Hiilidioksidin levitin, apuva

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Monniliini
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Hiilidioksidin levitin, apuva

Viesti Kirjoittaja Monniliini »

Pohdin 112-litraisen akvaarion ottamista uudelleen käyttöön, mutta itselleni hiilidioksidin levitin on hieman outo kapistus. Yritin haulla etsiä tietoa, mutta silti moni asia jäi epäselväksi. Itseäni kauhistuttaa alkaa rakentaa omia hiiva-/liivatesysteemejä, koska se kuulostaa liian hankalalta 8O Minkä hintaisia "valmiit" hiilidioksidin levittimet ovat? Ilmeisesti niitä on kaasupullolla ja semmoisella, johon itse valmistetaan litku :P Semmoista voisin harkita, mutta itse en uskalla alkaa rakentaa pullosysteemejä...
silluskooni
Starting Member
Starting Member

Re: Hiilidioksidin levitin, apuva...

Viesti Kirjoittaja silluskooni »

Minulla on kaksi erilaista, toisessa on pulputin, joka toimii sähköllä ja levittää hiilidioksidit veteen, toinen on ns passiivilevitin - ja mielestäni paljon mukavampi. Eka on suomalaisesta eläinkaupasta, toinen tilattu Saksasta nettikaupasta. Molempien hinta jotain 150€ ja toimivat pienellä täyttöpullolla.
Kasvit ovat tykänneet, käy kysymässä neuvot lähimmästä HYVÄSTÄ akvaariokaupasta, mieluummin useasta, että saat mieleisesi vaihtoehdon.
Itse en ole innostunut kiljunteosta, vaan haluan helpon, joskin kalliin, vaihtoehdon valmispullosta. :D
sourz
Member
Member

Re: Hiilidioksidin levitin, apuva

Viesti Kirjoittaja sourz »

Karkeasti ottaen on aktiivi- ja passiivilevittimiä, kaasupullolla ja käymisastialla
Hintavertailu kannattanee tehdä itse, mutta settinä passivilevittimet varmaan 20-30€ ja aktiivilevittimet n. 50€
Kaasupullolle, paineensäätimlle ja aktiivilevittimelle tulee varmaan nelinkertainen hinta.

Kaasupullossa ja käymisastiassa kummassakin omat hyvä ja huonot puolet.
Itse päädyin käymisastiaan koska on edullisempi ja kaasun tulon loppuessa saa tehtyä taas helposti lisää, ilman, että tarvii juosta kaupoissa.

Jos päätyy omaan hiilidioksidi tuotantoon niin liivateet kannattaa muutenkin unohtaa.
Halvempi ja helpompi käyttää ruokasoodaa hidastamassa käymistä. Ei tarvitse keitellä mitään, aineet vain sekaisin ja korkki kiinni.

Esim. Ferplastilla on olemassa aktiivilevitin ja siihen käymispullo.
Käymisaineita saa ostaa erikseen, jos ei halua mitata itse hiivan ja soodan määrää.
Sokeria pitää vain olla omasta takaa.

Pullosysteemeistä ei ole omia kokemuksia, kuinka kalliiksi tulevat käytössä.
Monniliini
Member
Member

Löysin Ferplastin hiilidioksidin levittiminen alle 150-litraisiin akvaarioihin, hinnaltaan muistaakseni 42,90€. Kuulostaako kalliilta/halvalta? Siihen tehdään itse joku sekoitus :) Pääasia itselleni on, etten joudu rakentelemaan mitään, hehheh.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on tuollainen ferplastin systeemi omassa altaassa. Se tuli ensin 100 litraiseen, mutta nyt se pulputtaa 2 limsapullon systeemillä 200 litraisessa. Mun mielestä ihan kohtuuhintainen paketti ja sitä pystyy sitten itse vähän muokkaamaan. [;)] Haittapuolena tossa levittimessä on sen tukkeutuminen. Varsinkin jos pulaan kasvien kanssa ja hivenen myllään, joudun putsaamaan sen parikin kertaa viikossa. Muuten puhdistan sen samalla kun on vedenvaihtopäivä. Mutta systeemi on ollut käytössä jo puolisen vuotta, niin kyllä ihan tyytyväinen olen ollut.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Miulla on tuo Ferplastin versio myös. Enkä mie sitä ole putsaillut muuta kuin kerta kuukauteen kun oon pulloon uudet liemet vaihtanu. Ja teho tuntuu luvatusta huolimatta riittävän tuohon miun isompaanki altaaseen.. :) Sellaisen meinaan hankkia toisenkin, eli tuohon pienempään.

Itse vierastan myös omien liemien ja patenttien tekoa, joten olen uhrannut rahoja ostamalla sen ferplastin oman täyttöpakkauksen. Kolme annosta siinä on ja hinta kohtuullinen.
sourz
Member
Member

Mulla sen levittimen siivoamisväli ollut 2-3 viikkoa.
Taitaa olla halvimmasta päästä aktiivilevittimenä.
Pulloon laitetaan pohjalle sokeria sitten lämmitä vettä ja mukana tulevista pusseista jauhot sekaan.
Aineita sai ferplastin omia tai sitten 1ml kuivahiiva, 10ml ruokasoodaa, 2dl sokeria ja 8dl vettä reseptillä.
Itsellä käymisastiana neljän litran kanisterissa kolmisen litraa vettä.
Monniliini
Member
Member

sourz kirjoitti:Mulla sen levittimen siivoamisväli ollut 2-3 viikkoa.
Taitaa olla halvimmasta päästä aktiivilevittimenä.
Pulloon laitetaan pohjalle sokeria sitten lämmitä vettä ja mukana tulevista pusseista jauhot sekaan.
Aineita sai ferplastin omia tai sitten 1ml kuivahiiva, 10ml ruokasoodaa, 2dl sokeria ja 8dl vettä reseptillä.
Itsellä käymisastiana neljän litran kanisterissa kolmisen litraa vettä.

Tota mietinkin, et voiko siihen ostaa lisää aineksia erikseen, mutta ilmeisesti voi? Hintahaarukka? Mut siis samaa laitetta voi käyttää myös noin, että tekee liuokset alusta loppuun itse?? Onko teillä toi pullo vedenpinnan yläpuolella? Tietty akvaarion ulkopuolella tarkoitan :P
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä siihen voi ostaa lisää käymisaineita, tulee vaan paljon kalliimmaksi kuin itse tehty satsi. Sourz:n resepti on varmaan 1,5 l limsapullolle, kun tuohon ferplastin omaan litkupulloon ei taida noin paljoa tavaraa mahtua.

Mulla on pullot akvaarion vieressä, en niitä ole nostanut pinnan yläpuolelle. Siinä paketissa tais ollakin se takaiskuventtiili jo mukana. Ilman tota takaiskuventtiiliä kannattaa pullot nostaa pinnan yläpuolelle.
sourz
Member
Member

nepis76 kirjoitti:Sourz:n resepti on varmaan 1,5 l limsapullolle, kun tuohon ferplastin omaan litkupulloon ei taida noin paljoa tavaraa mahtua.
En voi ottaa krediittejä reseptistä, kun joskus sen täältä kopion.
Kyllä se sinne ferplastin pulloon on mahtunut.Toki onhan siinä riski, että tulee kuohat yli, jos käy liian nopeasti, mutta ei ollut ongelmia.
Pullon sijoituksella ei ole mitään väliä, kyllä se kaasu tiensä löytää.
Takaiskua ei kannata olla milloinkaan asentamatta, kun laittaa letkun akvaarion sisälle.
asa1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja asa1 »

Minulla on kaasupullo joka toimii moitteettomasti, mutta ongelmia levittimen kanssa: se pulputtaa vettä kaiket päivät ja yöt sellaisella äänellä ettei saa nukuttua. Ei taida olla ihan normaalia että siellä on pieni "vesiputous"? kuulemma kaasun pitäisi ottaa tilaa ja työntää vesi pois, mutta tämä jo kolmatta päivää pulputtaa...ratkaisu? Vähän rasittavaa joka päivä laittaa johdot pistorasiaan ja pois ja kaasun uudelleen säätely :?
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

nepis76 kirjoitti:Mulla on tuollainen ferplastin systeemi omassa altaassa. Se tuli ensin 100 litraiseen, mutta nyt se pulputtaa 2 limsapullon systeemillä 200 litraisessa.
Onkos sulla jollain jakoliittimellä ne 2 pulloa liitetty siihen yhteen levittimeen?Mistä hommasit liittimen jos on sellainen?

Minustakin hyvä vehje muuten mutta tosiaan tukkeutuu se pikku suodatinmatto helposti eikä vesi kierrä enää niin hyvin,eli putsailla saa tiuhaan.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mä tein niin, että 2 limsapulloa on T-liittimellä yhdistettynä, siitä sitten letku kuplalaskuriin ja siitä levittimeen. Sori, valokuvaa en saa, ku unohtu ostaa kameraan patterit, mutta hätäseen piirsin tollasen kuvan.
Kuva
Eli tossa kuvassa harmaalla on se T-liitin, ostin sen ihan akvakaupasta.
sourz
Member
Member

Sitten jos haluaa hienostella niin laittaa vielä takaisuventtiilit ennen t-liitintä niin voi "lennosta" vaihtaa yhteen pulloon kerrallaan uuden liemet, ilman, että kaasun tulo keskeytyy.

Sen pienen suodatinmaton palan voi jättää pois siitä imupuolelta.
Varsinkin jos levittimen saa asennettua niin syvälle, ettei pinnassa mahdollisesti leijailevat kasvinpalat tms. imeydy sisälle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”