Levää akvaariossa - mitä teen?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
zalminakki
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Levää akvaariossa - mitä teen?

Viesti Kirjoittaja zalminakki »

Mulle on ilmestynyt vihreää levää akvaarion pohjalle,hiekan pinnalle. Sitä on läikkä siellä,toinen täällä ja somisteissa myös.
suodattimena toimii serafil 1300 ulkosuodatin ja joku (merkkiä en muista) sisäsuodatin 1200l/h.
Minulla on myös ilmastin akvaariossa.

Valaistuksena on muistaakseni 38w aquastar loisteputket heijastimilla (2kpl)
Kasveja on jonkunverran. (sisustus vielä kesken)
Ja kalasto: 3 sinirihmakalaa, 3 keltarihmakalaa, 6hunajarihmakalaa, kierteisiä ja pari omenakotiloa sekä joku plekonpoikanen.

Litroja 400.

Mikä siis neuvoksi, ja mistä tunnistan mikä levä on kyseessä??
tapiopa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Sukupuoli: Mies

Re: Levää akvaariossa.Mitä teen?

Viesti Kirjoittaja tapiopa »

Onko levä sellaista kalvomaista? Haiseeko levä?

Mitkä ovat vesiarvot? Nitraatti ja fosfaatti esim. alkuun...
zalminakki
Junior Member
Junior Member

Kalvomaista.. hmm. Eipä taida olla.Hyvin vihreää se kylläkin on ja kasvaa läiskinä hiekan pinnalla ja kivessä.
Levä ei erityisemmin haisekkaan.
Mulla ei ole noita testiliuskoja nyt, muta testasin veden kotkan paratiisikalassa viimeviikolla kun kävin ostamassa kaloja, ja eivät he maininneet muuta kun että vettä pitää kovettaa.
Nitraattia ei ainakaan ollut kun olin vedenvaihdon tehnyt edellisenä päivänä.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

Saattaisi hyvinkin olla sinilevää. Irtoaako levä helposti, eli sen saa pois esimerkiksi lappoamalla?
zalminakki
Junior Member
Junior Member

Re: Levää akvaariossa - mitä teen?

Levä on nyt aika paksua etulasin lähellä keskellä akvaariota, siis pohjalla.
Se on aivan tummanvihreää ja kasvaa vain siinä kohtaa missä ei ole kasveja.
Minusta levä ei irtoa kovin helposti, koska omenakotilot kulkevat sen päältä ja levään ei jää edes jälkiä niiden ylitsemenosta. :?

Miten erotan sinilevän ja viherlevän toisistaan?? Ja miten pääsen niistä eroon, oli se sitten kumpaa levää tahansa?
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Ainaki alkuun ilmastin pois käytöstä,l evät tykkää kun saa paljon happea! Jos se levä on sinivihreää ja haisee pahalle niin se on sinilevää? Eihän se levä ole tupsumaista?

Oletko tehnyt valasituksille jotain muutoksia? Nitraattiarvo ja sellasta kantsis miettiä? Levä kuiten kannattais pyrkiä poistaa, vaikka lappoamalla tai käsin ja vaihtaa osittain vettä. Viisaammat saa sitten kertoa lisää tarkemmista ohjeista mutta noin itse tekisin ainakin, aluksi.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kyllä se varmaankin on sinilevää. Kokeile vaikka. Sinilevä tuntuu näppeihin limaiselta. Viherlevä taas on karkeampaa, tuntuu sametilta. Viherlevä ei lähde alustastaan irti ei sitten niin millään. Sinilevä lähtee helposti irti.
Sinilevän väri riippuu ilmeisesti valaistuksesta ja ehkä pH-arvosta. Joskus se on vaalea vihreää ja joskus melkein mustaa. Yleensä väri on aika tumman vihreä hieman siniseen vivahtava. Aina sinilevä ei edes haise miltään, joskus siinä on sellainen ruosteen haju. Ehkä muitakin hajuja sillä on, en ole jokaista leväklönttiä nuuhkinut, mitä akvaarisotani olen poistanut.

Sinilevän torjuntaa voi yrittää vesiarvojen muutoksella. Jos on paljon nitraattia, vähennä sitä. Jos taas nitraattia on vähän, lisää sitä. pH:n lasku 0,5-1 asteella saattaa myös auttaa (hiilaria lisää). Valon muutos voi myös auttaa. Vaihda päivänvaloputki kasviputkeen, tai päinvastoin. Lisää valoa jos sitä on vähän, vähennä jos sitä on paljon.
zalminakki
Junior Member
Junior Member

Miten tuota nitraattia vähennetään tai lisätään?
Täytyy tänään poistaa tuota levää akvaariosta ja tutkia tarkemmin sen koostumusta.
Auttaisiko jos pimentäisin altaan kokonaan muutamaksi päiväksi?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Jos vesijohtovedessä ei ole nitraattia (pitäisi olla nolla) niin veden vaihdoilla nitraatti vähenee. Jos sitä kaivataan lisää, niin purkista saa.

Pimennys pariksi päiväksi varmasti hillitsee levää, mutta on paha myös kasveille. Et pääse lopullisesti levästä eroon ellet korjaa syytä siihen mikä sen aiheuttaa.
Ota nyt vaan vesitestit (pH, NO3 ja KH) esiin. [;)]
zalminakki
Junior Member
Junior Member

Olen perjantaina menossa seuraavaksi taas kalakauppaan ja sitten vasta saan nuo testit. Nyt mulla ei ole yhtään testiä kotona, tai ehkä joku ph testi saattaisi löytyä, mutta en sitten tiedä onko jo vanhentunut. :?
Täytyypi vaihtaa tänään sitten tuota vettä ja poistaa levää pohjalta ja ottaa tuo niin kaunis ilmaverho ainakin toistaiseksi pois käytöstä. :(
Vedenvaihdon kyllä tein viime torstaina ja silloin vaihdoin noin 50% vedestä.
Jotenkin tuntuu että tuo levä vain paheni sen jälkeen kun ostin uuden ulkosuodattimen (sera serafil 1300) mutta voihan se olla että vain kuvittelen.
-----------------------------------------------------------------------------------
Lisäys vielä että olen viimeisen kahdenviikon aikana sisustanut altaani hyvinkin runsaasti erilaisilla kasveilla, joten kysymys voi hyvinkin olla tuosta nitraatista.
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

76W valoa 400 litraisessa on aikas vähän, tuolla määrällä ei kyllä kasvit juhli.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Joo valoa on vähän, mutta niin on kalastokin kevyt että luulisi tuon valon riittävän hämärän kasveille niin että kuluttavat nitraatin pois vedestä samantien. No, testillähän se selviää parissa minuutissa.
zalminakki
Junior Member
Junior Member

Mitä loisteputkia te suosittelisitte?? Mulla on tuo juwel rio 400.
pituutta 150cm syvyyttä 51 ja korkeutta noin 60cm. Eli kaksiputkinen valaisin heijastimilla.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Varmin, ja itselleni ainoa, tapa saada aikaan sinilevää on laittaa reilusti sintrattua lasia sisäsuodattimeen. Ei tarvitse nitraattia sen jälkeen vedestä etsiä. Veikkaan että se on sitten fosfaatti mikä ns. "räjäyttää pankin" sen jälkeen kun nitraatti on nollassa. Olen tässä leikkinyt näillä teorioillani taas hetken ja kyllä tuo ilmiö on toistettavissa vaikka tuntuukin järjenvastaiselta.

Että kyllä vain, vastaus ikuisuuskysymykseen "voiko suodatus olla liian tehokasta" on minusta ehdottomasti että kyllä voi. Vedenvaihtoja sen sijaan ei voi olla liikaa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

maisu kirjoitti:Veikkaan että se on sitten fosfaatti mikä ns. "räjäyttää pankin" sen jälkeen kun nitraatti on nollassa. Olen tässä leikkinyt näillä teorioillani taas hetken ja kyllä tuo ilmiö on toistettavissa vaikka tuntuukin järjenvastaiselta.
Täytyykin testata kunhan pääsen kotio. Siellä on kahdessa poikasakvassa ollut kuukauden päivät pikkuisen sinilevää. En ole vaan jaksanut mittailla vesiarvoja, kun tuolla vedenvaihtotahdilla niissä ei voi olla ainakaan isosti vikaa. Viimeksi kun oli sinilevää ja testejä ihmettelin oli nitraatti, nitriitti, fosfaatti ja rauta nollassa.
zalminakki
Junior Member
Junior Member

Tutkin äsken tuota levän koostumusta, ja kyllä se taitaa sinilevää olla. se lähti tosi helposti,ns.liuskoin, senkun nosteli vaan hiekan pinnalta pois, samoin somisteista.Ja kasveissahan sitä ei ole lainkaan.
Otin ilmastimen pois päältä, katsotaan onko sillä mihinkään mitään vaikutusta, ja tota suodatustakin pitäisi vissiin miettiä, että onko nyt tosiaan niin että suodatus on liian tehokasta. 8O
Tuo ei olisi kyllä tullut mieleenikään.
Mitenhän saisin sitä pienennettyä kun ulkosuodattimessa ei taida olla mitään säätöä, eikä kyllä sisäsuodattimessakaan.

Jos hankkisin pienemmän sisäsuodattimen, kun tuo nykyinen pöheltää 1200l/h ja ulkosuodatin 1300l/h
Perjantaina aion katsella noita tehokkaampien loisteputkien hintoja ja vaähän kysellä että millä wattimäärällä saan kasvit, erityisesti punalehtiset kasvit kukoistamaan.
Nyt ne ainakin kasvaa ilman ongelmia, mutta punarotalan lehdet ovat latvasta kyllä alkaneen vihertämään.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Laita neljä altaan pituista loisteputkea ja niihin heijastimet niin pitäisi riittää.

Suodatusta en lähtisi muuttamaan ainakaan ennen kuin on hiilarin lisäys kokeiltu. Laita siihen kuplakoneeseen ilmapumpun tilalle kiljupullo. [;)]
zalminakki
Junior Member
Junior Member

millia kirjoitti:Laita neljä altaan pituista loisteputkea ja niihin heijastimet niin pitäisi riittää.

Suodatusta en lähtisi muuttamaan ainakaan ennen kuin on hiilarin lisäys kokeiltu. Laita siihen kuplakoneeseen ilmapumpun tilalle kiljupullo. [;)]
Kiljupullo 8O
Voitkos vähän neuvoa miten sen ihan käytännössä teen :roll:
Tuleekos sieltä niitä kuplia kuitenkin ja miten se kilju tehdään yms.ja kuin paljon sitä pitää olla, siis minkäkokoinen pullo?
Tyhmiä kysymyksiä, mutta en ole koskaan perehtynyt kyseiseen aiheeseen.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Etsippäs haulla! Vaikka" hiilidioksidi levitin".

Tuolla yksi versio. Itse en kyllä jaksa noiden liivatteiden kanssa pelailla. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
zalminakki
Junior Member
Junior Member

Deicide kirjoitti:Etsippäs haulla! Vaikka" hiilidioksidi levitin".

Tuolla yksi versio. Itse en kyllä jaksa noiden liivatteiden kanssa pelailla. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Toi oli kyl aika hepreaa mulle :o
Täytyypi ottaa asiasta selvää.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

tässähän oppii itsekkin jotain,aiheuttaako Ntiraatin vähyys tosiaan sinilevää?? 8O

Uudet Juwelin akvaariot on kahdella loisteputkirugolla,eli 4 putkea.Ainakin vision 450 kun tänään tilasin sellaisen ja varmaa Riokin!
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Tässä on erään blondin ohjeet, jos uppois helpommin?

Mittasin muuten tänään kahdesta sinileväakvaariostani vesiarvot, kun jäi se fosfaattiasia mietityttämään.
20-litrainen; asukkaina n. 20 ihan miniä kirsikkasukarapua ja yksi pieni taistelukalan poikanen edellisestä kudusta, joka oli näemmä syönyt noin 100 uuden kudun pientä poikasta. Veden vaihto viimeksi reilu viikko sitten (ennen kudetusta) jolloin lisätty 0,5 ml Easy Lifen Fosfoa ja Nitroa.
pH 7,5
KH 2
NO3 0
PO4 0,25-0,5 (ei ota selvää)

70-litrainen; asukkaina n. 20 kpl 1-2 cm pituista taistoa. Vesi vaihdettu viikko sitten ja lisätty samalla muistaakseni 1 ml Fosfoa ja Nitroa. Normaalisti vaihdan tähän akvaan 50% 2-3 kertaa viikossa, mutta viime viikolla ei ehtinyt.
pH 7,5
KH 3
NO3 5
PO4 1

Fosfaatti on yllättävän korkealla molemmissa kipoissa. Se, yli seiskan pH ja alhainen nitraattilukema voisi hyvinkin olla syynä sinilevän viihtymiselle
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Eihä sulla ole siinä juwelin suodattimessa sitä vihreää nitraattisientä paikoillaan?Jos on niin heitä mäkeen se!Mulla on aika samanlainen suodatus kuin sulla mutta 300l:sa ja ulkosuodattimessa virtauksen säätö.olen säätänyt sen puolitehoille.

Ne putket on 120cm ja 58w!Wattimäärää et pysty muuttaan ja olen käsittänyt että paljon muita kuin juweli omia putkia siihen saakkaan.Ainakin Arcadialla on lisävalosarjaa,jolla voit lisätä vaikka 1 puken lisää.Sillä on paljon merkitytä miten se loisteputki toistaa eri värejä.
zalminakki
Junior Member
Junior Member

HomerXVI kirjoitti:Eihä sulla ole siinä juwelin suodattimessa sitä vihreää nitraattisientä paikoillaan?Jos on niin heitä mäkeen se!Mulla on aika samanlainen suodatus kuin sulla mutta 300l:sa ja ulkosuodattimessa virtauksen säätö.olen säätänyt sen puolitehoille.

Ne putket on 120cm ja 58w!Wattimäärää et pysty muuttaan ja olen käsittänyt että paljon muita kuin juweli omia putkia siihen saakkaan.Ainakin Arcadialla on lisävalosarjaa,jolla voit lisätä vaikka 1 puken lisää.Sillä on paljon merkitytä miten se loisteputki toistaa eri värejä.
Mulla ei ole juwelin omaa sisäsuodatinta lainkaan, vaan se on irroitettu. ja putket ovat tosiaankin sen 2x36w.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Sinileväähän tuo on.
Lappoa kaikki näkyvä levä pois altaasta ja vaihda vedestä 3/4 osaa. Sen jälkeen valot pois ja akvaario peiton alle piiloon. Ei siis yhtään valoa mistään. Ruokinta nollille myös. Kolmen päivän jälkeen peitto pois valot päälle, 3/4 vettä vaihtoon. Tällä metodilla lähtee ja varmasti. Kasvit voi hiukan nuupahtaa mut ei ne siihen kuole.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”