Ok, kiitos oikaisusta. Aina sitä oppii sitten jotakin uuttaTeemu Salonen kirjoitti:Juwel valmistaa myös terraarioita. Tosin niitä ei ole suomessa näkynyt muualla kuin muutamassa myymälässä. Ovat siis modulaarisia kokonaisuuksia.^ (Käsittääkseni) Juwel tekee vain akvaarioita. En ole ikinä kuullutkaan Juwel-terraarioista eikä pikainen googletuskaan tuottanut tulosta
Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Valvoja: Moderaattorit
Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Eilen altaaseen saapuneet 10 kuparitetraa herättivät tankin eloon! Iso parvi kardinaaleja piilotteli ennen kuparisia kannon takana, mutta nyt on yhtäkkiä koko akvaario on täynnä kaloja. Aika veikeitä nuo kuparitetrat, tänään illalla päällä on ollut hirmuinen kuturalli, 5+5 yhtälöllä ja nuorella iällä tuloksena on pieniä mätitruikkauksia minne sattuu ja morsiot/sulhaset vaihtuu lennossa. Sänkyyn asti ei ehditä!
Perhoskirjoahvenet taitavat taas puhdistaa kutukantoa myöskin, tosin edellisestä on alle viikko vasta...
Timo the partamonni sujahti kanssa akvaarioon, tipahti suoraan ison kannon päälle ja kas kummaa ei ole sen jälkeen näkynyt.
Leväsukat kanssa touhottavat jossain, luulin niiden kuolleen, mutta kyllähän ne jo esillekin uskaltavat.
Surkusempaa on katsella noita monnisia, joilla on joku vaiva. Vain niitä.
Ja karanteenissa olevan lehtispariskunnan vaimoke ei kanssa välttämättä selviä, mutta se olikin jo odotettavissa.
Perhoskirjoahvenet taitavat taas puhdistaa kutukantoa myöskin, tosin edellisestä on alle viikko vasta...
Timo the partamonni sujahti kanssa akvaarioon, tipahti suoraan ison kannon päälle ja kas kummaa ei ole sen jälkeen näkynyt.
Leväsukat kanssa touhottavat jossain, luulin niiden kuolleen, mutta kyllähän ne jo esillekin uskaltavat.
Surkusempaa on katsella noita monnisia, joilla on joku vaiva. Vain niitä.
Ja karanteenissa olevan lehtispariskunnan vaimoke ei kanssa välttämättä selviä, mutta se olikin jo odotettavissa.
-
- Advanced Member
- Viesti:
_Ansku_, muuten taistelukala mutta ajattelin kyllä parvikaloja. Nyt on sen verran jo selvinnyt että taitaa tulla ainakin 10 piikkisilmää ja vielä jää harkittavaksi vilkkaampi parvikala pintaosaan.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Viime viikolla vaihdoin 250-litraiseen pohjan. Ruskeaa hienoa soraa laitoin ja kunnon pohjaravinteet. Tuli hienon näköinen, mutta nuoliaiset eivät arvosta vaan ovat kiitäneet siellä pitkin niin että ravinnetta on tullut soran läpi veteen. No, eiköhän se siitä selkene kun laitoin vähän kiviä niihin kohtiin missä on eniten suditettu.
Eilen olivat taistot kuteneet. Olen tosi intona tästä poikueesta. Toivottavasti ne kasvaa äkkiä ja niitä selviää monta.
Eilen olivat taistot kuteneet. Olen tosi intona tästä poikueesta. Toivottavasti ne kasvaa äkkiä ja niitä selviää monta.
-
- Junior Member
- Viesti:
Monta vuotta mennyt tässä välissä omalla painollaan. Kalasto on muuttunut hieman taannoisesta Aasia-kokoonpanosta - epäonnisen, muuton laukaiseman katastrofikierteen seurauksena menetin rakkaan tiikerinuoliaisparven. Se söi niin rankasti, etten pitkään aikaan inspiroitunut mistään akvaarioihin liittyvästä. Nyt olen ilmeisesti sitten toipunut. Päätellen siitä, että kaivoin vanhat akvaarioraamattuni kaapinpohjilta esiin ja rupesin selailemaan niitä. Sisustuspuolta tekisi mieli järjestellä, koska kaikki kasvit ovat samoja vihreän sävyjä, että sitä punaista ja ehkä kirkkaamman vihreää kasvistoa olisi kontrastin vuoksi hyvä olla.
Ja se ikuinen vakioajatus perimmäisenä: oikeastaanhan meille mahtuisi isompikin allas kuin tuo 540-litrainen...
Ja se ikuinen vakioajatus perimmäisenä: oikeastaanhan meille mahtuisi isompikin allas kuin tuo 540-litrainen...
Kotisivut: http://www.maomao.fi; Kuvitusblogi: http://www.maomao-kuvituksia.blogspot.com
Huiii, nyt on yksi unelma ja tavoite saavutettu. Kellarissa pötköttää täyttöä odottamassa 720-litrainen akvaario unelmamitoilla. Remontissa tehdään viimeisiä maalauksia, listan kiinnittelyitä ja sähkötöitä. Huomenna saisi kantaa altaan paikoilleen ja alkaa siirtää tavaraa vanhasta 317-litraisesta sinne. Edessä on tänään 100 kg hiekan pesua (ellei löydy jotain pölyämätöntä) ja jalustan maalauksen viimeiset varmistelut. Lisäksi vähän kasvihankintoja sekä veden alle että päälle. Ajattelin tehdä projektista kuvakoosteen, mikäli muitakin sattuisi tämä kiinnostamaan. Laitoimme nimittäin altaan alle vesieristetyn laarin viemärillä ja altaan reunalle on tulossa viherkasveja vesiviljelyyn. Loistavuutta!
240 l wannabe Aasia-allas & 720 l Etelä-Amerikka surraamassa ^_^
Tee ihmeessä! Ainakin minusta nämä tällaiset kuvitetut "projetkiblogit" ovat kaikista mielenkiintoisinta luettavaa!JenniH kirjoitti: Ajattelin tehdä projektista kuvakoosteen, mikäli muitakin sattuisi tämä kiinnostamaan.
-
- Advanced Member
Huuh, urakka takana. Vaihdoin karkeamman hiekan hienompaan. Tuli alussa vaan kohtalaisesti mokattua, hermostuin mattosuodattimeen, joka oli tiellä ja tempaisin sen irti sen enempää ajattelematta, vooiiiii p*ska. Kaikki sen taakse kertynyt liete pölähti veteen ja vedestä tuli melkoista mutavelliä. No sain sentään kalat sieltä pyydystettyä, rasborat tekniilla "vedellään haavilla altaan päästä päähän ja katsotaan mitä saatiin". Toivottavasti kaikki nyt selviävät operaatiosta hengissä, myös sukaravut, en suurinta osaa saanut kiinni tummasta pohjasta ja mutavellistä johtuen, niin saivat seurata myllerrystä lähietäisyydellä.
Toivottavasti nyt piikkisilmätkin osaavat arvostaa tätä uutta pohjaa. Kunhan tilanne tästä tasoittuu, niin voisi hankkia lisää ottoja.
Toivottavasti nyt piikkisilmätkin osaavat arvostaa tätä uutta pohjaa. Kunhan tilanne tästä tasoittuu, niin voisi hankkia lisää ottoja.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Poikasverkkohäkkiin siirtämäni taistelukalan poikaset ovat kadonneet sieltä Nyt taas eri naaraan kanssa kudetusyritys meneillään... kaunein, mutta vaikein naaras... Isoimpaan altaaseen pitäisi pähkäillä jotain uutta sisustusta taas, se kun tuntuu hieman sellaiselta viherkuutiolta nyt, kun viuhkalehdet rehottavat niin pitkiksi kasvaneina.
Akvarismia 1992-2014
Suurten vastoinkäymisten (iso vesivahinko) jälkeen alkaa taas aurinko paistaa risukasaankin. Jouduin myymään remontin alta 720 litraisen kiekkoaltaani kaloineen päivineen, ja ei kyllä ollut itku kaukana. Olohuoneen toinenkin allas jouduttiin tyhjentämään, ja viimeiset kalat, muutama pandamonninen ja miljoona miljoonakalaa ovat olleet väliaikaissijoituksessa 60 litraisessa altaassa. No täytyy myöntää että harrastus alkoi käydä jo työstä, ja into oli hiipumassa jo ennen vesivahinkoakin. Mutta ilman allasta ei voi elää! Mitä sitä voi sitten tehdä kun kahvikupissa on vielä kahvia jäljellä aamulla ja kissatkin on jo ruokittu? Totuin siemailemaan viimeiset kahvilirut kupin pohjalta tuijotellen kiekkojen ruokailua. Viiden minuutin rauhallinen hetki aamuisin akvaarion äärellä oli kuin terapiaa ennen päivän kiireitä.
Eilen kaivoimme kaapista vanhan, rakkaan 130 litraisen altaan ja nostimme sen kahden Ikean Malm -lipaston päälle ja se istui siihen kuin se olisi juuri niiden päälle teetetty. Nyt tavoitteena on yksi, kaunis ja mielenkiintoinen allas jonka hoitoon ehtisi paneutua ja johon voisi ostaa kaikki "herkut". Tämä on vähän niinkuin "comeback" takaisin akvaarioiden kiehtovaan maailmaan ja olen taas täynnä vanhaa intoa, ihanaa!
Eilen kaivoimme kaapista vanhan, rakkaan 130 litraisen altaan ja nostimme sen kahden Ikean Malm -lipaston päälle ja se istui siihen kuin se olisi juuri niiden päälle teetetty. Nyt tavoitteena on yksi, kaunis ja mielenkiintoinen allas jonka hoitoon ehtisi paneutua ja johon voisi ostaa kaikki "herkut". Tämä on vähän niinkuin "comeback" takaisin akvaarioiden kiehtovaan maailmaan ja olen taas täynnä vanhaa intoa, ihanaa!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Aasia altaan rihmalevä alkaa vihdoin olla poistumassa levänpoistoaine-käsittelyn ansiosta. Jo toista viikkoa mennyt aineen laittamisesta ja sukarapuja on edelleen hengissä! Eivät onneksi ainakaan kaikki olleet tästä miedosta aineesta moksiskaan. Enempi niillä vaara vaanii toiselta taholta, nimittäin kääpiönuoliaisten takia. Pari kertaa olen nähnyt nuoliaisten mussuttavan sukarapua, mutta entispäivänä näin omin silmin, kun käppänä saalisti ravun. Tv:ssähän vastaavaa näkee, mutta on se jotenkin hurjaa nähdä tämmöinen niin kuin luonnossa. Eikös se ole melkein niin kuin luonnossa, kun akvassa näkee. Kun käppänä usean kimppuun käymisen jälkeen sai ravun, alkoi valtava peräsin meno, kun muut nuoliaiset tahtoi apajille myös.Taidan tosiaan syksymmällä laittaa ravuille oman pytyn. Tuohon eteisen lipaston päälle sopii noin satalitrainen mainiosti.
Maatiaispartisnaaraan siirsin Aasialaiseen, vaikka se ei sinne kuulukaan. Piti tehdä Etelä-Amerikkalaiseen tilaa uusille tulokkaille, joiden pitäisi tulla jonkun viikon päästä. Eipä millään malttaisi odottaa.
Maatiaispartisnaaraan siirsin Aasialaiseen, vaikka se ei sinne kuulukaan. Piti tehdä Etelä-Amerikkalaiseen tilaa uusille tulokkaille, joiden pitäisi tulla jonkun viikon päästä. Eipä millään malttaisi odottaa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Junior Member
400 litrainen lopultakin kypsä! Sisustuksena kirsikkapuun oksa, vedensuosikkia, kierteisvallisneriaa, jaavansaniaista sekä tiikerilumme. Kasvit siirretty muista altaista ja voi miten autiolta näyttääkään nyt tuo 180 litrainen .
Huomenna olisi tarkoitus siirtää tuolta (180l) myös leväbarbit ja osa kuparimonnisista tuonne 400 litraiseen. Sitten seuraa odottelua, että saa kauppiaalta tilatut keltabarbit..
180l tarvitsee nyt jonkun parven ja lisää leopardimonnisia . Laittaisiko neontetroja vaiko kirsikkabarbeja..
Huomenna olisi tarkoitus siirtää tuolta (180l) myös leväbarbit ja osa kuparimonnisista tuonne 400 litraiseen. Sitten seuraa odottelua, että saa kauppiaalta tilatut keltabarbit..
180l tarvitsee nyt jonkun parven ja lisää leopardimonnisia . Laittaisiko neontetroja vaiko kirsikkabarbeja..
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
Hyvin kotiutuivat nuo Vesieläimeltä ja Thompsonilta ostetut "Tapajos Red Headit" ja Krobia sp. Xingut.
Punapäiden kutupari laski tänään poikaset ensimmäistä kertaa uimaan ja altaan muut asukkaat on helisemässä. Onneksi huomenna alkaa viiden viikon kesäloma ja pääsen laittamaan tuon autotallissa odotelleen 720 altaan käyntiin.
Punapäiden kutupari laski tänään poikaset ensimmäistä kertaa uimaan ja altaan muut asukkaat on helisemässä. Onneksi huomenna alkaa viiden viikon kesäloma ja pääsen laittamaan tuon autotallissa odotelleen 720 altaan käyntiin.
Suolaista, mutta niin makeaa...
On jotenkin turhautunut olo kaikesta akvaariotouhusta, kun haluaisin pitää vain kalat iloisina ja hyvinvoivina.
UUDET SILIKONIT
Olen laittanut uudet silikonit käytettynä ostettuun altaaseen jo kaksi kertaa, mutta silti vuotaa. Haluaisin, että kaloilla olisi tilaa uida ja elää. Motivaatio ei taida riittää siihen enää, että taas poistan silikonit, mutta nyt ei ole varaa maksaa siitä kenellekään. Harmittaa mokoma akvaario. Uuden olisin saanut pikkasen kalliimmalla ja selvästi vähemmällä määrällä harmaita hiuksia. Haluaisin vaan päästä kypsyttelemään akvaariota enkä hermoja.
PIENI AKVAARIO
Nyt kalapoloiset ovat 60-litraisessa. Siellä perhoskirjoahvenpariskunta näyttää siltä, että ovat sairastuneet... kuin "ihoa" tai suomuja olisi lähtenyt. Vaihdoin veden ja päätin taas, että teen sen useammin. Postitorvet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Pidän ne hengissä sen aikaa, että levät on syöty kasveista, joihin seeprakotilo ei pääse. Voisin ostaa kasvin tai pari, että kaloilla olisi enemmän piilopaikkoja. Olen kyllä huomannut, että mitkään kaloistani ei viihdy piiloissa ja haluavat uida avoimemmissa vesissä. Joskus kuparitetrat uivat hurjaa vauhtia ympäri akvaariota, jolloin piilopaikoista on hyötyä. Yksi tetroista on mutkalla, se on aina ollut sellainen. Se viihtyy useammin omissa oloissaan kuin lajitoverinsa, mutta en ole huomannut siinä mitään miksi sen lopettaisin - vaikka sitäkin olen miettinyt, että se sairastuu varmasti helpommin kuin muut ja ehkä sitten levittääkin tautia.
PUNAPYRSTÖTETRA vs. LASITETRA
Lasitetroja ostin kymmen n. vuosi sitten. Ne hyppäävät mielellään lattialle, jossa kuivuvat. Niitä on enää kaksi. En kuitenkaan voi ostaa niille lisäystä parveen, kun ne vaativat 1/3 isomman altaan. Ne ostin punapyrstötetroina, mutta akvaarioliike oli vaihteeksi veikannut nimen väärin.
ASIANTUNTIJAT AKVAARIOLIIKKEISSÄ
Olen huomannut, että olen saanut monta kertaa väärää informaatiota akvaarioliikkeessä asioidessani. Minulla on ylikansoitettu pieni akvaario, koska hurjan ystävällinen myyjä sanoi, että sinne mahtuu vielä vaikka mitä, kun emmin rubiinitetraostosta. Kalat ovat kyllä itse huolehtineet vähentymisestä.
KALAN VITAMIINIT
En koskaan tiedä varmasti, mitä kalat tarvitsevat pysyäkseen hengissä. Minulle kun on kaupiteltu milloin mitäkin kalan vitamiinejä ja muita tärpättejä, joita ilman kaloilla on huono olla. Kuitenkin osa teistä pärjää altaidensa kanssa ilman minkäänlaista keinotekoista ainetta. Mistä sen sitten tietää nyysitäänkö minulta rahoja vai onko purnukkapinoni tarpeellinen?
KIITOS
UUDET SILIKONIT
Olen laittanut uudet silikonit käytettynä ostettuun altaaseen jo kaksi kertaa, mutta silti vuotaa. Haluaisin, että kaloilla olisi tilaa uida ja elää. Motivaatio ei taida riittää siihen enää, että taas poistan silikonit, mutta nyt ei ole varaa maksaa siitä kenellekään. Harmittaa mokoma akvaario. Uuden olisin saanut pikkasen kalliimmalla ja selvästi vähemmällä määrällä harmaita hiuksia. Haluaisin vaan päästä kypsyttelemään akvaariota enkä hermoja.
PIENI AKVAARIO
Nyt kalapoloiset ovat 60-litraisessa. Siellä perhoskirjoahvenpariskunta näyttää siltä, että ovat sairastuneet... kuin "ihoa" tai suomuja olisi lähtenyt. Vaihdoin veden ja päätin taas, että teen sen useammin. Postitorvet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Pidän ne hengissä sen aikaa, että levät on syöty kasveista, joihin seeprakotilo ei pääse. Voisin ostaa kasvin tai pari, että kaloilla olisi enemmän piilopaikkoja. Olen kyllä huomannut, että mitkään kaloistani ei viihdy piiloissa ja haluavat uida avoimemmissa vesissä. Joskus kuparitetrat uivat hurjaa vauhtia ympäri akvaariota, jolloin piilopaikoista on hyötyä. Yksi tetroista on mutkalla, se on aina ollut sellainen. Se viihtyy useammin omissa oloissaan kuin lajitoverinsa, mutta en ole huomannut siinä mitään miksi sen lopettaisin - vaikka sitäkin olen miettinyt, että se sairastuu varmasti helpommin kuin muut ja ehkä sitten levittääkin tautia.
PUNAPYRSTÖTETRA vs. LASITETRA
Lasitetroja ostin kymmen n. vuosi sitten. Ne hyppäävät mielellään lattialle, jossa kuivuvat. Niitä on enää kaksi. En kuitenkaan voi ostaa niille lisäystä parveen, kun ne vaativat 1/3 isomman altaan. Ne ostin punapyrstötetroina, mutta akvaarioliike oli vaihteeksi veikannut nimen väärin.
ASIANTUNTIJAT AKVAARIOLIIKKEISSÄ
Olen huomannut, että olen saanut monta kertaa väärää informaatiota akvaarioliikkeessä asioidessani. Minulla on ylikansoitettu pieni akvaario, koska hurjan ystävällinen myyjä sanoi, että sinne mahtuu vielä vaikka mitä, kun emmin rubiinitetraostosta. Kalat ovat kyllä itse huolehtineet vähentymisestä.
KALAN VITAMIINIT
En koskaan tiedä varmasti, mitä kalat tarvitsevat pysyäkseen hengissä. Minulle kun on kaupiteltu milloin mitäkin kalan vitamiinejä ja muita tärpättejä, joita ilman kaloilla on huono olla. Kuitenkin osa teistä pärjää altaidensa kanssa ilman minkäänlaista keinotekoista ainetta. Mistä sen sitten tietää nyysitäänkö minulta rahoja vai onko purnukkapinoni tarpeellinen?
KIITOS
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Tämän hetkinen ajatus on sellainen että 2 allasta katosi kämpästä mutta onneksi huomenna tulee uusi tilalle.
-
- Advanced Member
Hih, löytyi akvaariosta taas kuparimonnisen poikanen, naperolla mittaa sentin verran ja tuolla tuo oikein vilkkaasti puputtaa menemään. Vähänkö on söpö. Ensimmäisen löysin maalis/huhtikuussa ja siitä on kasvanut jo oikein komea yksilö ja nyt sitten tämä. Jos aikuiseksi selviää ongelmitta, niin sitten mulla on 98 litraisessa 10 kuparimonnista.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Junior Member
Huomenna tulee mulle uusvanha Juwel Rio 125, intopiukkana oon kun nyt on vaan 60 litrainen makkarissa ja harrastus vaan on vieny mukanaan taysin kymmenen vuoden tauon jalkeen... Kovat on suunnitelmat, valoyksikon uusiminen 4 putken t5 valaisimeen, hiilaritsydeemi mukaan ja tankki tayteen kasveja ja kaloja sitten mukaan, taidanpa laittaa 10 keisaritetraa, monnisia ja ottoja...tai ehka sinineoneja, huulirihmoja ja monnisia... Eli suunnitelma taysin vaiheessa, kasvien mukaan nyt mennaan ja onhan mulla aikaa paattaa kun on viikkokausia ennen ku kaloja tuleepi!
-
- Senior Member
Tekisi mieli tehdä jotain uudenlaista. Muutossa jokaisen altaan sisustus säilyi samanlaisena. Kyllästyttää. Tai muut altaat miun mielestä ihan ok, mutta tuo 63-litrainen... Uusi loisteputki siihen pitää ainakin hommata, tuo nykyinen taitaa heittää henkensä piakkoin. Valoteho on ainakin kovin surkea. Värisävykin on ihan väärä.
Sit ärsyttää myöskin se, etteivät nuo kasvit nyt oikein kasva. No jos saisin vaikka huomenna aikaiseksi laittaa pohjalannoituksen kuntoon ja kiljut pörisemään hiilidioksidin toivossa, ni saattais hiukan parantaa tilannetta. Ei ole olevinaan saanut aikaiseksi. Ei leväongelmia, mutta noi tuntuvat jymähtäneen vain paikalleen. Joskus aikoinaan melalehdistäkin oli ihan ongelmaa, kun ne leivisivät hirmuista vauhtia. Sitten tuli tuohon pikkualtaaseen melalehtirutto ja kaikkien melalehtien lehdet sulivat pois. Nytr ne koittavat kasvatella uusia, mutta tahti on kovin hidas. Niin, olisikohan siis aika tosiaan laittaa sitä pohjalannoitusta kuntoon...
No, onhan näissä altaissa jotain kivaakin. Rusokiilat ovat jatkaneet kuturumbaa muutonkin jälkeen ja taas tuolla on monen kokoista poikasta kasvamassa. Ajattelin hommata rusojen altaaseen ahvenia, mutta onneksi jätin väliin. Nehän olisivat syöneet rusokiilojen pikkuiset poikaset. Saman altaan partis ei poikasiin kajoa, vaan paimentaa ne pois omalta ruookanapiltaan. Taistelukalastakin on tainnut tulla vanha, se ei poikasia ainakaan koko aikaa jahtaile. Saattaahan se toki jonkun pikkutirrin syödä ohimennessä, mutta ei se mmiksikään pedoksi ole alkanut. Vanhus.
Mutta todellakin, jotain uutta tuo 63-litrainen kaipaa. Huomenna sieltä lähtee iso osa hunajarihmakaloista, jolloin sinne jää vain 3 piikkisilmää ja kirsikkasukarapuja. Sanoisin, että TYHJÄÄ. Ensin on sisustus uusittava, sitten voin taas kudettaa hunajarihmakaloja tuossa altaassa. Mutkun... Sisustuksen uusimiinen on yllättävän vaikeaa, kun ei tiedä, et mitä tahtoo.
Sit ärsyttää myöskin se, etteivät nuo kasvit nyt oikein kasva. No jos saisin vaikka huomenna aikaiseksi laittaa pohjalannoituksen kuntoon ja kiljut pörisemään hiilidioksidin toivossa, ni saattais hiukan parantaa tilannetta. Ei ole olevinaan saanut aikaiseksi. Ei leväongelmia, mutta noi tuntuvat jymähtäneen vain paikalleen. Joskus aikoinaan melalehdistäkin oli ihan ongelmaa, kun ne leivisivät hirmuista vauhtia. Sitten tuli tuohon pikkualtaaseen melalehtirutto ja kaikkien melalehtien lehdet sulivat pois. Nytr ne koittavat kasvatella uusia, mutta tahti on kovin hidas. Niin, olisikohan siis aika tosiaan laittaa sitä pohjalannoitusta kuntoon...
No, onhan näissä altaissa jotain kivaakin. Rusokiilat ovat jatkaneet kuturumbaa muutonkin jälkeen ja taas tuolla on monen kokoista poikasta kasvamassa. Ajattelin hommata rusojen altaaseen ahvenia, mutta onneksi jätin väliin. Nehän olisivat syöneet rusokiilojen pikkuiset poikaset. Saman altaan partis ei poikasiin kajoa, vaan paimentaa ne pois omalta ruookanapiltaan. Taistelukalastakin on tainnut tulla vanha, se ei poikasia ainakaan koko aikaa jahtaile. Saattaahan se toki jonkun pikkutirrin syödä ohimennessä, mutta ei se mmiksikään pedoksi ole alkanut. Vanhus.
Mutta todellakin, jotain uutta tuo 63-litrainen kaipaa. Huomenna sieltä lähtee iso osa hunajarihmakaloista, jolloin sinne jää vain 3 piikkisilmää ja kirsikkasukarapuja. Sanoisin, että TYHJÄÄ. Ensin on sisustus uusittava, sitten voin taas kudettaa hunajarihmakaloja tuossa altaassa. Mutkun... Sisustuksen uusimiinen on yllättävän vaikeaa, kun ei tiedä, et mitä tahtoo.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
-
- Junior Member
Eihän siinä menny kauaakaan, kun ajatus isommasta lätäköstä pyörii mielessä päivittäin, nyt jo muutaman kuukauden aikana.
Tästä se taas lähtee, ehkä kuitenkin sillä erolla että mies rajoittaa altaiden lukumäärää, eikä niitä ehkä pääse kertymään niinkään paljoa kuin taannoin. Hmm..paikka olisi päätetty, kokoa vielä miettiessä... yli 170, alta 500l.
Tästä se taas lähtee, ehkä kuitenkin sillä erolla että mies rajoittaa altaiden lukumäärää, eikä niitä ehkä pääse kertymään niinkään paljoa kuin taannoin. Hmm..paikka olisi päätetty, kokoa vielä miettiessä... yli 170, alta 500l.
40+60+70+500+700lätäköt+ys kärmes
-
- Katalysaattori
Eilen oli 1 neonplektra (l. kardinaalitetra) hypännyt altaasta lattialle. Saivat malawit sitten sitä harvinaisempaa kuivaruokaa.
Tänään takkahuoneen akvan kanssa läträtessä sain niin hienon vision ettei meinaa todeksi uskoa! Ehkä sen sitten joskus (kun uusi allas on tullut, eilen kyllä soittivat ja varmistivat paria speksiä ennen kuin silikoonasivat laitosta kasaan) sen uskaltaa laittaa näytille tuonne kuvagalleriaan jos onnistuu.
Tänään takkahuoneen akvan kanssa läträtessä sain niin hienon vision ettei meinaa todeksi uskoa! Ehkä sen sitten joskus (kun uusi allas on tullut, eilen kyllä soittivat ja varmistivat paria speksiä ennen kuin silikoonasivat laitosta kasaan) sen uskaltaa laittaa näytille tuonne kuvagalleriaan jos onnistuu.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Junior Member
No niin, huomattiinpa äsken, että uuden tason päällä olevien akvojen vedenpinnat olivat vinossa .
Joopajoo, säädettävät jalat olivat osittain pettäneet eli säätötassu painunut kierteitä myöten putkijalan sisään. . Kaappi oli hieman ristronkkelissa, mutta onneksi sen verran jäykästä (27mm) koivuvanerista tehty, etteivät akvat hajonneet. Vain n. 700 litraa vettä ja akvat ym. sälät painona.
Avuksi rautakangen ja vatupassin kanssa eripituisia puukalikoita. Nyt siis umpipuiset jalat ilman säätöjä..Olipahan projekti! Millin tarkkuudella joka jalka. Nyt on suora ja varmasti kestää!
Opin tästä, ettei kannata laittaa muovikierteillä olevia säätöjalkoja akvatasoihin..
tai sitten niitä olisi pitänyt laittaa 20 kpl, eikä 14 kpl..Iskikö nuukuus vikapaikassa?
Joopajoo, säädettävät jalat olivat osittain pettäneet eli säätötassu painunut kierteitä myöten putkijalan sisään. . Kaappi oli hieman ristronkkelissa, mutta onneksi sen verran jäykästä (27mm) koivuvanerista tehty, etteivät akvat hajonneet. Vain n. 700 litraa vettä ja akvat ym. sälät painona.
Avuksi rautakangen ja vatupassin kanssa eripituisia puukalikoita. Nyt siis umpipuiset jalat ilman säätöjä..Olipahan projekti! Millin tarkkuudella joka jalka. Nyt on suora ja varmasti kestää!
Opin tästä, ettei kannata laittaa muovikierteillä olevia säätöjalkoja akvatasoihin..
tai sitten niitä olisi pitänyt laittaa 20 kpl, eikä 14 kpl..Iskikö nuukuus vikapaikassa?
sekalat: 400l + 180l + 98l
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Hooo! Oon ihan täpinöissä ton uuden 64-l akvaarion kanssa. Tahtoisi heittää noi hiekat altaaseen mutta kun solumuovin saa altaan alle vasta huomenna. Kiviäkin pitäisi käydä ostamassa jostain, Viherlassilasta ei oikein löytynyt mitään. Lämmitin on, ulkolaitasuodatin tilauksessa.
Keskiviikkona lähtö Tanskaan mistä olisi tarkoitus tuoda kys. altaaseen pienenpieniä tokkoja.
Tyrkyllä saattaisi olla myös 720-l akvaario, paikka ja kalastokin olisi jo valmiiksi mietittynä, nykyinen kiekkoakvaario siirtyisi toiseen huoneeseen ja kaikki sen asukit lukuunottamatta isopurjeplekoa sekä juovaokamonnia siirtyisivät uuteen altaaseen, ex-kiekkolaan tulisi sitten yksi sitruunakirjoahven elelemään isopurjeplekon ja okamonnin kanssa.
Keskiviikkona lähtö Tanskaan mistä olisi tarkoitus tuoda kys. altaaseen pienenpieniä tokkoja.
Tyrkyllä saattaisi olla myös 720-l akvaario, paikka ja kalastokin olisi jo valmiiksi mietittynä, nykyinen kiekkoakvaario siirtyisi toiseen huoneeseen ja kaikki sen asukit lukuunottamatta isopurjeplekoa sekä juovaokamonnia siirtyisivät uuteen altaaseen, ex-kiekkolaan tulisi sitten yksi sitruunakirjoahven elelemään isopurjeplekon ja okamonnin kanssa.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: N/A
- Viesti:
Pienet selviytyjät
Eilen ihmettelimme mitä tuo taistoukko noi tojottaa pintakasvien joukkoon seurassa.
Pikkasen silmiä täytyi hieroa, kun lehvien joukosta löytyikin viisi noin kahden sentin mittaista taiston poikasta.
Nuo ovat kuitenkin huomattavasti vanhempia, kuin vauva-altaassa olevat sisarensa
Nyt vain ihastellaan selviytyjät-0708 (?) versioita
Eilen ihmettelimme mitä tuo taistoukko noi tojottaa pintakasvien joukkoon seurassa.
Pikkasen silmiä täytyi hieroa, kun lehvien joukosta löytyikin viisi noin kahden sentin mittaista taiston poikasta.
Nuo ovat kuitenkin huomattavasti vanhempia, kuin vauva-altaassa olevat sisarensa
Nyt vain ihastellaan selviytyjät-0708 (?) versioita
Paljon mahtuu puhetta maailmaan, tekoja sopii aina odottaa.
Altaat ovat vähenemään päin. Enään ei ole kuin n.600l kiekkola, 540l pikkulehtikalala, 240l sekala ja pari pienempää noin 60l allasta. Niin ja tuo pikkulehtikalojen poikasallas. Ajatuksissa olisi vielä laittaa ainakin tuo toinen pieni allas pois. Ei kukaan tarvis töyhtökääpiöitä?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Viesti:
Nyt on viimeinen lomaviikko ohi ja tänään pitäisi töihin..
Viime viikko meni lähes kokonaan akvaariohommiin. Tälle viikollekin jäi, kun kaikki uudet jutut ei vielä ole tänne periferiaan asti saapuneet.
317l:een laittelimme miehen kanssa uudella tavalla nuo suodattimen suihkuputket, olihan siinä mylläystä. Samalla nimittäin Ecco 2236 vaihtui Proffa 2228:iin. Ihan pikkunen projekti oli se letkun täyttö, ennenkuin hoksattiin miten se oikeasti kannattaa tehdä.. Toisena suodattimena siellä on Proffa 2 2026. Luulis nyt tehojen riittävän ja pintavesikin kiertää paremmin. Lauantaina sitten sisustelin allasta uusiksi.. Tai no hieman, sillä lisäsin toiseenkin nurkkaan juurakon. Sitä se allas oli vailla.. Nyt on paljon tasapainoisempi kokonaisuus. Kasvit vielä kun kasvaisivat, mutta eiköhän ne siitä, kun saan sen alkuviikosta saapuvan monimetallivalaisimen paikoilleen. Tekniikka nyt jää vähän paremmin näkyviin altaan reunalta, mutta haitanneeko tuo. Menis vaan kaupaksi tuo nykyinen valaisin.. Jos ei, niin menee navettaan odottamaan aikaa parempaa..
140l allas lähinnä on ollut siivouksen ja karsinnan kohteena. Argentiinan vesirutto on todellakin nopeakasvuista.. Melkein viikottain menee pätkiä biojätteeseen, kun tasailen latvustoja.. Siihen tulee tällä viikolla ulkosuodatin (Proffa 2224) sisäsuodattimen tilalle. Tartteen vaan pari osaa siihen ja ne on postissa matkalla tänne päin.
Muut suodattimet vien varmaan laatikossa navettaan. Jonkun vois kai myydäkin, mutta mielestäni varasuodattimet on hyviä olla olemassa..
2 allasta on tyhjänä navetassa.. Niille pitäis jotain keksiä.. Toisen varmaan myyn Eccon kanssa akvapakettina.. Tai sit en raaski.
Viime viikko meni lähes kokonaan akvaariohommiin. Tälle viikollekin jäi, kun kaikki uudet jutut ei vielä ole tänne periferiaan asti saapuneet.
317l:een laittelimme miehen kanssa uudella tavalla nuo suodattimen suihkuputket, olihan siinä mylläystä. Samalla nimittäin Ecco 2236 vaihtui Proffa 2228:iin. Ihan pikkunen projekti oli se letkun täyttö, ennenkuin hoksattiin miten se oikeasti kannattaa tehdä.. Toisena suodattimena siellä on Proffa 2 2026. Luulis nyt tehojen riittävän ja pintavesikin kiertää paremmin. Lauantaina sitten sisustelin allasta uusiksi.. Tai no hieman, sillä lisäsin toiseenkin nurkkaan juurakon. Sitä se allas oli vailla.. Nyt on paljon tasapainoisempi kokonaisuus. Kasvit vielä kun kasvaisivat, mutta eiköhän ne siitä, kun saan sen alkuviikosta saapuvan monimetallivalaisimen paikoilleen. Tekniikka nyt jää vähän paremmin näkyviin altaan reunalta, mutta haitanneeko tuo. Menis vaan kaupaksi tuo nykyinen valaisin.. Jos ei, niin menee navettaan odottamaan aikaa parempaa..
140l allas lähinnä on ollut siivouksen ja karsinnan kohteena. Argentiinan vesirutto on todellakin nopeakasvuista.. Melkein viikottain menee pätkiä biojätteeseen, kun tasailen latvustoja.. Siihen tulee tällä viikolla ulkosuodatin (Proffa 2224) sisäsuodattimen tilalle. Tartteen vaan pari osaa siihen ja ne on postissa matkalla tänne päin.
Muut suodattimet vien varmaan laatikossa navettaan. Jonkun vois kai myydäkin, mutta mielestäni varasuodattimet on hyviä olla olemassa..
2 allasta on tyhjänä navetassa.. Niille pitäis jotain keksiä.. Toisen varmaan myyn Eccon kanssa akvapakettina.. Tai sit en raaski.