Malawi akvaario

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Heidit
Starting Member
Starting Member

Malawi akvaario

Viesti Kirjoittaja Heidit »

Mitäpä sitä ei ukko vanhus tekisi lasten hymyn eteen :P Akvaarioita minulla on ollut vuosikymmenet, muttei koskaan Malawi allasta. Nyt sellainen olisi suunnittelu asteella. Pahasti näyttää siltä, että suursiivouksen yhteydessä jää yksi nurkka missä ei purnukkaa vielä ole :roll: voi harmi. Allas vaihtoehtoja löytyisi heti 100 ja 317 litran väliltä. Onko aivan toivotonta saada 100 litraseen mitään aikaiseksi? Nuoresta naisesta kun on kyse myös väriä pitäisi tietysti kaloista löytyä. Mitkä olisi sopivia lajeja ihan nollasta lähtijälle.? Hakusissa olisi rauhalliset kalat ja ei haittaa vaikka lisääntyväisivätkin suht helposti, sehän on mielenkiintoista seurattavaa.

Katsoin kuvia täällä noista altaista tosi hienosti rakenneltu. Käytetäänkö sisustukseen ainoastaan oikeita kiviä vai pystyykö kaloja huijaamaan jäljennöksillä? Onko mitään erikoisvaatimuksia valojen,suodatuksen ym osalta. Kaikki neuvot, vinkit ja niksit otan kiitollisuudella vastaan.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Malawi akvaario

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Malaweille kannattaa ottaa se suurin allaskoko mikä mahtuu. 100 litrainen on ihan liian pieni malaweja ajatellen.

Lajeja kannattaa katsoa täältä. Valitset ekaan kohtaan -Lake Malawi- ja alempaan joko haplochromines, mbuna tai peacock. Tuolta löytyy kattava lista malaweista. Mbuna-malawit ovat kivikko-lajeja ja näitä on helpommin saatavissa. Lajeja suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon eri lajien ruokailutottumukset, kasvis- (herbivore) ja lihansyöjiä (carnivore) ei kannata samaan altaaseen laittaa, koska silloin ruokinta on hankalaa. Sen sijaan sekasyöjiä (omnivore) voi laittaa kumman tahansa -syöjän kanssa. Samoin kannattaa katsoa, ettei saman sukuisia malaweja laita samaan altaaseen, koska saattavat sitten risteytyä keskenään.

Suht helppoja lajeja ovat esim. Melanochromis cyaneorhabdos (uros ja naaras samanlainen), Labidochromis caeruleus (uros ja naaras samanlainen), Metriaclima estherae (uros ja naaras erivärisiä, sekä löytyy eri värimuunnoksia) sekä labeotropheus trewavasae (uros ja naaras erivärisiä, sekä löytyy eri värimuunnoksia). Näitä on myös suht helppo löytää.

Mulla on altaassa ihan oikeita kiviä, mutta moni käyttää myös valutekniikalla tehtyjä kiviä. Fisukoille näillä ei juuri ole merkitystä onko aitoja vai ei. Jos käyttää oikeita kiviä pitää pohjaa silloin vahvistaa. Mä oon pursottanut pohjalle sellaisia silikoni"tutteja" koko pohjan alalta n. 3 cm välein, sitten pohjankokoinen pleksin pala siihen päälle. Siihen olen sitten kipannut hiekat ja pinonnut kivet.

Suodatus kannattaa olla ylimitoitettu, koska malawit ovat melkoisia kakkakoneita. Altaassa kannattaa olla tehokas sisä- ja ulkosuodatin.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Heidit
Starting Member
Starting Member

Kiitos! Tuossahan tulikin paljon tietoutta. Lähdemme katsomaan kalojen kuvia,kiitos linkistä.

Miten noiden kivien kanssa onko niille olemassa mitään nyrkkisääntöä? K- raudan kiuaskivet ei kai tule kyseeseen.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on omassa malawaariossa juurikin K-raudasta ostettuja kiuaskiviä. Nuo on sitä isompaa kokoa eli yli 10 cm. Lisänä sitten luonnosta löydettyjä kivan kokoisia murikoita.

Eipä noihin kiviin juurikaan mitään nyrkkisääntöä ole, melkeimpä kaikki luonnosta löydetyt kivet käy. Kannattaa kyllä katsoa, ettei kivessä ole ruostumaa tai kovin kimmeltävää, niistä voi jotain liueta veteen. Peruskivet käy kyllä hyvin.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Heidit
Starting Member
Starting Member

Kiitos vinkeistä. En huomannutkaan tuota teidän kotisivua, hienoja altaita. Tuumasta toimeen minulla on 250 litrainen allas tyhjillään.Katselen siihen sopivia systeemeitä. Ongelmia tai kysyttävää jos matkan varrella tulee, tiedän ainakin minkä palstan puoleen käännyn. :D

Oikein mielyttävää ja väririkasta syksyä kaikille
rokkikokki
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: CIKLIDISTIT,LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rokkikokki »

Minulla myös altaassani tekokiviä,mitkä on siis valettuja ja kevyitä ja toki muita piilopaikkoja kuten,kukkapurkkeja,tiiliä ja kiviä ja keraamista sadevesi putkea.Näemmä asutkin aika lähellä,tervetuloa tsiikaamaan minun altaita. Malawi ja tangajika altaita.
Heidit
Starting Member
Starting Member

Kiitos kutsusta :D toki halukkaat voivat laittaa omia luomuksiaan kuvina myös sähköpostiin. Koitan arjen tullenkin löytää aikaa seurata tilannetta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”