Olen ostanut muutamia suuria, iso lehtisiä kasveja. Jotain niitä "jätti" kasveja... Petyin todella, kun seuraavana aamuna hienosta kasvista oli lehdet syötyinä, muutamassa lehdessä näkyi vain lehdenruodot. Eikös nämä kepposet olet partamonnin tekemiä?! Leväbarbeja löytyy altaas myös, mutta ne tuskin syövät..?
Miten teillä muilla, joilla on partamonni/isoja "herkkukasveja , Onnistuuko kasvien kasvaminen ongelmitta?
Mitä näyttäviä, suuria tai muita suht koht helppo hoitoisia kasveja suosittelette 270 litran altaaseen? 2 putkinen valaisin löytyy 30W, toinen putkista "kasvilamppu". Lannoituksena nestemäinen.
Partamonni saa vihertabletteja päivittäin.
Suurien kasvien ongelma, apuja!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Suurien kasvien ongelma, apuja!
Partamonnille voisi tarjota vaikka kesäkurpitsaa, jos se hillitsisi sitten kasvien syöntiä. Minulla ainakin imusuut jätti kasvit heti rauhaan, kun aloin tarjoilla kesäkurpitsaa.
Esim. jättivesimiekka tarvitsee pohjalannoitusta, koska ottaa ravinteet pääasiassa juurillaan. Ainakin lumpeet on helppohoitoisia ja kasvavat komeiksi. Voisit kokeilla esimerkiksi tiikerilummetta, josta löytyy vihreä sekä punainen muoto ja myös tähtilummetta. Molemmat viihtyvät ainakin minulla hyvin, vaikka valaistus on aika heikko. Ja verkkolehdetkin kasvaa isoiksi olen tykännyt poimuverkkolehdestä (Aponogeton ulvaceus), joka on kaunis raikkaan vihreä melko nopeakasvuinen kasvi. Lumpeille ja verkkolehdillekin laitetaan lannoitetabletteja juurille.
Onhan noita kauniita isoksi kasvavia kasveja vaikka kuinka, mutta nuo nyt tuli minulle ensimmäisenä mieleen, kun itselläni on niistä hyvät kokemukset helppohoitoisina kasveina.

Esim. jättivesimiekka tarvitsee pohjalannoitusta, koska ottaa ravinteet pääasiassa juurillaan. Ainakin lumpeet on helppohoitoisia ja kasvavat komeiksi. Voisit kokeilla esimerkiksi tiikerilummetta, josta löytyy vihreä sekä punainen muoto ja myös tähtilummetta. Molemmat viihtyvät ainakin minulla hyvin, vaikka valaistus on aika heikko. Ja verkkolehdetkin kasvaa isoiksi olen tykännyt poimuverkkolehdestä (Aponogeton ulvaceus), joka on kaunis raikkaan vihreä melko nopeakasvuinen kasvi. Lumpeille ja verkkolehdillekin laitetaan lannoitetabletteja juurille.
Onhan noita kauniita isoksi kasvavia kasveja vaikka kuinka, mutta nuo nyt tuli minulle ensimmäisenä mieleen, kun itselläni on niistä hyvät kokemukset helppohoitoisina kasveina.

"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
-
- Advanced Member
tattit kirjoitti:Olen ostanut muutamia suuria, iso lehtisiä kasveja. Jotain niitä "jätti" kasveja... Petyin todella, kun seuraavana aamuna hienosta kasvista oli lehdet syötyinä, muutamassa lehdessä näkyi vain lehdenruodot. Eikös nämä kepposet olet partamonnin tekemiä?! Leväbarbeja löytyy altaas myös, mutta ne tuskin syövät..?
Miten teillä muilla, joilla on partamonni/isoja "herkkukasveja , Onnistuuko kasvien kasvaminen ongelmitta?
Mitä näyttäviä, suuria tai muita suht koht helppo hoitoisia kasveja suosittelette 270 litran altaaseen? 2 putkinen valaisin löytyy 30W, toinen putkista "kasvilamppu". Lannoituksena nestemäinen.
Partamonni saa vihertabletteja päivittäin.
Mulla partamonni on jättänyt ison keihäslehden (Anubias barteri var. barteri) rauhaan. Jostain syystä samainen kala imeskeli ison miekkakasvin lehtiä läpinäkyviksi. Leväbarbit syövät kyllä vanhetessaan myös kasveja, mutta pehmeitä naposteltavia eikä miekkakasveja.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Miekkakasvit on tosiaan usein tuhon tiellä partamonnialtaassa. Anubias-lajit ne jättävät rauhaan niiden kovien lehtien takia. En tiedä onko Anubiaiden lievällä myrkyllisyydellä mitään osaa asiaan.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Meillä plekot pistelevät Anubiastakin poskeensa, eivätkä ole kuolleet moiseen.g.rosea kirjoitti:En tiedä onko Anubiaiden lievällä myrkyllisyydellä mitään osaa asiaan.

Niin, kysehän ei ole mistään kovasta myrkystä, veikkaan että saisi syödä aika paljon että siihen kuolisi.
Kesäkurpitsaa tosiaan voisi kokeilla. Jospa siitä olisi apua. Kiitos!