Ihmeen nopea kypsyminen
Valvoja: Moderaattorit
-
s_a_s
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Ihmeen nopea kypsyminen
Eilen oli kypsytyksen neljäs päivä ja mittasin ekaa kertaa NO2. Tulos oli 0,5 mg/l.
Tänä aamuna nitriitit olivat nollassa ja NO3 oli 12,5. Eli aikaa on kulunut 5 päivää.
Ymppinä toisesta akvaariosta litran verran hiekkaa, kolme naisen kourallista Kekkilän tummaa hiekkaa, vähän kalanruokaa sekä päivittäin ohjeen mukaan annosteltuna JBL:n Denitrolia.
Voiko tämä tapahtua oikeasti näin nopeasti? En kuitenkaan uskalla vielä ainakaan viikkoon kaloja tuoda, kasveja voisi jo vähän harkita.
Tänä aamuna nitriitit olivat nollassa ja NO3 oli 12,5. Eli aikaa on kulunut 5 päivää.
Ymppinä toisesta akvaariosta litran verran hiekkaa, kolme naisen kourallista Kekkilän tummaa hiekkaa, vähän kalanruokaa sekä päivittäin ohjeen mukaan annosteltuna JBL:n Denitrolia.
Voiko tämä tapahtua oikeasti näin nopeasti? En kuitenkaan uskalla vielä ainakaan viikkoon kaloja tuoda, kasveja voisi jo vähän harkita.
Kahden kissanpennun emäntä
Re: Ihmeen nopea kypsyminen
Ei kasvejakaan, ne aiheuttavat usein akvaarion levättymisen jos niitä istutetaan kypsytyksen aikana.
Nitriitti nousee kyllä korkeampiin pitoisuuksiin akvaarion kypsyessä. 4... mg/l alkaa olla piikin rajoissa oleva pitoisuus tulos.
Millä mittailet tuloksia?
Jatka kypsytystä rauhassa...
Nitriitti nousee kyllä korkeampiin pitoisuuksiin akvaarion kypsyessä. 4... mg/l alkaa olla piikin rajoissa oleva pitoisuus tulos.
Millä mittailet tuloksia?
Jatka kypsytystä rauhassa...
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
-
Teemu Salonen
Mikä ollut huippu nitriittiarvo?
Itse olen kypsyttänyt denitrolin kanssa siten että eka päivänä kipannut altaaseen nitroolit, kasvit, koristeet soran jne. Seuraavana päivänä yks partamonni/100 l. Viimeistään viikon päästä voi tuoda loput kalat. kasvien mukana tulee hyvää bakukantaa. Ei kyllä haittaa vaikka sinne toisesta akvaariosta jotain ymppiä laittaiskin. Multien kanssa en ole koskaan leikkinyt. Tuolla menetelmällä nitriitti ei ole koskaan noussut myrkyllisiin lukemiin. Ja jos näyttää hiukkaakaan uhkaavalta olen tehnyt vedenvaihdon.
Tulevaisuudessa kypsytän akvaarion tällä.
Itse olen kypsyttänyt denitrolin kanssa siten että eka päivänä kipannut altaaseen nitroolit, kasvit, koristeet soran jne. Seuraavana päivänä yks partamonni/100 l. Viimeistään viikon päästä voi tuoda loput kalat. kasvien mukana tulee hyvää bakukantaa. Ei kyllä haittaa vaikka sinne toisesta akvaariosta jotain ymppiä laittaiskin. Multien kanssa en ole koskaan leikkinyt. Tuolla menetelmällä nitriitti ei ole koskaan noussut myrkyllisiin lukemiin. Ja jos näyttää hiukkaakaan uhkaavalta olen tehnyt vedenvaihdon.
Tulevaisuudessa kypsytän akvaarion tällä.
-
s_a_s
- Junior Member

Nitriittiä olen mitannut Seran ja nitraattia Tetran tippatesteillä. Liuskoihin en luota.
Huippuarvosta en osaa sanoa mitään, kun ekan kerran mittasin tuolloin neljäntenä päivänä, jolloin se nitriitti ole sen 0,5 ja seuraavana päivänä se olikin jo nollilla. Se lähinnä ihmetyttää, miten tuota nitraattia on päässyt jo näin aikaisessa vaiheessa muodostumaan. Taisi olla tehokkaat ympit
.
Teemun kanssa olen samoilla linjoilla, että kun tuota Denitrolia käyttää, ei nitriitti välttämättä nouse kovin korkeisiin lukemiin. Tästä on kokemusta edellisen altaan kypsytyksen kanssa.
Olen kuitenkin sen verran varovainen, etten taida kasveja uskalla laittaa ennen ensi viikkoa ja senkin jälkeen vielä ainakin viikko seuraten, ennenkuin kaloja tulee. Vai?
Huippuarvosta en osaa sanoa mitään, kun ekan kerran mittasin tuolloin neljäntenä päivänä, jolloin se nitriitti ole sen 0,5 ja seuraavana päivänä se olikin jo nollilla. Se lähinnä ihmetyttää, miten tuota nitraattia on päässyt jo näin aikaisessa vaiheessa muodostumaan. Taisi olla tehokkaat ympit
Teemun kanssa olen samoilla linjoilla, että kun tuota Denitrolia käyttää, ei nitriitti välttämättä nouse kovin korkeisiin lukemiin. Tästä on kokemusta edellisen altaan kypsytyksen kanssa.
Olen kuitenkin sen verran varovainen, etten taida kasveja uskalla laittaa ennen ensi viikkoa ja senkin jälkeen vielä ainakin viikko seuraten, ennenkuin kaloja tulee. Vai?
-
Teemu Salonen
Antaa mennä ne kasvit sekaan vaan.
Melko korkeaksi siellä nitriitit ja nitraatit saa nousta ennen kuin kasvit siitä mitenkään kärsii. Ja niinkuin sanoin tulee kasvien (varsinki purkki)kasvien mukana sitä toimivaa bakukantaa myös reippaasti.
Kyllä mä sinne jo vaikka huomenna ensimmäistä uivaa otusta laittaisin. Määrä riippuu altaan koosta.
Melko korkeaksi siellä nitriitit ja nitraatit saa nousta ennen kuin kasvit siitä mitenkään kärsii. Ja niinkuin sanoin tulee kasvien (varsinki purkki)kasvien mukana sitä toimivaa bakukantaa myös reippaasti.
Kyllä mä sinne jo vaikka huomenna ensimmäistä uivaa otusta laittaisin. Määrä riippuu altaan koosta.
-
HomerXVI
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Jännä juttu että altaassa on Nitriittiä 0,5mg/l jos et ole lisännyt sinne ammoniakkia/ammoniumia.Tetran tippatesti taasen voi näyttää helposti 12,5mg/l vaikka siellä ei ole yhtään nitraattia.
-
s_a_s
- Junior Member

Ammoniakilla/ammoniumilla en ole kypsyttänyt muitakaan altaitani; olen luottanut lähinnä kalanruokametodiin
. Muitten kanssa on kyllä mennyt muutama viikko, ennenkuin ovat kypsyneet. Sen tähden olen tässä vähän ihmeissäni.
-
HomerXVI
- Senior Member

Mistä voit tietää,koska allas on kypsä,jos et ammoniumia/ammoniakkia käytä. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
s_a_s
- Junior Member

Ihan tippatesteillä olen selvinnyt. Kun nitriitit nousee ja poistuu ja nitraatit nousee.
.
Ja jos ihan hiuksia aletaan halkoa, niin syntyyhän sitä ammoniumia kalanruuan hajotessa.
Ja jos ihan hiuksia aletaan halkoa, niin syntyyhän sitä ammoniumia kalanruuan hajotessa.
-
HomerXVI
- Senior Member

Tarkoitin lähinnä sitä että reilulla ammoniumin lisäämisellä matkitaan sitä tilaa että siellä olisi jo kalat ja kun kunnollisia arvoja on mitä mitata niin nähdään koska allas on tarpeeksi kypsä kaloille.Mutta nyt kun siellä ei ole kunnollista ammoniumin lähdettä niin arvot jää pieneksi eikä niitä voi suhteuttaa todelliseen kuormitukseen.Allas kyllä kypsyy tuolla menetelmällä kun vain odottelee se on selvää mutta kun sanoit että allas on jo kypsä vaikka se ei ole saanut vielä edes mitään todellista kuormitusta niin sitä ihmettelen.
-
s_a_s
- Junior Member

Sitä samaa ihmettelen minäkin, siksi tämän ketjun aloitin.
.
Kuten yhdessä viestissäni mainitsin, muitten altaitten kanssa on mennyt jokunen viikko.
Kuten yhdessä viestissäni mainitsin, muitten altaitten kanssa on mennyt jokunen viikko.
Kokeileppa sitten laittaa ammoniumia niin näet onko valmista!s_a_s kirjoitti:Sitä samaa ihmettelen minäkin, siksi tämän ketjun aloitin..
-
HomerXVI
- Senior Member

Juuri näin!Sentään joku ymmärsi mitä yritin juuri aikaisemmin esittää!akvavitix kirjoitti:Kokeileppa sitten laittaa ammoniumia niin näet onko valmista!s_a_s kirjoitti:Sitä samaa ihmettelen minäkin, siksi tämän ketjun aloitin..
-
@ruusu
- Member

- Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Minä suosittelen myös tuota ammoniakkia!
Mulla meni edellisen altaan kypsytyksessä luvattoman kauan. Kunnes annoin kuurin ammoniakkia, niin johan tapahtui!
No, allas on silti saanut odottaa asukkaita jo viis viikkoa. Huomenna tulee ekat asukit!
Mulla meni edellisen altaan kypsytyksessä luvattoman kauan. Kunnes annoin kuurin ammoniakkia, niin johan tapahtui!
No, allas on silti saanut odottaa asukkaita jo viis viikkoa. Huomenna tulee ekat asukit!
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa
Elämä on onnellisten maa!
Elämä on onnellisten maa!