Salamanteriplekot kutivat
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura JAS
- Sukupuoli: Nainen
Salamanteriplekot kutivat
Vihdoinkin voin hehkuttaa että olen löytänyt 7 salamanteripleko porukasta kutevan pariskunnan. Tällähetkellä uros harjoittelee poikasten hoitoa, mutta 11kpl munia jo viskonut luolasta ulos. 8kpl näistä nostin poikas altaaseen ja kovasti niillä hännät vipattaa ja vaikka ruskuaispussiakin vielä jäljellä rallia vedetään kelluvassa poikasaltaassa täyttä päätä. Minä olen 3vuotta kerännyt tuota salamanteri porukkaa kasaan ja kasvattanut ihan pienistä poikasista jo melkein täysi ikäisiä veijareita. Kaksi vanhinta uros ja naaras ovat tämän pesueen nyt pyöräyttänyt ilman minkäänlaisia erityis toimenpiteitä. Ukkeli touhuilee luolassa vielä, joten varovasti uskaltaisin toivoa josko siellä vielä muutama poikanen olisi. Voin myöntää että olin jo miettinyt koko populaation pois myymistä kun mitään ei tapahtunut, mutta ilmeisesti kun sitä vähiten odottaa yllätyksiä voipi tapahtua
.Tarvitsisinkin hieman neuvoa kun olen ajatellut vapauttaa poikaset muiden sekaan sitten kun ruskuaispussit on käytetty, niin onko huono idea? Altaassa ei muita kuin salamantereita ja isoseeprapleko.Mielestäni eivät tarvitse mitään sen erityisempää ruokaa kuin mitä muutkin syövät?

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Re: Salamanteriplekot kutivat
Onnittelut sinne, kututapahtumien ja poikasten kasvun seuranta on mukavaa puuhaa.
Juu, kyllä isukki pienokaisensa hoitaa "uimakelpoisiksi" ja sitten ne jo pärjäävät akvaariossa omin nokkinensa(kun lajialtaasta on kerta kysymys). Ruokaa kannattaa tiputtaa reilusti ja vaikka pari-kolme kertaa päivässä, samalla muistettava hyvät vedenvaihdot.
Juu, kyllä isukki pienokaisensa hoitaa "uimakelpoisiksi" ja sitten ne jo pärjäävät akvaariossa omin nokkinensa(kun lajialtaasta on kerta kysymys). Ruokaa kannattaa tiputtaa reilusti ja vaikka pari-kolme kertaa päivässä, samalla muistettava hyvät vedenvaihdot.

-
- Junior Member
Kiitos hyvistä vinkeistä
.Toitaan että poikaset selviäisivät ja pääsisin seuraamaan niiden kehittymistä.Onneksi en luovuttanut
.

-
- Elite Member
Voi olla että koiras sössii pari ekaa kutua(ainakin meillä), mutta sitten osaa hoitaa tunnollisesti jälkikasvunsa. 
Joo, täälläkin meinas mennä hermot niiden(aikuisten) kasvattelussa ja odottelussa että suostuisivat kutemaan, mutta sitten yksi kaunis päivä ilman mitään näkyvämpää syytä aloittivat lisääntymispuuhat, eikä loppua näy.

Joo, täälläkin meinas mennä hermot niiden(aikuisten) kasvattelussa ja odottelussa että suostuisivat kutemaan, mutta sitten yksi kaunis päivä ilman mitään näkyvämpää syytä aloittivat lisääntymispuuhat, eikä loppua näy.

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Minä taas huomasin piitkän odottelun jälkeen että kaikki salamanteripelkoni ovat uroksia... onnea poikasista:D!
-
- Senior Member
Itsellä meinannut palaa hermot noihin salamantereihin, kun eivät saa mitään aikaiseksi. Toissa talvena havaitsin ensimmäiset kutupuuhat mutta minkäänlaista tulosta eivät silloin saaneet aikaiseksi, kunnes kerran ykskaks löysin pari ~sentin mittaista poikasta laseista, jotka ovat nyt jo kasvaneet arviolta 6-7 cm mittaan.
Viime talvena kutivat lähemmäs kymmenen kertaa täällä uudessa kämpässä ja joka kerta huomasin kudun viimeistään siinä vaiheessa kun koiras potki läjän munia luolasta pihalle. Yritin munia keräillä ja poikashäkissä pitää, mutta munat homehtuivat joka kerta. Kevättalvella löysin yhden koiraan ilman mitään ulkoisia merkkejä kuolleena pohjalta yhden pois potkitun munasatsin kera. Oletin silloin kyseessä olleen tämän kuteneen koiraan, mutta onneksi pari kertaa senkin jälkeen olen löytänyt kutua pitkin ammetta.
Nyt toissapäivänä huomasin taas kututapahtuman eli koiraan ja naaraan samassa luolassa ja koiras on siitä lähtien ollut luolansa suulla sen näköisenä, että sillä saattaa olla kutu putkessa. En viitsi mennä sinne pahemmin lamppujen kanssa sohimaan. Saakoon jotain aikaiseksi, jos on saadakseen. Lampun kanssa sohiminen ei asiaa kuitenkaan edesauta.
Olen miettinyt monta kertaa että pitäisiköhän tuolta ammeesta poistaa ainakin yksi koiraista toiseen ammeeseen, kun meillä on tuo jakauma hieman vino eli 3 koirasta (ennen siis 4), naaras ja ne kaksi "poikasta", jotka eivät ainakaan vielä ole koiraiksi paljastuneet. Olen nimittäin huomannut että koiraat "vaihtavat" keskenään melko usein noita luolia öisin ja aina silloin tällöin on jonkun koiraan selkä naarmuilla.
Onnea joka tapauksessa kudun johdosta ja uskonpa että nuo siimahännät saattavat jopa kestää hieman paremmin, kuin munat jotka meillä siis homehtuvat joka kerta.
Viime talvena kutivat lähemmäs kymmenen kertaa täällä uudessa kämpässä ja joka kerta huomasin kudun viimeistään siinä vaiheessa kun koiras potki läjän munia luolasta pihalle. Yritin munia keräillä ja poikashäkissä pitää, mutta munat homehtuivat joka kerta. Kevättalvella löysin yhden koiraan ilman mitään ulkoisia merkkejä kuolleena pohjalta yhden pois potkitun munasatsin kera. Oletin silloin kyseessä olleen tämän kuteneen koiraan, mutta onneksi pari kertaa senkin jälkeen olen löytänyt kutua pitkin ammetta.
Nyt toissapäivänä huomasin taas kututapahtuman eli koiraan ja naaraan samassa luolassa ja koiras on siitä lähtien ollut luolansa suulla sen näköisenä, että sillä saattaa olla kutu putkessa. En viitsi mennä sinne pahemmin lamppujen kanssa sohimaan. Saakoon jotain aikaiseksi, jos on saadakseen. Lampun kanssa sohiminen ei asiaa kuitenkaan edesauta.
Olen miettinyt monta kertaa että pitäisiköhän tuolta ammeesta poistaa ainakin yksi koiraista toiseen ammeeseen, kun meillä on tuo jakauma hieman vino eli 3 koirasta (ennen siis 4), naaras ja ne kaksi "poikasta", jotka eivät ainakaan vielä ole koiraiksi paljastuneet. Olen nimittäin huomannut että koiraat "vaihtavat" keskenään melko usein noita luolia öisin ja aina silloin tällöin on jonkun koiraan selkä naarmuilla.
Onnea joka tapauksessa kudun johdosta ja uskonpa että nuo siimahännät saattavat jopa kestää hieman paremmin, kuin munat jotka meillä siis homehtuvat joka kerta.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
-
- Starting Member
änkeän nyt tähän ketjuun,kun kiinnostaisi tietää että onko miten vaikea saada seeprapleko kutemaan? kannattaako ostaa aikuisia vai poikasia jos haluaa kasvattaa? kiitos.
-
- Elite Member
Ei pitäisi olla kauhean vaikeaa, jos löydät valmiin kutuparin tai haaremin ja järjestät niille oikeanlaiset(!) olosuhteet. Kasvattelussa poikasesta aikuiseksi meneekin jo sitten tovi.
-
- Junior Member
Tänään aamulla katselin kelluvaa poikas allasta ja kahdeksas siimahäntä kuoriutunut lisää
. Uros on edelleen luolassaan ja en ole muita poikasia luolan ulkopuolella havainnut.Harmillisesti kolme munaa homehtui, mutta antaa jo jonkinlaista toivoa nuo jo vipeltävät poikaset. Minullakin on kaikki salamanterit ostettu poikasena ja olen kasvatellut niitä nämä vuodet. Hieman eri ikäisiä ovat ja kovia leikkimään. Kyllä aika turhauttavaa on ollut kasvattaa kun epätoivoisena aina katselee altaaseen, että tapahtuisi nyt jotain. Onneksi tämä pariskunta on nyt helppo tunnistaa tuolta joukosta. Vielä ei muista santuista tiedä että kumpaa sukupuolta ovat. Yksi jo hieman pyrstöpiikkejään kasvattelee kyllä. olisi tietysti helpommalla päässyt jos olisi ostanut kutukokoon valmiiksi kasvaneita yksilöitä, mutta on toisaalta ollut mukava rakennella allasta ja seurailla salamantereiden kehittymistä. Yhden olen ostanut akvaliikkeestä ja loput harrastajilta. Tuppaavat liikkeessä olemaan aikas kalliita, mutta saa siihen hintaan isompia yksilöitä. No täytyy kirjoitella miten nuo pikkuiset pärjäilevät ja onko kenties uroksella luolassa vielä jotain
. Kiitos neuvoista ne tulevat tarpeeseen kun kyseessä itselläni vasta ensimmäinen kutu ja poikasten kasvattaminen.En ole suunnitellut mitään erityistoimenpiteitä vaan päästän poikaset takaisin samaan altaaseen muiden kanssa kun ruskuaispussit on kulutettu.

-
- Junior Member
Sanokaapas mielipiteenne, että tarvitseeko plekon poikasille välttämättä pystyttää sitä omaa esim.60l allasta? Olen kuullut ristiriitaisia tietoja, että ehdottomasti pitää
. Olen kyllä meinannnut itse kasvattaa vähänaikaa kelluvassa poikasaltaassa ja päästää poikaset sitten muiden salamanteriolekojen joukkoon tuonne 250l altaaseen, kun ovat siinä n.2cm mittaisia. Kuulostaako typerältä suunnitelmalta? Altaassa ei siis muita kaloja kuin salamanteriplekoja 7kpl.

-
- Elite Member
No mielipiteitä on niin monta kuin akvaristiakin.. Miksi niille pitäisi järjestää oma allas, jos pääallas on lajiallas, sisustettu juurikin salamanteriplekoille, olosuhteet otolliset juuri tälle lajille, eikä muita "petoja" vainoamassa?marikap kirjoitti:Sanokaapas mielipiteenne, että tarvitseeko plekon poikasille välttämättä pystyttää sitä omaa esim.60l allasta? Olen kuullut ristiriitaisia tietoja, että ehdottomasti pitää
Ainoa jonka keksin puoltamaan poikasallasta on tehokas ruokinta ja runsaat vedenvaihdot, mutta senhän voi hoitaa hyvin lajialtaassakin?

-
- Advanced Member
Ja niin kauan kuin poikaset tarvitsevat sitä supertehoruokintaa, voivat olla poikashäkissä. Kunhan voimistuvat ja lähtevät hyvään kasvuun, saavat varmasti ruokaa myös pääaltaassa riittävästi. Meillä pienimmätkin santut tunkivat samalle tabulle vanhempien kanssa ilman ongelmia: http://kuvablogi.com/nayta/273037/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
-
- Junior Member
Kiva tietää että poikaset voi päästää muiden sekaan sitten, kun vielä tuosta vähän kasvavat
. sinun kuviasta näkee hyvin, että siellä pystyy myös pienetkin selviämään muiden joukossa. Minusta ruokintakin on helpompaa tuohon samaan altaaseen, missä muutkin santut majailee. Sieltä löytyy ruokaa kyllä varmasti ruokaa poikasillekkin. Allas on ollut pystyssä jo vuosia ja saavuttanut hyvän tasapainon, joten oma mielikään ei järky, kun tietää että ei pitäisi hankaluuksia tulla. Toisin voisi olla nyt, jos alkaisin pystyttämään poikasille oma pientä purkkia
. Isossa altaassa sentään on vaikka mitä suuhun pantavaa sapuskaa. Kiitos rohkaisevista sanoista ja nyt voin katsella poikasten kasvua ilman ainaista paniikkia
.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Member
Meillä poikaset imuttelevat innolla kaikenlaisia pintoja(levää ja detritiusta) tablettien, kesäkurpitsan ja pakastesapuskan lisäksi. Uudessa altaassa näitä "vanhoja" pintoja ei juuri ole, joten vanhasta altaasta löytyy extraruokaa "ylhäältätulevan" lisäksi. 

-
- Junior Member
Olen samaa mieltä, että " vanhat pinnat " antavat lisää suupalaa pikkuisille. Sattui tuo meidän pleko iskän luola olemaan niin sopivalla paikalla, että oikein tarkasti kun kurkkasin, niin lisää jo raidallisia pikkuisia putken sisällä vilisti useampi
. hyvin tiiviisti on isukki vauvojaan hoitanut. Toiset 8kpl poikasia kasvaa hyvää vauhtia tuossa kelluvassa poikasaltaassa. Olen aivan päästä pyörällä kun en uskonut ikinä, että tälläinen perhe tapahtuma osuu kohdalleni. Onneksi en kerennyt luovuttaa, vaan sinnikkäästi elätin toiveita, että ehkä jokupäivä sitten minuakin onnistaa
. Suurin haaveeni akvaarioiden parissa on siis toteutunut ja kahden vuoden piinaava odotus palkittu.

-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Jas-Jyväskylän akvaarioseura
-
- Junior Member
Nyt on altaassa ainakin 14kpl 2cm mittaisia poikasia uiskentelemassa. Oikein vilinä käy, kuin säntäilevät pitkin allasta. Laskeskelin, että kudusta keräsin 4kpl huonoja munia pois ja 8kpl juuri kuoriutuneita poimin altaasta kelluvaan poikasaltaaseen. Loput 6kpl isukki hoiti luolassaan uimataitoiseksi asti, ellei pidempäänkin. Vapautin poikasaltaasta poikaset saamaan aikaan, kun näin ensimmäisen luolasta lähteneen poikasen. Vertailin näitä keskenään ja huomasin, että poikasaltaassa kasvaneet poikaset olivat huomattavasti isompia, kun luolassa kasvaneet. Koko porukka on säilynyt hengissä ja ovat ihan vanhempiensa näköisiä
. Kovia ovat syömään ja allasta saakin ruokkia ihan kunnolla. Vielä en ole huomannut mitään merkkiä uudesta kudusta, mutta uskon sen onnistuvan vielä uudelleen ja paremmin, koska isukki on nyt yhden poikueen kasvattanut ja saanut kokemusta kasvatuksesta. Naaraan olen ostanut muualta ja on vanha konkari jo kutupuuhissa.
Tässä mietiskelin, että mikähän koko poikasten pitää saavuttaa, ennen kuin ovat luovutus kokoisia? Ei hajuakaan, kun tosiaan ekä kutu tapahtuma minulle
. Kyselyjä ja varauksia tullut jo jonkin verran, enkä juuri tarkkaan ole osannut aikaa antaa. No antaa poikasten pulskistua ja kasvaa rauhassa. Toivon todella, ettö osaan kasvattaa poikaset ja saan pidettyä ne hengissä siihen asti, että pääsevät uusiin koteihinsa polskimaan
.

Tässä mietiskelin, että mikähän koko poikasten pitää saavuttaa, ennen kuin ovat luovutus kokoisia? Ei hajuakaan, kun tosiaan ekä kutu tapahtuma minulle

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Kasvavat vuodessa noin viisi senttisiksi ja ovat tällöin luovutuskoossa. Prosessia voi nopeuttaa jopa puolella jos tekee vedenvaihdot päivittäin ja ruokkii vähän kerrallaan mutta 5-8 kertaa päivässä. Näillä ohjeilla hitaiksi kasvajisi kuvatut Geophagus sp. poikaset kasvoivat eräällä kasvattajalla 3cm -> 10cm kolmessa kuukaudessa.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Seuraton
Paljon onnea!
Paljon salamanterit tratee tilaa?
-
- Elite Member
Varjon kirjassa on suositus 140-litraa, mutta tarttee olla hyvin plekoja varten sisustettu(luolia, piiloja jne) ja "virrastutettu" eli lähinnä lajiallas, että haaremi siellä menee. Toisaalta jos 140-litrainen(ei standardimallinen) on matala ja leveä, niin tilassa mahtuu hyvinkin porukkaa elelemään. 

-
- Junior Member
Minun oma Salamanteripleko allas on 250l lajiallas. Teetetty mitoiltaan plekoille sopivaksi. Syvyys on paljon levempi kun normaalissa altaissa. Siellä mahtuu aikuiset ja pikkuiset polskimaan hyvin keskenään
. Luolia ja juurakoita on paljon, sekä kasvillisuutta poikasten piilopaikoiksi. Tosin kasvillisuus valittava sen mukaan, koska lajiallas plekoille ei hirmu valoisa ole.
Suosottelen kokeilemaan salamanteripleko allasta, sillä ne ovat niin suloisia. Itse ihastui n.kolme vuotta sitten niihin aivan mielettömästi.

Suosottelen kokeilemaan salamanteripleko allasta, sillä ne ovat niin suloisia. Itse ihastui n.kolme vuotta sitten niihin aivan mielettömästi.
-
- Junior Member
Hei kaikille
.
Pitkästä aikaa kerkeää salamanteripleko kuulumisia kirjoitella. 14 kpl poikasia kasvanut ja pulskistunut oikein hyvin. 24.9 klo 11.45 satuin vilkaisemaan altaaseen ohimennessä ja yllätys, yllätys samainen santtupariskuntahan ne siellä kutupuuhissa olivat. Sessio kesti koko eilisen päivä vielä ja nyt tuntuu isukki jo rauhoittuneen liehuttelemaan putkeen. Täytyy kertoa ja varmaan joku muukin on päässyt näkemään, että millainen todellisuudessa salamanteriplekojen kututapatuma. Aika huvittavan näköistä puuhaa. Varsinkin uroksen pörhistely rituaalit välillä luolan edessä. Näyttää hieman siltä, kuin se yrittäisi tanssia. Muuten naaras on putkessa ja uros myös. Uros tärisyttää itseään luolassa
. Välillä naaras ajaa uroksen pois ja taas jatketaan. Meillä uros peruutti putkeen välillä takaperinkin. Olikohan se jo hieman sekaisin koko touhusta. Sain taltioitua videolle joitain otoksia, sekä muutaman valokuvan. Jos onnistuisin ne tänne jotenkin joku päivä liittämään, niin voisin havainnollistaa tapahtumaa paremmin. Katsotaan nyt minkä kokoisen kudun nyt saivat aikaan tällä kertaa
.

Pitkästä aikaa kerkeää salamanteripleko kuulumisia kirjoitella. 14 kpl poikasia kasvanut ja pulskistunut oikein hyvin. 24.9 klo 11.45 satuin vilkaisemaan altaaseen ohimennessä ja yllätys, yllätys samainen santtupariskuntahan ne siellä kutupuuhissa olivat. Sessio kesti koko eilisen päivä vielä ja nyt tuntuu isukki jo rauhoittuneen liehuttelemaan putkeen. Täytyy kertoa ja varmaan joku muukin on päässyt näkemään, että millainen todellisuudessa salamanteriplekojen kututapatuma. Aika huvittavan näköistä puuhaa. Varsinkin uroksen pörhistely rituaalit välillä luolan edessä. Näyttää hieman siltä, kuin se yrittäisi tanssia. Muuten naaras on putkessa ja uros myös. Uros tärisyttää itseään luolassa

-
- Junior Member
Perunpa hieman puheitani edellisestä viestistä. Eilen vielä samainen pariskunta touhusi putkessa
. Aika mielenkiintoista, sillä luulin kutu session kestävän n. 3 päivää. Mistähän tälläisessa pitkässä kutu sessiossa on kyse? Vai onko niin vaihtelevaa, kuinka kauan plekot kutevat? Mietin , että ei kai tuollaisessa touhussa muusta voi olla kyse, kuin kutemisesta tai ainakin sen yrittämisestä? Osaisiko joku pleko asiantuntia kertoa mistä ilmiöstä on kyse
.

-
- Junior Member
Kuvia salamanteriplekojen kutemisesta ja poikasten kasvamisesta löytyy picasawebistä, jonka osoite on viestieni alla. En saanut videoita vielä näkymään, mutta yritys edelleen kova
. Pahoittelen hieman kuvien huonoa laatua, mutta ehkä niistä hieman selvää saa. En nyt muista tarkalleen, että onko siellä sellainen kuva missä uros on luolassa ja jos oikein tarkasti katsoo, niin putken perällä näkyy muutama pikku santtu myös. Eiliseen kysymykseeni ei ilmeisesti kukaan ole osannut auttaa. Sama meininki putkessa edelleen ja kestänyt viikon verran
. Sitkeitä tapauksia nämä meikäläisen santtu vanhemmat ja ei niiden touhuille voi muuta, kun nauraa makoisasti
. Poikaset ovat alkaneet kunnon ralli leikit ja hippaa leikitään keskenään jo kovasti. Ruoka ajat ovat oppineet ja säntäävät paikalle ensimmäisenä kun sapuskaa altaaseen laitan. Ne ovat kasvaneet kyllä niin hyvin, että voivat uusiin koteihin siirtyä 4-5cm kokoisina. Vielä on aikaa niillä kumminkin kasvaa rauhassa.
------------------------
Videot lisätty picasaweb sivuilleni. Toivottavasti näkyvät edes jotenkin. Niistä voi hieman saada kuvaa kututapahtumasta ja miten etenkin uros käyttäytyy välillä. Yksi videoista meni hieman mönkään kun isäntä huutaa lopussa kirosanoja, kun pelaa pokeria. Videon laitoin näkyviin kumminkin. Saa kommentoida
.

------------------------
Videot lisätty picasaweb sivuilleni. Toivottavasti näkyvät edes jotenkin. Niistä voi hieman saada kuvaa kututapahtumasta ja miten etenkin uros käyttäytyy välillä. Yksi videoista meni hieman mönkään kun isäntä huutaa lopussa kirosanoja, kun pelaa pokeria. Videon laitoin näkyviin kumminkin. Saa kommentoida