Miten vaihdatte veden?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Ginka
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Miten vaihdatte veden?

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Minua on mietityttänyt tämä jo jonkin aikaa. Aion hankkia akvaarion ja isää kauhistutti hirveästi kun sanoin että 30-50% vedestä pitää vaihtaa kerran viikossa. Ensimmäinen mielikuva hänellä oli minä kantelemassa vettä ämpärillä akvaarion ja vessan väliä. Olen lueskellut aiheesta nyt niin paljon kun silmät on kestäneet ja koska kyseessä tulee olemaan ensimmäinen akvaarioni niin haluan tehdä sen kunnolla ja kaloille kärsimystä aiheuttamatta.

Massiivisesta lukemisestani huolimatta en ole löytänyt akvaarion veden vaihtamisesta tuota 30-50% kerran viikossa enempää tietoa lukuun ottamatta muutamaa letkun mainintaa. Ensinnäkin en ymmärrä tätä miten letkulla vesi oikeen saadaan vaihdettua? Toiseksi minua mietityttää sellainen asia kuin että minne kalat laitetaan veden vaihdon ajaksi?

Jos edes yksi ihminen jaksaisi pitää minulle mittavan luennon veden vaihtamisesta niin olisin kiitollinen. Jokainen saa myös kertoa omasta tavastaan vaihtaa akvaarion vesi.
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Miten vaihdatte veden?

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Onkos vesipiste kaukana?

1 tyhjennysletku, niin pitkä että ulottuu lavuaariin tai vessaan. Imukupilla akvan seinään kiinni toinen pää ja sitten vaan letkun toinen pää suuhun ja imutetaan niin kauan, että vesi lähtee tulemaan. Tohon "pumppaamiseen" lienee myös laitteita saatavilla, mutta ihan omatkin posket riittää.

Kalat jää altaaseen, hyvin ne siellä 50% vedessä sopii olemaan.

Sitten toinen puutarhaletkun pätkä, jossa pitää olla liitin kraanaan. Akvan päässä voi olla vaikka kahvallinen suihkuosa, semmonen ku puutarhahommissakin. Letkut kii ja hana auki sopivalla lämpötilalla ( eli liian kovalla paineella ) hoitoaineet tiputellaan sekaan akvan päässä. Vahtii, ettei letku karkaa kun allas täyttyy.

Sitten valutetaan letkut tyhjiks ja varastoon. Helppoa kuin heinän teko.

Jos akva on pieni, niin ämpäriralli kuitenkin helpompaa.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Vaihdan itse tavallisella puutarhaletkulla, jonka liitän pikaliittimellä suihkun liittimeen. Letkun toinen pää altaaseen ja täytän letkun vedellä. Kun kaikki ilma on lähtenyt letkusta, suihkussa kiinni oleva pää irti ja lattiakaivoon alkaa valua altaasta vesi. Altaassa olevaan päähän on hyvä laittaa jokun harso, ritilä tai vaikka suodatinpatruuna ettei ime kaloja viemäriin. Letku pysyy altaan reunalla hyvin esim. pesukoneeseen käytettävällä letkupidikkeellä.
Vahvistettu letku on parempi kuin nuo lösöt puutarhaletkut -> ei mene käytössä lyttyyn ja mutkalle.
Mitä paksumpi letku, sitä nopeemmin allas tyhjenee ja vedenvaihdon ajan kalat ovat altaassa. Niitä ei tarvitse mihinkään siirtää.
Ginka
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ginka »

vallumaarit: Mutta eikös siinä ime sitä vettä suuhunsa kun sitä letkua imee? Itse en haluaisi vettä missä elää kaloja suuhuni.

Kalakaverit: Tuo kalojen mukana imeytyminen tässä huolestuttaakin kovasti.
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Meillä kalat uiskentelee altaassa vedenvaihdon ajan, emmä niitä altaasta pois ota siksi aikaa.

Aiemmin meillä oli vain 100 litrainen allas, johon vaihdoin vedet kerran viikossa ämpäritekniikalla. 4 ämpärillistä pois ja täyttö tilalle. Yleensä sitä meni sitten reilu 4 ämpärillistä takaisin altaaseen, koska vettä noista avonaisista altaista aina haihtuu. Lapolla vaan vedet pois altaasta ja lappoja saa vaikka akvaario-/eläinkaupasta.

Sittemmin kun tuli nuo 200 l ja 250 litraiset, niin hommattiin letkusysteemi. Eli puutarhaliikkeestä ostettiin puutarhaletkua metritolkulla. Sitä ostettiin sen verran, että lappoletku ja täyttöletku on erikseen. Molempiin hankittiin liittimet, joilla ne saa kiinni hanaan (meillä kylppärin suihkun hanaan). Molempiin liittimet siitä syystä, että hanalla on helpompi täyttää tuo lappoletku. Täyttöletkun toiseen päähän ostettiin sellainen puutarhan kastelusuutin, jolloin siitä tulee sellaista suihkua pehmeämmin eikä kovalla paineella suoraan letkun päästä. Tämä siksi, että meillä on hiekkapohja, joka letkulla valuttaessa pöllyää aivan tautisesti. Eikä mulla oo koskaan aikaa odottaa veden lipumista pikkuhiljaa. [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mä vaihdan kaikkiin kolmeen altaaseen veden letkulla ja ämpärillä. Letku on vain sen mittainen että riittää altaasta ämpäriin. Sitten isolla pakasterasialla kauhon uutta vettä saavista. Mä siis laitan uudet vedet seisomaan saaviin yön yli, koska en käytä mitään kemikaaleja, vedenparannusaineita siis, ainoastaan kasvilannoitetta. Mä en edes uskaltaisi laittaa poistoletkua menemään suoraan vessanpönttöön tai lavuaariin, koska ainahan on mahdollisuus että kaloja, varsinkin poikasia menee vahingossa letkuun. Ja letkun päästä pitää imaista ihan kunnolla, että vesi lähtee tulemaan ja sitten äkkiä letkun pää ämpäriin ettei tarvitse maistella vettä tai mene lattialle. Vettä kyllä tulee imaisun jälkeen siihen asti kunnes ottaa akvaariossa olevan letkun pään vedenpinnan yläpuolelle.
Akvarismia 1992-2014
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

80 litraiseen vaihdan veden joskus 10L:n ja 20L:n ämpäreillä ja lyhyellä letkulla.
Mutta kun vaihdan kaikkiin niin silloin käytän tätä: http://kotisivu.lumonetti.fi/mk100/Lappo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kysele lisää jos tarviit lisää tietoa.

VINKKEJÄ:
Lappoletku on syytä olla laadukasta 25-35mm letkua joka säilyttää muotonsa.
Tälläinen letku on helpompi pitää auki ja ne kestää kymmeniä vuosia hyvinä.
Halvat letkut menee helposti lyttyyn ja ne kohdat kerää helposti "kiviä" tms. jotka tukkii letkun.

Täyttöletku on syytä olla sellaista joka kestää painetta mutta se saa olla hieman pienempää 15-20mm.
Jos letkulla päästetään yli 40 asteista vettä täytyy se olla jo huippulaadukasta että se kestää verkoston paineen.

Lisäksi nuo puutarhaletku ei kestä jatkuvaa painetta. Eli jos letku jää vahingossa paineelliseksi vaikka viikonlopuksi niin se saattaa haljeta itekseen.
Eli älä missään tapauksessa hanki "halpoja" puutarhaletkuja ko. käyttöön.

TSI-Lappo:
Lapon saa tehtyä 1,5L juomapullosta. Se muuttaa muotoaan eli kutistuu voimakkaasti kun sitä lämmittää.
Etolasta siihen sopiva akryyliputki tai vaikka sähköasennusputki sopivasti taivutettuna ja sen päähän sitten letku.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Nightfish
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Täältähän saa kivoja vinkkejä! :P
nepis76 kirjoitti:Täyttöletkun toiseen päähän ostettiin sellainen puutarhan kastelusuutin, jolloin siitä tulee sellaista suihkua pehmeämmin eikä kovalla paineella suoraan letkun päästä. Tämä siksi, että meillä on hiekkapohja, joka letkulla valuttaessa pöllyää aivan tautisesti. Eikä mulla oo koskaan aikaa odottaa veden lipumista pikkuhiljaa. [;)]
Kiitos vinkistä! Meilläkin hiekkapohja.. Ehkä sellaisella systeemillä (kastelusuutin + pesukoneletkun pidike) pystyisi hoitamaan nämä vedenvaihdot yksinkin. Nykyään mulla on aina mies altaan päässä pitämässä letkusta kiinni sillä aika kun itse avaan hanan kylppärissä ja säädän lämpötilan sopivaksi. Jos hän ei ole kotona vaihdan ämpärillä.
Mulla on vain yksi letku (miksi pitäisi olla useampi, sillä tyhjennän tietty letkun likavedestä ennen kuin alan ottaa sillä uutta vettä). Samalla kun vaihdan vettä imuroin tietty pohjan, minkä vuoksi en laita mitään harsoa suojaksi. Sen verran uteliaita kalat kyllä ovat etten kyllä yhtään ihmettlisi jos jonain päivänä joku joutuisi letkuun :? Toisella kädellä imuroin pohjaa ja toisella pidän letkusta kiinni (altaan ulkopuolella) ja saan äkkiä "imun" katki jos letkuun joutuu esim kasvi (repii helposti irti), hiekkaa tai vaikkapa kala.
Letkun olen ostanut rautakaupasta, läpinäkyvää muovia, halkaisija taitaa olla n.17 mm.
Micke kirjoitti:Jos letkulla päästetään yli 40 asteista vettä täytyy se olla jo huippulaadukasta että se kestää verkoston paineen.
Tuskin kukaan käyttää niin lämmintä vettä akvaarioonsa? :roll:
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Nightfish kirjoitti:
Micke kirjoitti:Jos letkulla päästetään yli 40 asteista vettä täytyy se olla jo huippulaadukasta että se kestää verkoston paineen.
Tuskin kukaan käyttää niin lämmintä vettä akvaarioonsa? :roll:
No esimerkiksi minä itse käytän letkua tarvittaessa muuhunkin.
Aikaisemmalla letkulla sulattelin parvekkeelta lattiaan kiinnijäätyneen maton ja silloin päästin niin kuumaa vettä kun kraanasta tuli ja letku pullistui halki.
Onneksi se halkesi kylppärissä eikä olohuoneessa.

2-letkua:
Jos on monta akvaariota niin silloin kahdella letkulla melkein puolittaa vedenvaihtoon kuluvan ajan.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Micke kirjoitti:Lisäksi nuo puutarhaletku ei kestä jatkuvaa painetta. Eli jos letku jää vahingossa paineelliseksi vaikka viikonlopuksi niin se saattaa haljeta itekseen. Eli älä missään tapauksessa hanki "halpoja" puutarhaletkuja ko. käyttöön.
Mä aina irroitan tuon puutarhaletkun hanasta (käytän vessan lavuaarin hanaa), joten ei halkeile.

Itse muuten en imaise letkua, vaan poistan ilman laittamalla letkun ensin kiinni hanaan ja toisen pään akvaarioon (ihan samalla tavalla kuin sitten akvaariota täytettäessäkin). Kun ilma on pulissut pois letkun sisältä, suljen hanan ja irroitan letkun, ja nostan lattiakaivon viereen lattialle. Imu tulee tällöin ihan ilman suulla imaisuakin. Olikohan liian epäselvästi ilmaistu? :?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
jake91
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Ginka kirjoitti:Mutta eikös siinä ime sitä vettä suuhunsa kun sitä letkua imee? Itse en haluaisi vettä missä elää kaloja suuhuni.
Jos oot koskaan käynyt järvessä uimassa ja hörpännyt vettä suuhun vahingossa. Ei se sen kummempaa vettä ole akvaariossakaan. Kummassakin on kaloja. Pysyypähän vatustuskyky hyvänä, kun hörppii viikoittain akvaario vettä. :D

Jos haluaa vältää tuon veden hörppimisen. Ostaa sellaisen lappopumpun jolla lappoaminen saadaan aikaan. Kaikki Turhahan maksaa. [;)]
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
Nightfish
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Micke: kiitos linkistä sun viritelmiin! Fiksulta näyttää! Pitää vielä kysyä tuosta karkkipurkista, eli onko sen pohjassa reikä? Pidätkö sitä siis lattiakaivon yläpuolella? Ja tuo käsisuihkuhan on mainio idea!
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

vallumaarit: Mutta eikös siinä ime sitä vettä suuhunsa kun sitä letkua imee? Itse en haluaisi vettä missä elää kaloja suuhuni.
On tuota purskutettu jo kakarasta ja hengissä ollaan. Ja jos on ripeä, niin huomaa kun vesi alkaa tulla ja kerkee alta pois!
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Itse ennen ämpäreitä käyttäneenä sanoisin, että 10 litran kastelukannu on paljon kätevämpi. Voi viedä vaikka puutarhaan kukille vedet ja sitäpaitsi kastelukannu on paljon tukevampi kantaa kuin ämpäri.
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Nightfish kirjoitti:Micke: kiitos linkistä sun viritelmiin! Fiksulta näyttää! Pitää vielä kysyä tuosta karkkipurkista, eli onko sen pohjassa reikä? Pidätkö sitä siis lattiakaivon yläpuolella? Ja tuo käsisuihkuhan on mainio idea!
Tuo astia tyhjennysputken päässä kerää kalat ja hiekat sekä kaikki sellaiset kiintoaineet joita en halua viemäriin päästää. Kalat ja hiekat on huomattavasti helpompi kerätä tuosta kiposta kuin lattiakaivosta.
Astia on tehty ”karkki”-purkista johon olen laittanut silikonilla kiinni tuon kärpäsverkon.

Tuosta kärpäsverkosta menee vesi läpi eli pohjassa ei ole reikiä. Ehjän purkin tarkoituksena on kerätä "hiekat" ja kalat sekä muut "ainekset" joita en halua menevän viemäriin. Laitan sen aina lattiakaivon läheisyyteen kylppäriin.
Lähes aina purkissa on kala tai kaksi kun vaihdan vettä altaisiini. Hiekkaa ja kierteisiä on myös joka kerta.

Tuo "pidee"hanan käyttö helpottaa hommaa huomattavasti kun voi laskea letkun aina välillä kun vaikka laittaa AquaSafea veteen tai vaikka jos joku soittaa kesken täytön. Olen käyttänyt aikaisemmin myös pelkkää letkua jolloin oli hemmetin hankalaa työskennellä yksin.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Mä olen liitänyt puutarhaletkuun vedenvaihtoja helpottamaan Biltemasta ostetun hanaliittimen ja toiseen päähän Eheimin imuputken ja -siivilän. Jälkimmäisiä myynnissä useimmissa akvaarioliikkeissä. Tässä linkki akvaarioliike Tulipyrstön sivuille, joissa esiteltynä kyseiset Eheim-tuotteet: http://www.akvaariopuoti.net/shop/produ ... g.php?c=14" onclick="window.open(this.href);return false;.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Micke kirjoitti:Tuo "pidee"hanan käyttö helpottaa hommaa huomattavasti kun voi laskea letkun aina välillä kun vaikka laittaa AquaSafea veteen tai vaikka jos joku soittaa kesken täytön. Olen käyttänyt aikaisemmin myös pelkkää letkua jolloin oli hemmetin hankalaa työskennellä yksin.
nepis76 kirjoitti:Täyttöletkun toiseen päähän ostettiin sellainen puutarhan kastelusuutin, jolloin siitä tulee sellaista suihkua pehmeämmin eikä kovalla paineella suoraan letkun päästä. Tämä siksi, että meillä on hiekkapohja, joka letkulla valuttaessa pöllyää aivan tautisesti. Eikä mulla oo koskaan aikaa odottaa veden lipumista pikkuhiljaa. [;)]
Tossa meijän puutarhan kastelusuuttimessa on samanlainen systeemi kuin "pidee"hanassa. Kahvaa painamalla tulee vettä ja sen saa myös sillai lukittua, että vettä tulee koko ajan. Se on aika näpsä. Mulla se on yleensä lukituksella auki, mutta jos tarttee juosta puhelimeen tms, lukitus pois ja veden tulo lakkaa.
jantta
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jantta »

Voi vitsi...Ja minä kun mätän ämpärin kanssa 300 litrasestakin suuntaan ja toiseen. 8O [}:)] Oon minä kyllä miestä pyytäny laittelemaan letkusysteemit mutta ei oo vissiin ollu vielä aikaa...
Melekonen homma siinnä vaan on. Onneksi 300 litranen on alakerrassa ja pesuhuoneeseen ei oo matkaa pitkästi...Mutta sitten kun yläkerrassa on 63 l ja 128 l...ja vessa remppa on siellä vähän kesken...Joudun kantamaan veden ämpärillä alakerran pesuhuoneesta...
326l, 128l ja 63l
Koira, kaksi hamsteria, kissa, kani, viisi lasta ja mies.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mä sain letkusysteemin noille isoille altaille sillä keinolla, että tokasin avokille: Nyt riittää tää kantaminen, tuu sä kantaa tätä ämpäriä välillä. Vaihdatin sillon molempiin altaisiin samalla kertaa vedet ja teetin vielä 1/2 vaihdon. Siinähän ukko kantoi kymmeniä ämpärillisiä edestakaisin. Seuraavana päivänä sain tekstarin töissä: "testasin tässä tätä uutta systeemiä, nyt kulkee vedet letkuilla altaaseen ja pois." :mrgreen:
@ruusu
Member
Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja @ruusu »

Hyvät naiset! Ette kai se tartte miehiä yhden letkun ostamiseen? Jos ei omat taidot riitä oikean letkun ostoon, niin kyllä kaupasta saa asiantuntevaa apua. Luulen minä...

Jos lapolla vaihdatte vesiä, niin ei sitä tartte imeä sitä vettä. Laitatte veteen ensin lappopään ja pikku hiljaa koko letkun (siis sen n. metrin mittaisen), jolloin siitä lähtee ilmat pois. Kun koko lappoletku on vedessä ja täynnä vettä (tarkista, ettei ole ilmakuplia), peukalo letkun päähän tiukasti (siis siellä veden alla), letkun pää nostetaan ämpäriin ja peukalo pois! Voilá! Vesi virtaa iloisesti ämpäriin! Ämpärin pitää vain olla alempana kuin akvaario.

nim. vielä lapolla vedet vaihtava (mutta menen kyllä letkukauppaan hetikin huomenna hyvänä päivänä) (enkä huoli miestä mukaan)
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa

Elämä on onnellisten maa!
stiigo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja stiigo »

Mitenkäs sitten kun pitää sorkkia pohjaa lapolla?
Meillä tuolla sankkosysteemilläkin on niin kova imu aina, että toisen pitää puristaa letkun toisesta päästä ettei vettä siirry paikasta a paikkaan b niin kovaa vauhtia -> hiekat tulee mukana.. Tai sitten me ei vaan osata. Oisko vinkkejä?
-- edit
Ja noista kestävistä putkista, siis ei puutarhaletkua, niin millaista letkua sen sitten pitää olla? Vinkkejä mistä saa ja jos siihen päähän ostais sellaisen Eheimin imuputken ja siivilän, niin minkähän kokoista letkua siihen arvaisi hankkia :|
190L akvaario, 2 risteytyskania, New Forestin poni ja Welsh corgi pembroke uros (11/07)
cooper
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja cooper »

Mulla on kolme n.50. Ja vaidan kaikista vedet kerran 2viikossa. Se on (päivän) homma. Otan putken valutan 30-50% pois ja uudet tilalle. se siitä.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Nyt, kun olen teidän muiden vinkkejä lukenut, niin olen tullut siihen tulokseen, että tyhjäykseen käytän edelleen lappoa ja kastelukannua, mutta täyttöön aion hankkia puutarhaletkua (sitä vihreää) ja siihen pistoolit ja liittimet kiinni. Ei kyllä ennenkään ole mennyt vedenvaihtoon isompaan altaaseen kuin puolisen tuntia, mutta täyttö on ollut vähän raskasta, kun on pitänyt niin ylös sitä kannua nostella. No, kunhan saan letkun hankittua, niin pitää varmaan kehittää jokin uusi tapa urheilla...
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mun kehityskertomuksen aiheesta akvaarion veden vaihto voi lukea Aponogeton cf. AW:n numerosta 1/2006.
http://www.aqua-web.fi/aponogeton/38-ap ... 52-01-2006" onclick="window.open(this.href);return false;
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

stiigo kirjoitti:Ja noista kestävistä putkista, siis ei puutarhaletkua, niin millaista letkua sen sitten pitää olla? Vinkkejä mistä saa ja jos siihen päähän ostais sellaisen Eheimin imuputken ja siivilän, niin minkähän kokoista letkua siihen arvaisi hankkia :|

Puutarhaletku on ihan sopivaa. Imuputkea saa ainakin kahta kokoa. Toinen sopii letkuun, jonka halkaisija on 16/22 mm ja toinen 12/16 mm.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”