...
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Ei neilikkaöljyllä, ei kiehuttamalla tai muulla keinolla, jolla kala ei kuole heti. Puukko taikka sakset käteen niin niska vaan poikki, niin pääsee kala nopeiten kärsimyksistään.
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 531
Liittynyt: 20:52, 22.05.2003
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Ehdottomasti paras keino kalan kannalta on katkaista niskat joko saksilla tai terävällä veitsellä. Neilikkaöljy ei ole oikein hyväksyttävä konsti, kala vain lamaantuu ja lopulta (ilmeisesti) tukehtuu hengiltä. Myöskään kiehuvalla vedellä lopetus ei ole vaihtoehto, jos kala on täysikasvuinen. Tuo konsti soveltuu lähinnä max. parin sentin pituisille pikku kaloille.

Nyt vaan keräät rohkeutta, ja katkaiset siltä niskat. Helppoa ja nopeaa sekä ennen kaikkea tuskatonta.

edit: Juhis ehti ensin.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Taaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 21:49, 08.04.2007

Viesti Kirjoittaja Taaja »

Kiitos avusta.Taidan nyt mennä katteleen puukon ja kysästä josko mies sen vaikka lopettais mun puolesta. :cry:
Akvaarioita löytyy kolmisen kappaletta...54l,124l ja 240l=)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kestävään muovipussiin (marketin ostoskassi) ja rivakka lyönti esim. pesuallasta tai pöydän runaa vasten. Katkaisee niskan isommaltakin elukalta eikä tarvitse katsella tapahtumaa, tarkistaa vain ja todeta kuolleeksi.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Adrianna kirjoitti: Katkaisee niskan isommaltakin elukalta eikä tarvitse katsella tapahtumaa, tarkistaa vain ja todeta kuolleeksi.
Hrr... Pelottavaa 8O

Minulla on kanssa jostain syystä ongelmia akvaariokalojen lopettamisen kanssa. Niskat pätkähtävät kyllä helposti poikki kesäisen Perhonjoenrannalla affenelta tai hauelta, mutta jostain syystä on ällöä tehdä sama akvaariokalalle. Eikä minua mitenkään säälitä kala tai tee pahaa koska se on lemmikki, muuten vain tuntuu yököttävältä. En mielelläni missään nimessä muutenkaan koske akvaariokaloihin, ne ovat jotenkin iljettävän tuntuisia ja epäilyttävää porukkaa, mutta kotivesien kaloihin pystyn koskemaan mutkitta..
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

OT
allablaze kirjoitti:Minulla on kanssa jostain syystä ongelmia akvaariokalojen lopettamisen kanssa. Niskat pätkähtävät kyllä helposti poikki kesäisen Perhonjoenrannalla affenelta tai hauelta, mutta jostain syystä on ällöä tehdä sama akvaariokalalle. Eikä minua mitenkään säälitä kala tai tee pahaa koska se on lemmikki, muuten vain tuntuu yököttävältä. En mielelläni missään nimessä muutenkaan koske akvaariokaloihin, ne ovat jotenkin iljettävän tuntuisia ja epäilyttävää porukkaa, mutta kotivesien kaloihin pystyn koskemaan mutkitta..
Samma här. Kotoisen ahvenen lopettaa ongelmitta taittamalla niskat tai hauen lyömällä pulikalla, mutta auta armias kun pitäisi lopettaa jokin pieni tetra tai muu vastaava 8O . Joko tuota heiluripussia tai sitten kala pussiin ja kenkä jalassa kunnon polkaisu -taktiikkaa on tullutkin käytettyä aina kun siihen on mahdollisuus. Näistä vaihtoehdoista kun ei jää paljoa tarkasteltavaa esim. ruumiinavausta varten :roll: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
marDH
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1004
Liittynyt: 11:26, 15.12.2003
Paikkakunta: No Parka

Viesti Kirjoittaja marDH »

Jaahas, tuo neilikkaöljykin siis on huono keino, näin se maailma kehittyy ja keinot vähenee, noh, en itsekään ole moista ikinä kokeillut. Saksilla niska poikki niin elämä lakkaa välittömästi, kysy napurin setää avuksi jos itellä ei rahkeet riitä... tässähän olisi bisnes ideaa... 8-)
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
tricolour
Senior Member
Senior Member
Viestit: 574
Liittynyt: 18:41, 08.04.2006
Paikkakunta: Myyrmäki (juu se on Vantaalla)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tricolour »

Kaikista paras keino minkä itse olen huomannut on laittaa kala paperin väliin ja vetäistä veitsellä niskan korkeudelta poikki. Parasta tässä on että et näe kalaa eikä tule sotkua.

Vasaralla lyö helposti ohi.
Kuvia
317L kalakippo.
marDH
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1004
Liittynyt: 11:26, 15.12.2003
Paikkakunta: No Parka

Viesti Kirjoittaja marDH »

8-) on se tunteellista hommaa :roll:
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

On, varsinkin kokonaisen parven lopettaminen kalatuberkkelin takia (varmistettu). Lehden väliin nuijin vasaralla 4-6 senttiset miekkapyrstöt (13 kpl) ja seepriksen. Osuin. Saksiminen oli huomattavasti hankalampaa mulle (livakka sintti sormien välissä).
JuliaJ
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 21:46, 30.06.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apua pikaisesti, kalan lopettaminen?

Viesti Kirjoittaja JuliaJ »

Vastaisen kysymyksen varalle haluan kommentoida sitä neilikkaöljyä kalan eutanasiassa. Oma kokemukseni oli niin tyrmäävän kamala, että en voi suositella neilikkaöljyä.

Kaikkien löytämieni ohjeiden mukaisesti yritin helmikuussa saada sairaan black venezuela monnisen hengiltä neilikkaöljyllä. Luontaistuotekaupasta ostamani eteerinen neilikkaöljy liukenee tosi huonosti viileään veteen, joten lisäsin öljyä ensin kuumaan veteen ja liuoksen sitten litraan akvaariovettä. Silti neilikkaöljy jäi pisaroiksi veden pinnalle. Sekoittelin vettä todella pitkään ennen kuin laitoin kalan purkkiin.

Ja sitten alkoi kammottava pakoyritys: monninen ui tuskissaan ympäri purkkia ja kouristeli useita minuutteja. Sitten se makasi pohjassa kouristellen ja neilikkaöljy laskeutui sen päälle. Kun kala lähes kymmenen minuutin kärsimysten jälkeen edelleen kitui hirveästi, kaadoin veden pesualtaaseen, nappasin kalan käsin, survoin sen paniikissa muovipussiin ja hakkasin vasaralla hengiltä.

Mikä meni vikaan? Eikös tämän neilikkaöljyn pitäisi turruttaa ja nukuttaa? Kokeilin yhtä pisaraa neilikkaöljyä kielelleni ja se poltti kuin tuli. Jaa-a, kyllä varmasti se kalaparka olisi kuollut kipushokkiin, kunhan olisin tarpeeksi kauan odotellut...
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apua pikaisesti, kalan lopettaminen?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Ei neilikkaöljyllä ole tarkoitus lopettaa kalaa vaan nukuttaa se. Eli ei sovellu kalojen lopetukseen!
jantta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 10:05, 18.04.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Laitila

Re: Apua pikaisesti, kalan lopettaminen?

Viesti Kirjoittaja jantta »

On se vaan kumma miten vaikeaa on saada akvakala hengiltä...Siis tunnesyistä. Jos on virvellillä hauen saanu, ei siinnä tunteile. :o
Meillä lopetetaan pienet kalat saksilla. Onneksi meillä onkin suurin osa pieniä. Lehtikaloja on jouduttu lopettamaan kaksi. Niitä en minä pystynyt lopettamaan. Piti pyytää mies tekemään se homma. Hän pisti kalan laudan päälle ja nappas kirvellä pään pois. Ei varmaankaan kärsinyt...muut kuin minä.
326l, 128l ja 63l
Koira, kaksi hamsteria, kissa, kani, viisi lasta ja mies.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apua pikaisesti, kalan lopettaminen?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

jantta kirjoitti:On se vaan kumma miten vaikeaa on saada akvakala hengiltä...Siis tunnesyistä. Jos on virvellillä hauen saanu, ei siinnä tunteile. :o
Tuo on ihan totta. Paras tapa lopettaa akvaariokala, on ihan sama tapa, mitä kalasaaliille tehdään. Isommalle "kalikalla" kolaus päähän (tainnutus) ja sitten kaula auki, pienemmille kaloille ihan vaan suoraan saksilla kaula auki.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Apua pikaisesti, kalan lopettaminen?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Juu, itse en suostu kalaa lopettamaan, en akvoistani, mutta en kyllä järvestäkään noukittuja. Jää aina miehen harteille... noh, onneksi on kalanmyyjä niin käy tuo käsittely ripeästi ilman työvälineitä.

Musta tuo akvakalan lopettamisen vaikeus on vähän samanlainen juttu kun se, että suurin osa meistä varmaankin syö jouluna kinkkua, mutta lässäytäppä siihen pöytään se takapihalla rakkaudella kasvatettu ja elätetty kotinasu....... juuuu yök ei käy. :?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Atomipommi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 19:05, 22.03.2007

Re: Apua pikaisesti, kalan lopettaminen?

Viesti Kirjoittaja Atomipommi »

Mulla oli joskus kun ekan altaan hommasin myös tuo tunneongelma, eli mie en voinu tappaa niitä kaloja, nykyään ei tee enää pahaa. Saksilla yleensä pistän pään katki, yleensä koko pään irti, että varmasti on kuollut. Joskus lopetin myös keittämällä jtn pieniä tetroja, mutten enää sitä tee, sakset on paljon kätevämmät. Ainoa ongelma oli monninen kerran, kun en tajunnut että se oli niin kova ja sai vääntää ihan tosissaan. [:I] Sakset meinas vääntyä.
Luuranko on teline josta lihat riippuvat.
Nightfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 10:50, 30.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re:

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

allablaze kirjoitti:Eikä minua mitenkään säälitä kala tai tee pahaa koska se on lemmikki, muuten vain tuntuu yököttävältä. En mielelläni missään nimessä muutenkaan koske akvaariokaloihin, ne ovat jotenkin iljettävän tuntuisia ja epäilyttävää porukkaa, mutta kotivesien kaloihin pystyn koskemaan mutkitta..
Tunnen aivan samoin (tosin en käyttäisi sanaa iljettävä), en tiedä mistä johtuu. :roll: Kerran mun piti olla niin rohkea ja tappaa kardinaalitetra. Sakset olin varannut valmiiksi. Menin kylppärin lattialle ja otin kalan käteen, mutta se vain lipsahti otteesta. Äkkiä sitten löin sitä saksen "kahvapäästä" ja kala meni kahtia [:I] , siihen tottakai kuoli. Ei se kyllä kivaa ollut. Toisen olen tappanut liki samalla menetelmällä, silloin laitoin kalan muovipussin sisään. "Onneksi" muut kalat (2-3 kpl) ovat kuolleet altaaseen ja olen vain saanut haavia ne pois sieltä, inhottavaa sekin on kun ovat ihan jäykkiä :?
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
cooper
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 08:00, 10.07.2008

Re: Apua pikaisesti, kalan lopettaminen?

Viesti Kirjoittaja cooper »

Vessan pytystä :twisted: alas ja se siitä :cry: .
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Apua pikaisesti, kalan lopettaminen?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

cooper kirjoitti:Vessan pytystä :twisted: alas ja se siitä :cry: .
Ei todellakaan! Johan tästä on keskusteltu moneen otteeseen, ettei kaloja saa lopettaa huuhtomalla vessanpöntöstä. Eläinsuojelulaki määrää, ettei eläintä saa lopettaa tuottamalla sille kärsimystä. Ja tuo pöntöstä huuhtominen on kärsimystä! Kala ei kuole heti, vaan kituu vääränlaisessa vedessä!
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”