Hiekkaa ja lappo?
Valvoja: Moderaattorit
Hiekkaa ja lappo?
Olen suunnitellut akvaarioon pohjan vaihtoa sorasta hiekaksi ja lueskellut täältä erinäisiä keskusteluja aiheesta. Mikäli oikein ymmärsin monissa viesteissä toitotetaan ettei hiekkapohjaa tarvitse lapota. Herääkin kysymys: Miten ihmeessä se pysyy puhtaana? Tai siis, sorapohjaa lapotessahan sieltä tulee aina kaikkea töhkää veden mukana. Tiedän että kierteiset pöyhivät pohjaa, mutta puhdistaako ne sitä myös niin paljon ettei lappoa tarvita?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Hiekkaa ja lappo?
Jujuhan on siinä, että hiekkapohjan läpi ei se kaikki töhnä mene altaan pohjaan asti mikä taas soran läpi pääsee. Eli helppoa kuin heinänteko; tarvitsee imuroida vain hiekan pinnalta roskat/kalojen jätökset.
Akvarismia 1992-2014
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Tätä lappoamista olen pohtinut itsekin. Sen ymmärän, ettei lappoa upoteta hiekkaan, mutta kuinka varovasti/kaukaa pintaa uskaltaa imuroida? Riippuu varmaan esimerkiksi hiekan raekoosta, mutta muiden kokemuksia olis kiva kuulla.
I´m not random you just can´t think as fast as I can
Pidäppä siinä sitte edes hiukan neontetraa roskaavampaa kalaa. Saat olla jatkuvasti imppaamassa paskaa pois. Tai sitte tarvitset niin järjettömän tehokkaa suodatuksen, että se ei enää ole tarkoituksen mukaista.Eli helppoa kuin heinänteko; tarvitsee imuroida vain hiekan pinnalta roskat/kalojen jätökset.
Sorapohjaa käytettäessä ei tukkeutumisriskiä ole ja kalan kakka vajoaa mukavasti sinne soran joukkoon luomulannoitteeksi kasveille.
Paljon täällä puhutaan hiekkapohja helppohoitoisuudesta. Tällä hetkellä lappoan sorapohjan vedenvaihdon yhteydessä. Jos minulla olisi hiekkapohja, pitäisi sitä pöyhiä siinä vedenvaihdon yhteydessä. Enpä siis näe mitään eroa siihen kumpi on helppohoitosempi. Tosin sorapohjaa lappoessa skeida menee suoraan viemäriin kun taas hiekkaa pöyhiessa se sotkee vaan akvaarion veden.
Päätös kuitenkin puhtaasti sun;)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Eipä tarvitse mitään tehosuodatusta, pienempikin suodatus riittää keräämään jätökset yhteen kohtaan mistä ne on kätevä imaista pois.Teemu Salonen kirjoitti:Pidäppä siinä sitte edes hiukan neontetraa roskaavampaa kalaa. Saat olla jatkuvasti imppaamassa paskaa pois. Tai sitte tarvitset niin järjettömän tehokkaa suodatuksen, että se ei enää ole tarkoituksen mukaista.Eli helppoa kuin heinänteko; tarvitsee imuroida vain hiekan pinnalta roskat/kalojen jätökset.
Hiekkapohjaa ei tarvitse pöyhiä jos on vaikkapa kierteissarvikotiloita möyhimässä pohjaa.Teemu Salonen kirjoitti:Paljon täällä puhutaan hiekkapohja helppohoitoisuudesta. Tällä hetkellä lappoan sorapohjan vedenvaihdon yhteydessä. Jos minulla olisi hiekkapohja, pitäisi sitä pöyhiä siinä vedenvaihdon yhteydessä. Enpä siis näe mitään eroa siihen kumpi on helppohoitosempi.

Miten se sotkisi akvaarion veden kun se on siellä yhdessä kohtaa allasta, mistä se tietenkin on imuroitu pois, pöyhiäkään ei tarvitse (lue ed. kohta).Teemu Salonen kirjoitti:Tosin sorapohjaa lappoessa skeida menee suoraan viemäriin kun taas hiekkaa pöyhiessa se sotkee vaan akvaarion veden.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Itsellä hiekalla todella sottaava kalasto, enkä todellakaan imuroi kuin vedenvaihdon yhteydessä kerran viikossa nurkat ja kannonkolot johon voi isompia läjiä kerääntyä. Kierteiset hoitaa loput! Mukava kun meillä on tuo oma vastarannan Teemu! 

Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Mulla on omassa hiekkapaohjaisessa (älä itke, Teemu, on mulla sorapohjainenkin ja toinen sorallinen tulossa
) se kakan kerääntymispaikka sopivasti edessä, keskellä
Toinen vähän syrjemmässä. Täytyy kyllä sanoa, että olen tyytyväinen, etten mitään vaaleaa ole ottanut, vaan istuin kylppärissä hiekkaterapiassa siivilöiden ja pesten monta tuntia heikkaa.
Kierteisiä ei siis vielä ole. Kyllä se kakki (ainakin osa) tulee lapon ollessa parin sentin päässä hiekasta, mutta kyllä se hienoinkin hiekanhitu tykkää tulla ämpärikierrokselle mukaan, varsinkin jos joutuu vähän pölläyttelemään
Onnistuu silti tämä hiekka ja lappo parisuhde.

![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Elite Member
Kiitos valaisevista vastauksista!
Sitten vielä lisäkysymys: Onko kokemusta siitä, että nouseeko sitä hiekkaa vedenmukana niitä nurkkia lapotessa? Kun itselläni 1-2 mm sorakin tuppaa nousemaan lapotessa sankkoon. 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Kyllä niitä hienoimpia hitusia tahtoo mukaan lähteä, mut lappoa vaan ylempänä, niin ei sitä paljoa hukkaan mene. Siis en lappoa, vaan "imuroin" pinnalta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Mulla joskus myös isompaakin jyvää tulee, sillä jotkut partiksen kakkakikkareet on sen verran painavampia kuin hiekanjyvät...
-
- Junior Member
Mä en kyllä pahemmin lappoa.. kierteiset hoitaa hommansa hyvin! Aina silloin tällöin kokeilen, että tulisko sieltä tavaraa, mutta aika vähäistä on toistaiseksi ollut.
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
Tuo ei taida olla enää soraa. Olisko lähinnä louhetta:DIte olen kyllä sitä mieltä, että akvaarion pohjaksi ei käy minkään lainen sora, varsinkaan jos sorapohjan tekee tälleen kun tässä kuvassaa.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Perusvedenvaihdossa ei juurikaan hiekkaa mene viemäriin, koska siinä imaistaan vaan letkulla kakkakasat nurkista. Letkua ei siis tarvitse laittaa niin lähelle hiekkaa että se imeytyisi mukaan. Joskus muutaman kerran vuodessa imuroin ihan suppilon kanssa hieman syvemmältä (turhaa touhua se varmaan on, kun ei siellä hiekan seassa mitään poistettavaa ole, kunhan harrastelen). Silloin kannattaa laittaa ämpäri letkun toiseen päähän, josta voi sitten kerätä ylimääräiset hiekat biojätteeseen tai takaisin altaaseen.maikku91 kirjoitti:Onko kokemusta siitä, että nouseeko sitä hiekkaa vedenmukana niitä nurkkia lapotessa?
-
- Elite Member
No juu vois sanoa että louhikkoa, ja tuolla pohjlalla ostin kirjomonnisia, onneksi älysin viimesellä vaihtaa hiekkapohjaksi, niin ei monniset joutunu kauvaa kärsimään.Teemu Salonen kirjoitti:Tuo ei taida olla enää soraa. Olisko lähinnä louhetta:DIte olen kyllä sitä mieltä, että akvaarion pohjaksi ei käy minkään lainen sora, varsinkaan jos sorapohjan tekee tälleen kun tässä kuvassaa.
Mistäs ne sitte kärsii? Kärsiminenhän on sikojen suutelua:Dei monniset joutunu kauvaa kärsimään.