Hiekkaa ja lappo?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maikku91
Starting Member
Starting Member

Hiekkaa ja lappo?

Viesti Kirjoittaja maikku91 »

Olen suunnitellut akvaarioon pohjan vaihtoa sorasta hiekaksi ja lueskellut täältä erinäisiä keskusteluja aiheesta. Mikäli oikein ymmärsin monissa viesteissä toitotetaan ettei hiekkapohjaa tarvitse lapota. Herääkin kysymys: Miten ihmeessä se pysyy puhtaana? Tai siis, sorapohjaa lapotessahan sieltä tulee aina kaikkea töhkää veden mukana. Tiedän että kierteiset pöyhivät pohjaa, mutta puhdistaako ne sitä myös niin paljon ettei lappoa tarvita?
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Hiekkaa ja lappo?

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Jujuhan on siinä, että hiekkapohjan läpi ei se kaikki töhnä mene altaan pohjaan asti mikä taas soran läpi pääsee. Eli helppoa kuin heinänteko; tarvitsee imuroida vain hiekan pinnalta roskat/kalojen jätökset.
Akvarismia 1992-2014
Apina
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Apina »

Tätä lappoamista olen pohtinut itsekin. Sen ymmärän, ettei lappoa upoteta hiekkaan, mutta kuinka varovasti/kaukaa pintaa uskaltaa imuroida? Riippuu varmaan esimerkiksi hiekan raekoosta, mutta muiden kokemuksia olis kiva kuulla.
I´m not random you just can´t think as fast as I can
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Eli helppoa kuin heinänteko; tarvitsee imuroida vain hiekan pinnalta roskat/kalojen jätökset.
Pidäppä siinä sitte edes hiukan neontetraa roskaavampaa kalaa. Saat olla jatkuvasti imppaamassa paskaa pois. Tai sitte tarvitset niin järjettömän tehokkaa suodatuksen, että se ei enää ole tarkoituksen mukaista.

Sorapohjaa käytettäessä ei tukkeutumisriskiä ole ja kalan kakka vajoaa mukavasti sinne soran joukkoon luomulannoitteeksi kasveille.

Paljon täällä puhutaan hiekkapohja helppohoitoisuudesta. Tällä hetkellä lappoan sorapohjan vedenvaihdon yhteydessä. Jos minulla olisi hiekkapohja, pitäisi sitä pöyhiä siinä vedenvaihdon yhteydessä. Enpä siis näe mitään eroa siihen kumpi on helppohoitosempi. Tosin sorapohjaa lappoessa skeida menee suoraan viemäriin kun taas hiekkaa pöyhiessa se sotkee vaan akvaarion veden.

Päätös kuitenkin puhtaasti sun;)
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Teemu Salonen kirjoitti:
Eli helppoa kuin heinänteko; tarvitsee imuroida vain hiekan pinnalta roskat/kalojen jätökset.
Pidäppä siinä sitte edes hiukan neontetraa roskaavampaa kalaa. Saat olla jatkuvasti imppaamassa paskaa pois. Tai sitte tarvitset niin järjettömän tehokkaa suodatuksen, että se ei enää ole tarkoituksen mukaista.
Eipä tarvitse mitään tehosuodatusta, pienempikin suodatus riittää keräämään jätökset yhteen kohtaan mistä ne on kätevä imaista pois.
Teemu Salonen kirjoitti:Paljon täällä puhutaan hiekkapohja helppohoitoisuudesta. Tällä hetkellä lappoan sorapohjan vedenvaihdon yhteydessä. Jos minulla olisi hiekkapohja, pitäisi sitä pöyhiä siinä vedenvaihdon yhteydessä. Enpä siis näe mitään eroa siihen kumpi on helppohoitosempi.
Hiekkapohjaa ei tarvitse pöyhiä jos on vaikkapa kierteissarvikotiloita möyhimässä pohjaa. ;)
Teemu Salonen kirjoitti:Tosin sorapohjaa lappoessa skeida menee suoraan viemäriin kun taas hiekkaa pöyhiessa se sotkee vaan akvaarion veden.
Miten se sotkisi akvaarion veden kun se on siellä yhdessä kohtaa allasta, mistä se tietenkin on imuroitu pois, pöyhiäkään ei tarvitse (lue ed. kohta).
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Itsellä hiekalla todella sottaava kalasto, enkä todellakaan imuroi kuin vedenvaihdon yhteydessä kerran viikossa nurkat ja kannonkolot johon voi isompia läjiä kerääntyä. Kierteiset hoitaa loput! Mukava kun meillä on tuo oma vastarannan Teemu! :mrgreen:
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla on omassa hiekkapaohjaisessa (älä itke, Teemu, on mulla sorapohjainenkin ja toinen sorallinen tulossa :) ) se kakan kerääntymispaikka sopivasti edessä, keskellä :roll: Toinen vähän syrjemmässä. Täytyy kyllä sanoa, että olen tyytyväinen, etten mitään vaaleaa ole ottanut, vaan istuin kylppärissä hiekkaterapiassa siivilöiden ja pesten monta tuntia heikkaa. :mrgreen: Kierteisiä ei siis vielä ole. Kyllä se kakki (ainakin osa) tulee lapon ollessa parin sentin päässä hiekasta, mutta kyllä se hienoinkin hiekanhitu tykkää tulla ämpärikierrokselle mukaan, varsinkin jos joutuu vähän pölläyttelemään [}:)] Onnistuu silti tämä hiekka ja lappo parisuhde.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite olen kyllä sitä mieltä, että akvaarion pohjaksi ei käy minkään lainen sora, varsinkaan jos sorapohjan tekee tälleen kun tässä kuvassaa.
Kuva
8O siis aivan järkyttävää. :mrgreen:
maikku91
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja maikku91 »

Kiitos valaisevista vastauksista! :D Sitten vielä lisäkysymys: Onko kokemusta siitä, että nouseeko sitä hiekkaa vedenmukana niitä nurkkia lapotessa? Kun itselläni 1-2 mm sorakin tuppaa nousemaan lapotessa sankkoon. :P
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kyllä niitä hienoimpia hitusia tahtoo mukaan lähteä, mut lappoa vaan ylempänä, niin ei sitä paljoa hukkaan mene. Siis en lappoa, vaan "imuroin" pinnalta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla joskus myös isompaakin jyvää tulee, sillä jotkut partiksen kakkakikkareet on sen verran painavampia kuin hiekanjyvät...
KattiFisu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

Mä en kyllä pahemmin lappoa.. kierteiset hoitaa hommansa hyvin! Aina silloin tällöin kokeilen, että tulisko sieltä tavaraa, mutta aika vähäistä on toistaiseksi ollut.
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
Teemu Salonen

Ite olen kyllä sitä mieltä, että akvaarion pohjaksi ei käy minkään lainen sora, varsinkaan jos sorapohjan tekee tälleen kun tässä kuvassaa.
Tuo ei taida olla enää soraa. Olisko lähinnä louhetta:D
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

maikku91 kirjoitti:Onko kokemusta siitä, että nouseeko sitä hiekkaa vedenmukana niitä nurkkia lapotessa?
Perusvedenvaihdossa ei juurikaan hiekkaa mene viemäriin, koska siinä imaistaan vaan letkulla kakkakasat nurkista. Letkua ei siis tarvitse laittaa niin lähelle hiekkaa että se imeytyisi mukaan. Joskus muutaman kerran vuodessa imuroin ihan suppilon kanssa hieman syvemmältä (turhaa touhua se varmaan on, kun ei siellä hiekan seassa mitään poistettavaa ole, kunhan harrastelen). Silloin kannattaa laittaa ämpäri letkun toiseen päähän, josta voi sitten kerätä ylimääräiset hiekat biojätteeseen tai takaisin altaaseen.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Teemu Salonen kirjoitti:
Tuo ei taida olla enää soraa. Olisko lähinnä louhetta:D
No juu vois sanoa että louhikkoa, ja tuolla pohjlalla ostin kirjomonnisia, onneksi älysin viimesellä vaihtaa hiekkapohjaksi, niin ei monniset joutunu kauvaa kärsimään.
Teemu Salonen

ei monniset joutunu kauvaa kärsimään.
Mistäs ne sitte kärsii? Kärsiminenhän on sikojen suutelua:D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”