Kypsytys bio digestillä!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Genuinex
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Kypsytys bio digestillä!

Viesti Kirjoittaja Genuinex »

No niin. Laitoin siis eilen ~57 litraiseen ala-altaaseen 300l akvaarion suodattimen kypsymään. Suodatin on itse kyhätty ja se sisältää ~5l sera siporaxia. Esisuodattimena toimii seran jonkinlainen huokoinen matto+vanu.

Vedet laitoin akvaarioon n.klo 18.00, Lisäsin myös ohjeen mukaan kaksi ampullia bio digestiä. Tosin kaadoin molemmat ampullit suodattimeen. Ripaus kalanruokaa. 21.00 kolmas ampulli + kalanruokaa. Aamulla Tetran tippatesti näytti vielä nitriitille <0.3.

Tänään laitoin reilummin kalanruokaa esisuodattimeen jotta se ei lillu pitkin akvaariota n.klo 14.00. Nyt juuri tehty mittaus oli jotain mitä ei näillä kemistin taidoilla pysty toteamaan, joten kertokaa ystävät hyvät miten laimennan tuota testiä jotta saan jonkinlaisen luotettavan tuloksen, mutta nitriitti oli yli asteikon tai vähintään 3.3-33mg/l

Missä vaiheessa vesi kannattaa vaihtaa?

Akvaariossa selkeästi tapahtuu jotain :D

-----------------------

Do dih!

Haku is my best friend :mrgreen:

Eli laitoin 5ml vettä +1tippa reaganssia. Tulos 3.3-33mg/l.

Eikös se nyt siis tarkoita että nitriittiä on aivan pirusti?

Mihin väliin nyt sitten sovitan vedenvaihdon? Annanko vielä rauhassa muhia vai voiko korkea nitriitti/muut vedessä tällä hetkellä olevat aineet tuhota hyödyllistä bakteeristoa?
Teemu Salonen

Re: Kypsytys bio digestillä!

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jossain on mennyt jotain pahasti metsään. Nitriittiä ei pitäisi olla yhtään. Miksi se kalanruuan lisäys?

Se ei oo mulle oikeastaan koskaan menny jakeluun... Ko. aine on sellainen, että kalat voi kotiuttaa käytännöllisesti katsoen välittömästi. TArkotus ei ole survoa joukkoon puolikkaita poroja eikä kalanruokia.
Genuinex
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsytys bio digestillä!

Viesti Kirjoittaja Genuinex »

Veden vaihto ~70% + esisuodattimen puhdistus klo 16.00
Uudet mittaukset klo 21.15.
Nitriitti <0,3mg/l
Mielenkiintoista. Kalanruokaa öösäsin ihan vain sillä että saan tämän nitriitti piikin aikaiseksi. Itse kun olen erittäin skeptinen kaiken maailman aineiden toimivuuden suhteen. Onhan täälläkin keskusteltu bakteeri valmisteiden tehosta/tehottomuudesta. Halusin vain todeta että onko niitä bakteereita siellä. Eikös siihen paras konsti ole kuormittaa vettä? En sitten tiedä oliko tässä kyseisessä tempauksessa mitään järkeä, mutta ainakin itse pystyn nyt suosittelemaan tuota biodigestiä startti aineeksi. En siis käyttänyt pakkauksessa mukana olevaa Stop Ammo ainetta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”