Aqua-Web pelästyttää vasta-alkajan

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Ripu-Rapu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Aqua-Web pelästyttää vasta-alkajan

Viesti Kirjoittaja Ripu-Rapu »

Juu, ei millään pahalla, mutta mulle meinas ihan käydä silleen, että oli tyssätä koko akvaarioinnostus tähän Aqua webin "hifistelyyn"!
Mulla on sentäs ollut taannoin kaksikin akvaa, mutta näitä sivuja (erityisesti pohjamateriaaleihin ja kypsyttämiseen liittyen) lukiessa tulee sellainen fiilis, ettei uskalla koko harrastukseen ryhtyä kun kaikki on tuomittu kuitenkin epäonnistumaan.
Että missä vaiheessa tästäkin on ehditty tehdä "aivokirugiaa"?

Hyviä vinkkejä olen täältä kuitenkin saanut ja toivon saavani niitä myös jatkossa, sillä aion kuitenkin kokeila kepillä jäätä ja perustaa sen akvaarion. Se on sitten korkeemman haltuun että tappaako väärä pohjamateriaalivalinta koko kalaston ja onko vesi kypsynyt oikein. Olipa nuo ilmeisesti aika paljon kestävämpiä nuo kalat 15 vuotta sitten tai sitten oli vaan hyvä tsägä kun pienen opuksen ja "perstuntuman" kanssa akvailin onnituneesti vuositolkulla.

En yhtään ihmettelis vaikka joku ihan "noviisi" päättäis jättää kivan harrastuksen kokonaan aloittamatta pelkästä pelästyksestä. :D
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Aqua web pelästyttää vasta-alkajan...

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Heh, itse olin ihan samoin ajatuksin liikkeellä tuossa taannoin ketjussa "Idiootti kypsyttää".

Olen rauhoittunut hieman, ja suodatan aina suurimmat hifistelyt sellaisella "toopesuodattimella", ja poimin itselleni käyttökelpoisimmat vinkit.
Onnistuin perustamisessa kumminkin jotenkuten, kalakuolemilta olen välttynyt, ensimmäiset poikasetkin ovat jo altaassa, vaikkakin parit kämmit kävi foorumin ja kirjojen avusta huolimatta.

Joten älä heitä kirvestä kaivoon, kyllä se siitä :)

Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla oli akva pystyssä jo kun eksyin tänne. Mielestäni ihan hyviä vinkkejä ja muuta täällä on, ettei sen puoleen. Uuden altaan kypsytin ottamalla ympin vanhemmasta tubialtaasta, jossa myös tuleva suodatin pulputti. Tummasin, ettei siitä tubista 100% eroon pääse kuitenkaan, joten sama se. Kypsytin noin muuten ihan perinteisesti, lukuun ottamatta sitä, että ruokin bakuja hieman ja kasvit tyrkkäsin pohjaan heti veden kirkastuttua (kukat ostettu huutiksesta, ja hiekatkin oli pesemättä :) ). Kyllä se siitä. Iloa hienon harrastuksen parissa!
KattiFisu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

Joo, kyllä alussa tuntui, että kääk, mähän oon ihan toope!!! :D Varsinkin, kun ensimmäinen akvaario oli silloin 90-luvun alussa, jolloin akvaarion hoito oli vielä "himppu" erilaista. Mutta täytyy muistaa, että joka palstalla tietysti mukana myös provoja sekä niitä jotka kulkee laput silmillä omaa tietään. Tuolla lapsiaiheisilla palstoilla sitä vasta tapellaakin ja ollaan vaan yhtä mieltä, joten niihin verrattuna tämä palsta on vielä lapsenkengissään! :mrgreen:
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
ash
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ash »

Jep, jep. Mäkin omistan elämäni toisen akvaarion, joka on ollut toiminnassa sekin n. 3 vuotta. "Kokemusvuosista" huolimatta tunnen itseni ihan avuttomaksi ja tietämättömäksi idiootiksi, kun luen muitten kirjoituksia. Opittavaa ja kysyttävää on vaan aina. Ja kyllä se on hyvä asia; olen oppinut täältä äärettömän paljon. Ilman tämänkaltaista "tietolähdettä" luulisin edelleen, että akvaario pitää suursiivota = tyhjentää vähintään kerran vuodessa (muistan 15 vuotta sitten olleen ihan yleistä toimintaa) ja että kalan kun kalan voi pitää samassa akvaariossa - jos joku kuoli, kalassa oli vika, ei hoidossa tai vedessä...
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Ripu-Rapu kirjoitti:Että missä vaiheessa tästäkin on ehditty tehdä "aivokirugiaa"?

Olipa nuo ilmeisesti aika paljon kestävämpiä nuo kalat 15 vuotta sitten tai sitten oli vaan hyvä tsägä kun pienen opuksen ja "perstuntuman" kanssa akvailin onnituneesti vuositolkulla.
Ei kait sitä missään vaiheessa ole akvaharrastus mennyt niin pitkälle aivokirurgian puolelle, mutta ihan noviisille tai 15 vuotta jäähyllä olleelle voi uuden tiedon määrä siltä tuntua. Tässä viimeisen 10-20 vuoden aikana on selvinnyt ihan älyttömästi kalojen ja akvaarion hoidosta. Mielestäni on kaikkien kannalta (akvaristin ja hänen hoidokkiensa) parempi vaikka puoliväkisin tyrkyttää sitä tutkittua tietoa kuin jättää aloittelijaparka "keksimään pyörää uudelleen."
KattiFisu kirjoitti:Tuolla lapsiaiheisilla palstoilla sitä vasta tapellaakin ja ollaan vaan yhtä mieltä, joten niihin verrattuna tämä palsta on vielä lapsenkengissään!
Äläs mollaa. Kyllä täälläkin osataan, tosin uusien valitusketjujen avaamistiheys on viime aikoina ollut oudon harvaa.
Ripu-Rapu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ripu-Rapu »

Juu, tieto on aina hyvästä, mut kun täällä on noi mielipideasiat aika vahvasti esillä.

Lapsiaiheiset palstat ovatkin kyllä tuttuja, joten ei tämä touhu nyt ihan uutta ole. Mutta tosiaan niin vaikealta te olette saaneet akvaarion perustamisen kuulostamaan, että jopa kahta vilkasta lasta maailmaan "kypsyttänyt" ihminen meinaa luovuttaa ennen kuin aloittaakaan. 8-)
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Ei pidä olla niin säikky. ;)
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Minä tutustuin ihmiseen, joka oli juuri hommannut altaan.
Sanoivat, että täytyy nyt ottaa asioista selvää, ennen kuin alkaa mitään soheltamaan.

Opastin hänet näille sivuille ja annoin ohjeen, käytä hakua, ennen kuin kyselet [;)]
Muutaman pienen neuvonkin annoin, mutta pääasiallinen vastuu hänen alkutaipaleellaan on sitten aw:llä.
suomikala
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja suomikala »

Alkuun jäi kyllä myös vähän fiilis, että parempi kun ei kysy mitään, kun kuitenkin syytetään jostain, jos ei kypsytyksestä ilman ammoniakkia, niin viimeistään siitä että lämpötila on 1 astetta liian matala kalalle x (vaikka olisikin kalan lämpötilan ohjealueella), tai että on tullut otettua keskenään yhteensopimattomia kaloja akvaan, vaikka ne ei keskenään riitelekkään omien havaintojen mukaan. Mutta sopivasti kun oppii tekstejä lukemaan, niin ei se sitten niin syyttävää olekkaan, sitä ehkä on vain itsekriittinen muiden sanomisille omista tekemisistä. :) Ja ainahan voi olla kertomatta oman akvaarion sisältöä julkisesti. :mrgreen:
Titro
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Titro »

suomikala kirjoitti:Alkuun jäi kyllä myös vähän fiilis, että parempi kun ei kysy mitään, kun kuitenkin syytetään jostain,
Joillakin on hyvin hyökkäävä ja syyttelevä asenne vastauksissaan. Mutta tähän ikään mennessä on oppinut, ettei vetäise kaikesta lukemastaan herneitä nokkaansa. Kahdeksan vuotta erilaisilla keskustelupalstoilla surffanneena voin kertoa nähneeni kaikensorttista tyyppiä. Joka palstalla on käynyt myös henkilöitä, jotka "mä en leiki enää teidän hiekkalaatikolla" -asenteella lopettavat kirjoittelun.
Kaikkea lukemaansa ei tarvi vastaanottaa ainoana oikeana tietona, täytyy vähän kyetä suodattamaankin. 8-)
Luojan kiitos, rekisteröidyin tänne ennenkuin aloin akvaariotani täydentää. Muuten mulla saattais olla paratiisikaloja, tiikerinuoliaisia, pari kultakalaa, kääpiörihmakaloja ja taistokoiras. Kaikki samassa sopassa. Ihan ensimmäisen säikähdyksen jälkeen ei täältä kannata kyllä poiskaan lähteä. [;)]
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Niin no ei sitä onnistuneeseen akvaarion pitoon aina tartte mitään hifitiedettä, mulla oli penskana ja monta vuotta ainoastaan yksi akvaariokirja, ja sekin vuodelta 1968. Tästä johtuen jäi joitakin asioita pimentoon, mutta ei ollut silti ongelmiakaan. Kaiken ei aina tartte mennä 100% "ohjekirjan" mukaan eikä se silti meinaa et menee kaikki tyystin tai lainkaan ns. metsään.
Akvarismia 1992-2014
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Titro kirjoitti: Joillakin on hyvin hyökkäävä ja syyttelevä asenne vastauksissaan. Mutta tähän ikään mennessä on oppinut, ettei vetäise kaikesta lukemastaan herneitä nokkaansa. Kahdeksan vuotta erilaisilla keskustelupalstoilla surffanneena voin kertoa nähneeni kaikensorttista tyyppiä. [;)]
Tai sitten ihmisillä on vain erilainen kyky tuottaa tekstiä ruudulle. [;)] Kaikkien ulosanti kun ei ole mitään Eino Leinoa tms. proosaa, aivan samoin kuin kaikki eivät osaa oikeassa elämässäkään käydä vastapuolen kanssa siistiä smalltalkkia, vaan töksäyttävät asiansa ilmoille. Myös se miten mikäkin teksti avautuu kullekin lukijalle, riippuu paljon lukijasta itsestään, tulkintakykyjäkin kun on melkeimpä yhtäpaljon erilaisia kun on meitä foorumilaisiakin. Ensimmäinen lukija tulkitsee jonkin tekstin asiallisena, toinen hyökkäävänä, kolmas piruiluna...jne.
Kas kun ruudulta tekstiä lukiessa joutuu lukija käyttämään omaa mielikuvitustaan pitkältikin muodostamaan mielikuvaa tekstistä, sillä kirjoitettua tekstiä lukiessa puuttuvat eleet, äänensävyt, ilmeet. Kirjoittaja onkin saattanut tarkoittaa painottaa aivan erisanaa kuin mitä lukija. Eikä unohdeta myöskään niitä piilomerkityksiä, joita varsin helpohkosti tulee löydettyä toisten teksteistä.

Totta on että täällä kyllä kerrotaan varsin äkkiä jos kalalajit ovat liian pienessä altaassa/ eivät sovi keskenään/ hoitorutiinit ovat riittämättömät tms. Mutta tästä kannattaisi olla minusta lähinnä kiitollinen, tarkoittaahan se että ihmiset oikeasti ovat kiinnostuneet kalojen hyvinvoinnista. Ei sitä kannata säikähtää, vaan ottaa pikemminkin neuvosta vaari. Samoin kuin ei kannata säikähtää kaikkea tietotulvaakaan minkä täällä kohtaa. Akvaarioharrastus kun on ottanut aimo harppauksen eteenpäin tiedoissaan ja niiden päivittämisessä ajantasalle on kova homma, sillä vanhat opit istuvat tiukassa monessakin uus'aloittelijassa varsinkin.
Ripu-Rapu kirjoitti:Juu, tieto on aina hyvästä, mut kun täällä on noi mielipideasiat aika vahvasti esillä
Tottakai mielipiteet jylläävät keskustelupalstalla. [;)] Ja siksihän tälläinen paikka on olemassakin, että ihmiset vaihtavat tietojaan, sekä mielipiteitään ja saavat vastauksia mieltään askarruttaviin kysymyksiin. Se mikä toisella toimii, ei toimi toisella ja se tuote mikä on toisen altaassa toiminut moitteetta vuosikaudet, onkin saattanut toisella tuottaa tukon harmaita hiuksia ja komean loven kukkaroon.

Sekaan vain puimaan asioita rohkeasti, täällä on ihan oikeasti kivaa kunhan ei kaikkea lue liian otsa rypyssä ja jos jonkun teksti alkaa kypsyttää niin kone esim. 10minuutiksi kiinni ennen uutta yritystä, jolloin sama teksti saattaakin avautua ihan eritavalla. Nimim. kokemusta on :D
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
tiinu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Diih, paljon riippuu molempien osapuolten asenteesta ja tulkinnasta. Olen huomannut erityisesti eräällä toisella foorumilla moderaattorina toimiessani sen, että vaikka omasta mielestään sanoisi nätisti ja asiallisesti, toinen osapuoli saattaa ottaa sen silti persoonaansa kohdistuvana hyökkäyksenä. Täällä selkeästi suurin osa vastauksista on mielestäni asiallisia ja mukavia. Voi olla, että palstalla yleisesti käytössä oleva asiatyylinen kirjoitus ja aika hillitysti käytetyt hymiöt saattavat jo itsessään tuntua erilaiseen tottuneesta jotenkin töksähtävältä. Ja tuntuu myös, että akvaarioasioissa jotkut ihmiset eivät vaan tahdo uskoa, jos esimerkiksi sanoo ettei kala x käy kalastoon, vaan haluavat sen silti (koska sehän on vaan kala). Asenne ratkaisee.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

crisse_83 kirjoitti:
Ripu-Rapu kirjoitti:Juu, tieto on aina hyvästä, mut kun täällä on noi mielipideasiat aika vahvasti esillä
Tottakai mielipiteet jylläävät keskustelupalstalla. [;)] Ja siksihän tälläinen paikka on olemassakin, että ihmiset vaihtavat tietojaan, sekä mielipiteitään ja saavat vastauksia mieltään askarruttaviin kysymyksiin. Se mikä toisella toimii, ei toimi toisella ja se tuote mikä on toisen altaassa toiminut moitteetta vuosikaudet, onkin saattanut toisella tuottaa tukon harmaita hiuksia ja komean loven kukkaroon.
Näinpä juuri, ja minusta täällä otetaan yleensä hyvin vastaan myös "yleisen mielipiteen" vastainen tieto, kunhan se on perusteltua eikä tyyliin "kyllä ne kalat siellä elää vaikken vettä vaihdakaan". Ainakin itse olen pyrkinyt kuuntelemaan, ja myös olemaan valmis muuttamaan mieltäni, jos se perusteettomaksi osoitetaan. Joka kerta ei vain viitsi kirjoittaa koko "tämä-on-mielipidekysymys-eikä-yhtä-oikeaa-vastausta-ole-mutta-kokeneiden-harrastajien-mielestä-tämä-olisi-suositeltava-minimi"-litaniaa vaikkapa akvaarion minimikokojen kohdalla.
Esimerkiksi vaikuttaisi siltä, ettei neontetra ehkä olekaan niin viileän veden kala kuin on pitkään luultu, ja olen pyrkinyt mainitsemaan tämän mahdollisuuden aina kun neontetroista on viime aikoina tullut kirjoiteltua.

Toki kypsytys kuulostaa heti alkuun melkoisen vaikealta ammoniakkeineen kaikkineen, mutta toisaalta on vain hyvä, jos se karsii joukosta sellaiset joilla ei ole mitään mielenkiintoa panostaa eläintensä hyvinvointiin ja akvaarion toiminnan tuntemiseen.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
KattiFisu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

millia kirjoitti:
KattiFisu kirjoitti:Tuolla lapsiaiheisilla palstoilla sitä vasta tapellaakin ja ollaan vaan yhtä mieltä, joten niihin verrattuna tämä palsta on vielä lapsenkengissään!
Äläs mollaa. Kyllä täälläkin osataan, tosin uusien valitusketjujen avaamistiheys on viime aikoina ollut oudon harvaa.
:mrgreen:

Sitä piti vielä sanoa, että vaikka joskus tuntuukin, että "mä mitään tajua", niin hyvä silti, että tämä palsta on> muuten nimittäin täällä varmaan vaihdettais 600-litraisen vedet ämpärillä letkun sijaa.. [:I]
Ja kypysytyskin ja mattosuodatin ovat myös onnistuneet, vaikka alkuun tuntuivatkin aika salatieteiltä!
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
eldia
Junior Member
Junior Member

Re: Aqua-Web pelästyttää vasta-alkajan

Viesti Kirjoittaja eldia »

Päin vastoin minulle tämä oli tiedon runsaudensarvi. Ja on edelleen. Ensin selasin myriaadeja määriä netissä etsien tietoa juuri perustamisesta, kalalajeista yhteensopivuutineen etc. etc. Poikkeuksetta sain hyvinkin ristiriitaista infoa.
Tämän paikan ansiosta sain kypsytettyä altaan todella kivuttomasti enkä enää aio änkeä smaragdirasboroita taiston kanssa samaan pyttyyn.
Ja mitä mielipiteisiin tulee, tämä on keskustelupalsta. Mielipiteitä saa olla kunhan on myös oikeaa tietoa niiden takana.
Hyvä ja hieno paikka onkia tietoa, etsimällä vähintään löytyy vastaus vaikka keskellä yötä.
Suuri kiitos AWn tietopankista teille hienosti marinoituneille jäsenille!
hupsukki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

Nojoo, reilu kolme vuotta akvaarioita harrastaneena voin lopultakin kertoa, että ne hirvittävät kirjainlyhenteet (NO2, NO3, pH, KH, GH..) ovat lopultakin menneet perille tuonne aivojen uumeniin :mrgreen: . Alkuaikojen jatkuva täh? 8O -olotila on enää vain ajoittainen.
Sitä tietoa tulee ja sitä saa ja kaikkea ei kannata ottaa henkilökohtaisesti. Kaikki pidempään harrastaneetkin ovat joskus olleet vasta-alkajia.. [;)]
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Sillon ku vielä olin akvaarioliikkeen tiskin takana kuulin aina välillä kauhisteluja siitä, onko se hoitaminen todella noin vaikeaa ja tarvitaanko kaikki mahdollinen hilavitkuttimet ihan oikeasti.
Onneksi on rehellisiä yrittäjiä ja myyjiä jotka myyvät harrastajalle vain sen, mitä se oikeasti tarvitsee. Voihan sitä harrastusta sitten myöhemmässä vaiheessa kehittää vaikka minkälaiseen tietokoneohjattuun systeemiin:D
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ripu-Rapu kirjoitti: Se on sitten korkeemman haltuun että tappaako väärä pohjamateriaalivalinta koko kalaston ja onko vesi kypsynyt oikein.

Eihän vesi kypsy, vaan itse akvaario! :mrgreen: Pääsimpäs! Joo ei vaan kyl mä hukassa olisin ilman näitä kivoja ihmisiä moninaisine kokemuksineen ja mielipiteineen, enkä pois aio kyydistä jäädä. Joka palstalle mahtuu ihmisiä, koska meitä on myös joka asemalle. Tsemppiä vaan!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Kirsikkatetra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kirsikkatetra »

Olen Ripa-Rapu vähän samaa mieltä kanssasi. Tuntee hirveätä syyllisyyden tuskaa tulla kertomaan jostakin menetyksestään kun pelkää että sataa sitä itseään. Ehkä sitä oppii ajan myötä olemaan niin, ettei kaikkia ota henkilökohtaisesti itseensä.

Ja se mikä harmittaa suunnattomasti on se ettei saa kysymyksiinsä (tyhmiinkin) vastauksia. Itse en vielä uskalla auttaa muita vasta-alkajia, vaikka itsellä akvaarioita on ollutkin jo vuodesta -87 tai jotain, enemmän ja vähemmän aktiivisesti.
Kukin taaplaa tyylillään
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kirsikkatetra kirjoitti:Olen Ripa-Rapu vähän samaa mieltä kanssasi. Tuntee hirveätä syyllisyyden tuskaa tulla kertomaan jostakin menetyksestään kun pelkää että sataa sitä itseään. Ehkä sitä oppii ajan myötä olemaan niin, ettei kaikkia ota henkilökohtaisesti itseensä.

Ja se mikä harmittaa suunnattomasti on se ettei saa kysymyksiinsä (tyhmiinkin) vastauksia. Itse en vielä uskalla auttaa muita vasta-alkajia, vaikka itsellä akvaarioita on ollutkin jo vuodesta -87 tai jotain, enemmän ja vähemmän aktiivisesti.
Ai miten et saa vastauksia? Haulla löytää hyvin paljon jos ei suoraan uskalla kysyä!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
tiinu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiinu »

...ja joskus saattaa vaan mennä ohi muilta palstalaisilta jokin kysymys. Ei muuta kuin uudestaan huutelemaan vastauksen perään (samassa ketjussa tosin ;) ), eiköhän joku bongaa jossain vaiheessa avun tarvitsijan. Nimittäin jos tuo oli ongelmana tässä.
Marru08
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marru08 »

Lukasin tämän viestiketjun läpi ja täytyy kyllä sananen humpsauttaa tähän. Minä olen kypsytellyt akvaani kolmisen viikkoa, on ollut ongelmia ei kypsyttämisen kanssa vaan valojen yms. Mutta ollaan voitonpuolella! Kyllähän se vähän hämmästytti ensinnäkin, mitä tarkoittaa kypsentäminen, mitä on ymppi, siis kukkamultaa akvaarioon? HÄH! Anteeksi mikä kovuus? Nitriitti arvoja? :roll:
Lueskelin aika paljon näitä ketjuja täällä ja kirjoja, ja omaa järkeä kun käytti niin kyllä tämä harrastus on vienyt mukaansa. Kyllä on ihan hyvä vähän perehtyä kalojen hyvin vointiin ihan samalla tavalla kuin ottaisi koiran lemmikiksi. Ja kyllä, ovat kaksi eriasiaa,kyllä kyllä, mutta lemmikin hyvin vointi on tärkeää!
Minä olen saanut täällä vastauksen niihin muutamiin avuttomiin kysymyksiini mitä olen laittanut! Ehkä tuolla on vielä tallessa "Uusi Akvaario Hörhö", missä olen avuttomana nostanut tassujani ylös, ja kovasti jo suunnitellut kalastoanikin. :) Kiitos avusta ja vastauksista erittäin paljon!
Olen saanut myös erittäin hyvää palvelua akvaarioliikkeestä Jyväskylän keskustan laidalta.

Iloa harrastukseen!
Marru08
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Välillä kaipaisin aiempaa tiukempaa linjaa viestien valvonnan osalta. Myynti-ilmoituksien turha kommentointi, liialliset Off-topic-keskustelujen aloittamiset ja jotkin "höpöhöpö"-vastaukset asiakeskusteluihin harmittavat, sillä sivut alkavat laadullisesti mennä huonompaan suuntaan. Lisäksi kaipaan kovasti ennen niin vilkkaasti kirjoittaneita tietäjiä, kuten 111na, jarvij, Sam Salonen, Kaizu, Pehis, rain-, jne.

Aloittelijoita ei täällä A-W:ssa ole mielestäni koskaan kohdeltu huonosti. Itse olen kokenut sivut lottovoitoksi akvaarionhoidon kannalta, sillä olen oppinut täällä niin paljon sellaista tietoa, jota en välttämättä muualta olisi saanut tai osannut etsiä. :D
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”