Kalastoa 200-litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Frankie
Junior Member
Junior Member

Kalastoa 200-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Mulla siis on 128-litrainen vaihtumassa 200-litraan, joten kalastoa pitäisi miettiä uudelleen.
Altaassa on tällä hetkellä:
30 sinineontetraa
3 kirsikkabarbia (parven jämät, en tiedä haluanko näitä enää)
5 piikkisilmää
7 helmimonnista
2 inkakääpiöahventa
1 salamanteripleko

Lämpötila 26 c, pH 6,5, pehmeää vettä, turvelisäystä sekä intianmantelipuunlehtiä. Altaan mitat 100cm pituus, 40 cm syvyys, 50 cm korkeus. Pohjalla mustaa basalttihiekkaa.

Sinineonien parvea varmaan pitäisi kasvattaa, että tuon kokoisessa erottuisi? Toisen plekon haluaisin pohjalle. Mahtuisiko jotain pohjakalaa vielä parvi, monnisia tai nuoliaisia esimerkiksi? Mitä muuta tänne sopisi?
Sindi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalastoa 200-litraiseen

Viesti Kirjoittaja Sindi »

Frankie kirjoitti: Altaan mitat 100cm pituus, 40 cm syvyys, 50 cm korkeus.
Olenko väärässä? Minusta nuo mitat eivät ole aivan 200 l. Koska itselläni on pituus 90cm ja muut samoja, ja altaaseen mahtuu 150 l.
vai meneekö 10 cm 50 l? (Anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata)
Ihan kivaa kalostoa olet suunitellut, itse vaihtaisin nuo sinineontetrat johonkin hiukan isompaan:)
snube
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja snube »

Sindi kirjoitti:
Frankie kirjoitti: Altaan mitat 100cm pituus, 40 cm syvyys, 50 cm korkeus.
Olenko väärässä? Minusta nuo mitat eivät ole aivan 200 l. Koska itselläni on pituus 90cm ja muut samoja, ja altaaseen mahtuu 150 l.
vai meneekö 10 cm 50 l? (Anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata)
Ihan kivaa kalostoa olet suunitellut, itse vaihtaisin nuo sinineontetrat johonkin hiukan isompaan:)
Tuossa nopeesti laskeskelin noitten mittojen mukaan niin kyllä Frankien allas on 200L ja sinun altaasi on 180L.
Omni
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Omni »

Eli, leveys * korkeus * särmä. Itekkin vasta muistin pitkästä aikaa miten tilavuuksia lasketaan :D
Frankie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Frankie »

200-litraisena ainakin ostin sen :D

Sinineonit on kyllä tosi pieniä tonne; ei niiden vaihtaminen johonkin toiseen lajiin ole poissuljettu vaihtoehto. Sininen vaan on mun suosikkiväri; joten onko jokin korvaava sininen sitten olemassa? [;)]

Niin ja tuosta hiekasta; kyllä se melko hienoa on ja akvaariokaupan myyjän mukaan soveltuu monnisillekin. Vain monnisista oli silloin kaupassa puhetta, onko piikkisilmät jotenkin suuresti eri juttu? Tuossa nykyisessä on Bilteman aivan hienointa hiekkapuhallushiekka, ei tämä ihan niin hienoa kyllä ole. Mutta mun mielestä toi vanhan altaan Biltema kyllä pöllyää liian helposti eikä oikein tuppaa pysymään paikallaan tuolla altaassa.
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Sinisiä parvikaloja ovat ainakin sinitetra, sininen kerritetra (oma suosikkini), safiirirasbora, musta kiilakylkikin on aika sinertävä. Sopivuus vesiarvojen jne. puolesta tuohon porukkaan kannattaa tarkastaa.
Piikkisilmille kelpaa ihan hyvin samanlainen hieno hiekka kuin monnisillekin. Ei tarvitse olla sitä ihan hienointa pölyä.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”