Paljon kysyttävää

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kookkos
Starting Member
Starting Member

Paljon kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Kookkos »

Moi!

Muutan tässä syksyn mittaan uuteen asuntoon ja ajattelin samalla luopua tuosta 70 litran akvaariostani ja ottaa varastosta tilalle 120 litraiseni. Tuohon isompaan tankkiin pitäisi kuitenkin silikonit uusia, kun ovat ainakin 20 vuotta vanhat. Onko turvallista lähteä itsekseen niitä silikoneja laittelemaan? Mieluummin hoitaisin homman itse ja netistäkin löytyy hyviä ohjeita tuohon hommaan. Mies vain pelottelee, että mitä jos koko allas poksahtaa joku kaunis päivä kun minä ne silikonit olen siihen taileillut :D

Uuteen altaaseen tulee myös uusi hieno "rantahiekka." Kypsytyksen voin ilmeisesti hoitaa simppelisti siten, että otan vain vanhaa hiekkaa esim sukkahousuun ja laitan lillumaan uuteen altaaseen viikon parin ajaksi? Mitään muuta en aio uusia akvaariostani, ehkä vähän kaloja lisää.

Niin, se nykyinen kalastoni on: 14 kiilakylkeä, 10 neontetraa, 2 hunajarihmaa (uros&naaras), partis, piikkisilmä.
Mietin vain, että onkohan tuo 120 litrainenkin liian pieni partamonnille?

Sitten itse akvaarion ongelmiin. Olen joskus käynyt näistä tännekin kirjoittelemassa.. Eli kun kasvit eivät kasva. Akvaario on siis vuoden vanha ja siihen hankitut lamput myös. Kasveina on anubiaa, intianvesitähdikkiä, vallisneriaa ja pinnalla muutama limaska. Kasvit ovat ihan jämähtäneet paikoilleen. Toisin sanoen ne eivät ole vuoden aikana kasvaneet ollenkaan, yksikään niistä! Ei edes limaska ole lisääntynyt! Olen vuoden aikana ehkä kerran pari nyppäissyt muutaman kasvin lyhyemmäksi, mutta isommalta vaivalta olen "säästynyt." Hiekkana ihan normaalia akvaariokaupasta ostettua soraa ja sitäkin on ihan riittävästi. Kasvit näyttävät siis ulkoisesti voivan ihan hyvin, välillä intianvesitähdikki saattaa tiputtaa alimpia lehtiään, mutta muuta ongelmaa ei näytä olevan. Ne eivät vain kasva. Tätä ongelmaa olen monen alan expertin kanssa puhelimessa puinut, eikä kukaan keksi missä vika. Omistan tablettilannoitetta ja ihan tavallista nestemäistäkin lannoitetta, mutta kummastakaan ei ole ollut mitään hyötyä. Olen käyttänyt niitä yksinään pidemmän aikaa eikä ole auttanut sekä myös yhtä aikaa, mutta siitä ei seurannut muuta kuin levän lisääntymistä. Hoidan tunnollisesti viikottain vedenvaihdon, vaihdan vähän alle puolet vedestä. Samalla myös pöyhin ja sekoittelen kädelläni soraa, kun joku joskus sitäkin suositteli. Suodatus on myös kunnossa, suodatin on itseasiassa hieman ylitehoinen akvaarioon nähden (se on tarkoitettu 100-200 litraisille altaille), mutta olen lukenut, että sekin on vain hyvästä.
Sitten vielä valaistuksesta. Lamput ovat siis akvaarioliikkeestä ja vuoden vanhat, kuten jo mainitsinkin. Toinen lampuista on eritoten tarkoitettu nimenomaan kasvien valoksi. Valot sammuvat ja syttyvät ajastimella, ovat 12h auki ja kiinni. Olen myös koittanut pidempää pimeitä jaksoja ja päinvastoin, sekin tuloksetta. Myös akvaariota perustaessani kypsyttelin ihan rauhassa ja ohjeitten mukaan, joten en usko syyn löytyvän siitäkään.

Olen ihan raivoissani ja neuvoton. Tarkoitukena olisi ollut perustaa nätti ja rehevä kasviallas, mutta minkäs teet kun vallisneriakin on vuoden pysytellyt 5 cm pituudessa? Pahin isku on kuitenkin ettei edes limaska kasva, koska se kertoo jo aika pahasta tilanteesta. Tässä vaiheessa miettitte varmaan, että mitenkäs kalat voivat? No siitä voin ylpeänä kertoa, että erinomaisesti voivat. Kiilat ja tetrat kutevat säännöllisesti ja ovat hyvin terveen näköisiä. Ikävä kyllä hunikset eivät pääse kuplapesiään rakentelemaan kun eivät kasvit ylety pinnalle saakka :cry:

Olen epätoivoissani keksinyt seuraavan teorian: tämä on ongelma-akvaario. Tuo allas on nimittäin ollut piiitkät ajat käytössä, ja välillä muutaman vuoden varastossakin. Ja JOKA kerta siinä on ollut jotain häikkää. Jo aikoinaan kun ostimme altaan käytettynä, kertoi entinen omistaja altaan olleen todella pahoissa sinileväongelmissa, mikä on näin jälkeenpäin meilläkin joskus uusiutunut. Säilyykö sinileväbakteerit akvaariossa, vaikka allas olisi vuosia tyhjillään?

Ja takaisin asiaan..Elättelen siis toivoa, että tilanne muuttuisi akvaariota vaihtaessa. Uskon tämän olevan suorastaan kirous, koska yhdelläkään vesitestillä tai muullakaan asialla ei ole voitu osoittaa tuon kasviongelman syytä. Kysyn siis teiltäkin, mitä veikkaatte, poistuuko ongelma kun vaihdan pelkkää allasta?

Ja sitten vielä kalastosta. Tahtoisin omistaa akvaarioni kokonaan parvikaloille. Kuinka monta neontetraa ja kiilaa voisin ostaa lisää? Piikkisilmäkin tarttis kavereita.. Tahtoisin myös seeprakaloja sekä hehkurasboroita, mutta minusta tuntuu, että tuo ensiksi mainittu taitaa olla hieman liian villi muihin kaloihin nähden? Sitäpaitsi tuo 120 litrainen ei muutenkaan ole mikään kovin pitkulamainen allas...
Elikä kuinka paljon voisin ostaa kutakin lajia? Se on ihan totta kun sanotaan, että parvikala on tosiaan näyttävimmillään ISOSSA parvessa. En edes harkitsisi 5-6 yksilön "parven" ostamista.

Huomasin vasta nyt, että olen kirjoittanut tämän vähän väärälle palstalle, mutta eiköhän tämä kelpuuteta kun aiheessa kuitenkin mainittiin muutama särkikalakin :D

Ja jos vain joku keksii jotain vinkkejä tai ehdotuksia tuohon kasviongelmaan niin antaa tulla! KIITOKSIA:)
Teemu Salonen

Re: Paljon kysyttävää

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tuohon isompaan tankkiin pitäisi kuitenkin silikonit uusia, kun ovat ainakin 20 vuotta vanhat
Tuohon aikaan maailmasta akvaariot tehtiin vielä ammattitaidolla ja laadulla, joten luultavasti silikonien vaihtamisesta on enemmän haittaa kun hyötyä. Eli silikoneja ei tarvitse vaihtaa.
Kypsytyksen voin ilmeisesti hoitaa simppelisti siten, että otan vain vanhaa hiekkaa esim sukkahousuun ja laitan lillumaan uuteen altaaseen viikon parin ajaksi?
Vielä yksinkertaisempi tapa: http://www.akvaariotukku.com/index.php? ... &Itemid=40

Kasviongelmaasi: Jos loisteputkesi ovat jo vuoden vanhat, ne pitää vaihtaa uusiin. Valaistus on ikuinen ongelma ja kiistakapula tällä saitilla... Olen todennut hyviksi yhdistelmiksi hagen power-glo+aqua-glo tai aqua-glo+sylvania aquastar. Nyt altaan päällä on aqtizoon supra-lux ja sylvania aqua-star. Tosin aqua-star vaihtuu loppuvuodesta toiseen supra-luxiin.
Lannoitus tuntuisi olevan kunnossa. Luultavasti ongelma tässä tilanteessa on "mekaaninen". Eli kasvit eivät pääse juurtumaan jos pohjasoraa jatkuvasti möyhitään. Soraa ei pidä möyhiä. Vedenvaihdon jälkeen sitä lapotaan siististi ja varsinkin kasvien läheltä vähän varovaisemmin, ettei juuret vaurioidu. Pohjaa pöyhiessä sieltä vapautuu myös sinne työnnetyt ravinnetabletit (tästä luultavasti se leväongelma).
Voit myös kokeilla auttaisiko hiilidioksidin/hiilen lisäys. Itselläni akvaariossa (450l) tällä hetkellä hurjasti kasveja, mutta kaloja vajaat kymmenen. Kasveille riittää komeasti normaali ravinne ja hiilen lisäys. Ravinteena käytän pro-fitoa ja hiilenä easy-carboa.

Kalastosuunnitelmista sen verran, että älä lisää lajeja. Se saa altaan vain levottoman näköiseksi. Eli voit huoletta vaikka tuplata neontetra ja kiilakylkiparvet. Samoin lisätä vielä niitä piikkisilmiäkin.
Ja partamonni mahtuu komeasti tuon kokoiseen akvaarioon.

Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua.
tiinu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Paljon kysyttävää

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Minäkin suosittelisin tuota hiilidioksidin lisäämistä, vaikka easy-carbon muodossa. Täällä kasvit kasvoivat "ihan okei" jo ennen sitä, mutta vallan innostuivat tuosta aineesta. Olen liian laiska leikkimään kiljupulloilla, joten tuo nestehiili on siksikin toimiva mulla. Easy lifen Profiton olen kanssa todennut hyväksi lannoitteksi. Omien havaintojeni mukaan ainakin jotkut kasvit viihtynevät paremmin hiekalla kuin soralla, esimerkiksi vallisneria oli mulla sellainen, joka ei soralla viihtynyt mutta nyt hiekassa rehottaa kuin mikäkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”