Kutua kahden vuoden tauon jälkeen

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tellukka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 15:48, 12.10.2005
Paikkakunta: Joensuu/Niittylahti

Kutua kahden vuoden tauon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tellukka »

Eilen siis huomasin kutua miekkakasvin lehdellä. Edellinen kutu altaassa on tapahtunut noin kaksi vuotta sitten. Tuolloin muutto sotki kiekkojen elämän, jostain syystä parvi ikäänkuin hajaantui ja kutupari lakkasi kutemasta. Sittemmin toinen puoliso kuoli, eikä uusia pareja muodostunut.

Kunnes eilen...!!! Viime talvena Akvaario Kurjesta meille muuttaneet kiekot kutivat. Olisin toivonut, että naaras olisi saanut kasvaa vielä isommaksi ennen kutua, mutta olen silti iloinen. Molemmat vanhemmista hoitavat kutua varsin mallikkaasti.

Tämä päivä onkin mennyt tilatessa artemiakasvattamoa ym tarvikkeita ja selatessa vinkkejä poikasten hoitoon... Jään odottavalle kannalle tapahtumia silmä kovana seuraten. Samalla pähkäilen kuinka saisin eristettyä poikaset/parin toisista kun nyt tuonne isoon altaaseen kutivat. Ideoita otetaan vastaan...

Halusinpa vaan jakaa tämän iloisen perhetapahtuman jonkun sellaisen kanssa joka ymmärtää asian tärkeyden (vrt. äitini kommenttiin ilmoitettuani kiekkojen kudusta: "aha". Asiasta ei keskusteltu enempää. Mieltäylentävää, eikö?)
720-l kiekkola, 720-l seurala, 600 l suolaista, 2 kissaa, 2 Bernhardinkoiraa ja sekarotuinen hauva (olen muuten ihan normaali)
fann_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 20:18, 19.07.2008

Re: Kutua kahden vuoden tauon jälkeen

Viesti Kirjoittaja fann_ »

Hienoa,onnittelut :mrgreen: ! Itsellä kiekot olleet n.3 kuukautta kun eilen tekivät kudun. Ja tietysti suodattimeen... Itse olen näistä kiekkojen kudusta ihan ensikertalainen,mitä nyt täältä olen viestejä lukenut. Artemiaako tässä pitäisi myös itse hankkia? Saiskohan sitä mistä?
Tellukka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 15:48, 12.10.2005
Paikkakunta: Joensuu/Niittylahti

Re: Kutua kahden vuoden tauon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tellukka »

Onnea sinullekin!!!

Artemian munia saat akvaariokaupoista. Itse tilasin valmiin artemiasuolaseoksen ja artemiakasvattamon helpottaakseni hommaa, mutta ihan perusmunillakin homma toimii. Limupulloon vettä, artemian munia ja suolaa ja sinne ilmapumppu pörräämään. Muistaakseni parin vuorokauden kuluttua munien pitäisi kuoriutua. Toukat on hyvä pakastaa ennen poikasten ruokkimista.

Onkohan artemian toukkia pakasteena myytävänä?

Kutu oli siis tullut syödyksi tämän päivän aikana. Jään odottelemaan uutta, harjoitus tekee mestarin.
720-l kiekkola, 720-l seurala, 600 l suolaista, 2 kissaa, 2 Bernhardinkoiraa ja sekarotuinen hauva (olen muuten ihan normaali)
fann_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 20:18, 19.07.2008

Re: Kutua kahden vuoden tauon jälkeen

Viesti Kirjoittaja fann_ »

Kiitos.kiitos [;)] ! Meillä täällä vielä kovasti kutua vahditaan. Paikallisesta eläinkaupasta olen pakkasesta näille ostanut muuta ruokaa ja muistaakseni pakkasessa oli myös myynnissä artemiaa. Oiskohan se jo semmoista valmiiksi annettavaa? Täytyypä käydä kysymässä!
Tellukka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 15:48, 12.10.2005
Paikkakunta: Joensuu/Niittylahti

Re: Kutua kahden vuoden tauon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Tellukka »

Kyllä pakasteartemiaa myydään akvaarioliikkeissä, syötän sitä myös merikaloilleni, mutta lienee liian isoa poikasille.
720-l kiekkola, 720-l seurala, 600 l suolaista, 2 kissaa, 2 Bernhardinkoiraa ja sekarotuinen hauva (olen muuten ihan normaali)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”