Suodatin uusiksi

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

ninni_hoo
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Suodatin uusiksi

Viesti Kirjoittaja ninni_hoo »

Sain hajotettua Juwelistani (vision 180) pumpun, kärähti kiinni. [}:)]
En tykkää koko värkistä kun pitää jatkuvasti olla irrottelemassa ja pesemässä kun ei taida ihan riittää suodattamaan kalasoppaani. :? Kiskon irti koko vekottimen akvasta kunhan saan ensin hankittua uuden tilalle.
Siispä nyt on hankinnassa ulkosuodatin ja kaveriksi joku näppärä sisävehje.
Olen katsellut sillä silmällä Eheimin Ecco 2236 + Eheimin Aquaball 2212. Riittääkö yhdistelmä? Onko eccosta käyttäjäkokemuksia? Siinä vissiin massat on kaikki yhdessä korissa? Olisiko kätevää erotella massat esim tälläisiin: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 5901115956" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Onko kenelläkään kokemusta Juwelin lämmittimen kiinnittämisestä ilman tuota suodatinkoteloa? Käy varmaan ihan imukupeilla? Siihen härveliin olen kuitenkin ihan tyytyväinen.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Re: SUODATIN UUSIKSI

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Eccosta en osaa sanoa ja tuo 2212:kin ollut vasta pienen hetken käytössä. Vesipallolla ei ainakaan ihmeempää virtausta saa aikaiseksi eikä käsittääkseni ole kummoisempi roskankerääjäkään. Itse ajattelin lykätä sen vanhaan Juwelin koteloon lämmittimen kanssa niin olisi hiukan helpompi maastouttaa.

Juwelin lämppäri on mulla ollut käytössä ihan ok pitkät ajat muissa kuin juwelin tankeissa. Mitä sitä uutta ostamaan jos toimii. Imukuppeja ja klipsejä jos on niin helppo nakki. Tai miksei ihan vaan ilman mitäänkin muka voisi laittaa? Täällä 1 jägerin 150W lämmitin vaakatasossa akvan pohjalla juurakon takana. Pieni keppi alla toisessa päässä että pysyy suurimmaksi osaksi irti hiekasta. Hyvin toimii.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
srd
Advanced Member
Advanced Member

Re: SUODATIN UUSIKSI

Viesti Kirjoittaja srd »

Eiköhän tuo riittäne. Tosin itse ottaisin jonkun muun sisäsuotimen kuin akvaballon, sitä on niin rassaavaa siivota kun menee tukkoon äkkiä, tai ainakin mulla meni silloin joskus kun vielä sellaisen omistin. Ecco taasen on ainakin mulla ollut ihan ihanne ulkopönttö, massoille on erilliset korit, helppo siivota, varaosia löytyy helposti. Juwelin lämmittimen olen itse laittanut lasiin kiinni jägerille tarkoitetulla.. öö.. mikä hitsi se nyt on, se muovi juttu jossa on imukupit. :mrgreen: Sana hukassa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Re: Suodatin uusiksi

Viesti Kirjoittaja millia »

2236 Eccossa on kolme massakoria. Ihan näppärä laite se on jos haluaa hitaan virtauksen akvaarioonsa. Vähän pitää puhdistettaessa ja kuljetellessa varoa kannen kiinnitystappeja, ne kun on kannen kahvan alla. Jos tapit menee rikki, niin kantta ei enää saa tiiviisti kiinni ja pitää vaihtaa koko moottorikoppa jos sen haluaa korjata.
Suosittelen mieluummin 2224 Proffaa tai 2213 Classicia.
Aquaball-suodattimissa on mielestäni hieman epäonnistunut ratkaisu suodatusmassoille ja koreille. Se on olevinaan niin hankala puhdistaa. Pumppu itsessään on ihan mahtava jos tavoitteena ei ole hirmuinen virtaus, ei möykkää vaikka massat olisivat ihan tukossa. Itse olen käyttänyt Aquaball 1212 kiertovesipumppuja joihin on tökkästy rei'itetty letku imuun ja siihen päälle kietaistu suodatusmattoa. Kerää roskat tehokkaasti ja puhdistaminen on helppoa (nykäsee vaan letkun irti pumpusta, matto seuraa mukana ja molemmat voi puristella ämpärissä puhtaiksi).
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

ninni_hoo kirjoitti:Olen katsellut sillä silmällä Eheimin Ecco 2236 + Eheimin Aquaball 2212. Riittääkö yhdistelmä? Onko eccosta käyttäjäkokemuksia?
Suosittelen ulkosuodattimeksi Eheimin 2224:sta tai 2215:sta. Molemmat on tehokkaampia ja rakenteeltaan paljon kestävämpiä kuin Eccot. Itsellä on yli kymmenen vuotta kokoajan käytössä ollut 2224, uudenveroisessa kunnosssa eikä osia ei ole vaihdettu kuin tiivisteet pari kertaa. Eccoja olen myös huoltanut useita kymmeniä, enkä niitä omaan käyttöön ottaisi. Jos Eccoon päädyt, niin huolto kannattaa tehdä todella varovasti, millian mainitsemat kannen kahvan kiinnikkeet hajoaa tosi helposti. Uusissa malleissa ne tosin pystyy vaihtamaankin helposti.

2224+2212, riittää jos kalasto ei ole kovin sotkevaa. 2215+2212, riittää vähän isommalle kalastollekin.
ninni_hoo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ninni_hoo »

Kiitokset vastanneille. Sain taas lisää pohdittavaa. Kavereiltakin kyselin ja mietin että jos ostaisinkin 2026? Ja koittaisin pelata tuon Juwelin oman suodattimen kanssa vielä :? Saahan sen sitten hävitettyä jos ei ulkosuodattimen kanssa yhdessä pärjää ja menee aina tukkoon.
Toi 2224 oli ensin mietinnässä myös, mutta akvaariokeskuksen arvion mukaan riittää vaan 150litraseen. En halua ostaa valmiiksi alimitoitettua suodatinta, mieluummin yliärhäkän. [;)]
Lämmittimestä tuli mieleeni että saako tuon Juwelin lämppärin upottaa kokonaan? Kun alkuperäisessä systemissä se on nipsulla kiinni suodatinkotelon yläreunassa ja on siis yläpäästään sen pari senttiä pinnan yläpuolella (jos akva on täytetty niin piripintaan kuin merkinnät antaa tehdä). :|
180 L sekametelisoppaa, 20 L kirsikkasukia
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

2026 on sitten taatusti riittävä. Voi olla että kannattaa laittaa kaksi suihkuputkea peräkkäin, jotta saat vähän virtausta jaettua ja kasvit eivät olisi koko aikaa vaakasuorassa.
Eheimin mukaan 2224 riittää max. 250-litraiselle. Suunnittelit sisäsuodatinta lisäksi, joten kyllä se silloin varmasti riittää ihan hyvin. Niin tai riippuu tietysti kalastosta. Normaalilla kalastolla, tai lievällä ylikansoituksella 2224 + 2212 riittää mielestäni hyvin. Järkyttävällä ylikansoituksella taas ei riitä.
Tai no, päättele itse. Mulla on 98-litraisessa tällä hetkellä ainoana suodattimena 2222. Kalasto on täysi, mutta ei ylikansoitettu. Virtausta riittää kivasti imunuoliaisille (kasvit on vähän vinossa) ja suodattimen puhdistusväli on ollut n. 2 kertaa vuodessa. Jos suodattimen tilavuuksia ja virtausta vertaa, niin saman myräkän 2224 tekisi noin 135-litraiseen (huom! sullahan olisi se sisäsuodatin lisäksi, eikö?). Jos taas vertaisi 2026:een, olisi vastaava suodatus noin 190-litraisessa.
Ota 2224 jos kalastosi ei pidä hirmuisesta virtauksesta, tai jos pitää, niin ota 2026. [;)]
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ecco ja vesipallo heti proffien jälkeen surkeimmat suodattimet. Joten niihin ei kannata sortua
Tarkkaanottaen en ymmärrä, mitä ongelmia sulla on sen juwelin oman vehkeen kanssa ollu, sehän on idioottivarma laite joka pelittää komeesti vuoden putkeen.
Jos olet jo ehtinyt sen systeemin repimään sieltä irti ja haluat siirtyä muunlaiseen suodatukseen, niin voin lämmöllä suositella: http://www.pieniakvaariokauppa.fi/index ... &Itemid=27
Mähän olen vielä reilu vuosi sitten tuulettanut tällä palstalla eheimin puolesta, mutta kun tiskin takana ja omassa olohuoneessa näki millasta skeidaa se tehdas tänä päivänä syytää on mieli muuttunut aika jyrkästi.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

ninni_hoo kirjoitti:Kiitokset vastanneille. Sain taas lisää pohdittavaa. Kavereiltakin kyselin ja mietin että jos ostaisinkin 2026? Ja koittaisin pelata tuon Juwelin oman suodattimen kanssa vielä :? Saahan sen sitten hävitettyä jos ei ulkosuodattimen kanssa yhdessä pärjää ja menee aina tukkoon.En halua ostaa valmiiksi alimitoitettua suodatinta, mieluummin yliärhäkän. [;)]
Kannattaa harkita mieluummin 2217:sta kun 2026. 2217 on reilusti halvempi ja kestävämpi kun nuo uudet proffat. Tai puolalaiset viritykset ;)
Se on myös varmasti tarpeeksi tehokas tuohon altaaseen yksinäänkin, sisäsuodatinta ei tarvita.
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

-riff- kirjoitti:Kannattaa harkita mieluummin 2217:sta kun 2026. 2217 on reilusti halvempi ja kestävämpi kun nuo uudet proffat. Tai puolalaiset viritykset ;)
Se on myös varmasti tarpeeksi tehokas tuohon altaaseen yksinäänkin, sisäsuodatinta ei tarvita.
Onko kenelläkään huonoja kokemuksia noista puolalaisista virityksistä?
Kiinalaisista Eheimeistä ei paljon hyvää kerrottavaa ole kuulunut.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Huomattavasti halvemmaksi tulisi ostaa uusi pumppu olemassaolevaan Juweliin ja täyttää se sintratulla lasilla, jolloin mitään suodatuksellisista eroa kalliisiin ja ikuisen vuotoriskin mukanaan tuoviin ulkosuodattimiin ei ole. Mutta laite kannattaa toki silti irrottaa laseista käsittelyn helpottamiseksi. Itse nakkaisin myös kannen huitsin kuuseen. Sisäsuodattimista pitäisin Aquaballia ihan leluna, ota mieluummin huomattavasti paremmin suunniteltu Fluval.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

maisu kirjoitti:...ikuisen vuotoriskin mukanaan tuoviin ulkosuodattimiin...
Höpö höpö mitään ikuista. Vuotohan loppuu viimeistään altaan tyhjettyä. :mrgreen: Sori - ei voinut vastustaa.

Suosittelen kans ainakin kokeilemaan tuota Maisun patenttia! Mikäli ei ole tyytyväinen voi sen jo hankitun massan sitten hyödyntää muissa suodatusratkaisuissa.

nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Mulla ei ainakaan kestänyt juwelin omassa se pumppu. Yhden sain takuuseen uuden ja sekin lopetti pyörimisen n. puolen vuoden käytön jälkeen. Onneks olin kotona... Siinä vaiheessa kyllästyin ja hommasin tuon tetratec ex1200:n.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Eheim 2026 on hyvä ulkosuodatin ja saa virtauksenkin säädetyä ja lisäksi laittaisin sen suihkuputken akvan päätylasiin pystöön. Sisäsuodattimista on kokemusta akuapallosta, Tetrasta ja Fluvalista mutta nuista unohtaisin heti akuapallon, hankala putsaila, pitää ihme rätinää. Fluval 3 plussaa suosittelen.

Edit: Lisätty isot alkukirjaimet.
-Ylläpito
Teemu Salonen

Tetratec:n metelöinnistä täällä ainakin jauhetaan kokoajan. Aqua-elin kanssa ei ole ollut ongelmia tietääkseni kenelläkään.
hupsukki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

No höh!
Minusta aquaball ei ole sen vaikeampi putsata kuin muutkaan suodattimet. Hyvin on pelittänyt, vaikka patruunat olis kuinka tukossa. Vähän useammin kun putsaa virtauksen säätönumikan ja putket, tehoa riittää kyllä. Mitään kummaa rätinää ei ole kuulunut. Itsellä käytössä kolmen korin/patruunan systeemi, pelittää hyvin tuolla 80 litraisessa, suosittelen siis pienempiin akvoihin.
Omassa 180 litraisessa on sisäsuodattimena ja roskankerääjänä fluval4+, toimii! :mrgreen:
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Teemu Salonen kirjoitti:Aqua-elin kanssa ei ole ollut ongelmia tietääkseni kenelläkään.
Heitin noita Aqua-elejä juuri keväällä Pet-Expo-messuja järjestettäessä kaksi roskikseen. Toinen toimi vuorokauden, sen jälkeen roottori kyllä pyöri ilman vastusta muttei enää vedessä, ja toinen vain hurisi ilman mitään roottorin liikkeeseen viittaavaa toimintaa. Avatessani koppaa onnistuin lohkaisemaan pelkillä sormillani toisesta magneetista palan irti (onko kukaan kuullut moisesta ennen? minä en). Nämä luonnollisesti olivatkin käytettyjä laitteita ja ainoa tappio oli aika jonka kulutin silmien pyörittelyyn ja kirosanojen ääneen lausumiseen yrittäessäni saada edes toisen identtisistä moottoreista toimimaan päittäin vaihdetuilla sisuskaluilla. En lähtisi suosittelemaan näitä pahimmalle vihollisellenikaan.

Tätä tapausta oli muuten puoli HAS:ia ja lauma muidenkin seurojen jäseniä todistamassa. :twisted:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Teemu Salonen kirjoitti:
Tetratec:n metelöinnistä täällä ainakin jauhetaan kokoajan. Aqua-elin kanssa ei ole ollut ongelmia tietääkseni kenelläkään.
Puhutteko te nyt sisä- vai ulkosuodattimista? Ymmärtääkseni Tetratecin sisäsuotimet ovat melko keskinkertaisia (ei kokemusta, vain huhuja), ulkosuodattimet taas huippuja (EX1200 hyrrää olkkarissa). Aqua-El sisäsuodattimesta taas on kokemusta, muutaman vuoden ikäinen yksilö tosin. Osat ei pysy yhdessä ilman kuminauhaa ja kasaaminen on muutenkin kuin korttitaloa rakentaisi taifuunissa, koko ajan jokin osa tipahtaa irti joten kasaajalta loppuu kädet aika nopeasti, kun kaikki osia pitäisi pidellä paikallaan koko ajan.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Samaa minäkin mietin. Itse mainitsin aiemmin nimenomaan ulkosuodattimen (ex 1200), jossa ei mitään moitittavaa ole ollut. Sisäsuodatinkin löytyy, mutta se nyt ei mikään huippu ole.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Kyllä mulla tetran sisäsuodattimet on hyvin pelannut eikä pitänyt kyllä ääntä.Onko nuissa tetran ulkosuodattimissa virtauksen säädöt ja kuinka ne on helppoja käyttää ja onko ne hinnoiltaan edullisempia Eheimiin verrattuna?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Ulkoisissa voi kyllä virtausta säätää kääntämällä ulostulon hanaa. Itse kuitenkin pienentäisin puhallista esim poistamalla suihkuputken tai poraamalla pikkureijät astetta suuremmiksi. Hinta on kyllä selkeästi edullisempi tetratecilla ja esim tuon EX700 (700l/h ja suositus 250 l asti) saa mistä tahansa alle 100€.

Teemu Salonen

Heitin noita Aqua-elejä juuri keväällä Pet-Expo-messuja järjestettäessä kaksi roskikseen.
Mistäköhän aqua-eleistä oli kysymys?

Valikoimistahan löytyy sisäsuodattimista: Turbofilter, Fanfilter, Unifilter ja biofilter.
Ulkosuodatinsarjoja: Versamax (Ylilaidan suodatin), minikani ja unimax.

Itse en koske enää aqua-elin fanfiltereihin pitkällä tikullakaan. Kertakaikkista sekundaa.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Itsellä tetratec on kyllä hyvinkin hiljainen, ellei jopa hiljaisempi kuin vieressä jauhava 2028! Eivät taida olla hirmuisen tasaista laatua? Muuten kyllä muoviosat "tuntuvat" halvoilta ja helposti rikkoutuvilta. Eheim on paljon näppärämpi purettaessa ja kasattaessa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
jtr
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jtr »

Tungen tähän samaan ketjuun omankin kysymyksen. Onko kellään kokemuksia rena filstar xp1 ulkosuodattimesta? Olisi eräässä liikkeessä viimeinen kappale myynnissä 84 eurolla. Onko millainen? Haulla ei löytynyt kovin paljon juttua. Akvaario 140L.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Teemu Salonen kirjoitti:
Tetratec:n metelöinnistä täällä ainakin jauhetaan kokoajan.
Taidat se ainoa jauhaja olla sinä itse, kehuja senkin edestä löytynyt palstalta, omastakin kokemuksesta voin suositella Tetratecin ulkosuodattimia (en todellakaan sisäsuodattimia) lämpimästi kaikille. Aquaelin Unifiltterit sekä Unimaxit ovat myös toimivia että hiljaisia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”