Uusi akvaariohörhö

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Marru08
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Uusi akvaariohörhö

Viesti Kirjoittaja Marru08 »

Hei vaan! Tässä kohta puoliin olen "adoptoimassa" pitkän harkinnan jälkeen vuoden vanhaa n. 90l akvaarion kaikkine varusteineen, kasveineen ja kaloineen. Mitä minun tulee ottaa huomioon ennen kuin ostan akvaarion itselleni? Paikka on valmiina ja taso mihin akvaarion sijoitan. Nuorena tuli läträttyä pienen akvaarion kanssa, mutta arvelluttaa tuo akvaarion koko 90l. Paljonko tuommoisesta paketista kannattaa maksaa 90l? (ALunperin tarkoitus oli kuitenkin n.120l akvaarion hankkiminen ja alusta asti sen perustaminen.) Kirjoja on tullut lueskeltua, joten jotain informaatiota on hyppysissä, mutta mitä sitten?
Odotan kommentteja ja teidän kokemuksia 90l/120l kokoisista akvaariosta.
-kiitos mielipiteistänne
Marru08
Marru08
@ruusu
Member
Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Re: Uusi akvaario hörhö

Viesti Kirjoittaja @ruusu »

Mie aloitin tämän harrastuksen 80l altaalla ihan alusta asti kypsyttäen. Nyt allas on ollu toiminnassa n. puoli vuotta ja kyllä on harrastus vienyt jätkän mennessään :mrgreen: . Altaita on tällä hetkellä 4 ja loppua ei näy...

Tuossa ekassa altaassa on tällä hetkellä 3 hunajarihmakalaa, 20 sinineontetraa ja pohjalla pikkumonnisia. Kasveja on 8 eri sorttia. Kantoja 3. Ihana ja nätti on ja taitaa olla mun lemppari allas, no, ehkä sen takia, että on se ensimmäinen. Vettä vaihdan kaks kertaa viikossa kaks ämpyrillistä ja lappoan välillä vähän pohjaa.

Kaikkihan riippuu kasveista ja kaloista, jos se allas on toimiva ja sun mielestä hyvännäköinen, niin helpollahan sitä näin alussa pääsee, kun on jo valmis paketti. Voihan sitä sit myöhemmin jotain vaihtaa, jos siltä tuntuu... Ja jos vain kalasto on tuon kokoiseen altaaseen soppeli ja keskenään pärjäävät.

Mukavan harrastuksen olet itsellesi ottanut/ottamassa! [;)]

Niin ja itse maksoin tuosta 80l suodattimen, lämmittimen, taustakuvan, kansilasien ja lampun kanssa vaivaiset 25€. Oli kyllä halpa. Yleensä pidetään soppelina hintana 1€/l, mutta riippuu todellakin mukana tulevasta värpättimestä ja kalastosta ja kasveistakin...
Viimeksi muokannut @ruusu, 16:34, 20.08.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa

Elämä on onnellisten maa!
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Riippuen mukaan tulevista suotimista, mut en paljoa yli sataa euroa maksaisi. Altaista sen verran, et mitä isompi sen helpompi. Vesiarvot ynnä muut, helpompi pitää vakaina ja antaa hieman enemmän anteeksi alkukankeutta... :roll:
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Itse aloitin 14 vuotta sitten 64-litraisella paketilla, jossa oli liian pieni suodatin. Konkkaan menevä liike veloitti setistä 600 markkaa. Hitaine kypsytyksineen ja monine kalastomokineen olen sen kanssa ollut, ja se on mulla vieläkin :) Kaverilta ostettiin aikanaan 75-litrainen: muistaakseni 80-85 euroa. Hiekat (korjaan sorat), somisteita, tausta, suodatin (riittävä), valaisin putkensa kanssa ja kaupan päälle 9 partista. Partistilanne on tasoittunut. Kukin mokaa kerrallaan. Onnea harrastuksen parissa! :)
Darw
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Darw »

Itsellä on 98l allaspaketti (allas kylläkin on vanhahko mutta siisti) kaikkine tarpeineen myynnissä 35e:llä eurolla mutta eipä näytä kenellekään kelpaavan.. Pienistä akvaarioista vaikuttaisi olla tällä hetkellä ylitarjontaa joten hinnat ovat todella alhaalla.
Marru08
Starting Member
Starting Member

Re: Uusi akvaariohörhö 110l

Kiitos vastauksista! Nopeat ovat tämän eväkkään liikkeet. Ei tullut kauppoja tuosta jo olemassa olevasta ja elävästä akvaariosta. Tempasin sitten ja menin ja ostin ihan uuden komeuden parhaalle paikalle olohuoneeseen! Vedet ja muutama hassu kasvi, ja jo minä könötän siinä ihailemassa tuota komeutta 110l. Voi tätä synnyttäjän tuskaa... :D!!! Partamonnin haluan ehdottomasti ja sukkelia kavereita pohjaan naamiomonnisia, helmimonnisia tms... tai/ja tulisukarapuja. Ja kas, pohja olisi niinkuin ok. Sitten tahtoisin jonkun parin, jotain ahvenia tai makkarakaloja tai rihmakaloja. Ja jonkin moisen parven mukavia kaloja, ei kardinaalitetroja, miljoonakaloja, platyjä yms. Viikon verran katsellaan, ja sitten vakavia päätöksiä uusista asukkaista.
Kokemuksia ahvenista? Onko yleensäkin hankalia tapauksia ja saako ahvenia helposti?
Hilipati hei!
-Marru08
Marru08
jonnasu
Junior Member
Junior Member

Re: Uusi akvaariohörhö

Viesti Kirjoittaja jonnasu »

Täältä löytyy kokemusta ruostekirjoahvenista, palettikaloista (oli joskus vuosia sitten) ja muutaman päivän kokemus kääpiöakaroista, nämä elelevät 128l altaissa.

Ruosteet ovat meillä ollut kilttejä muita kaloja kohtaan, joskin kutuajan kokemuksista en voi puhua, kun näillä tuntuu olevan sukupuolet aika samannäköisiä niin meille on nyt käynyt pari kertaa silleen että kun tuolle koiraalle ollaan puolisoa ostettu niin ne ovat paljastuneet kanssa koiraiksi. Ja ovat muutenkin ainakin täällä päin "harvinaisia".

Palettikalat olivat kilttejä kutuaikanakin muille joskin lisääntyvät kovin helposti eikä loppua näy. Toiset taas ovat sanoneet että eivät ole kilttejä, mutta se kai taas riippuu kalan yksilöluonteesta, niin kuin ahvenilla yleensä.

Nuista kääpiöistä ei voi oikein sanoa mitään. Paitsi että ovat aika ihania :D , ovat kutuaikana kuulema aika terrorisoivaa sakkia, mutta aika näyttää. Näitä meiltä löytyy 1k+2n ja yksi naaras on vielä tulossa lisää.

Saatavuus kai riippuu paikkakunnasta ja ahvenen lajista, mutta perusahvenia tuntuu saavan aika helposti.

Viisaammat kertokoot lisää.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Töyhtökääpiöahven anakin on kaunis ja rauhallinen pieni ahven. Itsellä haaremi tuplapunaista mallia ja eipä niitä näytä juurikaan kiinnostavan pienet tetrat eikä suora-aikaan sinne tänne sinkoilevat selkäuimaritkaan. Uteliaita ja seurallisia ovat useiden ahventen tapaan eli etulasissa kiinni kun altaan viereen istahtaa. Suosittelen. Rubiinitetra voisi olla hyvä kaveri näille. Ui kaikissa kerroksissa eikä tunnu (tarpeeksi isona ryhmänä) pelkäävän mitään.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Marru08
Starting Member
Starting Member

KYllä kovasti olen kallistumassa ahvenpariskunnalle, olen ystävällä seurannut näiden elämää muutama vuosi sitten ja ovat aika veijareita. Mitä muita kaloja voisi olla sitten ahven pariskunnan kanssa? Vai onko niin välikseen? vai ei mitään?

Kolmatta päivää on akvaarioni pulputellut tuolla, uusi sora, uusi suodatin, veden lämmitin (nyt 25c), kymmenkunta kasvia, kanto (joka kelluu vaan ei uppoa, kai se joskus uppoaa) ja hana vesi. :P Bakteerivalmistetta olen sinne heittänyt. Taitaa aika tavalla olla hölömpölää nuo liuokset. Että multaa vaan sukkahousuun ja akvaan lillumaan? Vesi on meillä kovin pehmeää, että pitäis olla enemmän emäksisempää( kannosta mahdollisesti apua tähän?). Kävin mittauttamassa perus arvot ja ne oli ok,paitsi liiam pehmeä vesi, mutta taitanee olla paikallaan ostaa omat mittaukset kotiin noiden arvojen seuraamisen vuoksi. Minulle kerrottiin että voisin laittaa kaloja jo tänään tai huomenna viimeistään... Epäilen. Viikon päästä ehkä, ehkä. Minulle jopa kerrottiin, että samana päivänä voi laittaa kalat uimaan, kun olen akvaarioon vedet saanut laitettua... HÄH? laittaa vaan liuoksia niin kyllä se siitä APUA! EI näin, eihän? [:I]

Yön aikana vesi on hivenen heilahtanut vihertävään suuntaan... eli liian vähän bakteeritoimintaa?
Ymppi? Mitä tarkoittaa?
Ammoniakkiliuosta... kuulosta pelottavalta... (tulee mieleen ensimmäiset kemian tunnit joskus taannoin yläasteella, tyylikkäät suojalasit päässä ja tipetit kourassa :) hei se oli muuten hauskaa!) Että ammoniakkia tulisi lisätä, jos nitriitti on korkea/tapissa? Auttakaas tätä uutta kemistiä. Olen lukenut näiltä palstoilta, mutta rautalangasta pitäisi taas vääntää. Apteekistako saan ammoniakkia? jos tarvitsen.

Marssittava siis ostamaan mittausjuttuja, saan jonkin moista selvyyttä itselle. Mutta riittääkö semmoinen paperiliuska testi näin kypsennys vaiheessa, vai olisiko syytä ostaa se tippatesti? Ja mistähän tippatestejä saa ostettua ja mitähän ne kustantaa? Eläinkaupasta varmaan löydän.

Kiitos jonnasu!

-marru08

-------------------------

Hei tuo töyhtökääpiöahven on juurikin mitä olen katsastellut. Mutta on kuulema hankalaa saada female edustajia, uroksia on kuulemma reilusti tarjolla. MEne ja tiedä sitten. Kiitos tuosta linkistä! Onko sinulla minkä lainen haaremi siellä? ja minkä kokoinen akvaario, mitä muita kaloja?
Marru08
Marru08
Starting Member
Starting Member

Huomenta! Sain tämän moiset arvot, kun olen nyt kahtena päivänä laittanut tuota Aquarium Starteria. Eli PO4 0,25mg/l, NH o, No2 0,3, No3 o, Ph, 7,5, KH3, GH 3. Arvot siis ok, mutta odotettava sitä nitriitti piikkiä, jotta en tapa heit kaloja veteen. Jatkanko tuolla bakteeriliuokselle, vai olisiko parempi siirtyä tuohon "naturalWay" kypsyttämiseen.

-Marru
Marru08
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Itse olen suodattimia kypsytellyt ilman erillisiä liuoksia tai muita. Eli se ymppi (elävät bakteerit joita aletaan lisäännyttää) jo toiminnassa olevasta suodattimesta tai esim kukkamullasta (siis ruukusta - ei pussista) ja sitten sitä ruokkinut ihan kalanruoalla kohtuu reippaalla annoksella. Apteekista saa hirvensarvisuolaa mutta eipä ole sitä tullut käytettyä. Kuvittele akvaan aika reilu kalasto ja ruoki sen määrän mukaan päivittäin. Pariin päivään mittaustulokset tuskin hirveästi heiluvat suuntaan tai toiseen mutta sitten alkaakin jo tapahtua. Kun nitriitti on noussut korkeaksi ja taas laskenut nollille (koko ajan "ruokittu" samalla) teet kunnon vedenvaihdon jolla palautat nitraattitasot normaleiksi ja allas on kaloille valmis.

Noista töyhtökääpiöistä kyselit niin täällä on siis 1 uros ja 2 naarasta. Ei mielestäni ole mitenkään vaikeasti hankittava kala tosiaan. Uroksia tuntuu kyllä olevan enemmän tarjolla kuin naaraita. Ovat 225 litraisessa 125cm pitkässä altaassa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Marru08 kirjoitti: Vesi on meillä kovin pehmeää, että pitäis olla enemmän emäksisempää( kannosta mahdollisesti apua tähän?). Kävin mittauttamassa perus arvot ja ne oli ok,paitsi liiam pehmeä vesi, mutta taitanee olla paikallaan ostaa omat mittaukset kotiin noiden arvojen seuraamisen vuoksi.
Näille suunnittelemillesi pehmeän veden kaloille vesi ei oikeastaan voi olla liian pehmeää. [;)] Jos ostoslistalla olisi vaikka platyja tai miljoonakaloja, tilanne olisi toinen. Kääpiöahvenille, tetroille ja kumppaneille kovuus saa mielellään olla vaikka lähellä nollaa, tuo gH 3 on oikein hyvä.
Marru08 kirjoitti:Huomenta! Sain tämän moiset arvot, kun olen nyt kahtena päivänä laittanut tuota Aquarium Starteria. Eli PO4 0,25mg/l, NH o, No2 0,3, No3 o, Ph, 7,5, KH3, GH 3. Arvot siis ok, mutta odotettava sitä nitriitti piikkiä, jotta en tapa heit kaloja veteen.
Näyttää siltä, että nitriittipiikki on parhaillaan käynnissä (eli siis nitriittiä ylipäätään on). Kypsytys on siis lähtenyt käyntiin. :)
Marru08 kirjoitti:KYllä kovasti olen kallistumassa ahvenpariskunnalle, olen ystävällä seurannut näiden elämää muutama vuosi sitten ja ovat aika veijareita. Mitä muita kaloja voisi olla sitten ahven pariskunnan kanssa? Vai onko niin välikseen? vai ei mitään?
Mainioita kaloja ne ovatkin. :)
Tuollaisen pienen ahvenparin kanssa on hyvä olla jokin parvikala, joka toimii "suojakaloina" ahvenille: parven rauhallisuus siis kertoo ahvenille, että on turvallista olla esillä. Sopivaa lajia voi etsiä pienehköistä tetroista, särkikaloista tai sateenkaarikaloista (esim. viirikirjokala tai pilkkusinisilmä voisi sopia sateenkaarien puolelta) Monniset saattavat olla vähän riskialtis yhdistelmä ahventen kanssa näin pienessä altaassa, koska ne voivat saada selkäänsä ahventen kutuaikaan. Pohjakaloista piikkisilmät voisivat olla turvallisempi vaihtoehto, koska ne voivat ryömiä koloihin tai kaivautua piiloon hiekan alle, paitsi jos pohjalla on hiekan sijaan soraa? Silloin eivät tonkivat ja kaivautuvat pohjakalat käy. Partamonni käy kyllä siinäkin tapauksessa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Marru08
Starting Member
Starting Member

Juu, perinteiseen tapaan olen laittanut soraa pohjalle, joten mönkijät eivät sitten pohjalle oikein sovellu. Entäpä tulisukaravut tai mitäs kummallisia vikeltäjiä ovatkaan, soveltuisivatko ne pohjalle siivoilee? Näyttävät niin enrgisiltä otuksilta, että ihan kateeksi käy. :)
Minkähän kokoisen parven voisin ottaa lisäksi, jos ajatellaan että otan sen ahven pariskunnan ja partamonnin. Mitenkä voisi ajatella soveltuvan marmoritapparakalat? ja joku tetraparvi? Näin elämäni ensimmäisen kerran noita tapparakaloja liikkeessä. Outo ilmestys. :o

Eli vielä voin huoletta kypsytellä ja odotella muutoksia nitriitin suhteen ja saan suunnitella kalastoani. Kasvillisuuttakin pitäisi saada hankittua lisää, kymmenkunta kasvia tällä hetkellä. Miekkakasveja ja jotain muuta reilunkokoista olisi mielessä. Aika valju tarjonta valikoimassa ja heikohkon kuntoisia. Onko postimyynti juttu ok? OVatko kasvit kohdallaan?

-Marru
Marru08
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Marru08 kirjoitti:Juu, perinteiseen tapaan olen laittanut soraa pohjalle, joten mönkijät eivät sitten pohjalle oikein sovellu. Entäpä tulisukaravut tai mitäs kummallisia vikeltäjiä ovatkaan, soveltuisivatko ne pohjalle siivoilee? Näyttävät niin enrgisiltä otuksilta, että ihan kateeksi käy. :)
Minkähän kokoisen parven voisin ottaa lisäksi, jos ajatellaan että otan sen ahven pariskunnan ja partamonnin. Mitenkä voisi ajatella soveltuvan marmoritapparakalat? ja joku tetraparvi? Näin elämäni ensimmäisen kerran noita tapparakaloja liikkeessä. Outo ilmestys. :o
Tuli- ja muut värikkäät, pienet sukarapulajit ovat sopivan kokoisia suupaloja ahvenille, valitettavasti. Isompi leväsukarapu tai populaatio hyvin maastoutuvia vihersukarapuja voisi tosin pärjäillä - tai sitten isommat (jopa 10 cm) juovaharjaravut, jotka tosin vaativat hieman paneutumista sisustukseen ja ruokintaan.
Jos hinku tulisukarapuihin käy ihan mahdottomaksi, niille riittää jo 20-50-litrainen pikkuallas hienosti. [;)]

Parven koko riippuu aika lailla parvikalan lajista. Jotakin pientä (3-3,5 cm) lajia voisi mennä vaikka 30 kappaletta, isompia tetroja esimerkiksi 12-15. Tai jotain siltä väliltä. :)
Marmoritapparakalat liikkuvat aivan pintakalvon tuntumassa, ja ovat taitavia hyppääjiä (eli pääsevät hyvinkin puoli metriä ilmaan ja liitelevät helposti huoneen toiseen päähän). Siksi niiden asuttamassa altaassa kansilasien pitää olla hyvin tiiviit, edes ruokinta-aukkoja ei saa jättää, sillä yksitellen kalat löytyvät sitten huoneen nurkista kuivahtaneina. Myös vedenvaihtojen aikana saa olla tarkkana. Niitä kyllä sopisi varmaan kivasti vaikka 15 kappaletta, kenties enemmänkin.
Marru08 kirjoitti: Kasvillisuuttakin pitäisi saada hankittua lisää, kymmenkunta kasvia tällä hetkellä. Miekkakasveja ja jotain muuta reilunkokoista olisi mielessä. Aika valju tarjonta valikoimassa ja heikohkon kuntoisia. Onko postimyynti juttu ok? OVatko kasvit kohdallaan?
-Marru
Postimyynnillä saa yleensä hyväkuntoisia kasveja, sekä akvaarioliikkeistä että harrastajilta. Harrastajilta tilatessa kasvit ovat myös huomattavasti edullisempia ja valmiiksi kotiakvaario-oloihin tottuneita. Akvaarioliikkeen kasvit tulevat isoilta kasvatuslaitoksilta, joissa olot ovat jotain ihan muuta ja sopeutuminen voi olla hankalaa.
Toki yksityisiltä harrastajilta tilatessa on se mahdollisuus, että päätyy huijatuksi tai saa huonokuntoisia kasveja, mutta ylivoimaisesti suurin osa tälläkin foorumilla tapahtuvista kaupoista menee hyvin. Itsekin olen suurimman osan kasveistani ostellut täältä.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Marru08
Starting Member
Starting Member

Vaan en ole löytänyt tietoa marmoritapparakaloista, että ovat kovia poikia hyppimöön, hyvä tietää! Ei ehkä sitten minun akvaariooni parasvaihtoehto.
Tuosta rusokirjoahven parvesta olen lueskellut ja taitaa olla minun akvaarioni liian pieni rusokirjoahventen vaatimuksiin ? Suositellaan vähintään 160l eli muutama kymmen litra jää vajaaksi jos noihin tietoihin on uskominen. Komea otus olisi myös Perhoskirjoahven pariskunta tai parvi. Nuo eivät näyttäisi mahdottomia vaativan ja eivät kasvakkaan mahdottomiin mittoihin. Töyhtökääpiöahven taitaa olla näistä ahvenista se räyhein?
Kääpiörihmakala pariskunta pärjäisi varmasti mukavasti myös tai juovarihmakala, vaikuttavat leppoisilta kavereilta.
Eli kolmesta olisi valittava pääpari,ä minkä ympärille rakennan kokonaisuuden. Perhoskirjoahven, Töyhtökääpiöahven tai kääpiörihmakala, näistä varmasti valitsen. Onko näistä kokemuksia kenellekään? Ovatko kovin seurallisia? Hankaliakin? Töyhtökääpiöahven, jos ottaa reviirin tuonne pohjan tuntumaan, miten käy monnisten? entä partamonnin?

Kypsytys etenee hissukseen mutta varmasti. Vesiä on vaihdettu, joten ehkä ensiviikolla päästään tositoimniin.

-Marru
Marru08
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

7330:lla kirjoitti "Marmoritapparakalat liikkuvat aivan pintakalvon tuntumassa, ja ovat taitavia hyppääjiä (eli pääsevät hyvinkin puoli metriä ilmaan ja liitelevät helposti huoneen toiseen päähän). Siksi niiden asuttamassa altaassa kansilasien pitää olla hyvin tiiviit, edes ruokinta-aukkoja ei saa jättää, sillä yksitellen kalat löytyvät sitten huoneen nurkista kuivahtaneina. Myös vedenvaihtojen aikana saa olla tarkkana. Niitä kyllä sopisi varmaan kivasti vaikka 15 kappaletta, kenties enemmänkin. "

Jep. Täällä myös yksi jolla OLI 12kpl parvi tapparakaloja... Kivan näköisiä ja olisikin todella kiva, kun saisi eloa tuonne pintaveteen. Kansilaseista huolimatta löytyivät yksitellen lattialta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Marru08 kirjoitti: Eli kolmesta olisi valittava pääpari, minkä ympärille rakennan kokonaisuuden. Perhoskirjoahven, Töyhtökääpiöahven tai kääpiörihmakala, näistä varmasti valitsen. Onko näistä kokemuksia kenellekään? Ovatko kovin seurallisia? Hankaliakin? Töyhtökääpiöahven, jos ottaa reviirin tuonne pohjan tuntumaan, miten käy monnisten? entä partamonnin?
No, monnisiahan altaaseesi ei muutenkaan sovi, koska pohja on soraa. Partamonni kyllä osaa pitää huolta itsestään, ja tulee varmaankin hyvin toimeen myös ahvenparin kanssa. Onhan sillä kovat luulevyt suojanaan, vaikka ahvenet kävisivätkin kiinni.

Perhoskirjoahvenet eivät vaadi muuten mahdottomia, mutta puhdas, lämmin ja hapan vesi tuntuu olevan niille elinehto. Niillä tuntuu toisinaan olevan selittämättömiä kuolemia hyvissäkin oloissa, toisinaan taas ovat ongelmattomia hoidokkeja. Töyhtökääpiöahvenet ovat kestävämmän kalan maineessa, mutta pitävät samankaltaisista oloista kuin perhosetkin. Ainakaan oma töyhtökäppänäparini ei vaikuttanut kovinkaan pahaluonteiselta. Kääpiörihmakala lieneekin näistä ärhäkin luonne, etenkin koiraat saattavat kärsiä pahastakin napoleon-syndroomasta. :mrgreen: Mutta pieniä kaloja ne kuitenkin ovat, joten kun tilaa on yli sadan litran, koirasta kohti useampi naaras ja piilopaikkojakin löytyy, yhteiselon pitäisi toimia.
Marru08
Starting Member
Starting Member

Ohhoo-- eli ei ollenkaan monnisia pohjaan vikeltämään, koska mulla on sorapohja eikä hiekkaa? Ei ole siis isoakivisoraa vaan sitä ihan normaalia pientäkivisoraa eli jonkusen suurempaa kuin hiekanjyvänen. no voihan kurjuus. Ja monni on ok. Voisinko ajatella, että laittaisin siis tetraparven vielä akvaani? Olen päätynyt töyhtöahven pariskuntaan tai kahteen naaraaseen ja urokseen. Onko parempi antaa oma maailma heille vai tuleeko liian tuhdiksi jos turautan joukkoon vielä n.12kpl esim kiilakylkiä, sitruunatetoja tms. ?
Eikai mun täydy jo ensi vuonna hankkia sitten toinen akvaario hiekalla... taidan hörähtää kunnolla... sairasta.. ihanaa hulluutta!

Töyhtöjä mulle, mulle, mulle, mulle!!!! Saadaan akvaario elämään, vaikka, no joo... :mrgreen:

Kiitos 7330 jälleen kerran!
Marru08
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Marru08 kirjoitti:Ohhoo-- eli ei ollenkaan monnisia pohjaan vikeltämään, koska mulla on sorapohja eikä hiekkaa? Ei ole siis isoakivisoraa vaan sitä ihan normaalia pientäkivisoraa eli jonkusen suurempaa kuin hiekanjyvänen. no voihan kurjuus. Ja monni on ok. Voisinko ajatella, että laittaisin siis tetraparven vielä akvaani? Olen päätynyt töyhtöahven pariskuntaan tai kahteen naaraaseen ja urokseen. Onko parempi antaa oma maailma heille vai tuleeko liian tuhdiksi jos turautan joukkoon vielä n.12kpl esim kiilakylkiä, sitruunatetoja tms. ?
No, monnisia ei olisi muutenkaan kannattanut mahduttaa samaan altaaseen kääpiöahventen kanssa, koska ne, kuten arvelitkin, voivat saada ahventen kutuaikana pahasti selkäänsä. Oma allas niille vaan. ;) Parhaimmillaan monniset ovat altaassa, jonka hiekka on niin hienoa, että ne pystyvät suodattamaan sitä kidustensa läpi ja leikkimään kuonollaan kyntöauraa.
Jokin avoveden parvi noiden pohjalla oleilevien ahventen kanssa kyllä vielä sopii hyvin. Kiilakylki, sitruunatetra, rubiinitetra, kardinaalitetra, intiaaninsulka, ruusutetra... Vaihtoehtoja riittää. Noin 12-20 kappaletta, lajista riippuen, olisi soppeli parvikoko. Aivan pienimpiä lajeja, kuten kääpiö- ja hehkurasboroita, ei kannata ahvenaltaaseen kokeilla, koska ahvenat kuitenkin ovat melko petomaisia ja töyhtökääpiöillä on kokoonsa nähden aika iso suukin.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Marru, sinulla on asetuksissa otettuna yksityisviestillä vastaaminen pois päältä, viestini ei lähtenyt sinulle vaan tuli tuo ilmo.

Tässä vastauksia:
Koita tunnistaa akka mahan väristä. Akalla on mahan alunen punertava.

Lisäksi katso kyljessä olevaa mustaa läikkää, sen reunoilla on sinisiä hehkuvia pisteitä - näin muistaakseni ukolla.

Lisäksi ukolla on ensimmäiset selkäevän piikit päästä katsottuna pidempiä mitä naaraalla.

En laittaisi samaan altaaseen edes yhtä ukkoa ja kahta akkaa, minulla kun ei siihen riittänyt edes 2 metrinen alla - toinen akka ajettiin henkihieveriin.

Loput kalat takaisin kauppaan tai sitten myyntiin tänne aquawebbiin.

Kerro kuin käy.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”