Sitkeä kalapöpö, mutta mikä?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Rookeri
Starting Member
Starting Member

Sitkeä kalapöpö, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja Rookeri »

Ongelma on se että ainoastaan partamonnini (noin 7-10kpl josta 2 isompaa täysikasvuista) sekä 3 leväbarbia "selviää" akvaariossani?
Kardinaalitetrat kuolee noin 1kpl/2-3viikossa, 2 naaras taistelukalaa sekä 1 urostaistelukala on jo aikasemmin kuollut. Nyt myös 1 uros miljoonakala kupsahti, oli aamulla täysin valkoinen ja kellu pinnalla.

Olen suorittanu säännöllisesti Sera:n ph, kh ja no3 testit. Äsken mitattuna ne näytti seuraavaa:
ph: 7,5
kh: 3
no3: 10mg/l

Vesi on viimeksi noin viikko sitten vaihdettu. Vesi on 24C. Sisäsuodattimena toimii Eheimin 2010.

Mikä mättää? APUVA!

Roger

EDIT: yhdellä naaras miljoonakalalla näyttäisi olevan tossa kyljessä 2 pienen pientä punaista pistettä 8O
Hermis
Member
Member
Viesti:

Re: Sitkeä kalapöpö, mutta mikä?

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Onkohan kyseessä sinulla 100-litrainen allas, josta olet kertoillut muissa viesteissäsi?

Voipi olla, että kalakuolemat johtuvat hieman sekavasta kalastosta, joista kaikki eivät oikein mene samoissa vesiarvoissa.

Taistelukaloille vesi olisi saanut olla lämpimämpää, itse pitäisin taistoille vähintään 26-asteista vettä. Leväbarbit ja partamonnit kaipaisivat tilaa ympärilleen (jos siis kyseessä se 100 litraa), noin monen partamonnin pitäminen samassa altaassa on muutenkin aika hasardia, kun niitä poikasia tulee sitten paljon. Muuten partamonnin selviäminen altaassa ei ole kovinkaan yllättävää, ne kun taitavat selvitä melkein millaisissa oloissa vaan :) . Et laittanut viestiisi altaasi veden kokonaiskovuutta. Miljoonakalat kun ovat kovan veden kaloja ja kardinaalitetrat taasen asuisivat pehmeässä vedessä...
Rookeri
Starting Member
Starting Member

Hermis kirjoitti:Onkohan kyseessä sinulla 100-litrainen allas, josta olet kertoillut muissa viesteissäsi?
Kyllä.
Hermis kirjoitti:noin monen partamonnin pitäminen samassa altaassa on muutenkin aika hasardia
Tämän olen jo tiedostanut ja olen yrittämässä päästä eroon noista muista poikasista. Ei vaan raaski vielä lopettaa noita, joku kumminkin tarvii monneja vielä :cry:
Hermis kirjoitti:Et laittanut viestiisi altaasi veden kokonaiskovuutta.
Siis eikö tuo KH arvo 3 ole juuri tämä arvo?
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja naatti »

Eli siis gh:n arvo sinulta puuttuu.

Leviksetkin ovat liian pienessä tilassa.
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Rookeri kirjoitti:
Hermis kirjoitti:Et laittanut viestiisi altaasi veden kokonaiskovuutta.
Siis eikö tuo KH arvo 3 ole juuri tämä arvo?
Niin, kuten naatti tuossa totesi, tarvittaisiin kokonaiskovuuden arvo GH. Tuo KH tarkoittaa altaan karbonaattikovuutta, joka taas kuvaa ennemminkin veden puskurointikykyä ja kykyä pitää pH tasaisena. Kokonaiskovuuden mittaamiselle on oma tippatesti.
Rookeri kirjoitti:
Hermis kirjoitti:noin monen partamonnin pitäminen samassa altaassa on muutenkin aika hasardia
Tämän olen jo tiedostanut ja olen yrittämässä päästä eroon noista muista poikasista. Ei vaan raaski vielä lopettaa noita, joku kumminkin tarvii monneja vielä
Sinun pitää nyt vain rohkaistua luopumaan osasta kaloistasi, jotta kalasto olisi mallillaan. Leväbarbeista ainakin luopuisin ja altaaseen jättäisin yhden partamonnin. GH:sta riippuen sitten pitäisin miljoonakalat tai kardinaalitetrat ja hankkisin sitten vesiarvoihin sopivaa lisäkalastoa. Ajattele asiaa kalojen hyvinvoinnin kannalta :) .
Rookeri
Starting Member
Starting Member

Okei. Onpi tuo eläinkaupan lähes tuttu myyjä sit neuvonu ihan päin metsää minua. Aina olen kertonu minkä kokoinen purkki mulla on ja mitkä asukit siellä on jo.
En raaskisi lopettaa noita monnejakaan, mietin että jos hankkisi suosiolla isomman akvaarion! Tuo gh testi pitää seuraavaksi ostaa.
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Tampereen veden nettisivuilta näet, että Tampereen talousvesi on pehmeää. Tämä tieto yleensä akvaarioharrastajalle ilman mitään testiäkin, jos ei ole lisäillyt kipsiä veteen.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”