Pienet ilmakuplat

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
vasu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Pienet ilmakuplat

Viesti Kirjoittaja vasu »

Terve. Hankin tuossa viikko sitten ensimmäisen akvaarioni (180l) ja olen sitä nyt kypsytellyt.

Anyway... mulla on tuollainen sisäsuodatin kuin AquaBee NL500... suodattimeen kuuluu suutinosan yhteyteen sellainen pieni putki jonka kautta se ottaa ilmaa -> joten suodattimesta tuleva vesi on täynnä pieniä ilmakuplia (elikkäs näin tämä suodatin varmaankin ilmaa vettä samalla kun se sitä puhdistaa?). Ongelmani on, että tämän suodattimen toimesta koko akvaariossa pyörii suuret määrät pieniä ilmakuplia... ja nämä pilaavat mielestäni näköalan, sekä olen lueknut että ne saattavat aiheuttaa kaloille hengitys ongelmia joutuessaan kalojen kiduksiin.

1. Kannatteeko tuota suodattimen ilmaputkea käyttää (tärkeä hapettaja?), vai otanko sen pois suodattimen yhteydestä?
2. Esteettisesti toi suodattimesta lähtevä kuplavirta on mukava, mutta onko normaalia että nämä pienet kuplat jäävät pyörimään pitkäksikin aikaa akvaarioon?

Akvaariossa on myös ulkosuodatin, sekä Co2 levitin.
piiu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Pienet ilmakuplat

Viesti Kirjoittaja piiu »

saatko koitappa suunnata virtaus lasiin päin tai pienentää virtausta hiukka (siis jos mahdollista), kyllä ne kuplat sieltä katoaa, tai ainaki allekirjoittaneella katos kun edellistä allasta alottaes oli samaa probleemaa.
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Jos pinta vesi liikkuu niin se hapettuu samalla, joten voit laittaa tuon suodattimen alemmas, jolloin ilmakuplien tulo lakkaa. Hiilarilevityksen teho heikkenee, jos samalla ilmastat vettä.
Mistä näistä tietää..
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

Käsittääkseni ilmakuplat, jotka tulevat ilmapumpusta tai suodattimesta ei ole vaarallisia kaloille. Kuplat jotaka muodostuvat vedenvaihdon yhteydessä, (tulevat kun paineenalaiaseen veteen liuenneet kaasut laajenevat) voivat olla kaloille vaarallisia.
vasu
Starting Member
Starting Member

Vedenkierto

Viesti Kirjoittaja vasu »

noniin... laskin sitten suodattimen "HapenOttoPutken" vedenpinnan alapuolelle. Eipä ole enään häiritseviä kuplia.

Tuosta veden kierrosta... haittaako jos tuohon mun akvaarioon syntyy ns. ristivedenkierto?... eli siis minun ulkosuodattimen tulosuutin on altaan vasemmassa päässä pinnan tuntumassa ja sisäsuodattimen tulosuutin oikeassa päässä allasta pinnan tuntumassa. Vai onko tuolla mitään sen suurempaa merkitystä... onko parempi jos molemmat tulosuuttimet olisivat samassa paikassa, jotta saataisiin mahdollisimman voimakas yhdensuuntainen pintavedenkierto?

ja allashan on 100cm pitkä ja 50cm syvä.
KajRe
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KajRe »

Mulla ainakin ollut koko ajan ulkosuodattimen ulostulo toisessa takanurkassa ja sisäsuodatin toisessa takanurkassa 120cm akvaariossa, eli toisiinsa virtaukset osuvat, eikä siitä mitää vaivaa ainakaan ole ollut, kaloillekkaan. Kai virtausnopeudet kiinni vähän siitä mitä kaloja on jne, mutta ei riistiin menemisestä mitään haittaa ole minun järjellä ajatellen...
tetra-76
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Käsittääkseni se on ihan hyväkin asia, jos virtaus menee ristiin. Eikös silloin pintavesi kierrä parhaiten. Ulkosuodatin on toisessa päässä allasta, sisäsuodatin toisessa ja virtaukset on käännetty takaseinään päin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”