Altaassa (320 l) on 6 murisijarihmaa, 6 kääpiörihmaa ja 6 matokalaa eiku piikkisilmää
Mulla on ylimääräinen 100 l:n akvaario ja pitäis olla ylim. lämmitin, pari suodatinta ja ilmastinta. Kunhan roippeet löytyis jostain. Mut pitää enste odotella kuoriutumista ja sit koittaa siirtää.
voi olla että ne pystyy suojelemaan sitä kutua, mutta toisaalta ei ehkä pysty. Siirtäminen on taas aika hankalaa emot voi ottaa pultit ja syödä kudun no itse en tekis mitää kutevat varmaan joskus uudestaankin! Viisaammat kertokoot mielipiteensä.
Ei valoa tarvitse jättää. Ei aurinkokaan jää taivalle paistamaan kun kalat kutee tai poikaset syntyy.
Anna pesän olla kyllä ne tekee monta kertää uudestaan. Ja kun poikaset kuoriutuu niin pyydystä silloin. Älä nyt häiki sinne!
Jatkakaa muut.........
Onneksi olkoon. Mikä on tilanne nyt?
Millaiset vesiarvot altaassa on? Miten sukupuolet erottaa? Koiraalla ilmeisesti pitäisi olla teräväkärkisemmät evät, mutta kuinka erottaa ne käytännössä. Minusta omien murisijoitteni evät näyttävät samanlaisilta, vaikka luulisi että neljän joukkoon olisi sattunut molempia sukupuolia. Tosin eivät ne vielä kovin vanhoja ole, jos eivät ole vielä aivan sukukypsiä.
Poikaset kuoriutuivat eilen aamulla. Koiras raukka vartioi yhä pesää ja puhltelee loikkivia poikasia takaisin.
Sukupuolet on vaikea tunnistaa. Itse mukamas tunnistan siitä, että koiraan pyrstöevä ulottuu pidemmälle kuin peräevä. Käyttäytyminen paljastaa paremmin. Kun erot ovat tosi pienet ja yksilöllisiä eroja on. Väittäisin, että minulla on 3 koirasta ja yksi naaras, nämä varmasti. Sitten pari epävarmempaa joista toinen on mielestäni naaras ja toinen koiras. Aika varmaan näyttää, kun pääsee seurailemaan käytöstä. Nyt on pikkasen huono tilanne, kun eivät oikeasti ole vielä kotiutuneet.
Tämä poikue saa olla tuossa isossa altaassa, kun en kerennyt laittaa ylimääräistä akvaariota kypsymään. yritän sit seuraavan poikueen saada kasvamaan 100 l:n altaaseen.
-----------------------
Ai nii, vesiarvot. Lämpötila 27 C, pH 7,0 (ei muutu, vaikka päällään hyppis), nitriitti 0 nitraattilukemat nekin yleensä 0. Joskus saanut sattumanvaraisesti nitraatista lukeman. Karbonaattikovuus tais olla luokkaa 6 tjsp, en ole kypsytyksen eli heinä-elokuun jälkeen mitannut kovuuksia. Kokonaiskovuutta en muista.
Veden vaihdot n. 50%/vko. nestehiiltä pari krt/vko, kasvilannoitetta vedenvaihdon yhteydessä. Suodatustehoa on paha sanoo, kun molemmat on säädetty melkiist minimiin, jotta ei ois liikaa virtausta.
Tän aamuinen tilanne on, että koiras on jakanut poikaset kahteen pesään, joita vartioi. Onkohan isi-kala jakanut poikaset tyttö- ja poikapesiin vai tuliko yhdessä pesässä tilanahtaus?
Jänskää katella kuitenkin, hyvin näyttää isi-kala huolehtivan jälkeläisistään. Kellään muulla ei ole pesien lähelle asiaa, paitsi ko. naaraalla, jonka kanssa kuti. Ei se naarastakaan ihan pesille päästä, mutta ei ammu kimppuun, vaan helläsit käy kertoos, et "ei nyt, kulta"
Nyt on poikaset lähteneet uimaan. Isä ja äiti yrittävät vielä vartioida poikuetta. En oo ikinä nähnyt, että emo osallistuis vartiointiin, mutta totta se on. Isä on ihan pesän lähettyvillä ja vahtii karkailevia kakaroita, emä kieretelee kauampana ja antaa kyytiä muille kaloille. Kääpiörihamakala parat.
Vieläkö poikaset tallella? Millä ruokit niitä?
Melläkin kutufiilikset päällä, eilen oli hirmuinen kurina ja tänä aamuna näytti kuplapesäkin ilmestyneen. Katsotaan onko vielä tallella kun palaan kotiin.
Osa poikasista tallella. Olen keräillyt pintaan toisesta akvaariosta lisää kasviksia, osittain pehmenneitäkin lehtiä, jotta tulis likoeläin kasvustoa siihen. Sit heitän pari pisaraa piimää pari-kolme krt/pvä akvaarioon likoeläimille ruuaksi. Sit tein likoeläin viljelmän, eli varastin hepoiltani vähän heinää ja tungin parin litran lasipurkkiin ja vettä+akvaariovettä sinne. Siitä lirautan muutaman kerran /pvä akvaarioon. Artemia ois tarkotus laittaa tänään/huomenna hautumaan. Jos vaiks poikaset ois tarpeeks suuria syömään jo artemiaa.
Nyt on jo toinen pesä kuoriutunut. En edes huomannut, että olisi ollut mätiä, mutta edellistä isompi poikue tulossa. ja kääpiörihmakoiras on tehnyt pesän n. 10 cm:n päähän. Naaras on käynyt pussailemassa jo koiraan kylekä, et varmaan sielläkin vuorokaudessa tapahtuu itse kutu. En ainakaan nähnyt, et kääpiöiden pesässä ois ollut mätiä. Ihme kutuintoa.
Poikasia selviytyi 6 tai 7 kpl. En siis siirtänyt pois isosta akvaariosta. Eli siellä jossain kasvien joukossa ovat lymyilleet. 7 kertaa kutivat yhteensä kaksi pariskuntaa. Suurin poikasista on jo 4 cm mittainen, pienin 1,5 cm.