Miksi omppukotilo kelluu?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Miksi omppukotilo kelluu?

Viesti Kirjoittaja MerjaKatariina »

Niin siinähän tuo kysymys tulikin että miksi tuo yksi omppukotilo kelluu pinnalla? Olen yrittänyt tutkia että onko tuo enään hengissä mutta ei reakoi mihinkään ja pinnalla pysyy...?? Onko hää kuollut vai muuten vaan haluaa pelotella omistajaansa...??
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Re: Miksi omppukotilo kelluu

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Yleensä kuolleet omput vajoavat pohjalle, joten tuo omppu ilmeisesti vain haluaa kellutella hieman pinnalla, eli ei hätää. :mrgreen:
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member

Kiitos! Minä jo ajattelin että joko on niin kauan kaivattu väri menehtynyt. Vasta sain tuon keltaisen jota olen kauan kaivannut ja aamulla katsoin altaaseen ja kauhistuin että eikö elänyt 2 vkoa kauempaa. Pitääpäs seurailla kauan hää haluaa kelluskella.
hillopulla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hillopulla »

Kuolleen ompun tunnistaa, kun haistat sitä. Et voi erehtyä, etkä unohtaa hajua, kun kerran oot haistanut! Hyvä tunnistamiskeino, kun epäilee kuolleeksi. Itse nimittäin aikoinani usein mietin tuota samaa asiaa ja mietin, että mistä erotan, jos se onkin kuollut 8O
Altaat: 50l, 100l ja 1000l (upotettuna tauluksi seinään omalla hoitohuoneella). Lisäksi 6 kissaa, 2 koiraa, 2 kuttua, 10 kanaa ja kukko, viiriäisiä, rottia, käärmeitä ja aviomies.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Meillä kelluskeli yksi iso ja suht jo iäkäs omppu, monta päivää kierteli pinnalla ja kopisi lasia vasten. Tottakai haistelin sitä välillä, lopulta siirsin sen toiseen altaaseen, lopetti kellumisen ja kun yritin takaisin tuohon toiseen, niin aloitti heti kellumisen. Pidin sitä sitten loppuelämän toisessa altaassa, miisä touhuili omia hommiaan, kuoli vajaa kaksi vuotiaana, muttei kelluen vaan oli kuoren sisään kuivunut pohjalle.
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member

Niin olen kuullut että sen tunnistaa hajusta mutta ihmettelin kun kellui... Minulla on samassa altaassa helenoja muutama jotka odottavat uuteen kotiin pääsyä niin epäilin heidän käyneen kimppuun kun ovat muutaman kerran yrittäneet tuon pienokaisen päälle.
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Anentome Helena, vai? Nimi tais mennä väärin mutta älkää alkako sitte [KLIP]... Se syö kotilon sisuksen. Oletko kattonut että on sitä limanuljaksaa siellä sisällä kuoressa? Jos pelkkä kuori vaan kelluu ja omppu ite on päätynyt ruokalistalle...?

Edit: Kiroilu ei kuulu foorumille!
-Ylläpito
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member

ZamY kirjoitti:Anentome Helena, vai? Nimi tais mennä väärin mutta älkää alkako sitte [KLIP]... Se syö kotilon sisuksen. Oletko kattonut että on sitä limanuljaksaa siellä sisällä kuoressa? Jos pelkkä kuori vaan kelluu ja omppu ite on päätynyt ruokalistalle...?
Just tuo kirjoittamasi helena, en ala edes itse koittamaan sen oikeinkirjoitusta. Niin olen katsonut sinne ompun sisään ja ainakin siinä näkyy "kansi" mikä tulee kun se vetäytyy sinne sisään. Edelleen se vaan leijuu pinnalla tai vaipuu pohjalle mutta ei liiku. Ajattelin että katson huomiseen että jos edelleen menee vaan virran mukana niin heitän pois. Harmittaa vaan hirveästi kun se väri just meni mitä kauan kaipasin, toisiin tää petokotilo ei koskenut kun ovat jo todella isoja yksilöitä...
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Omput tosin osaa säikytellä omistajaansa, kellumalla ja möllöttämällä pohjalla.
Tuo kelluminen on myös suojautumiskeino, kun on tullut ahdistelluksi.
Parikin päivää ne saattaa kellua ja vain oleilla paikoillaan pohjalla.
Joten ei vielä mitään hätää. Mutta seuraile tilannetta ja koeta tosiaankin sitä haistaa onko ihan akvaarion hajuinen.
Luulen, että on vaan säikähtänyt Helenoita.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
minerva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minerva »

Omena kotilothan käyvät mielellään kiipeilemässä myös pinnan yläpuolella jolloin omille kotiloilleni käy usein niin että kuoren sisään menee ilmaa.
Sitten kun raukkaparka yrittää mennä takaisin veteen se kelluukin kuin korkki koska kuoran alla on ilmaa.
jos huomaan altaassani kelluvan omppun otan otan sen käteen ja pyyörittelen sitä kädessäni pinnan alla niin kauan että kuoren alle joutunut ilma löytää tiensä ulos. [;)]
MerjaKatariina
Junior Member
Junior Member

Ikäväkseni totean että hää oli menehtynyt :( Aamulla haistelin sitä niin haisi aikasta ikävälle. No toivottavasti jostain löydän uuden keltaisen ompun... Helenatkin ovat jo löytäneet uuden kodin niin uskaltaa taas ottaa pienokaisia....
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Akvaarioseurat: Tas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

Minulla kuoli päälle vuoden ikäinen "vanha" kamu omppuli nimeltä Sartsa :cry: ja haisi niin kakkulin pahalle! Ja muuten oli pohjalla... :) Harmi tuo omppujen kohtuullisen lyhyt ikä.
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
ZamY
Senior Member
Senior Member

Harmi tuo omppujen kohtuullisen lyhyt ikä.
Pitäisikö noitten sitten elää ihmisen rinnaalla se 70-90 vuotta?
Lea_83
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Mulla kuoli oma omppu ilmeisesti toisten tappanama. Ihmettelin yks ilta et mikä omppu kasa tuolla yhdes kulmas on.
Juurikin tämän kyseisen ompun kimpussa oli kaikki. Vähän tämän jälkeen omppu ei enään liikkunut mihinkään ja oli kansi auki kyljellään tuolla pohjalla. Otin sen käteen ja kokeilen että vetääkö kannen kiinni. Ei mitään tälläistä reagtiota. Laitoin sen takasin. Kulki heikossa virrassa ympäri akvaariota kunnes jumittui kasveja vasten. Seuraavana päivänä oli jalka alkanut vaalentua ja rypistyä pohjasta. Liilasella sen huomas helposti. Iltaan mennessä ei mitään muutosta joten poistin tämän ompun altaasta.
Ihmettelen vaan että miks noi tappaa toisiaan?
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
ZamY
Senior Member
Senior Member

Mulla ei ole tpahtunut tuollaista.. Olisko sen takia että mulla on omppuja 5 ja ne ovat peukalonpään kokoisia niin eivät tiedä käsitettä "I kill you"... Monta omppua sulla on? Ehkä se oli syrjitty raukka jonka muut haluasivat tappaa.
Lea_83
Junior Member
Junior Member

Tuolla altaassa missä toi "murha" tapahtu ni oli silloin 6. Ne on jo aikuisii kotiloita. Tuo mikä kuoli oli yli 3 senttinen.
ZamY
Senior Member
Senior Member

Täytyy ihan kysyä että minkä kokosiks omput kasvaa? [:I] Ei tiedä, ei tiedä ollenkaan.
Lea_83
Junior Member
Junior Member

4-5cm on ilmoitettu melkein joka paikassa,mut mä en oo viel nähny sellasta kotiloo. Tosin jos toi mun isoin tosta nyt vähä viel "levii" ni se on siinä sit.
Omistani olen huomannut sen että vähä värikin vaikuttaa kokoon. Mul on noi keltaset paljon pienempii ku esim ruskeeraidalliset joka muuten on se noista isoin.Vaikka samaa ikää on kaikki. Ja sit vissiin sukupuolikin vaikuttaa. Naaraat on täällä isompii.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Lea_83 kirjoitti:Mulla kuoli oma omppu ilmeisesti toisten tappanama. Ihmettelin yks ilta et mikä omppu kasa tuolla yhdes kulmas on.
Juurikin tämän kyseisen ompun kimpussa oli kaikki. Vähän tämän jälkeen omppu ei enään liikkunut mihinkään ja oli kansi auki kyljellään tuolla pohjalla. Otin sen käteen ja kokeilen että vetääkö kannen kiinni. Ei mitään tälläistä reagtiota. Laitoin sen takasin. Kulki heikossa virrassa ympäri akvaariota kunnes jumittui kasveja vasten. Seuraavana päivänä oli jalka alkanut vaalentua ja rypistyä pohjasta. Liilasella sen huomas helposti. Iltaan mennessä ei mitään muutosta joten poistin tämän ompun altaasta.
Ihmettelen vaan että miks noi tappaa toisiaan?
Oliskohan noi muut omput olleet syömässä jo aiemmin kuollutta kotiloa? En ole koskaan kuullut tuollaisista murhaajaompuista, joten hieman tuota epäilen. Oletko siis varma, että tuo kiusattuna (ehkä syötävänä) ollut kotilo oli vielä elossa?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Lea_83
Junior Member
Junior Member

Melkein varmaks voin sanoa että oli koska kasa heili joka suuntaan ja alimmaisena oleva sitä heilutti ja se oli juurikin tuo kuollut liila omppu.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Re: Miksi omppukotilo kelluu?

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Mulla on ollu satoja omppuja vuosien varrella ja koskaan en ole moista kokenut.
Voisiko se olla, että muut ovat ollet vähän nälkäsiä? Toinen vaihtoehto sitten on, että ovat haistaneet sairaan, viottuneen tai heikon yksilön, joka on jo kuolemassa ja käyneet siksi sen kimppuun.
Maksimissaanhan noitten ikä on vaan 1,5 v.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Eipä se hajukaan aina ole kuolleen ompun tae, täällä apaattiset omput&kelluvat omput on aina siirretty aivan puhtaaseen veteen kunnes tokenevat, ja hyvin toimii.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
ZamY
Senior Member
Senior Member

Siirsin ompun toiseen altaaseen hiekanvaihdon ajaksi, ettei jäisi raukka sinne heikkojen alle! Toisessa altaassa vajosi heti pohjalle, mutta kun siirsin sen alkuperäiseen altaaseen jossa oli kalat ja kaikki, niin... Yllätys yllätys! Se jäi pinnalle heiluttelemaan tuntosarviaan ja upposi sitten ajanmyötä.
Lea_83
Junior Member
Junior Member

Tuskin noi mun omput kauheen nälkäsii ainakaan on ollu. Niillä on joka päivä joko kurkkua,kesäkurpitsaa,banaania,herneitä yms tuolla ja lisäks vielä annan pohja tabletteja et saa sukaravutkin ruokaa. sekä sen mitä milliksiltä tosta pinnalta tippuu ku niitä hiutaleella ruokin.
Lisäks vedetään viel huonot kasvit. Ei ainakaan pitäis nälkää nähdä :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”