Arat helmimonniset

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
khalleman
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Arat helmimonniset

Viesti Kirjoittaja khalleman »

Mistäköhän johtuu helmimonniseni arka käytös. Minulla on niitä 6kpl, lisäksi pohjalla on yli 20 muuta monnista, 430 litraisessa akvaariossa. Minulla on ollut ne n. 2 vuotta ja monniset ovat viettää suurimman osan elämästään kannon takana takalasin lähettyvillä. Välillä niille tulee innostus ja ne poikkoilevat minne sattuu ja ovat myös etulasin lähettyvillä, silti arkoja. Auttaisikohan parven lisäys? En ole nähnyt muiden kalojen häiritsevän monnisia. Hiekka on vaaleaa.
-kalle-
Hermen
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Arat helmimonniset

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Meillä sama juttu kääpiömonnisten kanssa 160-litraisessa. Muut monniset ovat ihan etulasin tuntumassa, mutta kääpiöt viihtyvät kantojen takana. Mikä houkuttelisi monniset etulasille ja yleensäkin näkysämmälle?
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kaverini akvaariossa käyttäytyvät samoin! Ovat aina kannon alla jemmassa.Muut monniset esillä, kuparit ja täplät.Kaverin allas 250ltr. ja rauhallinen seura? Itselläni myös sterbaita parikymmentä aivan omassa 128ltr. altaassa.Allas ollut käytössä vasta viikkoja, joten ehkä hakevat vielä paikkaansa, mut lujaa mennään pusikkoon jos allasta mennään pällistelemään.Syömässä kyllä ollaan aivan etulasin tuntumassa.

----------------------------
Hermen kirjoitti:Meillä sama juttu kääpiömonnisten kanssa 160-litraisessa. Muut monniset ovat ihan etulasin tuntumassa, mutta kääpiöt viihtyvät kantojen takana. Mikä houkuttelisi monniset etulasille ja yleensäkin näkysämmälle?
Ehkä isompi parvi voisi rohkaista noita?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla oli Bilteman vaaleaa hiekkaa altaassa ja rusomonniset piilotteli. Mulla nuo helmimonniset taasen oli rohkeita. Kumpaakin lajia on 10 kpl:een parvi. Laitoin pohjalle päällimmäiseksi kerrokseksi Kauniston punervaa hiekkaa ja heti rusomonniset tuli rohkeammiksi. Siitä asti ovat kaikki olleet rennosti esillä, vain siestansa viettävät kasvien tai kantojen varjossa..
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Deicide
Elite Member
Elite Member

Olen miettinyt samaa ja tuossa kyllä voisi olla perää. Muissa altaissa itsellä bilteman vaalea hiekka, mutta juuri noilla monnisilla joku muu en muista mikä puhallushiekka, joka on selvästi tummempaa kuin bilteman. Bilteman hiekka on vaan kovin kiva silmälle. Ripsilään olen myös miettinyt hieman tummempaa pohjaa, mutta se vaiva... :roll:
Titro
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Titro »

Pohjan laadun puolesta puhuisin minäkin.
Mulla oli aluksi vain akvaarioliikkeestä ostettua pyöreää soraa. Hommasin kuusi helmimonnista ja aloin suunnitella pohjan uudistamista hiekaksi. Hain Malmin uimarannalta sangollisen hiekkaa, jonka pesin ja vaihdoin osan sorasta. Monniset, jotka aiemmin luikkivat piiloon pienemmästäkin liikkeestä akvan ulkopuolella, puuhailevat omiansa välittämättä yleensä ulkopuolisesta maailmasta. Ne ovat jopa ruvenneet putsaamaan pohjaa, jota varten niitä alunperin tahdoinkin.
Nyt alkaa olla sora ja hiekka sen verran sekoittunutta, että pesen pian uuden satsin tuota hiekkaa ja laitan pohjalle.
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
Deicide
Elite Member
Elite Member

Toi pohjan putsailu innostus ei varmaankaan johdu pohjamateriaalin tummuudesta, vaan pikemminkin sen pienemmästä raekoosta. Ja hyvä näin!
Titro
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Titro »

Deicide kirjoitti:Toi pohjan putsailu innostus ei varmaankaan johdu pohjamateriaalin tummuudesta, vaan pikemminkin sen pienemmästä raekoosta. Ja hyvä näin!
Ei tietenkään, koska hiekka on vaaleampaa kuin aiemmin ollut sora.
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Hermen kirjoitti:Meillä sama juttu kääpiömonnisten kanssa 160-litraisessa. Muut monniset ovat ihan etulasin tuntumassa, mutta kääpiöt viihtyvät kantojen takana. Mikä houkuttelisi monniset etulasille ja yleensäkin näkysämmälle?
Kuinka paljon kääpiöitä on? Mitä isompi parvi, sitä rohkeampia ovat. Myös se, että altaassa on ihan etualallakin jotain kasvia, esim, kääpiömiekkakasveja tms. siellä täällä, saa ne tulemaan rohkeammin esille, kun on piilopaikkoja.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Deicide
Elite Member
Elite Member

Titro kirjoitti:
Deicide kirjoitti:Toi pohjan putsailu innostus ei varmaankaan johdu pohjamateriaalin tummuudesta, vaan pikemminkin sen pienemmästä raekoosta. Ja hyvä näin!
Ei tietenkään, koska hiekka on vaaleampaa kuin aiemmin ollut sora.
Siis tarkoitan, et ne monniset työntää lärvinsä ennemmin hienoon ainekseen, kuin isompirakeiseen soran. Sillä värillä ei ole tuon kanssa mitään tekemistä.
Kalat voivat olla vähemmän arkoja tummalla alustalla, kuvitellessaan olevansa paremmin piilossa yläpuolella vaanivilta saalistajilta. Myös värit tulevat esiin paremmin, siis värit ovat tummempia tuon tumman pohjan kanssa. näin yleensä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”