Kuinka saan taustan näkymään kirkkaana?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Genuinex
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Kuinka saan taustan näkymään kirkkaana?

Viesti Kirjoittaja Genuinex »

Olisi pienoinen ongelma taustan kanssa. Tausta on sininen, mutta jostakin syystä se näyttää vedenpinnan alapuolella todella tummalta?
Kuva

Vesi on Laskettu altaaseen noin 1vrk sitten ja on vielä hieman sameaa, mutta en usko tämän asian näin paljoa vaikuttavan. Millä konstilla saan taustan näyttämään kirkkaammalta?
merleyn
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kuinka saan taustan näkymään kirkkaana?

Viesti Kirjoittaja merleyn »

Taustakuvan ja lasin väliin jää aina kerros ilmaa, joka saa taustan näyttämään todellista tummemmalta. Ainoa tapa välttää tämä on liimata taustakuva lasiin taustakuvaliimalla, jota saa alan liikkeistä: lätäkkö liimaa kuvan keskelle ja lastalla vetely keskeltä reunoihin päin. En tiedä, kuinka liimaaminen onnistuu, kun akvaario on jo "pystyssä", eikä sitä voi kallistaa etulasilleen... Liimattu taustakuva on tosiaankin aivan toisen näköinen kuin teipattu.
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

You must be kiddin` :P . Onpa hieno akva. Mikä merkki, ja mistä sait?
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Off topic, mutta mistä olet saanut tuon kuvan oikeassa reunassa olevan kivimuodostelman? Oletko ihan itse tehnyt vai onko jokin valmistuote? Hienon näköinen meinaan... Samaa juttua mulla myös taustojen kanssa, ovat teipattuja ja aikamoinen ero silloin kun altaat on täysiä ja silloin kun ne ovat hetkellisesti vajaita vedenvaihdon aikana.
Akvarismia 1992-2014
Genuinex
Starting Member
Starting Member

Se miten liimaaminen onnistuu "pystyssä" olevaan akvaarioon selvinnee huomenna :D Raportoin sitten tuloksista.

Kivikasa on armaan avopuolisoni kätten työtä. Itse halusin jonkinlaisen kivimuodostelman ja oma ratkaisuni olisi ollut esteettisesti varmasti jotain ihan muuta :mrgreen:

Kiitokset tipseistä!
jake91
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Saako sen taustakuvan irti siitä lasista ennään millään, jos sen liimaa. Itsellä tekis kans liimata nuita tastakuva kiinni lasiin, jotta värit voimistuisivat taustasta. Kuitenkin olen sen verran nopeasti kyllästyvä ja haluan vaihtaa taustakuvan silloin tällöin. Ainakin kerran vuodessa. :mrgreen:
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
pasihe
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Kyllä onnistuu liimaaminen myös pystyasennossa, itse liimasin 400 litraiseen juweliin JBL:n fixol liimalla ja hyvin onnistui. Tosin jos altaassa on vesi ja kiinni seinässä niin voi olla vähän haastavaa :D Ainakin tuolla tökötillä liimatut taustakuvat lähtee myös tarvittaessa irti ihan nätisti.

Tässä vielä kuva
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

Mulla oli joskus lähes seinässä kiinni ja täynnä vettä.
Laiton vain väliin puhdasta vettä ja painelin sen kumilastalla kiinni.
Silläkin se pysyi paikoillaan monta kuukautta kuplimatta.
jake91
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Pane se kuva edes missä on liimalla. Voidaanhan me vertailla sitä omiin altaitten taustakuviin ja arvioida kuinka suuri ero on.. Sitten voipi päättää kannattaako sijoittaa siihen liimaan. :mrgreen:
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
Genuinex
Starting Member
Starting Member

No niin!

Nyt on sitten liimattu, tai ainakin jotain sen suuntaista. Tampereen muutamasta akvaarioliikkestä ei liimaa löytynyt joten tyydyin saippuavesi ratkaisuun. Hyvänä "lastana" toimi Tetran leväraappa.

Tässä lopputulos. Kuva

Näyttää paremmalta, myös kasvit tulevat paremmin esiin :mrgreen:

Amos kirjoitti:You must be kiddin` :P . Onpa hieno akva. Mikä merkki, ja mistä sait?
En nyt saanut akvaarion merkkiä kaivettua, mutta ostin sen yhdeltä AW:n käyttäjältä. Kokoa altaalla ~300l
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Onko tuossa oikeassa takanurkassa jonkunlainen ylivuotosysteemi? Vai valehteleeko mun silmä?

Allas näyttää siltä et siinä olis kaareva etulasi. Onko? Tosi komea kokonaisuus joka tapauksessa!
Genuinex
Starting Member
Starting Member

Silmä ei valehtele. Ihan perus merivesialtaissa oleva ylivuoto/durso hässäkkä. Altaassa on kaareva etulasi, en tiedä sen kaarevuus astetta. Akvaarioliikkeissä olen nähnyt huomattavasti kaarevampiakin etulaseja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”