Kysymys johon kaipaisin mielipiteitä.
70L nano pyörinyt ilman ongelmia noin puolitoistavuotta ja nyt kaikki elävä on siirretty noin 2kk sitten perustettuun 700L altaaseen. Onko hyötyä vai haittaa siirtää nanossa ollut noin 4-5cm hiekkapeti varovasti uuteen altaaseen jossa hiekkaa noin 5 cm kerros? Pikkualtaan hiekka näytttää puhtaalta ja seassa harmaata lietettä seka tietysti kaikenmaailman vipeltäjää.
Hyötyä vai haittaa? (Hiekan siirto vanhasta uuteen)
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Hyötyä vai haittaa? (Hiekan siirto vanhasta uuteen)
Riuttaharrastaja 1000L, SPS, LPS.
Re: Hyötyä vai haittaa? (Hiekan siirto vanhasta uuteen)
Voi siirtää jos hiekka on toiminut täyellisesti.mutta jos on ollut ongelmia hiekan kanssa,kannattaa se pestä.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itse en ehkä menisi laittamaan isoon altaaseen, jos iso allas on ollut noinkin pitkään jo kypsymässä. Saattaa nimittäin turhaan laittaa allasta epätasapainoon. Ihan alussa ehkä hiekan olisi voinutkin lisätä, mutta enää en laittaisi.
Älä kuitenkaan heitä hiekkaa pois, vaan pese hyvin/keitä jatkon tarpeita varten (esim.kun vaihdat mahdolliseen refugioon hiekkapedin tms)
Tämä tosin on täysin täysin täysin aloittelijan neuvo
Älä kuitenkaan heitä hiekkaa pois, vaan pese hyvin/keitä jatkon tarpeita varten (esim.kun vaihdat mahdolliseen refugioon hiekkapedin tms)
Tämä tosin on täysin täysin täysin aloittelijan neuvo

Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Jos hiekka tervettä,niin miksei voisi siirtää?Huuhtelet vain hiekan merivedessä kaikesta irtonaisesta aineksesta.
-
- Kim Söderberg
- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Jos paksua pohjahiekkaa siirretään niin menee bakteerit sekaisin, eli hapettomat saa ilmaa ja kuolevat.
Itse en käyttäisi vanhaa pohjahiekkaa jos se tuoksahtaa mädälle.
Sen pitäisi tuoksua merelle (ei satamalle välimerenmaissa)
Itse laitan aina uutta, mutta pintakerroksen (1 - 2 cm) voi ottaa uudestaan käyttöön ja näin saadaan ymppi samalla
Itse en käyttäisi vanhaa pohjahiekkaa jos se tuoksahtaa mädälle.
Sen pitäisi tuoksua merelle (ei satamalle välimerenmaissa)

Itse laitan aina uutta, mutta pintakerroksen (1 - 2 cm) voi ottaa uudestaan käyttöön ja näin saadaan ymppi samalla
-
- Member
- Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kun itse laitoin allasta pystyyn, niin sain raa:lta ystävällisesti nk.ymppihiekkaa, eli pienen satsin wanhaa hiekaa, jonka sitten sormilla "haravoin" uuden, elottoman hiekan sekaan omaan altaaseeni. En tiedä, oliko tuosta nyt sitten mitään hyötyä, koska kivet olivat niin täynnä elämää kun ne altaaseen laitoin, mutta tämän ymppihiekan käytön olen kyllä kuullut usealta taholta, että jouduttaisi kypsymistä.
En kyllä sitten tiedä, onko mitään hyötyä lisätä käytettyä hiekkaa jo muutama kuukausi sitten käynnistettyyn altaaseen..?
En kyllä sitten tiedä, onko mitään hyötyä lisätä käytettyä hiekkaa jo muutama kuukausi sitten käynnistettyyn altaaseen..?
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.