Malaweille kannattaa ottaa se suurin allaskoko mikä mahtuu. 100 litrainen on ihan liian pieni malaweja ajatellen.
Lajeja kannattaa katsoa
täältä. Valitset ekaan kohtaan -Lake Malawi- ja alempaan joko haplochromines, mbuna tai peacock. Tuolta löytyy kattava lista malaweista. Mbuna-malawit ovat kivikko-lajeja ja näitä on helpommin saatavissa. Lajeja suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon eri lajien ruokailutottumukset, kasvis- (herbivore) ja lihansyöjiä (carnivore) ei kannata samaan altaaseen laittaa, koska silloin ruokinta on hankalaa. Sen sijaan sekasyöjiä (omnivore) voi laittaa kumman tahansa -syöjän kanssa. Samoin kannattaa katsoa, ettei saman sukuisia malaweja laita samaan altaaseen, koska saattavat sitten risteytyä keskenään.
Suht helppoja lajeja ovat esim. Melanochromis cyaneorhabdos (uros ja naaras samanlainen), Labidochromis caeruleus (uros ja naaras samanlainen), Metriaclima estherae (uros ja naaras erivärisiä, sekä löytyy eri värimuunnoksia) sekä labeotropheus trewavasae (uros ja naaras erivärisiä, sekä löytyy eri värimuunnoksia). Näitä on myös suht helppo löytää.
Mulla on altaassa ihan oikeita kiviä, mutta moni käyttää myös valutekniikalla tehtyjä kiviä. Fisukoille näillä ei juuri ole merkitystä onko aitoja vai ei. Jos käyttää oikeita kiviä pitää pohjaa silloin vahvistaa. Mä oon pursottanut pohjalle sellaisia silikoni"tutteja" koko pohjan alalta n. 3 cm välein, sitten pohjankokoinen pleksin pala siihen päälle. Siihen olen sitten kipannut hiekat ja pinonnut kivet.
Suodatus kannattaa olla ylimitoitettu, koska malawit ovat melkoisia kakkakoneita. Altaassa kannattaa olla tehokas sisä- ja ulkosuodatin.