Akvaario kerrostalossa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Akvaario kerrostalossa
Kiitti crisse_83 vastauksesta, uskallan siis laittaa altaan... Mites jos lattia ei silti kestä (joku virhe rakentaessa tullut tms.) niin kuka sen sitten korvaa?
-
- Starting Member
Kyllä suurin riski kerrostalossa on että allas itsessään räjähtää ja aiheuttaa pienimuotoista rakenteiden kostumista. Itse rakennuksilla työn puolesta pyörivänä voin kyllä sanoa, että välillä hyvinkin pienellä alalla on muutama lava laastia joista kukin painaa ~1000kg. Mikään rakenteissa ei viittaa siihen että nämä kyseiset lavat olisivat piakkoin suuntaamassa alempiin kerroksiin.
Kuten jossakin aikaisemmassa viestissä oli todettu että merkittävämpää on se että kuinka isolle alalle tuo kyseinen paino jakautuu. Eli jos tukijalkoja on riittävästi ja tukijalkojen koko on riittävä ei suurikaan massa ole ongelma.
Kuten jossakin aikaisemmassa viestissä oli todettu että merkittävämpää on se että kuinka isolle alalle tuo kyseinen paino jakautuu. Eli jos tukijalkoja on riittävästi ja tukijalkojen koko on riittävä ei suurikaan massa ole ongelma.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
Älä mene isännöitsijän puheille turhaan, kyllä jokainen kerrostalo kestää esimerkiksi vesisängyn joka painaa helposti lähemmäs tonnia...kimsl kirjoitti:Eli, voiko kerrostalon 4 kerrokseen laittaa juwel rio 300, tuolta löytyy tietoa painosta yms. http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=134074" onclick="window.open(this.href);return false;
Otan selvää talon iästä, mutta kannattaisiko kysyä isännöitsijältä?
lisäksi isännöitsijä voi silkkaa veemäisyyttään kieltää akvaarion laittamisen, koska sehän on selvää että akva vähintään alkaa heti vuotamaan tms ja tulee vesivahinko.
Rakennevirheistä ei kannata sinun huolehtia, koska se on taloyhtiön ongelma ja sinulle mahdollisesti tulleet vahingot korvaa oma kotivakuutuksesi.
-
- Senior Member
Genuinex kirjoitti: Itse rakennuksilla työn puolesta pyörivänä voin kyllä sanoa, että välillä hyvinkin pienellä alalla on muutama lava laastia joista kukin painaa ~1000kg. Mikään rakenteissa ei viittaa siihen että nämä kyseiset lavat olisivat piakkoin suuntaamassa alempiin kerroksiin.
Joo meilläkin oli tuossa ed. viikolla kerrostalon ontelaattojen päällä 4 kpl tonnin laasti säkkiä tiukasti vierekkäin, että eiköhän ne akvaariotkin siellä lattialla pysyne.
Mistä näistä tietää..
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
On muuten olemassa taloja, joissa on vesisänkykielto. Mutta ne taitavat kyllä olla aiiiikas harvassa. Vesisängystä voi tietty kysellä jos haluaa kysellä lattian kantavuuksiaMörrikkä kirjoitti:Älä mene isännöitsijän puheille turhaan, kyllä jokainen kerrostalo kestää esimerkiksi vesisängyn joka painaa helposti lähemmäs tonnia...

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Advanced Member
Meillä oli aikoinaan vesisänky, 180*210, että vettä sinne mahtui, eipä käyny mielessä kysyä keltään lupaa siihen. Harvemmin kukaan monen kuution akvaarioita kerrostaloon laittaakaan, että eiköhän ne lattiat perusakvaarioita kestä.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: en vielä mihinkään
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kai minäkin nyt sitten uskallan perustaa sen 720 litraisen akvaarion tänne kaupungin vuokrataloon? Koko akvaariolla olisi siis 200 x 60 x 60 cm; alakaapistot 3 kpl x 60 x 45 cm, johon sitten laitan yhtenäisen tukevan kansilevyn akvaarion kokoa. Alakaapistoissa on sokkeli, joka ovat hieman pienempi kuin varsinainen kaappi. Ajattelin laittaa ne niin, että kaapisto-10 cm-kaapisto-10 cm-kaapisto, ja siihen päälle sen kansilevyn.
Mutta kannatisiko myös tuonne pohjalle laittaa kansilevyn kokoinen pohjalevy (eli 200 x 60 cm)? Jakautuisiko tuo paino silloin isommalle alalle?
Uskaltaisiko isännöitsijältä kysyä? Hmm. No mulla on onneksi hyvä maine noiden koirien kanssa, kun kerään paskat pussiin, ja mutenkaan nuo ei juuri häiritse muita asujia, vaikka noita monta onkin. Epäilen, että kaupungin talojen materiaalit eivät ole niitä kaikkein parhaita, rakennusvuosi on muistaakseni 1972.
Mutta kannatisiko myös tuonne pohjalle laittaa kansilevyn kokoinen pohjalevy (eli 200 x 60 cm)? Jakautuisiko tuo paino silloin isommalle alalle?
Uskaltaisiko isännöitsijältä kysyä? Hmm. No mulla on onneksi hyvä maine noiden koirien kanssa, kun kerään paskat pussiin, ja mutenkaan nuo ei juuri häiritse muita asujia, vaikka noita monta onkin. Epäilen, että kaupungin talojen materiaalit eivät ole niitä kaikkein parhaita, rakennusvuosi on muistaakseni 1972.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Mä kysyin silloin ku oli tarkoitus 540litranen ottaa et kestääkö lattia. Vuokaisäntä sano vaan et hän tarkistaa. Soitti sit myöhemmin et lattiat kestää ja kyseli et onks mul vakuutusta. Vakuutus on kunnossa joten lupa tuli.
Alapuolella asuva näki kun toin tota mun 145litrasta ja sano vaan et ilmoit sit ku se poksahtaa ni hän laittaa omansa kans kasaa ni menee samaan laskuu sit
On kuulemma kans itellä akvaario. Kilppari asuntona tosin.
Alapuolella asuva näki kun toin tota mun 145litrasta ja sano vaan et ilmoit sit ku se poksahtaa ni hän laittaa omansa kans kasaa ni menee samaan laskuu sit

Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.