Tarttisin sen altaan, jotta pääsisin alkuun

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pirsal80
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Tarttisin sen altaan, jotta pääsisin alkuun

Viesti Kirjoittaja pirsal80 »

Heipä hei. Täällä olis yksi harrastusta aloitteleva epätoivoinen vailla apua. Olen lueskellut aika paljon akvaarioista ja sen perustamisesta sekä kaloista ja lisäksi olen viettänyt illat netissä ja käynyt akvaarioita myyvissä liikkeissä Tampereenseudulla tietoa haalien. Ongelmaksi on nyt tullut se, että en tiedä mikä olisi paras vaihtoehto altaaksi ja tekniikaksi. Vaihtoehtoja on niiiiin paljon.

Altaan koko tulee olemaan siinä 200 litran tietämissä, se on selvä. Lisäksi ehdottomasti kaksiputkinen valaisin ja ajattelin laittaa putken kasveille ja toisen yleisvaloksi. Tähän ne mun selvyydet sitten loppuukin.

Millainen sisäsuodatin on riittävä vai pitäiskö olla ulkosuodatin? Entä lämmitin ja ilmastin? Kannattaako ostaa täydellisenä pakettina, vai keräillä eri osaset eri liikkeistä. Tuntuu, että hinnoissa on huimasti eroja ja kun en tunne hyvin laitteita, niin en osaa vertailla niitä. Lisäksi olen vielä hieman epävarma siitä, haluanko kalustealtaan vai tavallisen. Tavallinen kiinnostaa hieman enemmän, sillä silloin voisin ottaa pintaan kasveja, kun kasveja kuitenkin haluan paljon.

Voisitteko autta mua, sillä mä en osaa päättää. Kertokaa mulle toimivan paketin sisältö, jotta mä pääsen tämän jännän harrastuksen pariin, vaikka on tää jännää jo nyt... Kertoisitteko myös suosituksia luotettavista allasmerkeistä. Kaloja voin miettiä sitten, kun allas on kotona ja kypsytys näyttää mihin mennään.
KIITOS KOVASTI AVUSTANNE
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Tarttisin sen altaan, jotta pääsisin alkuun...

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Jos et kalusteavkaariota laita,niin tuollainen 200l allas on varmaan 1m pitkä ja sellasen sais varmaan uutena alle 200e.Siihen mittaan voi löytyä helposti huonekaluliikkeestäkin mäntykaappi,jos et omista jalustaa.Suodatus riippuu kuin paljon kaloja meinat laittaa mutta yleisesti ulkouodattimet on parempia ja paljon helpompi käyttää.Sisäsuodatinta ei tarvi erikseen,jos laitat ulkosuodattimen.Ilmastintakaan et tarvitse,paitsi jos haluat näön vuoksi laittaa.

Ulkosuodattimsta ei ole kuin Eheimistä kokemusta ja tyytyväinen olen.Sisäsuodattimista Fluval on melestäni hiljaisin ja helpoin käyttää.Lämmittimen tarvitset varmaan 200w riittää.
Kirsikkatetra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kirsikkatetra »

Moi

Lämmitin 150 kW riittää 200 litralle, muistaakseni ja ei ole mitenkään välttämätön, ellei halua lämpimämmän veden kaloja. Valaisin pitää hyvinkin 25-26 astetta.

Kannattaa harkita tuossa vaiheessa tarkkaan että haluaako sorapohjan vai hiekkapohjan.
Mä laitoin vanhasta tottumuksesta soran ja sitten vasta rupesin täällä lukemaan miten hiekka on niin in, että alkoi harmittamaan. Nyt tosin olen tullut jo siihen tulokseen, että sora on parempi. Mutta kalastoa silmällä pitäen sekin on hyvä harkita ensin, ettei sitten käy harmittamaan. Suurin osa monnisistakin taitaa pitää hiekasta.

Ja sisäsuodatin kannattaa olla ulkosuodattimesta huolimatta keräämässä roskia. Kasveja ei ehkä kannata ottaa yhtä vähän joka laatua, niin kuin mä tein, vaan yhtä ja samaa enemmän.

Tsemppiä, kyllä se siitä!

t: itsekin vasta aloitellut vanhaa harrastusta 220 litrasella, joka tosin sekin on hauskasti mun vanha ja vähän ehti näkemään maailmaa tässä välissä
Kukin taaplaa tyylillään
tiinu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Meikäläisen mielestä oikein hyvä aloituskokoonpano olisi tuollainen perusallas, jossa siis on päällislasit, jotka saa vaikka poies jos sattuu esimerkiksi miekkakasvi kukkimaan tai muuta iloista. ;) Sinne vaikka Eheimin joku passeli ulkosuodatin pörisemään, nyt juuri en muista mikä olisi sopiva malli, mutta pakkauksien kyljissä ne lukeepi. Lämmittimen tarve kannattaa miettiä, kaikille kaloille ei lämppäriä edes tarvitse. Hiekkaa suosittelisin pohjalle, sora rajoittaa pikkuisen kalavalintoja esimerkiksi monnisten osalta.

Usein saattaa olla, että pakettina tulee edullisemmaksi, varsinkin jos ja kun uutena ostaa. Melkein voi olla hyvä ostaakin, kun ensimmäistä allasta on hankkimassa. Eihän se estä, etteikö saattaisi sekundaa saada, mutta on ainakin helpompi saada uutta, ehjää tilalle jos niin huonosti kävisi, heh. Paketteihin usein sisältyy sitten se jalustakin, niin ei tarvitse itse pähkäillä että onko varmasti riittävän kestävä ja tukeva.

Mitäs muuta. Luehan tätä a-w:tä, täältä saa mainiota tietoa mukavilta ihmisiltä. (:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kannattaa kysellä altaita Porin Akvaariokeskuksesta, tekevät omien mittojesi mukaan, jos haluat ja tuovat sieltä kotiovelle, laadukkaita (kehys)akvaarioita alujalustoineen(+loisteputkivalaisin haluamallasi putkimäärällä). Jos on liikkuvaista sorttia kannattaa kysellä Helsingistä tekniikkaa, kilpailuttaa liikkeitä(Akvaariolinna, Akvaariokeskus, Leppävaario, Pieni Akvaariokauppa). Treelta paras vaihtoehto on Vihrekala, tekniikan suhteen. Myös Saksasta voit tilata(edukasta) tekniikkaa, jos uskallat ja kielitaitoa riittää. :)
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Suodatinta miettiessäsi kannattaa katsoa Helsingin Akvaariokeskuksen sivuja. Sieltä löytyy Eheimin suodattimien todelliset tehot, eli mihin litramäärään asti ne riittävät. Valmistajan tiedot liioittelevat usein tehon riittävyyttä. Oman kokemukseni perusteella suosittelen sekä sisä- että ulkosuodatinta tuon kokoiseen altaaseen. Saat siten riittävän kierron altaaseen, eikä kakkelukset jää pohjalle pyörimään. Itselläni on 180-litraisessa Eheimin Powerline 2048-sisäsuodatin ja samoin Eheimin Classic 2217-ulkosuodatin tuplahanoilla. Vesi kiertää hienosti eikä virtausta ole liikaa, kun suuntaa suodattimet sopivasti. Olen erittäin tyytyväinen noihin molempiin suodattimiin.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Muuta en nyt ehdi kommentoimaan, mutta 2 putkea on kyllä tosi vähän, siis saa ola melkoisia tehomegasuperhyperputkia että piisaavat, minusta helpommalla pääsee kun lisää putkia. Siis meillä on 80cm 128litraisessa 3 putkea, 125cm 230l kolme putkea ja 95cm 300l 4 putkea, valoa ei ole liikaa.
tiinu
Member
Member

Tietty valoa voisi hyvin olla enemmän kuin tuo kaksi putkea, mutta peruskasvit pärjäävät silläkin.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

tiinu kirjoitti:Tietty valoa voisi hyvin olla enemmän kuin tuo kaksi putkea, mutta peruskasvit pärjäävät silläkin.

no, ei meillä vielä muita ole ollutkaan, mutta satunnaisia "kokeiluita" on tehty vähemmälläkin valolla, levät rehottaa, kasvit ei kasva.

Tuohan riipuu ihan altaan pituudesta suhteessa litroihin ja svyyteen. Eli kun tuossa 80cm altaassa on kuitenkin VAAN 60cm pitkät putket, tilanne on huono 2:lla putkella (valoa 2*18W, se 3*18W on minimi että edes joku kasvaa). Tuossa 230l altaassa on taas ylipitkät putket, eli allas on 117cm pitkä ja putket on 120 (tai 125)cm eli 3 putkea on siinäkin sopiva määrä (olikos nää nyt sitten 36W kappale). Tuossa 300l taas on etulasista takalasiin matkaa niin paljon että 4 putkea on pakko oll a.
tiinu
Member
Member

Tjoo, mulla on 200 -litraisessa se kaksi putkea, valaisin on altaan mittainen, eli putket itse siis hieman allasta lyhyemmät. Pelkästään noilla viihtyy mm. punainen rusolehti ja karttulehti, ex-kääpiömiekkakasvi, hapsiluikkako se nykyään oli ja näiden lisäksi sitten ne ihan perus-peruskasvit kuten argentiinan vesirutto, konnanputki ja karvalehti. Lisävalo ei tietty olisi pahitteeksi, mutta näillä mennään nyt jonkin aikaa. :P
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

tiinu kirjoitti:Tjoo, mulla on 200 -litraisessa se kaksi putkea, valaisin on altaan mittainen, eli putket itse siis hieman allasta lyhyemmät. Pelkästään noilla viihtyy mm. punainen rusolehti ja karttulehti, ex-kääpiömiekkakasvi, hapsiluikkako se nykyään oli ja näiden lisäksi sitten ne ihan perus-peruskasvit kuten argentiinan vesirutto, konnanputki ja karvalehti. Lisävalo ei tietty olisi pahitteeksi, mutta näillä mennään nyt jonkin aikaa. :P
Ja syvyttä on paljonko?
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

MIulla on 317l akvaariossa 2 putkea ja tehon perusteella olen kyllä laskenut sen olevan riittävästi. Tosin siinä on hyvin tehokkaat ne 2 putkea ja heijastimet lisänä. Myös luonnonvaloa saa akvaario hieman. Tunnustan kyllä, että haaveilen niistä monimetalleista tuon isomman altaan kohdalla.. :)

Suodattimeksi mie laittasin ulkosuodattimen, itseasiassa meinaan vaihtaa tuohon 140l akvaanki ulkosuodattimen. Tosin siihen lähinnä esteettisistä syistä, sillä kyllä tuo sisäsuodatin on tehokkaasti toiminut ja putsausväli on pysynyt hyvin pitkänä. En just edes muista milloin viimeksi suodattimen pesin ja virtausteho on pysynyt hyvänä.

Ainakin Eheimin ulkosuodattimet on tosi hiljaisia, ihan viereen pitää mennä vasiten kuuntelemaan.. Toki varmasti muissa merkeissäkin on ihan yhtä hyviä, en itse vaan niihin ole perehtynyt.
discusdream
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja discusdream »

Valaisimesta sanoisin etta jos saat kasiisi niin hanki T5 valaisin. Teho on huomattavasti parempi kuin vanhan aikaisissa valaisimissa (150%) ja vaitetaan etta heijastimet lisaa viela tehoa tuplasti. Jos haluat oikein rehottavan akvaarion ja vaikeampia tai punaisia kasveja, 4 putkea on vaatimus hiilarin lisaksi. Mutta jos haluat vain helppoja vahemman valoa vaativia kasveja niin kaksi putkea riittaa just ja just. Mulla oli joskus aikanaan 120 cm levea ja 48 cm korkea allas jossa oli kaksiputkinen valaisin ja peruskasvit viihtyivat ihan hyvin mutta kaikki punaiset tai muuten vaativammat menehtyi.

Ja pohjasta viela, mulla on aikomus laittaa uuteen akvaariooni jaettu pohja, sivustoille ja taakse hienoa mustaa soraa ja etualalle liuskekivilla, kivilla ja puulla rajattu hiekka-alue jossa voi monniset moyria kuten haluaa. Henkilokohtainen preferenssi mulla on sora mutta nyt tulee hiekkakin kokeiluun!
tiinu
Member
Member

en kirjoitti:
tiinu kirjoitti:Tjoo, mulla on 200 -litraisessa se kaksi putkea, valaisin on altaan mittainen, eli putket itse siis hieman allasta lyhyemmät. Pelkästään noilla viihtyy mm. punainen rusolehti ja karttulehti, ex-kääpiömiekkakasvi, hapsiluikkako se nykyään oli ja näiden lisäksi sitten ne ihan perus-peruskasvit kuten argentiinan vesirutto, konnanputki ja karvalehti. Lisävalo ei tietty olisi pahitteeksi, mutta näillä mennään nyt jonkin aikaa. :P
Ja syvyttä on paljonko?
45 senttiä ulkomittojen mukaan.
Niinjoo, onhan tuolla papukaijalehtikin elänyt jo vuoden verran: pahemmin ei ole kasvanut, mutta edelleen siis melko nätin punaisena pikku puskana siellä on. Juuri tuon papukaijalehden takia sitä lisävaloa olen hankkimassa jossain välissä, muut pärjäisivät ilmankin.
w85
Starting Member
Starting Member

Re: Tarttisin sen altaan, jotta pääsisin alkuun

Viesti Kirjoittaja w85 »

Altaan leveys kannattaa mun mielestä lamppujen koon mukaan ottaa. eli 38w lamppu on 120cm pitkä niin ottaa 125cm akvaarion niin on valaistus ainakin maksimi loistelampulla. ittellä toi pikku akvaari leveys 125cm korkeus 45cm syvyys 35 cm on neljällä loisteputkella. valoteho aika hyvä tuon korkuuseen altaaseen. noilla mitoilla akvaario näyttää mun mielestä hyvältä vähä niinkuin taulu kun ei ole niin syvä.

Muo ärsyttää näin jälkikäteen kun ostin tuon 450 litraisen leveys 150cm korkeus 50cm syvyys 60cm. siihen menee kans vain nuo 38w lamput kun taas jos olis tilates tajunnu ottaa 155cm leveän altaan niin olis saanu 150cm putket ja taas valoteho olis maksimi. no ainut onni et tämän altaan asukki tällähetkellä on apaloneferox joten ei paljon kasveja kasvatella täs altaas. "" pitäis vain ruveta pikku hiljaa uimallasta tekemään"" :)

Ainut hyvä lammu olis monimetalli itte en enää muita laittaisi jos lompakko antais sähkölaskuis myöten.

monimetallin hauskin kokemus oli kun isointa allasta orotellessa testasin sitä pienehen altaaseen jonka vieres oli kaktus niin se kasvatti kuukaudes jotaiseen piikki varteensa 1cm uutta vartta :) toki tämän lisäksi altaan kasvikki kasvoi erinopeutta ja värikkyyttä.

sisäsuodattimeksi en missää nimes ostaisi fluvalia jo ei toki halua uusia joka vuosi "näin tosi karkeasti sanottuna" ja puhallus teho loppuu äkkiä.
Eheim aquaball en oikein osaa sano hyvää enkä pahaa altaat joissa niitä on voivat kyl hyvin mut ei se mikään paskan kerääjä ole.
eheim powerline sarjasta ittellä ei ole kuin 2252 kokemuksi enkä pois anna.

ulkosuodattimista ei ole kokemusta kuin
eheim 2080 iso ja helppo puhdistaa
eheim olisko 2224 siinä on liian pieni puhallus putki hitaampi putsata :)

hiekkapohja pysyy kuulemma kasvi lannoitteet paremmin "piilossa"

Mattosuodatin kans aika kätevä.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Täältä löytyy kaksi altaan mittaista loisteputkea 74-litraisesta, 180-litraisesta ja 317-litraisesta (korkeudet 37, 45 ja 53 cm). Ensimmäisessä kasvavat monenlaiset kasvit, myös punaiset rusolehdet, erinomaisesti. Jaavansammaltakin saa ajoittain karsia kourakaupalla. 180-litraisessa eivät rotalat ja rusolehdet oikein viihdy, mutta muista kasveista kutakuinkin kaikki kokeilemani ovat kasvaneet: vedensuosikit, vesimiekat, vesihyasintit... Tuossa 317-litraisessa taas ei tunnu viihtyvän kunnolla kuin jaavansaniainen. :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirsikkatetra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kirsikkatetra »

Nyt on tyhmän pakko kysyä että mitäs kalat tykkää kirkkaasta altaasta, kun aika monen kohdalla sanotaan että hämärä allas?

Itsellä 220 l kaksiputkinen altaan mittainen valaisin ja kasvit kasvaa hirveetä vauhtia, en tiedä mitä kaikkia kasvejä siellä on, mut nekin kasvaa joita myyjä sanoi vaikeiksi. Ja mun mielestä se jo nyt on liian kirkas...
Kukin taaplaa tyylillään
pirsal80
Starting Member
Starting Member

Kiitos kaikille kommenteista. Lisää otan mieluusti vastaan.

Ajatuksena altaan mitoiksi olisi 110 X 45 tai 50(korkeus) X 40 cm. Helpompi saatavuus vaan taitaa olla metrisillä vakiomittaisilla altailla. Lisäksi hintaa tuntuu tulevan jonkinverran lisää, kun haluaa omilla mitoilla. Kyllä tää on hankalaa, kun ei osaa päättää...
Nyt teidän kommenttienne perusteella olen todella alkanut miettiä sitä ulkosuodatinta. Tarvitseeko ulkosuodatin kuitenkin pienen sisäsuodattimen roskien keräämiseen? Valotehoa voisin varmaan lisätä niillä heijastimilla, jos ne lisäävät tehoja huomattavasti. Heijastimia en ollut tullut aiemmin ajatelleeksikaan.
Mitähän sitä vielä keksisi? Ai niin, ajattelin hiekaksi sitä Bilteman hiekkepuhallushiekkaa. Onko hiekoissa eroja kasveja ajatellen? Juurtuuko kasvit paremmin hienoon hiekkaan ja pysyykö ne siinä paremmin paikoillaan, kuin esim. sorassa?
tiinu
Member
Member

Hiekkaa suosittelisin ehdottomasti. Omien havaintojeni mukaan kaikki ne kasvit, joita multa löytyy, ovat viihtyneet hiekassa paremmin. Hiekka myös mahdollistaa esimerkiksi kivojen monnisten pidon, soralle taas herkkäviiksisiä monnisia ei ole hyvä ottaa.

Sisäsuodatin lisäksi ei ole huono idea. Itselläni tosin on ainoastaan tuo ulkosuodatin saman kokoisessa altaassa, mutta ei se sisäpöristin haitaksi olisi.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kirsikkatetra kirjoitti:Nyt on tyhmän pakko kysyä että mitäs kalat tykkää kirkkaasta altaasta, kun aika monen kohdalla sanotaan että hämärä allas?

Itsellä 220 l kaksiputkinen altaan mittainen valaisin ja kasvit kasvaa hirveetä vauhtia, en tiedä mitä kaikkia kasvejä siellä on, mut nekin kasvaa joita myyjä sanoi vaikeiksi. Ja mun mielestä se jo nyt on liian kirkas...
Kaksi loisteputkea parisataalitraisessa ei ole vielä hirvittävän kirkas valaistus. Ainakin omassa kutakuinkin vastaavankokoisessani (siis 180 l ja kaksi putkea) ovat "hämärään altaaseen" suositeltavat kalat, kuten punapäätetrat, viihtyneet hyvin ja ovat komeissa väreissä. Tietysti riippuu myös pohjamateriaalin ja taustan väristä sekä siitä, paljonko kasveja on pinnalla hämärtämässä suoraa valoa.
Kirkkaalla valaistuksella tarkoitettaneen ainakin nykyään lähinnä varsinaisia kasvialtaita, joissa loisteputkia on iso kasa rivissä altaan päällä, tai joku iso monimetalli porottamassa lähemmän watti/litra-tasoisesti.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Tuomo2008
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tuomo2008 »

Minäkin aika nOOb vielä tässä harrastuksessa, mutta sen voin sanoa sähköasentajana sanoa että älä ihmeessä laita 150kw:n lämmitintä.....Tulee kalakeittoa hetkessä=)

Sopiva olisi 200W jos sellaisen nyt todella haluaa laittaa. Itselläni ei sellaista ja lämpötila vakaa +25celsiusta.
2 * 250litraa: kiilakylkiä, neontetroja, kaksi isoa monnia ja pari pienempää.
pirsal80
Starting Member
Starting Member

Hellurei
Nyt, vihdoin ja viimein tuolla olkkarin nurkassa kököttää 180 litrainen Giant-akvaario :D . Pitkän pohdinnan jälkeen päädyin kuitenkin siihen ulkosuodattimeen ja nyt siinä on Fluvalin 305. Lämmittimenä on Jäger 150W ja valaistuksesta vastaa 30W Sylvania gro-lux ja 30W Sylvania aquastar. Miltäs tällainen kokonaisuus vaikuttaa?

Nyt kun vielä saisin liikkeestä hiekat, niin pääsisin aloittamaan kypsyttämistä.
Kypsytykseen sain Junglen Start Zymeä ja vedenparannukseen Easy-Life FFM. Mitenkähän olis viisasta aloittaa ja kannattako mun hommata heti alkuun muutama kasvi? Täsä kypsytyksestä on sen miljoooona keskustelua, että en saa kunnolla kiinni mistään. :roll:
pirsal80
Starting Member
Starting Member

Heips

En millään malttanut odottaa, että olisin saanut Bilteman hiekkaa, vaan tyydyin rautakaupan tavaraan. Saihan sitä sitten pestä oikein kunnolla ja kului siinä kivasti viime lauantai [;)] .

Starttailun aloitin laitamalla altaaseen vedenparannusaneen ja Junglen Start zymen ja lisäsin vielä hieman kalanruokaa. Toivottavasti kypsytys on startannut kivasti. Eilen laitoin ensimmäiset kasvit ja nyt odotellaan vielä hetki, jotta saisin ne asukkaat kotiin. Miltä vaikuttaa? Milloin kannattaa alkaa tehdä vesitestejä ja millaisilla arvoilla ensimmäiset kalaset voisin ottaa?
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

VesiEläin kirjoitti:Kannattaa kysellä altaita Porin Akvaariokeskuksesta, tekevät omien mittojesi mukaan, jos haluat ja tuovat sieltä kotiovelle, laadukkaita (kehys)akvaarioita alujalustoineen(+loisteputkivalaisin haluamallasi putkimäärällä). Jos on liikkuvaista sorttia kannattaa kysellä Helsingistä tekniikkaa, kilpailuttaa liikkeitä(Akvaariolinna, Akvaariokeskus, Leppävaario, Pieni Akvaariokauppa). Treelta paras vaihtoehto on Vihrekala, tekniikan suhteen. Myös Saksasta voit tilata(edukasta) tekniikkaa, jos uskallat ja kielitaitoa riittää. :)
Kun tuo 500litrainen on hakusessa, tuli katseltua Porin akvaariokeskuksen sivuja. Uuden karhea juta akvaario olisi parasta mitä voisi toivoa. Onko kokemuksia? oletteko tilanneet sieltä jalustoinen päivineen? Ja millä hinnoilla?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”