Piilottelevat malawit

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Piilottelevat malawit

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Elikkäs ongelmana on piilottelevat malawit. :mrgreen: Niitä näkee vain ruoka-aikaan, jolloin koko konkkaronkka on kerjäämässä sapuskaa, mutta muulloin niitä ei sitten näekkään. Ovat koko ajan piilossa kivien koloissa. Kaveritkin alkavat jo epäillä mun mielenterveyttä, kun altaassa on vain pelkkiä kiviä. Avokki yleensä tuumaa, että kyllä siellä jotain kaloja on, kun on nähnyt niitä sinne kotiuttavan, muttei sekään niitä juurikaan näe. Asukkeina on 7 L. caeruleusta, 5 M. cyaneorhabdosta, 5 L. trewavasaeta sekä 3 M. callainos "pearl white"ja.

Onks mulla liikaa kiviä? Vai mistä tämmöinen voi johtua? Siellä kyllä asustelee Valjakkalaksi nimetty M. callainos "pearl white" uros, joka pomottaa koko allasta. Siitä syystä olen lisännyt kivien määrää. Ainoastaan tämä Valjakkala uiskentelee polleasti ristiin rastiin allasta. Olishan se mukavaa, joskus nähdä niitä muitakin [;)]

Kuva

Nuo on kaikki aitoja kiviä. Kannattaisko mun ottaa noi liuskekivet pois tuolta välistä ja rakentaa vaikka 2 kivikasaa molempiin päätyihin? Taustaa altaassa ei ole lainkaan. Pidänkö mä altaan tollasenaan eikä kukaan näe koko kaloja?

Kuvat altaasta olen yleensä ottanut sillon, kun niillä on nälkä ja pysyttelevät suht näkösällä.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Re: Piilottelevat malawit

Viesti Kirjoittaja naatti »

Kuinka kauan malawit ovat olleet altaassa? Meillä piilottelivat aluksi, mutta nyt ovat kaikki kiinni etulasissa (joka ei ole sekään esteettisesti kovin miellyttävää :mrgreen: )
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viimeiset tuli reilu kuukausi sitten, ensimmäiset tulivat jo muutama kuukausi sitten.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ehkä voisi kokeilla ottaa hiukan kiveä pois ja vaikka keskittää reunoille enempi tehden keskelle avoimempaa tilaa. Tietty muutama kivi saa koskelläkin olla päällekkäin. Täällä ainakin aika vilinä avoimella tilalla ja samoin "vallisneriamatolla" (vallu leviää hulluna maavarsista mutta pysyy max 12cm korkuisena kun fisut parturoi sitä). Etenkin tuo malawien ruohikkomatto tuntuu olevan suosiossa kun siellä laidunnetaan pitkin päivää kuka levää/vallunpätkää ja kuka ties mitä juurien katveesta etsien. Yöksi kuitenkin kaikki löytävät paikan kivikoista.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kiitti Aqualung vinkistä! Näin itseasiassa vähän jo aattelinkin. Elikkä voisin ottaa nuo isot liuskekivet pois välistä ja pinota vain noita kiviä päällekäin tehden 2 kasaa kummallekin puolelle. Tekis vähän pienemmän kasan toiseen päähän ja isomman toiseen ja vallut väliin. Sekin varmaan auttais, ettei noi helmiäiset ottais niin pahasti yhteen, kun molemmille on tavallaan oma kasa. Nyt ne onkin elelleet suht sovussa vastakkaisissa päädyissä.

Eipähän ole tekemisen puutetta tälle(kään) illalle! :mrgreen:
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Periaatteessa runsas piilojen määrä saa malawit rohkaistumaan kun aina on piilo jonne voi vaaran uhatessa pujahtaa. Ajan kuluessa kalasi varmaan rohkaistuvat. Tumma tausta voisi myös auttaa - vaikkapa vain sininen/musta paperi lasin ulkopuolella. Kalojen lisääntyessä rohkeus myös kasvaa tyyliin "joukossa tyhmyys tiivistyy"... :mrgreen:

-Juissi
Alorer
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Alorer »

Moi! Senverran mitä olen malaweista lukenut olen saanu selville et jos ne on säikkyjä ja piiloutuvia voi se johtua että akvaario on käytävässä tai huoneessa jostä kavellään jatkuvasti ohi. Näin mulle kävi eka tämä akvaario oli minun huoneessa pieni 3mx3m huone jossa akvaario oli aika nurkassa ja kun se sitten siirrettiin (ei ollut mun idea) kalat tulivat säikyiksi jo parissa viikossa. Siksi koska huone missä ne nyt on on tietokonehuone jossa 2 ovea toiseen huoneeseen ja toinen olohuoneeseen tässä huoneessa kävellään kokoajan ohi tai koneelle. Minun ehdotus olisi että laittaisit sivuihin samaa mitä yleensä on akvaarion takana jotta kalojen näkokenttä olisi vain eteen :D .
Akvaario 125l ja kaksi kissaa
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Itse asiassa mulla oli siellä liikaa kiviä ja yksi terroristimalawi. Nyt kun "Valjakkala" sai uuden kodin ja kivien määrää on vähennetty, muut ovat uiskennelleet pitkin allasta.

Allas on sillain nurkassa, että takaseinä sekä toinen sivuseinä on peitetty. Toisesta päädystä ja tietty etulasista näkee akvaan.
Alorer
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Alorer »

Mullaki on altaassa kans 1 rettelöija ''Rane'' josta oon aikasemminki kirjottanu vastautta. Eli voisko mullaki säikkyys johtua sen pomottelusta?
Akvaario 125l ja kaksi kissaa
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Joo minullakin oli yksi kiukkupussi "Osama", joka terrorisoi koko altaan. Homma rauhoittui kun hankin lisää kaloja -> kalasopassa Osama ei kertakaikkian ehdi eikä pysty pitämään reviiriä puhtaana eikä kukaan joudu jatkuvan kiusaamisen kohteeksi. Nyt on 720-litraisessa ehkä about 40 malawia joista yli puolet on täysikokoisia. Jatkuvaa nahinaa kuten kuuluukin mutta kukaan ei ole koko altaan kingi.

-Juissi
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kappas vain, tuohon onkin pumpsahtanut uusin kuva tosta malawialtaasta. Elikkä tolta se nyt näyttää [;)]
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Alorer kirjoitti:Mullaki on altaassa kans 1 rettelöija ''Rane'' josta oon aikasemminki kirjottanu vastautta. Eli voisko mullaki säikkyys johtua sen pomottelusta?
Mulla oli noiden helmiäisten kanssa sukupuolijakauma pielessä, eli 2 u ja 1 n, joten siitä syystä tuo yksi uros sai aina turpiinsa. Ja koska muut ovat selvästi pienempiä kuin tuo suurin helmiäinen oli, niin siksi muut halusivat olla jatkuvasti piilossa. Nyt kun tuo "Valjakkala" vaihtoi kotia, näkyy kalojakin enempi.
Juissi kirjoitti:Joo minullakin oli yksi kiukkupussi "Osama", joka terrorisoi koko altaan. Homma rauhoittui kun hankin lisää kaloja -> kalasopassa Osama ei kertakaikkian ehdi eikä pysty pitämään reviiriä puhtaana eikä kukaan joudu jatkuvan kiusaamisen kohteeksi. Nyt on 720-litraisessa ehkä about 40 malawia joista yli puolet on täysikokoisia. Jatkuvaa nahinaa kuten kuuluukin mutta kukaan ei ole koko altaan kingi.
Malaweja saa olla altaassa enempi, Juissi puhuu asiaa. Mutta tuo 125-litrainen on ihan liian pieni malawaarioksi, joten kalojen lisääminen ei onnistu. Ja toisekseen nuo altaan vesiarvot eivät ole malaweille kohdillaan.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ah, kuinka ihanaa olikaan taas tänä iltana seurata malawien tohinaa. :D Kivien vähentämisen ja "Valjakkalan" poislähdön jälkeen loput ovat rohkeasti uineet edestakaisin ja taas vauhdilla koloseen. Nyt mä nään niitä! Huomasin myöskin, että cyano-akat olivat posket pullollaan, nyt yksi on luopunut lastistaan. Pikkuisia cyanoja tosin ole huomannut. :|
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Poikasten vapaaksi pääsyn tunnistaa (jos on paikalla) siitä kun kaikki (juu-u - ihan kaikki) kalat rynnivät pää edellä jonnekin pieneen nurkkaan tai kivenkoloon. :mrgreen: En ole koskaan itse koittanut mutta taitaa olla herkullisia nuo pienokaiset.

Täällä cyanotytöt myös jo alkuviikosta asti syöneet hyvällä ruokahalulla ja vasta tänään bongasin ensimmäisen (ja ehkä myös ainoan) pienokaisen puikkivan kivenkolosta melko rohkean oloisena näykkimään isompien "kertaalleen syötyä".

Mutta kiva että pääset säkin siellä ihan katsomaan kalojakin eikä pelkkiä kiviä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Himskatti, kun missasin tuon poikasten pääsyn vapauteen :x Onneks tuolla on vielä ne kaks muuta tyttöä posket pullollaan, josko sitten onnais. [;)] Onneks satuin paikalle, että näin edes ton ensimmäisen kutupuuhan. Ja kiitti Aqualung noista fisusista, muut ei vielä ole ymmärtäneet noita lisääntymispuuhia.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mä näin tänään muutaman pikkuruisen cyano-vauvan! :mrgreen: Jee! Toivottavasti eivät tule syödyiksi...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”