Lehtikalan silmäsairaus

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
matilda1
Starting Member
Starting Member

Lehtikalan silmäsairaus

Viesti Kirjoittaja matilda1 »

Hei
Olisko tietoa?
Minulla on kaksi vanhaa isoa lehtikalaa ( en tiedä kunka vanhoja )
Nyt toisella on toinen silmä samea ja olen huomannut ,
että musta mollini kiusaavat sitä toisinaan, näykkivät sen kylkiä.
Muuten kala näyttää suhteellisen normaalilta, Ruoka ei vaan ole pariin päviään maittanut
ja sen kaveri toinen lehtikala poika on huolissaan lajitoveristaan ja pysyy tämän vierellä kaiken aikaa, mutta ruoka-aikana se syö
Akvaario on 300litranen ja siinnä olevat kalat ovat nyt eläneet yhdessä noin kaksi vuotta ja vastaavan laista ongelmaa
ei ole ennen esiintnyt.
Eli huolestuneena nyt kysynkin ? Jos toiset kalat sitä vielä kiusaavat niin se varmaan pitänee lopettaa , jos ei kenelläkään olisi tietoa siitä
miten sairautta voisi hoitaa
tiinu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: lehtikalan silmäsairaus

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Äläs nyt ihan vielä saksia esiin kaivele. Mitkäs ovat altaan strategiset tiedot, eli lähinnä vesiarvoja tässä kyselisin? Useimmiten ongelmat kun tahtovat johtua epäsopivista vesioloista.
Loviisa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Loviisa »

Juu, olen samaa mieltä kuin ed vastaaja, eli älä vielä lopeta kalaa. Mutta kommentoisin ed. vastaajan vesiarvo kyselyä. Voiko YHDEN kalan silmäsairaus tms. johtua vesiarvoista ?

Toivottavasti joku osaa antaa sinulle matilda1 hyviä ohjeita. Itse ottaisn ko kalan ja myös "kaverin" toiseen akvarioon, jos se siis on mahdollista, jossa kala saisi olle rauhassa ja toipua, jos siis kyseessä esim. mahdollinen silmävamma.
Akvaariot 270l, 140l, malawaario 370l , papukaija 16v, Brittikissa 8kk. Ja ihmisperhettäkin löytyy.
tiinu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiinu »

No mikäettei voisi. Sitä paitsi ne vesiarvot olisi aina hyvä tietää, jos akvaariossa jotain ongelmaa on. Vaikka edes sillä yhdellä kalalla.
matilda1
Starting Member
Starting Member

Re: Lehtikalan silmäsairaus

Viesti Kirjoittaja matilda1 »

Hei :cry: Mittasin vesi arvot ja ne oli ihan hyvät.
Nyt vaan tänä aamuna lehtikalani ui jo ylösalaisin altaassa , joten minun oli pakko lopettaa se.
Kiitos kuitenkin teille kaikille jotka vastasitte viesteihini.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”