Aktivoitukaa!

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Aktivoitukaa!

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Frageista: Kun aloitimme harastusta saimme toisilta harrastajilta frageja ilmaiseksi/edullisesti ja myöhemmin kun omassa altaassa korallit kasvoivat olemme jatkaneet tätä hyvää perinnettä ja antaneet frageja monille harrastusta aloitteleville. Minusta tämä 'hyvän kierrättäminen' eli fragien eteenpäin lahjoitus on oiva tapa kuitata 'kiitollisuuden velka' niitä kohtaan, jotka ovat aikoinaan lahjoittaneet frageja.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Olen kuullut vaan soraääniä tästä nykyään.
Jos kaikki lahjoittaa kaikille niin kuka hankkii sitten uusia että saadaan uusia lajeja, värejä jne ja millä rahalla

Voihan niitä montiporia lahjotella niin kun partamonneja makeavesipuolella, mutta kuka lahjoittaa villeistä kiekosta saaneita poikasia?
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

No 'peruskauraa' jaellaan, mutta herkut on sitten ihan eriasia, ne maksaa :)
iso5817
Member
Member
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

Mielestäni fragien lahjoittaminen on kaunista ja noudattelee tämän harrastuksen henkeä. Merivesipuolella kustannukset ovat kovia, joten ainakin itselleni ystävällisten ja anteliaiden ihmisten määrä on ollut suorastaan huimaava yllätys :D Fragien vaihtamisen ohella vaihdetaan myös tietoa, hoito-ohjeita, kokemuksia jne jne

Itselläni ajatuksena on ollut se, että kunhan allas on siinä kunnossa, että on aika ja hinku lisätä koralleja, liityn fragien vastaanottajien kerhoon ja muutaman korallin tilaan ulkomailta. Frageista aion maksaa korvauksen, ja lisäksi myöhemmin tarjoan frageja eteenpäin. ERikoisempia koralleja saatan myydä, mutta se ei estä "wanhoja tuttuja" kysymästä palasta ihan ilmaiseksi -kysyvä ei eksy! ;)

Ostamalla joitakin "uusia" koralleja tarjoan mahdollisuuden myös "kuitata" aikaisemmat fragihankintani niille, joilla "on jo kaikkea".

Tällainen järjestelmähän on kirjoittamaton, ja sitä noudattaa kukin omantuntonsa mukaan. Myös minä olen kuullut paljon nurinaa, etenkin sellaisista harrastajista, jotka vastaanottavat fragit mielellään, eikä heistä sen jälkeen sitten enää mitään kuulukaan. Tällaisten ihmisten takia ei kuitenkaan ole syytä ajaa alas hienoa perinnettä!

(kaikkihan tietävät, että esim.kirpputorit ovat nykyään täynnä vain uuden tavaran jälleenmyyjiä, ja jotkut harrastavat jopa toisten pöydistä ostamista ja sitten myyvät omassa pöydässään kalliimmalla. Se ei kuitenkaan ole lakkauttanut kirpputoritoimintaa, vaan pikemminkin ohjannut ihmisiä "perinteisiin" paikkoihin jne.)

Summa sumarum -ei rusinat pullaa pilaa, jos ei pulla rusinoita ;)
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Itse en enää lahjoita frageja kuin kavereille. Niin monet lupaukset olen saanut myöhemmin takaisin tulevista frageista mutta kun takaisin maksun (toisia frageja vaihdossa) aika on tullut niin eipä olekkaan kuin niitä samoja mitä olen aikaisemmin antanut. "Ei tarvinnut ostaa enempää kun sain niitä niin paljon ilmaiseksi". Helpommalla ja pienemmällä mielipahalla olen päässyt kun pyydän muutaman euron fragista ja olen myös itse sen valmis maksamaan jos jotain tarvitsen.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Aika pitkälti homma menee just niin että muutamat ostaa ja muut sitten "vaihtavat" frageja. Ei meitä harrastajia niin paljon ole tässä maassa etteikö melkein jokaisella(suurimmalla osalla) ole pääpiirteittäin samat korallit altaissa.

Frageja annan yleensä "tutuille", jos on jotain annettavaa, kun en niitä roskiin viitsi laittaa. Ajatus tässä on tietysti se että jos/kun itsellä käy käy joku katastrofi niin tietää mistä niitä samoja sitten saa. Muutenkin mielummin vaihdan kun myyn.
ZZ
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZZ »

Ymmärrän vastavuoroisuuden kivikoralleissa. Mulla on kuitenkin sellainen ongelma, että nuo pehmytkorallit kasvavat niin jeevelisti, enkä viittis ylimääräisiä vetää vessanpöntöstä alas. Joten mielelläni annan niitä ilmaiseksi kaikille, joille vaan kelpaa. Voihan olla, että moinen aiheuttaa kesäkissa-efektin eli ilmaisen elävän hoidosta ei niin välitetä, mutta en ole keksinyt parempaakaan tapaa hoitaa ongelmaani.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”