Surkeimmat olot kaloilla

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sardiini_85
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Surkeimmat olot kaloilla

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

weemano kirjoitti:positiivisyys on perseestä jos eläimet voi silti huonosti.
Nyt ei tainnut mennä minun viesti perille ihan sellaisena, kuin se oli tarkoitettu. Se oli sarkasmia.
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
-Omppukotilo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -Omppukotilo »

Kaverilla on 40 litrainen akvaario. Siellä 2 ISOA kultakalaa. Omaa kotihiekkaapohjalla ja yksi kasvi. Huoh. [}:)] Ajatelkaa, ennen kultikset asustelivat karkkirasiassa, minä sanoin siitä kaverilleni että hanki paljon isompi akvaario noille (tyyliin joku yli 300l) niin sittenpä hankki 40 litrasen. [}:)] Olen yrittäny kertoa hänelle kultiksien litramääristä, mutta väittää "ettei kukaan ota kaloja".
Kolme koiraa
Kaksi kania
Kolme akvaariota
yksi hamsteri
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Kuopion akvaarioliike ottaa kultakalat vastaan, hyvittääkin vielä pari euroa.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
-Omppukotilo
Junior Member
Junior Member

En ole nyt aivan varma, mutta kuopion lemmikkiasema (ei keskustan lemmikkiasema) on akvaariossa 2 kultista, litramäärä varmaan joku 50-55 l ? (en ole varma xD) tänään kävin siellä, ja 2 kultista oli pienessä altaassa.
Kolme koiraa
Kaksi kania
Kolme akvaariota
yksi hamsteri
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Lemmikkiasemalla on kultakaloja pienessä altaassa ja siinä suunnattomassa myös.
Ihan samat olot kuin muuallakin siis.
Mutta kuopion akvaarioliike hoitaa hommaansa 40-vuoden kokemuksella..kalat lähtee hyviin isoihin koteihin.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
pampadam
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pampadam »

Pistänpä minäkin lusikan tähän soppaan, kävin Kyproksella Pafos-nimisessä kaupungissa toukokuussa. Siellä oli eräs krääsäkauppa jonka kassalla oli sellainen muovinen suorakaiteen muotoinen kippo, tilavuutta max 5 litraa, jossa oli -tietysti- kultakala. Ei suodatinta, ei mitään. Muutama kivi pohjalla, vettä noin puoleen väliin kippoa. Siellä kaveri haukkoi henkeään. :( Samaisessa kaupungissä käytiin paikallisessa Pafos Aquariumissa jossa oli yhteensä varmaan 50kpl samankokoisia altaita upotettuna seiniin. Kokoa altailla oli noin 200-litraa. Näissä altaissa oli minun silmääni hirveästi levää, eikä oikein mitään piilopaikkoja kaloille. Lisäksi yhdessä altaassa uiskenteli yksinään julmetun iso littana kala (ulkomuoto muistutti kiekkokalaa, en tiedä mikä oli laji) jonka halkaisija oli noin 30cm. Kaveri näytti vähän tylsistyneeltä pyöriessään yksin tyhjässä kipossa. Kuvaaminen oli paikassa tietty kielletty. Uloskäynnin vieressä sisätiloista löytyi vielä kaksi krokotiilia/alligaattoria (sellaisia parimetrisiä vähintään) jotka makasivat apaattisena omissa pienenpienissä kopeissaan. Ennen näitä oli vielä yksi noin 20 neliön tila jossa oli pieni vesilammikko, ja tässä tilassa arviolta 50kpl punakorvakilpikonnia. En tiedä kilppareiden hoidosta mitään, mutta
näytti ahtaalta.

Jos joku kyseisessä kaupungissa vierailee, suosittelen jättämään tuon paikan väliin.
Catitus
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Catitus »

Saan varmaan selkääni mutta...

Avokkini äidin akvaario. Noin 60 litranen pönttö missä yksi leväbarbi ja 2-3 kirsikkabarbia. Siellä on ollut myöskin pari lehtikalaa ja niitä kuulemma varmaan hankitaan taas.
Mitäs me pienistä,
kun ei pienetkään meistä.
Pikku-MiCi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Pikku-MiCi »

Pakko heittää väliin kevennys. Surkeillat olot kaloilla on tietysti Kalakukossa :mrgreen: ja huonoin olo kaloilla varmaan on kännikaloilla :mrgreen: *huomaa, että on väsynyt ja duunissa*
Sekalainen seurakunta kalaa ja äyriäistä isoissa ja pienemmissä vesiastioissa.
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Catitus kirjoitti:Saan varmaan selkääni mutta...
Jos avokki antaa selkään on aika vaihtaa avokkia, ehkä seuraavalla "anoppi-ehdokkaalla" on paremmat olot kaloilla. ;)
"A day without sunshine is like, you know, night."
-Omppukotilo
Junior Member
Junior Member

murrrhh.., jo on päässy taas joku vauhtiin. [}:)] Taas näitä ihania kultakaloja oli 2 kappaletta 20 l jossain faunassa tai sellaisessa muovipoxsissa. :frown:
Kolme koiraa
Kaksi kania
Kolme akvaariota
yksi hamsteri
-Omppukotilo
Junior Member
Junior Member

SIIS APUA! ô_Ô en tiedä mitä tehdä! kaverini hankki juuri akvaarion, taisi olla 90 litrasen. hän on ottanut sinne jo :
hunajarihmakaloja 4 kpl leväbarbeja 2 kpl partaimumonneja 2 kpl kultakaloja 2 kpl ja neontetroja 6 kpl, lisäksi aikoo hankkia vielä kunnon parven miljoonakaloja ja parikymmentä sukarapua, mitä teen?
Kolme koiraa
Kaksi kania
Kolme akvaariota
yksi hamsteri
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

-Omppukotilo kirjoitti:SIIS APUA! ô_Ô en tiedä mitä tehdä! kaverini hankki juuri akvaarion, taisi olla 90 litrasen. hän on ottanut sinne jo :
hunajarihmakaloja 4 kpl leväbarbeja 2 kpl partaimumonneja 2 kpl kultakaloja 2 kpl ja neontetroja 6 kpl, lisäksi aikoo hankkia vielä kunnon parven miljoonakaloja ja parikymmentä sukarapua, mitä teen?

Pyydä kohteliaasti katsomaan näitä Aqua-Webin tietoja (ja muita akvaariotieto-sivuja netissä, esim. Faunattaren sivuilta löytyy noiden kalojen vaatimuksista) kalojen tarpeista tilan ja vesiarvojen suhteen. Jos hän ei tajua, niin olet ainakin tehnyt voitavasi.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-Omppukotilo
Junior Member
Junior Member

Olen linkittäny hänet esim. kultakaloilla pitää olla yli 300 l akva, sivuille. mutta hän ei usko : < hän sanoo, että ei tarvitse tuohon uskoa. Kyllä ne siellä pärjäävät. :cry: Olen näyttäny hänelle varmaan 10 sivua, mutta hän ei millää usko.
Kolme koiraa
Kaksi kania
Kolme akvaariota
yksi hamsteri
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

-Omppukotilo kirjoitti:Olen linkittäny hänet esim. kultakaloilla pitää olla yli 300 l akva, sivuille. mutta hän ei usko : < hän sanoo, että ei tarvitse tuohon uskoa. Kyllä ne siellä pärjäävät. :cry: Olen näyttäny hänelle varmaan 10 sivua, mutta hän ei millää usko.

Tuttua tarinaa mullekin, kun yrittää jollekin neuvoa oikeita akvaarioasioita. Pahimmillaan saa riidan aikaa, jos asiaa liian pitkään jankuttaa. :(
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Pörri
Junior Member
Junior Member

...

Viesti Kirjoittaja Pörri »

Kaksi akvaariota samassa taloudessa:

166l, asukkaina 10 kulmatetraa, 6 keisaritetraa, "otto", 6 kuparimonnista, 7 pikkumonnista, tyttöpartis ja 4 sukarapua. Hiekkapohja, riittävästi kasveja, kaks kantoa, pari kiveä ja pieni ruukku(akvaariokasvien mukana tullut). Kalat suht hyvinvoivan näkösiä, mutta se ongelma; laseissa on vähän levää (ei nyt aivan häiritsevästi, mutta kuitenkin) ja lähes kaikkien kasvien pinnoilla vihreää levää. Kasvit kyllä kasvavat innokkaasti, mutta leväsiä ovat. Kansilasitkin tuppaa välillä olemaan leväsiä, hapetin (tai mikälie ilmapumppu se nyt onkaan nimeltään) kun tuppaa roiskimaan vettä kansilaseihinkin. Suodattimena eheim ecco 2234 comfort, lämmitin resunin joku halpis (toimiva kuitenkin) ja lämpömittari jonka imukuppi ei jostain syystä millään pysy lasissa kiinni. Ja toinen ongelma: suodatin ei toimi kunnolla, tiedä sitten johtuisko leväisistä letkuista? Ja kolmas ongelma, liekö suurin: akvaarion epäsäännöllinen siivous. Siivousvälit vaihtelevat viikosta kuukauteen, jopa pariin. Kerralla vaihdettu vesimäärä vaihtelee 1/3-1/2 akvaarion koko vesimäärästä. Liekö tässä syy leväisyyteen? Ainakaan liikaruokinnasta ei ole kyse. Niin, ja niitä kotiloitakin tosiaan löytyy, niitä on ollut akvaarion perustamisesta lähtien, siis tasan kaksi vuotta.

Toinen akvaario, 41l, asukkaina partisukko ja jokunen poikanen. Kaikki hyvinvoivan näkösiä (joskus joku poikanen vähän laiha, yleensä kaikki hyvinvoivan näköisiä). Ensimmäinen ongelma siis se, että partisukko on liian pienessä tilassa. Tässäkin akvaariossa vähän levää laseissa ja kasveissa, ei niin paljoa kuin isommassa (näyttää tasapainoisemmalta kuin isompi). Kansilaseistakin löytyy levää, suodatin hieman räiskii. Resunin lämmitin tässäkin, eikä tämänkään lämpömittari pysy lasissa. Hiekkapohja, kanto, kivi ja kasveja riittävästi, mm. jaavansammalta ja -saniaista. Suodattimena eheim aquaball 2210, toimii hyvin. Suurin ongelma tässäkin epäsäännöllinen puhdistus; puhdistusväli vaihtelee viikosta kuukauteen, kerralla vaihdettu vesimäärä lähes aina 1/2.

Eivät ole kauheimmat näkemäni akvaariot, mutta syy miksi kirjoitin juuri näistä akvaarioista, on se, että ne ovat minun. Tulkaa hakemaan ne pois jo mielitte, hyvään kotiin lähtevät halvalla ja jos viette molemmat altaat niin saatte mukaan kaikki akvaariotarvikkeet mitä mulla on. Henkilökohtaisista syistä en pysty tällä hetkellä huolehtimaan akvaarioista riittävän hyvin, ja siksi toivoisinkin, että joku osaava akvaristi hakisi nuo pois. Akvaariokauppaan en haluaisi noita kaloja viedä, olen niihin sen verran kiintynyt, ja tuurin kalajuttuun en enää erikoisemmin luota. Sieltä olen kaikki akvaariojutut ostanut, ja neuvot saanut, ja heti alussa mennyt päin männikköä, joten en haluaisi kalojani sinne viedä. Tehkää päivän hyvä työ ja auttakaa mua ja kalojani, hakekaa nuo pois.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Re: ...

Pörri kirjoitti:Eivät ole kauheimmat näkemäni akvaariot, mutta syy miksi kirjoitin juuri näistä akvaarioista, on se, että ne ovat minun. Tulkaa hakemaan ne pois jo mielitte, hyvään kotiin lähtevät halvalla ja jos viette molemmat altaat niin saatte mukaan kaikki akvaariotarvikkeet mitä mulla on. Henkilökohtaisista syistä en pysty tällä hetkellä huolehtimaan akvaarioista riittävän hyvin, ja siksi toivoisinkin, että joku osaava akvaristi hakisi nuo pois. Akvaariokauppaan en haluaisi noita kaloja viedä, olen niihin sen verran kiintynyt, ja tuurin kalajuttuun en enää erikoisemmin luota. Sieltä olen kaikki akvaariojutut ostanut, ja neuvot saanut, ja heti alussa mennyt päin männikköä, joten en haluaisi kalojani sinne viedä. Tehkää päivän hyvä työ ja auttakaa mua ja kalojani, hakekaa nuo pois.
Toivottavasti saat kalat hyviin uusiin koteihin ja ehkä vielä tulevaisuudessa asiat siten, että voit palata harrastuksen pariin. Rohkeaa tekstiä, joka osoittaa, että kuitenkin todella välität kaloistasi. Kaikkea hyvää Sinulle!
Pörri
Junior Member
Junior Member

Kiitos

Viesti Kirjoittaja Pörri »

Taavetti kirjoitti:
Pörri kirjoitti:Eivät ole kauheimmat näkemäni akvaariot, mutta syy miksi kirjoitin juuri näistä akvaarioista, on se, että ne ovat minun. Tulkaa hakemaan ne pois jo mielitte, hyvään kotiin lähtevät halvalla ja jos viette molemmat altaat niin saatte mukaan kaikki akvaariotarvikkeet mitä mulla on. Henkilökohtaisista syistä en pysty tällä hetkellä huolehtimaan akvaarioista riittävän hyvin, ja siksi toivoisinkin, että joku osaava akvaristi hakisi nuo pois. Akvaariokauppaan en haluaisi noita kaloja viedä, olen niihin sen verran kiintynyt, ja tuurin kalajuttuun en enää erikoisemmin luota. Sieltä olen kaikki akvaariojutut ostanut, ja neuvot saanut, ja heti alussa mennyt päin männikköä, joten en haluaisi kalojani sinne viedä. Tehkää päivän hyvä työ ja auttakaa mua ja kalojani, hakekaa nuo pois.
Toivottavasti saat kalat hyviin uusiin koteihin ja ehkä vielä tulevaisuudessa asiat siten, että voit palata harrastuksen pariin. Rohkeaa tekstiä, joka osoittaa, että kuitenkin todella välität kaloistasi. Kaikkea hyvää Sinulle!
Itseasiassa sain jo yhden kiinnostuneen ostajaehdokkaan. Katsotaan nyt miten tässä käy, mutta toivon todella että kalat joka tapauksessa päätyvät hyvään kotiin. Voi olla, että tulevaisuudessa palaan harrastuksen pariin, ja sitten onkin käytännön kokemusta asiasta ja tietää mihin on ryhtymässä.. Kiitos, pelkäsin jo että minut tuomitaan suoralta kädeltä eläinrääkkäjäksi, mutta sainkin heti rohkaisevia sanoja (:
Apina
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Apina »

Lomaillessani Kiinassa hotellissamme mentiin aamupalalle läpi sellaisen huoneen, jonka yksi seinä oli täynnä noin 100 litraisia akvaarioita. Jokainen akvaario oli täynnä noin 60 cm kaloja, jotka eivät pystyneet liikkumaan mitenkään. Osa kaloista olikin kuollut. Sen viikon aikana, jolloin olimme siellä, ei akvaariota hoidettu tai kuolleita kaloja poistettu.
I´m not random you just can´t think as fast as I can
-Omppukotilo
Junior Member
Junior Member

Apina kirjoitti:Lomaillessani Kiinassa hotellissamme mentiin aamupalalle läpi sellaisen huoneen, jonka yksi seinä oli täynnä noin 100 litraisia akvaarioita. Jokainen akvaario oli täynnä noin 60 cm kaloja, jotka eivät pystyneet liikkumaan mitenkään. Osa kaloista olikin kuollut. Sen viikon aikana, jolloin olimme siellä, ei akvaariota hoidettu tai kuolleita kaloja poistettu.

Minä en tykkää juuri tuon takia kiinasta, siellä on kauheasti eläinrääkkäystä myös esim. koirilla ja kissoilla:(
Kolme koiraa
Kaksi kania
Kolme akvaariota
yksi hamsteri
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

-Omppukotilo kirjoitti:
Apina kirjoitti:Lomaillessani Kiinassa hotellissamme mentiin aamupalalle läpi sellaisen huoneen, jonka yksi seinä oli täynnä noin 100 litraisia akvaarioita. Jokainen akvaario oli täynnä noin 60 cm kaloja, jotka eivät pystyneet liikkumaan mitenkään. Osa kaloista olikin kuollut. Sen viikon aikana, jolloin olimme siellä, ei akvaariota hoidettu tai kuolleita kaloja poistettu.

Minä en tykkää juuri tuon takia kiinasta, siellä on kauheasti eläinrääkkäystä myös esim. koirilla ja kissoilla:(
OT: ...ja ihmisillä. Kyseessä käytännössä maa jossa arvoa on ainoastaan rahalla.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
marianne*
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marianne* »

Kävin Slovakiassa Tesco-nimisessä tavaratalossa, siellä oli yhden kahvilan edessä suuri akvaario niin pitihän sitä mennä tiiraamaan.. Kokoa purtelolla oli n. 130x70x60, kalasina 2 oskaria, pieni parvi malawiahvenia, ripsimonni, tummaleväpleko, 2 papukaijakirjoahventa joista toinen ällöttävä oranssiksi värjätty (toinen kutakuinkin normin värinen), 2 pientä punakorvakilpparia, 1tulipyrstö ja jotain muita kirkuvan oransseja sekä albiinoja kaloja joita en tunnistanut. Ehkä jotain ahvenia. Muutama muovikasvi siellä nökötti sekä pari kiviluolaa joihin nuo monnit eivät edes mahtuneet eli niille ei minkäänlaista suojaa.. Kilppareista en niin tiedä mutta niille ei minkäänlaista kuivattelutasoa ollut tai lämpölamppua tmv.. (en kyllä tosta lämpölampusta tiedä että tarviiko edes) Kaikenlisäksi purkki näytti toimivan tilanjakajana kahvilan sisääntulossa eli väkeä varmasti ramppaa kylliksi. Toisella puolella oli kahvilan pöytiä, taustakuvaa tai muuta ei ollut.
Empä nyt tiedä oliko kaloilla niin 'huonot' olot mutta pisti vain silmään. Ainakin akvaario oli asiallisen kokoinen ja jonkunsortin ulkosuodatinkin näkyi olevan, ankaran paksut putket lähti reunasta akvaariopöydän alle. Tarkemmin en nähnyt kun purkki oli kalusteakvaario. Levää ei pahemmin ollut ja vesikin oli suht kirkasta. Kalat oli pirteän pulleita ja terveen näköisiä.
Hejoki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Käytiin pariisissa keväällä. Siellä eteeni sattui kampaamon mainos, jossa kehuttiin että lapsille paikassa on akvaarioita. Eli kun lapsien hiuksia leikkas ne sai tikulla sekoittaa pikku akvaariota, missä siis oli eläviä kaloja :frown:
Mainoksessa oli kuvakin. Kampaaja leikkasi pojan hiuksia ja se onnellisesti sekotti tikkua akvaariossa.. todella mahtavaa 8O
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hejoki kirjoitti:Käytiin pariisissa keväällä. Siellä eteeni sattui kampaamon mainos, jossa kehuttiin että lapsille paikassa on akvaarioita. Eli kun lapsien hiuksia leikkas ne sai tikulla sekoittaa pikku akvaariota, missä siis oli eläviä kaloja :frown:
Mainoksessa oli kuvakin. Kampaaja leikkasi pojan hiuksia ja se onnellisesti sekotti tikkua akvaariossa.. todella mahtavaa 8O
Heli
ÖÖh mikähän tuossa sekottamisessa on/oli niinku ideana :? ihme touhuu. :roll:
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

miljoonakala84 kirjoitti:ÖÖh mikähän tuossa sekottamisessa on/oli niinku ideana :?
Tarkoitus on vissiin viedä lapsen huomio pois tuosta hiustenleikkuusta, se kun voi olla joillekin tenaville hankala operaatio.
Hejoki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Just sehän siinä oli kyse... Ja lapsella jäi niin mukava mieli hiustenleikkuusta... [}:)]
Kaloillakin varmaan.. :(
Olis lapset tökkinyt neuloilla vaikka jotain pedofiilejä :mrgreen: ... juu, meni vähän sairaaksi..
Heli :twisted:
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”