Miten herätän akvaarion henkiin?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Miten herätän akvaarion henkiin?
Joo, kypsytystä ei varmaan tarvitse suorittaa. Itsellenikin tuli ensimmäinen purkki tollasenaan enkä kypsyttäny. Partikset voit laittaa(kait), ovat sitkeitä sissejä...
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Joo, mitäs kaloja sä sinne otit ja miten pian?ZamY kirjoitti:Joo, kypsytystä ei varmaan tarvitse suorittaa. Itsellenikin tuli ensimmäinen purkki tollasenaan enkä kypsyttäny. Partikset voit laittaa(kait), ovat sitkeitä sissejä...
Olisko kellään myydä ruokinta-automaattia halvalla? Ota yhteyttä yv:llä, jos on...
Ekat kalat olivat seeprakaloja ja kiilakylkiä + partis.. Nyt on viisiraitabarbeja, kuparimonnisia ja kuparitetroja. Onko sulla yli 120l allas siis?
-
- Junior Member
Joo, mulla on (tai siis tulee huomenna) 180-litranen pytty 

Olisko kellään myydä ruokinta-automaattia halvalla? Ota yhteyttä yv:llä, jos on...
80l suurempi kun mun pytty, sinne mahtuukin jo muitakin kaloja kun noita pikkutetroja. Paratiisikala?Menthal kirjoitti:Joo, mulla on (tai siis tulee huomenna) 180-litranen pytty
-
- Junior Member
Joo mä ajattelin tämmöstä:
paratiisikala x 1
intiaaninsulka x 10
neontetra x 20
maatiaispartamonni x 2
katinkultamonni x 2
mustajuovanuoliainen x 10 (jos löydan jostain..)
paratiisikala x 1
intiaaninsulka x 10
neontetra x 20
maatiaispartamonni x 2
katinkultamonni x 2
mustajuovanuoliainen x 10 (jos löydan jostain..)
Viimeksi muokannut Menthal, 19:42, 04.10.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kait toi on ihan hyvä kalasto... En tosin noista vesiarvoista osaa mennä sanomaan hölkäsenpöläöystä.
-
- Junior Member
Kyllä mää ne oon selvittäny 
23-24 asteinen vesi, pehmeä ja pH noin 7

23-24 asteinen vesi, pehmeä ja pH noin 7

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Jep, tässä sitä on jo muutama päivä hiottu kohdilleen.ZamY kirjoitti:Kait toi on ihan hyvä kalasto... En tosin noista vesiarvoista osaa mennä sanomaan hölkäsenpöläöystä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vedenparannusaineista taas en itse osaa sanoa yhtikäs mitään, koska en ole niitä oikeastaan ikinä käyttänyt. Elikkäs jos vesijohtovedessä ei suuremmin ole lisäaineita (klooria, kloramiinia, kuparia yms.), ei vedenparannusainetta välttämättä tarvita. Mitään haittaakaan siitä ei kyllä ole, parempi käyttää vaikka varmuuden vuoksi.

Kypsytystä allas ei tosiaan tuollaisenaan tarvitse. Vedet ja vedenparannusaine altaaseen, vähän odottelua että liete laskeutuu ja se on siinä.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Junior Member
Juups, on hiottu on 

-
- Junior Member
Mut nii, sain selville, että meidän vedn pH on 7,7..
Laskenko mä sitä sitten hiilidioksilla? Ensin kyllä kattelen, että mihin se pH sitten akvaariossa asettuu, mutta jos se jää korkeaks nii onks hiilidioksidi paras ratkasu vai onkos olemassa parempiakin??
Laskenko mä sitä sitten hiilidioksilla? Ensin kyllä kattelen, että mihin se pH sitten akvaariossa asettuu, mutta jos se jää korkeaks nii onks hiilidioksidi paras ratkasu vai onkos olemassa parempiakin??
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Ei vielä kuulosta ollenkaan pahalta tuo pH.Menthal kirjoitti:Mut nii, sain selville, että meidän vedn pH on 7,7..

Hiilidioksidi on kyllä hyvä ratkaisu, koska se on samalla kasvien hiilenlähde, kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Jos altaaseen tulee kanto tai pari, pH saattaa jo niistä irtoavien humushappojen avulla laskea sopiviin lukemiin.
-
- Junior Member
Okei, hyvä juttu 
Tänää tulee meille toi akvaario ja pelottaa, että teen jotain iha väärin, mutta oon mä kyllä lukenut ihan hirveesti aiheesta (ja kyselly
) ja luultavasti ymmärtänytkin jotain, mutta niin...
Kaipa kaikki ihan hyvin sujuu
Aluks kyllä kaikki tuntuu hankalalta..

Tänää tulee meille toi akvaario ja pelottaa, että teen jotain iha väärin, mutta oon mä kyllä lukenut ihan hirveesti aiheesta (ja kyselly

Kaipa kaikki ihan hyvin sujuu

Aluks kyllä kaikki tuntuu hankalalta..
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: TAS
Moi
Menthal onkin jo hyvin selvitellyt 180 litraisen altaan alkupuuhat. Kiitos vain sinulle
. Mä olen saanut tiedot tässä siivellä ja mahdollisesti saan oman altaan jo tänään. Oma altaani tulee kyllä aivan uutena, joten mulla taitaa olla hieman enemmän päänvaivaa tosta kypsyttelystä
. Mutta eiköhän se tästä. Kalasto taitaa seurailla samoja johtolankoja. Itse olen tosiaan aivan alkumetreillä ja kaikki nämä kysymykset ovat olleet myös minulle tarpeen. On kiva, kun täällä voi kysellä ja saa asiantuntevaa opastusta.
Menthal onkin jo hyvin selvitellyt 180 litraisen altaan alkupuuhat. Kiitos vain sinulle

-
- Junior Member
Jep, olen samaa mieltä 
Nyt olen minäkin saanut oman akvaarioni ja tässä lähiaikoina hankin kalatkin.
Tänään mittasin akvaarion vesiarvot, ja tulos oli tämä:
NO2-0
NO3-0
GH-8 d
KH-3 d
pH-7,2 (näköjään laskeutui sopivaksi akvaariossa
)
Cl-0
Noi tietääkseni on aika sopivat arvot kaloille, joita sinne on tulossa
Sitten, ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitäs kaikkia kaloja lehtikalan seuraksi voi ottaa? Kun eikös ne ole aika petomaisia kaloja, mutta silti olen nähnyt niitä monissakin seura-akvaariossa, jossa ei ole ollut mitään ongelmia?

Nyt olen minäkin saanut oman akvaarioni ja tässä lähiaikoina hankin kalatkin.
Tänään mittasin akvaarion vesiarvot, ja tulos oli tämä:
NO2-0
NO3-0
GH-8 d
KH-3 d
pH-7,2 (näköjään laskeutui sopivaksi akvaariossa

Cl-0
Noi tietääkseni on aika sopivat arvot kaloille, joita sinne on tulossa

Sitten, ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitäs kaikkia kaloja lehtikalan seuraksi voi ottaa? Kun eikös ne ole aika petomaisia kaloja, mutta silti olen nähnyt niitä monissakin seura-akvaariossa, jossa ei ole ollut mitään ongelmia?
Joo, oikeestaan varmaan kaikki muut käy paitsi just neontetra ja tälläset pikkusintit. Niitä isommat kalat menevät, olen kyllä kuullut ettäm jopa kiilakyljen pyrstöjä on syöty, mutta sekin oli kutuaikana kait.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Hyväthän noista vesiarvoista tulee.
pH varmaan vielä vähän laskee, kun kalat tulevat ja niiden hengityksestä vapautuu hiilidioksidia.
Lehtikalojenkin joukosta löytyy yksilöitä, toiset voivat olla hyvinkin nössöjä ja toisissa taas on selvää diktaattorin ainesta.

pH varmaan vielä vähän laskee, kun kalat tulevat ja niiden hengityksestä vapautuu hiilidioksidia.
Ovathan ne periaatteessa petoja, mutta niin ovat melkein kaikki muutkin akvaariokalat - eli sellaiset syödään, jotka suuhun mahtuvat. Pienet sintit ja kalanpoikaset kyllä pistellään parempiin suihin, ja toiset reviirikalat (joskus muutkin kalat) saattavat kutuaikana saada selkäänsä. Kirjoahveneksi lehtikala on kuitenkin aika sävyisä, ja yleensä tulee seura-akvaariossa toimeen ihan hyvin.Menthal kirjoitti: Sitten, ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitäs kaikkia kaloja lehtikalan seuraksi voi ottaa? Kun eikös ne ole aika petomaisia kaloja, mutta silti olen nähnyt niitä monissakin seura-akvaariossa, jossa ei ole ollut mitään ongelmia?
Lehtikalojenkin joukosta löytyy yksilöitä, toiset voivat olla hyvinkin nössöjä ja toisissa taas on selvää diktaattorin ainesta.

-
- Junior Member
Okei, olen nimittäin aika ihastunut noihin lehtikaloihin<33
Ehkä mun kannattas (taas kerran) harkita tota kalavalintaa uudestaan..
Mut.. nii, meniskö noi kaikki muut lehtikalojen kanssa paitsi just sit ne neontetrat:
intiaaninsulka,
paratiisikala,
maatiaispartamonni,
katinkultamonni,
mustajuovanuoliainen?
Ehkä mun kannattas (taas kerran) harkita tota kalavalintaa uudestaan..

Mut.. nii, meniskö noi kaikki muut lehtikalojen kanssa paitsi just sit ne neontetrat:
intiaaninsulka,
paratiisikala,
maatiaispartamonni,
katinkultamonni,
mustajuovanuoliainen?
Tässä maailman helpoin tapa saattaa akvaario kuntoon:
1: Laita akvaario tasaiselle alustalle:)
2: Lisää akvaarioon pohjamateriaali (ja kasviravinne.
3: Asettele kivet, juurakot jne.
4: Täytä akvaario vedellä
5: Kytke suodatin, lämmitin ja valaisin toimintaan.
6: Lisää joukkoon tätä: http://www.akvaariotukku.com/index.php? ... &Itemid=40
7: Halutessasi istuttaa kasvit, voit tehdä sen jo nyt.
7,5: Lisää vedenparannusaine, nestemäinen kasviravinne tms.
8: Seuraavana päivänä voit hankkia kalat ja viimeistään sillon myös kasvit.
9: Ihaile kaunista akvaariota.
10: Mene akvaariokauppaan ostamaan toinen akvaario ja tee asiat yllämainitussa järjestyksessä:D
Eipä tarvitse lirutella mitään kukkamultia ja hirvensarvisuoloja. Eikä odotella viikko tolkulla.
1: Laita akvaario tasaiselle alustalle:)
2: Lisää akvaarioon pohjamateriaali (ja kasviravinne.
3: Asettele kivet, juurakot jne.
4: Täytä akvaario vedellä
5: Kytke suodatin, lämmitin ja valaisin toimintaan.
6: Lisää joukkoon tätä: http://www.akvaariotukku.com/index.php? ... &Itemid=40
7: Halutessasi istuttaa kasvit, voit tehdä sen jo nyt.
7,5: Lisää vedenparannusaine, nestemäinen kasviravinne tms.
8: Seuraavana päivänä voit hankkia kalat ja viimeistään sillon myös kasvit.
9: Ihaile kaunista akvaariota.
10: Mene akvaariokauppaan ostamaan toinen akvaario ja tee asiat yllämainitussa järjestyksessä:D
Eipä tarvitse lirutella mitään kukkamultia ja hirvensarvisuoloja. Eikä odotella viikko tolkulla.
-
- Junior Member
Joo, okei.
Entäs sitten, tarviinko mä karanteenialtaan? Kun sinne kuitenkin niitä erilaisia kaloja sinne kuitenkin hankin. Ja minkäkokoinen karanteenialtaan täytyy väh. olla ja kuinka kauan kalojen on oltava siinä?
------------------------
Nii ja sitte, ku toi tommonen lehtikalapari tarttis tommosen 200 litrasen akvaarion, nii oisko se ihan rääkkäystä pitää sitä 180-litrasessa??
Vai pärjäiskö ne siellä, jos ottaisin sinne lisäks:
10 intiaaninsulkaa,
2 maatiaispartamonnia,
2 katinkultamonnia,
10 mustajuovanuoliaista?
Ja sitten varmaan otan sinne pari petokotiloo, koska tuol mun akvaariossa on tällä hetkellä kivasti noita pieniä, ärsyttäviä kotiloita...
Entäs sitten, tarviinko mä karanteenialtaan? Kun sinne kuitenkin niitä erilaisia kaloja sinne kuitenkin hankin. Ja minkäkokoinen karanteenialtaan täytyy väh. olla ja kuinka kauan kalojen on oltava siinä?
------------------------
Nii ja sitte, ku toi tommonen lehtikalapari tarttis tommosen 200 litrasen akvaarion, nii oisko se ihan rääkkäystä pitää sitä 180-litrasessa??
Vai pärjäiskö ne siellä, jos ottaisin sinne lisäks:
10 intiaaninsulkaa,
2 maatiaispartamonnia,
2 katinkultamonnia,
10 mustajuovanuoliaista?
Ja sitten varmaan otan sinne pari petokotiloo, koska tuol mun akvaariossa on tällä hetkellä kivasti noita pieniä, ärsyttäviä kotiloita...
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Enemmän kuin sokea litroihin tuijottaminen merkitsee eri kaloille altaan eri mitat. Pohjakalat arvostavat mahdollisimmal laajaa pohja-alaa kun taas esim kiekot ja lehtarit tarvitsevat korkean altaan. Taisi olla 50cm korkea suositus ja tosiaan täälläkin nähty näitä "et voi laittaa lehtikalaa 48cm korkeaan altaaseen koska..".
Eli altaan mitat ratkaisevat paljon.
Noista pohjakaloista voisin sanoa että ihan oma mielipiteeni olisi ottaa toinen partiksista pois ja tilalle vielä 3. katinkultamonni. Ihan vaan kauniimpia katsella ja jos vielä jommat kummat sattuvat jälkikasvua pykäämään niin kattareista pääsee eroon ja jää hiukan jotain viivan allekin kun taas partiksista ei välttämättä pääse edes rahalla.
Eli altaan mitat ratkaisevat paljon.
Noista pohjakaloista voisin sanoa että ihan oma mielipiteeni olisi ottaa toinen partiksista pois ja tilalle vielä 3. katinkultamonni. Ihan vaan kauniimpia katsella ja jos vielä jommat kummat sattuvat jälkikasvua pykäämään niin kattareista pääsee eroon ja jää hiukan jotain viivan allekin kun taas partiksista ei välttämättä pääse edes rahalla.

My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Muuten joo, mutta lehtikala ei ole pikkualtaan kala. Uutta allasta hankkimaan vain.Menthal kirjoitti:Okei, olen nimittäin aika ihastunut noihin lehtikaloihin<33
Ehkä mun kannattas (taas kerran) harkita tota kalavalintaa uudestaan..![]()
intiaaninsulka,
paratiisikala,
maatiaispartamonni,
katinkultamonni,
mustajuovanuoliainen?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Onhan se siinä ja rajoilla, eikä aina tarvitse pelkkiä litroja tuijottaa, mutta silti en kyllä vielä tuonkokoiseen laittaisi. Ainakin oma 180-litraiseni on vain 45 cm korkea, ja hiekkakerroksen jälkeen lehtikaloille jäisi pystysuuntaan liikkumatilaa vain nelisenkymmentä senttiä jos sitäkään. Aika heikosti se minusta on 25 cm korkealle kalalle.
-
- Junior Member
Mun akvaario on kyllä 50 cm korkee, ja tässä on tätäkin ennen pidetty lehtikaloja.. (siis en minä, vaan akvaarion entinen omistaja)
Mutta jos se on liian pieni, niin ei kai sille sitten voi mitään..
Uutta en kyllä nnyt rupeaisi ostamaan, tämä on kallis kalusteakvaario, joka on vasta äsken hankittu..
Mutta jos se on liian pieni, niin ei kai sille sitten voi mitään..

Uutta en kyllä nnyt rupeaisi ostamaan, tämä on kallis kalusteakvaario, joka on vasta äsken hankittu..
Lehtikala menee ihan ongelmitta ton kokosessa altaassa. En muista vuosikausiin nähneeni missään lehtikalaa jonka edes oletettavissa oleva korkeus menis yli 20cm.
-
- Junior Member
Okei, kiva juttu 
Minkälämpöstä vettä niille sitten suositellaan?

Minkälämpöstä vettä niille sitten suositellaan?