Sokkotetra

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Sokkotetra

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuli vaan mieleen, että onko täällä käviöistä kuinka monella noita sokkotetroja akvaario kaloina? Voistteko kertoo kokemuksia kyseisen kalan pidosta. :)
Monnis-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Monnis- »

Tässä linkissä on hieman kokemuksia. Itse näin joskus noita jossain kaupassa, mutta en uskaltanut ottaa koska noitten vaatimuksista en oikein tiedä. Mitenkähän tommoisten pidettävyys on akvaariossa, kun eikös nuo elä luolissa ja jäävät albiinon näköisiksi koska ne eivät tarvitse vihollisten puuttuessa suojaväriä, eli lajiakva olisi noille tarpeen?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Tuossa linkissä ainakin sanottiin että kannattaa pitää lajiakvaariossa.
Eikös niille voisi tehdä saman laisen akvaarion kun niille malaviahvenille, eli sisustaa akvaarion pelkästään kivillä, ja käyttää valaisemina jotain semmosta lamppua jonka valo ei ole hirmu kirkas.
Monnis-
Member
Member

Kyllä varmaan malawityyliin tuon akvaarion voisi tehdä. [;)] Tästä linkistä muuten luin että poikasena niillä on vielä tummat silmät mutta sitten kun silmät ovat tarpeettomat niitten päälle kasvaa jonkinmoinen rasvakerros.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Kyllä muistelisin että niin niille käy.
Monnis-
Member
Member

Hmm.. Jos nuo saisi kutemaan kävisiköhän tuo silmien poistuminen poikasille sitten sillä akvaariossahan olisi kuitenkin valo jolloin olisivatko silmät silloin tarpeen..? :roll:
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Uskoisin että poikasten silmät surkastuisivat, vaikka akvaariossa valo olisikin.
Monnis-
Member
Member

Löysin kokemuksia noitten pidosta seura-akvaariossa ja ehkäpä tämän takia noita olisi paras pitää lajiakvassa:

"These guys are easy to keep and very hardy. They do well in community tanks, but when they get bigger, start regarding other fish as food. I didn't know where my neons were going, then found the rear half of a full grown coolie loach sticking out of a blind cave's mouth. They are amazing for their ability to navigate and feed obviously without sight."
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Re: Sokkotetra

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Jatkan tähän vanhaan ketjuun, kun asia koskee otsikon lajia. Sokkotetrojen luonnollisen elinympäristön veden kovuuden vaihteluväli on melko iso, samaten lämpötilan. Mitkähän mahtaisivat olla sopivat arvot akvaarioympäristössä? Jossain viestissä täällä niitä sanottiin kovan veden kaloiksi, mutta seura-akvassakin olen niitä lukenut pidettävän. Tarvitseeko vettä kovettaa? Mielessä on taas käynyt lajiakvaarion perustaminen sokkotetroille, niin alustavasti selvittelen, millaiset olot ne vaativat.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

En tiedä kuinka sopeutuvaisia nuo sokkotetrat ovat erilaisiin vesioloihin, mutta Markku Varjo ainakin suosittelee pH 6,5-7, gH 5-20 ja lämpötila 20-25.
Akvaariokalat-kirja kertoo kalan olevan sopiva monenlaisiin seura-akvaarioihin, ja sopivimpia seuralaisia olisivat kuulemma pienet monnit ja nuoliaiset. Näköjään hieman kyseenalainen neuvo tuon Monnis-:n viestin perusteella. Lisäksi mainitaan sokkotetran kotiluolien veden olevan kovaa, ja että viljely onnistuu vain kovassa vedessä.

Todella mielenkiintoisia kaloja kyllä. :)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Mitähän kaloja voisi laittaa sokkotetra-altaaseen pohjaa puhdistamaan? Vai syövätkö tetrat itse pohjalta ruokaa? Voisikohan laittaa jotain rapuja vai menevätkö ne parempiin suihin?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Mustavaris kirjoitti:Mitähän kaloja voisi laittaa sokkotetra-altaaseen pohjaa puhdistamaan? Vai syövätkö tetrat itse pohjalta ruokaa? Voisikohan laittaa jotain rapuja vai menevätkö ne parempiin suihin?
Kuule ööh tuohon kymysykseen en osaa vastata mutta ööh onko siula tuommonen sokkotetra akvaario, jos on niin voisko siitä saada kuvaa nähtäväksi, olisi mukava nähdä tommonen akvaario. :)
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Ei mulla vielä sokkotetra-allasta ole, mutta sellaista olen tässä suunnitellut. Tarkoitus olisi sisustaa se pelkillä laavakivillä ja pohjahiekalla. Pari kuvaa olen sen sijaan etsiskellyt, joissa näkyy sisustustakin:

Kuva1
Kuva2 => scrollaa hiukan alaspäin. Minun makuuni hieman karu.
Ja tätä linkkiä ei tämä forum näköjään suostu laittamaan nätisti (ilmeisesti liian pitkä linkki), joten kuva3:
http://picasaweb.google.com/lh/viewPhot ... 6576615234" onclick="window.open(this.href);return false;

Haluan altaan, jonne ei tartte laittaa yhtään kasvia vastapainoksi kasvilliselle versiolle, ja kun luolista muutenkin olen kiinnostunut, niin sokkotetrat alkoivat viehättää. Himmeä valaistus olisi hyvä, mutta mahtaakohan sellaisia loisteputkia olla olemassa?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Kiitos paljon linkeistä. :) eikös sokkotetra altaaseenkii voi laittaa jotain hämärässä viihtyviä kasveja, ei kait sen tartte autio olla jos ei ite halua. [;)]
Jos saat toteutettua tuon sokkotetra akvan niin jos viitsit sit laittaa muutaman kuvan vielä niin ois toooosi kiva. :mrgreen:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Mustavaris kirjoitti:Haluan altaan, jonne ei tartte laittaa yhtään kasvia vastapainoksi kasvilliselle versiolle, ja kun luolista muutenkin olen kiinnostunut, niin sokkotetrat alkoivat viehättää. Himmeä valaistus olisi hyvä, mutta mahtaakohan sellaisia loisteputkia olla olemassa?
Valaistukseksi riittäisi varmaan silloin mainiosti joku pienoisloisteputkella varustettu pöytävalaisin tai vastaava nanoriutta-altaisiin tarkoitettu lamppu.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

7330 kirjoitti:Valaistukseksi riittäisi varmaan silloin mainiosti joku pienoisloisteputkella varustettu pöytävalaisin tai vastaava nanoriutta-altaisiin tarkoitettu lamppu.
Samaa olin itsekin ajatellut, mutta kun on Juwelin allas, niin siinä on se loisteputkikansi. Pitäis pistää koko höskä pois ja hankkia kansilasit. Tällä hetkellä ei taida oikein budjetti suoda moista investointia. Saas nähdä, kestääkö budjetti hetkeen tuota kalaston uudistamistakaan. Kahdelle imunuoliaiselle pitäisi sitten myös löytää uusi koti, kun ei ne taida sokkotetrojen kanssa oikein mennä ja muutenkin on kesällä veden lämpötilan kanssa ongelmia.
keijusto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja keijusto »

Itse olen vuosikausia suunnitellut tuollaista luola-allasta sokkotetroille, sellainen mahdollisesti päädystä katsottava. Luolan katossa voisi olla pari reikää josta (päivän) valoa tulee ja akvaarioon sisälle voisi laittaa sellasia vedenkestäviä ledejä (tuommosia kuuvaloja myy ainakin Akvaarioon.fi).
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Vihdoin olen saanut sokkotetra-altaan aikaiseksi. Siellä ne nyt uiskentelevat, 12 kappaletta sokkotetroja. Kymmenen niitä piti tulla, mutta liikkeessä oli 12 enkä raaskinut jättää kahta sinne yksinään. Kävin niitä jo pari kertaa kaupassa katsomassakin, mutta vasta sinilevän nujertamisen jälkeen pystyin niitä omaan akvaani hankkimaan.

Kalat ovat aivan mielettömän aktiivisia: uivat jatkuvasti ympäri allasta ja tutkivat paikkoja. Mitkään kalani eivät ole koskaan olleet noin aktiivisia, mutta aika kivahan noita on katsella, kun niin uteliaina menevät jatkuvasti ympäriinsä. Kun illalla pudotin kaloille ruokaa ensimmäisen kerran, alkoi valtava kuhina pohjalla, kun jokainen etsi itselleen syötävää.

Altaan sisustuksena on vain hiekkapohjalla laavakiviä ja punamelalehtiä. Sokkotetrojen kavereina asustaa viisi piikkisilmää, koska ne olivat altaan aiemmat asukit, joita en halua pois antaa eivätkä ne mahdu 200-litraiseenkaan. Toivon yhteiselon sujuvan. Piikkisilmiä varten on laavakivistä rakennettu oma luola, jonne ne heti majoittuivat. Todella mukavia otuksia nuo sokkotetrat näin yhden päivän perusteella.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Mustavaris, olisi mukava kuulla (=lukea) sokkotetrojen kuulumisia... ja kuviakin voisin katsella. [;)]
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Sokkotetrat ovat nyt olleet minulla jo hyvän aikaa ja ovat erittäin vilkkaita kaloja. Painotan sanaa vilkkaita, koska mikään kaloistani ei ikinä ole ollut näin vilkasliikkeinen. Sokkotetrani uivat aivan jatkuvasti paikasta toiseen ja jos ne kuulevat rapinaa, ne alkavat aivan hullun lailla poukkoilla ympäriinsä. Niiden kanssa samassa akvaariossa ovat edelleen viisi piikkisilmää aiemman kalaston jäljiltä, mutta olen alkanut miettiä niiden siirtämistä muualle. Sisustus ei ole niille kaikkein optimaalisin.

Pari viikkoa akvassa oli evakossa punanoitamonni, joka pelkäsi sokkotetroja, raukkaparka :(. Se kyhjötti jatkuvasti samassa paikassa evät supussa eikä uskaltanut liikkua mihinkään. Kun sitten siirsin sen takaisin omaan akvaarioonsa, se piristyi aivan silmissä. Nyt se on taas oma entinen itsensä :). Sokot siis eivät todellakaan sovellu sellaisten kalojen kaveriksi, jotka pelkäävät vilkkaita kaloja. Ne eivät myöskään sovellu hitaiden kalojen seuraksi, sillä ne vievät kaiken ruuan pohjalta hyvin nopeasti. Tästäkin syystä piikkisilmien pitäminen samassa akvaariossa hieman epäilyttää.

Ruokinta onkin se ainoa isompi ongelma. Sokot ottavat suuhunsa palasen ruokaa ja kuljettavat sitä ympäriinsä. Sitten ne usein pudottavat sen eivätkä enää välttämättä löydä ruokaansa. Akvaariossa on jatkuvasti syömätöntä ruokaa, joka sitten muhii siellä pohjalla vedenvaihtoon asti. Vedenvaihdossakin olen huomennut, ettei ruoka tahdo kunnolla imeytyä letkuun (on ilmeisesti niin painavaa?). Lisäksi laavakivet ovat niin huokoisia, että niiden kolot ovat pian täynnä ruokaa ja akva näyttää sottaiselta. Pitäisi varmaan harkita ulkosuodatinta tähänkin akvaan. Sottaiset kalat vaativat tehokkaan suodatuksen :mrgreen:.

Ruokaongelmaan olen pohtinut myös toista ratkaisua eli sopivan pohjakalan / ravun löytämistä. En vain oikein tiedä, mikä pohjakala viihtyisi noiden kanssa ja tuollaisessa ympäristössä. Katkat taas ovat niin pikkuisia, että sokot varmaan popsisivat ne suihinsa. Levätkatka on hieman isompi, mutta jotenkin tuntuu siltä, että sekään ei viihtyisi noin vilkkaassa ympäristössä - olenko oikeassa? Onkohan sellaista otusta, jonka voisi noiden kanssa samaan akvaan laittaa?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Voisitko laittaa kuvaa noista siun sokkotetroista? :)
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Mustavaris kirjoitti: Ruokaongelmaan olen pohtinut myös toista ratkaisua eli sopivan pohjakalan / ravun löytämistä. En vain oikein tiedä, mikä pohjakala viihtyisi noiden kanssa ja tuollaisessa ympäristössä. Katkat taas ovat niin pikkuisia, että sokot varmaan popsisivat ne suihinsa. Levätkatka on hieman isompi, mutta jotenkin tuntuu siltä, että sekään ei viihtyisi noin vilkkaassa ympäristössä - olenko oikeassa? Onkohan sellaista otusta, jonka voisi noiden kanssa samaan akvaan laittaa?
Kuulostaa tosiaan siltä, että pohjalle pitäisi saada joku puhdistaja. Ruuantähteet ovat varmasti melkoisen rumia, ja heikentävät vedenlaatuakin siellä mädäntyessään.

Mitenkä olisi jokin vähän isompi, saksekas rapu? Sinirapu, vaikkapa. Tietenkin ne syövät kaloja kiinni saadessaan, mutta sokkotetrojen kuvittelisin vauhtinsa puolesta olevan turvassa. Ravut myös menisivät samoissa vesioloissa (vähän normiallasta kovemmassa ja viileämmässä) kuin missä sokkotetrat viihtyvät. Leväsukarapu on melkoisen arka jo keskikokoisten tetrojenkin seurassa ainakin oman kokemukseni mukaan, joten se varmaan saisi hermoromauksen sokkotetroista. Vanhoja naaraita lukuunottamatta ne eivät myöskään ole paljonkaan muita sukarapuja isompia.

Toinen vaihtoehto voisi olla se perinteinen partamonni. Niiden hermothan tuntuvat kestävän melkein mitä vain.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”