Mikä on suhde platyjen/miekkapyrstöjen sukupuolilla
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: en vielä mihinkään
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mikä on suhde platyjen/miekkapyrstöjen sukupuolilla
Tässä näitä akvoja suunnittelissa, mulla olisi tuossa eteisen nurkassa paikka 260 litran akvalle (syv. 40 x pit. 130 x kork 50 cm); haluaisin sinne tuollaisen perinteisen platy/miekkapystö, mahdollisesti miljoonakala, akvan.
Jos platyjä ja miekkapyrstöjä laittaa samaan, kuinka helposti ne risteytyy? Näin yhdessä eläinkaupassa aivan upeita keltamustiaplatyjä, sellaisia haluan itsellekin.
Kyssynkin tähän samaan, että mitkä pohjakalat sopii tuollaisiin vesioloihin?
Jos platyjä ja miekkapyrstöjä laittaa samaan, kuinka helposti ne risteytyy? Näin yhdessä eläinkaupassa aivan upeita keltamustiaplatyjä, sellaisia haluan itsellekin.
Kyssynkin tähän samaan, että mitkä pohjakalat sopii tuollaisiin vesioloihin?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Re: Mikä on suhde platyjen/miekkapyrstöjen sukupuolilla
Helpostihan ne platyt ja miekkikset risteytyy, joten ei niitä tulisi pitää samassa altaassa. Ja ne kun helposti aiheuttaa ylikansoitusongelman, niin minnes kaupittelisit sekarotuisia kaloja..? Ja mielestäni molemmat lajit tulee pitää puhtaina toisistaan erillään. Kyllähän mustakin platyt on ihan symppiksiä ja monesti kauniin värisiä, mutta niitä en tule hankkimaan, ettei mun 13 vuoden kasvatustyö mee ihan harakoille ja pysyy miekkikset puhdasrotuisina.
Akvarismia 1992-2014
-
- Junior Member
- Viesti:
Onko noita "luonnonvärisiä vihreitä" miekkapyrstöjä saatavana enään? Mulla oli niitä aikoinaan 80-luvun alkupuolella ja tykästyin niihin. Jos sellaisia saisi vielä?
Niin ja se suhde, 1 koiras ja 2-3 naarasta; kumpi on parempi. Voiko eri värejä laittaa samaan, vaan onko niissäkin jokun säännös mitä saa parittaa minkäkin kanssa?
Niin ja se suhde, 1 koiras ja 2-3 naarasta; kumpi on parempi. Voiko eri värejä laittaa samaan, vaan onko niissäkin jokun säännös mitä saa parittaa minkäkin kanssa?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Olen kyllä välillä nähnyt vihreitä luonnonmuotojakin. Joo se suositushan on 1 k + 2-3 n, mutta riippuu tietenkin hieman millaisista määristä kaloja puhutaan, ei niitä kannata järjettömän isoa parvea ottaa vaikka iso allas olisikin. Pojat ei tykkää toisistaan = rähinöintiä ja paljon naaraita = paljon poikasia, kenties aivan liikaa, kyllä jo muutamakin naaras saa aikaan melkoisesti poikasia. Värien suhteen se on lienee lähinnä makuasia haluaako viljellä vain tiettyä väriä, jonka haluaa pitää mahdollisimman puhtaana vai haluaako viljellä monipuolisen värisiä ja kenties yrittää jalostaa uusia värejä. Itse pyrin monipuoliseen väriskaalaan, täällä polskii mustat, tuxedot, keltaiset ja oranssit kaikki yhdessä. On mielestäni paljon mielekkäämpää kun kaikki kalat eivät ole "samasta muotista", tässä tapauksessa siis etteivät ne ole kaikki samanvärisiä, se olisi omasta mielestäni lähinnä tylsää, haluan persoonallisen näköisiä kaloja 

Akvarismia 1992-2014
-
- Junior Member
- Viesti:
Risteytyykö nämä vihreät samalla lailla näitten jalostettujen kanssa, vai pitääkö niille olla omat partnerit? Halausin kovasti näitä vihreitä miekkapyrstöjä. Hmm. miitäkin ruveta vähitellen metsästämään, josko jostain löytyy.
Samalla lailla kun kun meinaan hankkia tuohon jättiakvaan nimen omaan mustianeontetroja. Nämä värit kiinnostaa.
Samalla lailla kun kun meinaan hankkia tuohon jättiakvaan nimen omaan mustianeontetroja. Nämä värit kiinnostaa.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Kyllähän kaikki miekkapyrstöt risteytyy keskenään, ei ne väriin katso
paitsi jotkut kalat tuntuvat olevan rasistisia voimakkaan oransseja kaloja kohtaan.

Akvarismia 1992-2014
-
- Junior Member
- Viesti:
Mikä olisi sitten suositus urosten määrään samaan akvaan, jos se akva on tuo edellä mainitsemani. Vaikuttaako asiaan urosten väri? Eli samanväriset rähinöi helpommin keskenään, vai onko kyse ulkomuodosta?
Mitkä muut kalat sopisivat tuollaiseen akvaan miekkapyrstöjen seuraksi?
Mitkä muut kalat sopisivat tuollaiseen akvaan miekkapyrstöjen seuraksi?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla nyt ei tosin ole mainitsemasi kokoisesta altaasta kokemusta, mutta itse en ottaisi ylipäänsäkään samaan altaaseen muutamaa urosta enempää. Kyllä ne pojat rähinöi ihan väriin katsomatta.
Akvarismia 1992-2014
-
- Junior Member
- Viesti:
Eli jos ottaisin yhden vihreän (jos löydän), ja esim. yhden kelt/oranssin, yhden tuxedon uroksen ja niille sitten väh. 3 naarasta per nenä. Menisikö noi tuohon 260 litran akvaan? mitä muita kaloja suosittelet miekkapyrstöjen kanssa. Jokin parvikala? sekä pohjalle?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Kyllähän 12 kalaa menee mainiosti tuon kokoiseen altaaseen, mutta suosittelen miettimään vielä kuitenkin oletko valmis siihen miten paljon poikasia esim. 9 naarasta voi saada aikaiseksi..?
Jos kaikki saavat vaikka keskimäärin 30 poikasta n. kuukauden-puolentoista välein. Ja jos ne tulevat kalasi sattuvat olemaan hieman vässyköitä syömään poikasia, niin kuinka paljon kaloja kohta onkaan... siinä mielessä maltti on valttia, että suosittelisin ensin katsomaan miten tilanne kehittyy pelkkien miekkapyrstöjen kanssa ennen mahdollisten muiden kalojen hankintaa. Mulla ei ollut vuosikausiin muita kaloja kuin miekkiksiä, osittain siksi että ne lisääntyvät niin tehokkaasti ja olen ties kuinka monta kertaa lahjoitellut kymmeniä poikasia uusiin koteihin ja vienyt hieman varttuneempia eläinkauppoihin. (Toinen syy on se ettei mulle vaan oikein kolahda muut kuin miekkikset ja taistelukalat ja taistoja tuli hankittua 15v tauon jälkeen vasta uuden altaan myötä.)

Akvarismia 1992-2014
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Partis kyllä kestää vesiolosuhteiden puolesta muuna kalana. Kaverilla on miekkisten, platyjen ja millisten kanssa keltabarbeja, pandamonnisia, ritarimonneja, selkäuimarimonneja ja yks partis. Tietääkseni kovettaa hieman vettä. Itselläni oli miekkis-platyristeytysten poikamiesboksi. Kyllä ne jonkin verran nahisteli, mutta siinä vaiheessa kun pelkästään koiraita oli jotain 20, rauhoittui pahinkin veljensurmaaja (no, ahdistelija ainakin). Kuuden porukassa oli rähinöintiä koko parven kesken unohtamatta silmätikkua.