Toivottavasti ei ole tyhjä rypäle, sillä se on niitten ensimmäinen "taideteos"- sellanen piitkä rykäisy.
Tais mammalle tulla kiire pinnan yläpuolelle munimaan

Valvoja: Moderaattorit
Mulla on tosi monen värisiä omppuja altaassa. Annoin kuoriutua 2munarypästä ja tuli sen seitsämä sorttia poikasia. keltaisia, ruskeita, vihertäviä, sinisiä, valkoisia,vaaleanpunaisia, violetteja, punertavanliloja. Niitä tuli valkoisella jalalla ja sinisellä jalalla. Nyt kun ne on kasvanut isommaksi alkaa ilmaantumaan erilaisia raidotuksia. Yhdessä keltaisessa on esim. liloja raitoja. Lisäksi niitä oli vielä monia sävyjä, keltaisessakin esim. tummankeltainen, vaaleankeltainen, pronssinvärinen jne. Eli ne munat taitaa olla useamman uroksen hedelmöittämiä.ZamY kirjoitti:Lisääntyvätkö nuo omput vain toisen samanvärisen ompun kanssa? Vitsi kun olisi hieno sellasen violetin ja valkosen yhdistelmä... Ja periytyykö ne värit ompuille aina toisen vanhemman kautta vai mite, onko mahollista edes saada tollasta moniväristä omppua?
Tämä tuntuu olevan varsin yleinen mielipide. Omakohtaisten kokemuksien perusteella en kuitenkaan tätä purematta niele, itselläni on nyt parhaillaankin samassa akvaariossa miekkapyrstöjä, partamonni sekä kaksi tuliliskoa. Toinen tulilisko ja partamonni elelleet yhdessä nyt yli 6 vuotta, miekkapyrstöt tulivat n. vuosi sitten, enkä ainakaan itse osaa sanoa että tästä yhteiselosta olisi koskaan ollut mitään haittaa puolin jos toisinkaan..Taavetti kirjoitti:Liskot eivät kuulu kala-altaaseen.
Tutustupa seuraavaan: http://www.sammakkolampi.net/jutut/yhdistaminen.html" onclick="window.open(this.href);return false;eksa kirjoitti:Tämä tuntuu olevan varsin yleinen mielipide. Omakohtaisten kokemuksien perusteella en kuitenkaan tätä purematta niele, itselläni on nyt parhaillaankin samassa akvaariossa miekkapyrstöjä, partamonni sekä kaksi tuliliskoa. Toinen tulilisko ja partamonni elelleet yhdessä nyt yli 6 vuotta, miekkapyrstöt tulivat n. vuosi sitten, enkä ainakaan itse osaa sanoa että tästä yhteiselosta olisi koskaan ollut mitään haittaa puolin jos toisinkaan..Taavetti kirjoitti:Liskot eivät kuulu kala-altaaseen.
Täällä omput ja partamonni ovat menneet ihan hyvin keskenään samassa altaassa (128-litraisessa).eksa kirjoitti:Jotta ei mennä täysin ohi aiheen, niin itsekin hankin jossain vaiheessa syksyä omenakotilon kyseiseen altaaseen. Partamonni otti ompun silmätikukseen heti, kolina vain kuului kun kala tökki omppua laseihin ym. Aamulla omenakotilo oli kuollut. Tämän kokemuksen perusteella voisinkin melkein sanoa että omenakotilot eivät kuulu kala-altaaseen
Kyllä kyseinen omppu kuoli monnin käsittelyssä, ompun oma kuori oli viiltänyt kotilon lähestulkoon katki... Diagnoosi oli siis helppo tehdä. Omenakotiloista en juuri mitään tiedä, tuo tuli "vahingossa" itselle ja toista en enää tuonne laita. Mutta syynä ei ole liskot vaan monni..waterwoman kirjoitti:Minä taas olen sitä mieltä, että omppu ei kuulu altaaseen, jossa on tuliliskoja.
Muutama vuosi sitten tein saman virheen ja laitoin liskoaltaaseen ompun pari eikä ne kauaa eläneet, sillä liskojen eritteet on liian "tujuja" herkille ompuille.
Partamonni on kolistellut sun omppua kun on sen huomannu kuolleeksi ja yritti syödä sen lihan.
Mistä muuten huomasit ompun kuolleeksi?
Jees, tähän on tutustuttu jo moneen otteeseen ja hyviä pointteja siellä on kalojen ja liskojen yhdistämisen vaaroista. Mutta ei mitään sellaista että yleistyksesi "Liskot eivät kuulu kala-altaaseen" muuttuisi todeksi, päinvastoin:Taavetti kirjoitti: Tutustupa seuraavaan: http://www.sammakkolampi.net/jutut/yhdistaminen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vikki80 kirjoitti:Onko tämä omppu tuhoon tuomittu. Pitäisikö se lopettaa vai annanko porskuttaa, kun muuten virkeältä vaikuttaa.
Voiko tämmöinen vekki korjaantua itsekseen.
http://kuvablogi.com/nayta/1637235/